katsastamattoman auton siirto & vakuutukset ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Stone, 10.10.2007.

  1. Stone

    Stone 3rd gear

    Mikäs mahtaa olla tällä hetkellä oikea, laillinen tapa siirtää auto ajamalla paikasta toiseen? Riittääkö kats.konttorilta yhden päivän puuhalaput (hinta vissiin joku 22€) vai täytyykö lisäksi soittaa vak.yht. ja laittaa auto vakuutuksiin kuukauden minimiajaksi? Vai onko peräti halvempaa ottaa riski ja ajaa ilman mitään (olettaen että saa vaan rikesakon :odroll: ) jota en kyllä ite usko alkuunkaan. Hommana siis pelkästään seisontapaikan vaihto.
     
  2. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Eiköös auton voi laittaa ajoon päiväksikin, mutta seisonnasta vakuutusyhtiö hyvittää asiakasta vasta kuukauden pituiselta jaksolta tai yli? Silloin ei riskeerais muuta kuin sen katsastamattomalla autolla ajon, josta sitten vois saada pahimoilleen jonkun kympin rikesakon ja menettää kilvet eli joutuis rekisteröimään uudestaan sitten kun taas tarvii...
     
  3. Antti P

    Antti P Gearhead

    Eikös sen vakuutuksen saa sieltä yhtiöstä päiväks ja sit se siirtokilpi konttorilta. Halvin tapa siirtää ja ei tule sakkoja.
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Saahan sen vakuutuksen niihin siirtokilpiinkin katsastuskonttorilta!!??
     
  5. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Vakuuta ihmeessä!

    Jos ilman vakuutuksia ajelee niin ei todellakaan selviä sakolla, myös vakuutusyhtiö muistaa melkoisella laskulla (vuoden vakuutukset tuplana tai jotain sinnepäin). Puhumattakaan, että vahingossa aiheuttaisi kolarin tuolla reissulla, vahingot maksaisit sinä.
     
  6. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    niinkuin jamant sanoi niin puuhalappuja saa vakuutuksella ja ilman. Eli jos sulla ei oo vakuutus voimassa ni ota katsastuskonttorilta päivän vakuutus puuhalappuihin ni sit saa ajaa..

    just tuli puuhalapuilla ajeltua viikonloppu ja kaks päivää ilman vakuutusta makso 13€
     
  7. Antti P

    Antti P Gearhead

    Saa sen vakuutuksen niihin lappuihin konttorilta mutta jos vain yhden päivän tarvii vakuutusta ja sen jälkeen seisoo yli 30 päivää on halvempaa soittaa yhtiöön että vakuutus voimaan tietylle päivälle ja sit hakea se siirto lupa.
     
  8. käkkylä1968

    käkkylä1968 1st gear

    Mä oon aina soittanu vakuutusyhtiöön ja sanonu,et siirrän autoo paikasta A,paikkaan B. Jos ne on kysyny syytä,oon sanonu,et vien korjaamolle tai parempaan paikkaan seisoon.Ei pitäs olla mitää ihmeellistä muuta.
     
  9. Stone

    Stone 3rd gear

    No onko tuo nyt sen kätevämpää, varsinkin kun yhtiöltä tulee kumminkin jälkikäteen lasku, jossa auto on ollu ajossa kuukausitolkulla, sitä sitten setvimään ja peruuttelemaan :mad:
    Ja onko sillä merkitystä, että auto on KAT-SAS-TA-MA-TON ?
     
  10. Ahis

    Ahis Gearhead

    Konttorin vaihtoa suosittelen... Mulla on toiminut, ainakin tähän asti.

    Itse ongelmaan on helppo ratkaisu: Kärry ja traileri!

    Edit: Kärry ja traileri... :oops: siis vetoauto ja traileri...
     
  11. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllä toi yleensä on toiminut, mutta katsastamattoman auton kohdalla voi kuukauden ajoaika jäädä saamatta seisonnan päättyessä.
     
  12. sladiaattori

    sladiaattori Guest

    itse olen konttorilta hakenu tarrakilven ja ottanut sen vakuutuksen
    sille päivälle mille tarvitsen maksaa sen parikymppiä ja helppoa
    ei ylimääräisiä stressejä
     
  13. DC

    DC Gearhead

    Joku tuolla arvuutteli katsastamattomalla autolla ajamisesta saatavan sakon suuruutta.Ei ole omakohtaista kokemusta mutta se luulo että se maksaisi muutaman kympin taitaa olla pahasti pielessä.Nimittäin kaveri just tossa kuittas 250€ moisesta hommasta ja väitti ainankin ettei mitään muuta vilppiä ollut kuin se katsastamattomuus...
     
  14. Putte

    Putte 1st gear

    En tiedä mikä on tänäpäivänä tilanne, mutta joskus maailman aikaan kahdella sakkorenkaalla sai suuremman sakon kuin katsastamattomalla autolla ajosta, mutta yksi sakkorengas oli halvempi. Jos auto on katsastamaton, se sisältää kaikki kuntorikkeet, mutta jos auto on katsastettu saattaa jokaisesta epäkohdasta rapsahtaa sakkoon pientä korotusta.

    Itse aikanaan sain katsastamattomalla autolla ajosta rikesakon ja kilvet tietysti meni konttorille. Pati kuukautta lisää ajoa, niin auto olisi jo poistunut tuon ajan systeemien mukaan vuosipoistossa kilvistä, jonka jälkeen olisi tullut sitten päiväsakkoja rekisteröimättömällä autolla ajosta, joka on jo huomattavasti vakavampi rike kuin katsastuksen unohtaminen parina vuotena peräkkäin. Vehje oli muuten joka päiväisessä ajossa ja kilvet sai helposti takaisin, kun kävi konttorilla näyttämässä miinan.
     
  15. jukka63

    jukka63 1st gear

    Jep,pitää muuten paikkansa.Olen itsekkin ollut samassa harhaluulossa,rikesakko Max 50€.Viime viikolla tuli rikesakko lievästä ylinopeudesta,16 km/h yli sallitun= 115€ Poliisineidolta kysyin ohimennen,mitä saa jos auto ei oo leimattu.Ystävällinen neito kaivoi kirjan esiin ja kas kummaa,8-12 PÄIVÄSAKKOA :eek: Täytyy vissiin leimata noi harrastepelit,kunhan työkiireet hellittävät.
     
  16. SRV

    SRV 1st gear

    Kyllä näin! Se on vielä nimeltään siirtovakuutus ja ei vaikuta mihinkään näihin seisonta-aikoihin. 13E pelkät tarralaput mutta en tiedä sit maksaako jotain ekstraa se vakuutus siihen.
     
  17. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Mun vakkariyhtiö kyl laittaa vahvistuksen toimenpiteistä, ettei pääse unohtuun mitä on tullu tehtyä. Että päiväksi liikennevakuutukseen ja puuhakilvet vain konttuurilta jos ei samalla soita ja sano että mää tuunki samalla katastaan tän... Olettaen tietty että auto on siinä mallissa osapuilleen että voi niin tehdä. Tai mitäs, voiskohan tehdä niin että soittas katsurile ja sanois että laitas aika mulle, tuon kotteron katastukseen, sitte ajais toiseen talliin ja soittas että en tuokkaan ku pirnales just hajos matkalla... :rotfl:

    Jos matkalla poliisi pysäyttäs, sanois vaan että "oon just menossa katasteleen, kysykääs konttorilta mulla on aikaki varatttu..."
     
  18. Ventura389

    Ventura389 1st gear

    Me jouduttiin kesällä siirtelemään rekisteröimätöntä ja siis myös katsastamatonta autoa muutamaan otteeseen ja katsastuskonttorilta haettiin ns. siirtoluvat sitä varten. Siirtoluvan ehtona oli, että käyttömaksut oli hoidettu. Koska mun auto ei ollut rekisterissä, ei siihen voinut myöskään saada mitenkään vakuutusyhtiöstä vakuutusta, vaan se piti ottaa siirtotarroihin mukaan. Eka päivä on kallein, siitä seuraavat halvempia.

    Siirtoreitti piti myös ilmoittaa kohtuullisen tarkkaan.
     
  19. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Mää ainakin vaan soitin vakuutusyhtiöön ja pyysin laittamaan auton liikennevakuutuksiin alkaen siitä päivästä kun soitin. Olis siihen varmaan saanu yhden päivän vakuutuksenkin, mutta ajelin pidempään silloin kun ei just sattunu olemaan katsastettua autoa ehjänä. Ei ne vakuutusyhtiössä kysyny onko se leimassa...
     
  20. TBow

    TBow 1st gear

    Omasta vakuutusyhtiöstä (Lähivakuutus) kerrottiin että seisontavakuutuksessa olevan auton saa ajaa katsastukseen ja/tai seisontapaikan saa muuttaa ajamalla kun soittaa heille ja ilmoittaa asiasta.
     

Kerro tästä muillekin!