Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D G20

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Mika_M, 24.10.2015.

  1. Ck

    Ck Gearhead

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    Miten saat nelosen kärvähtämään polkaisemalla jos auto ei liiku, eihän se pyöri silloin. Joissain automaateissa missä ryntäytysnopeus on rajoitettu niin syy on siinä että etennpäinkytkin saattaa kytkeytyä itsestään keskipakoisvoiman ansiosta mutta ei ne muut kytkimet kun ne ei pyöri.
     
  2. Mika_M

    Mika_M 1st gear

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    Katsastusmies soitti ja kertoi että oli löytänyt tiedon että 4200 saa antaa jenkaa. Joo taitaa mennä tämä homma omaan piikkiin. Taitaa tuo loota luistaa kaikilla vaihteilla, mutta toki sen parhaiten huomaa nelosella maantiellä kun mäkeen kiipeää. Jos tuo eteenpäin kytkin kytkin luistaa hiukan niin eikö oireet ilmenisi juuri silloin kun vääntöä pyydetään paljon?
     
  3. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    Kaikki luisto ilmenee silloin kun vääntöä tarvitaan.

    Nyt tarttis kunnollisen diagnoosin, jos ne kaikki vaihteet luistaa, niin silloin voi toi Ck:n mainitsema kytkin olla ottanut itseensä.

    Mutta edelleenkin, miten todistaa tuliko vika leimalla. Kyseessä kuitenkin elämänsä ehtoopuolella oleva paku.
     
  4. GULF

    GULF Gearhead

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    Eikös diisselistä ole rajoitin rikki jos se kiertää yli valmistajan salliman?
     
  5. Mika_M

    Mika_M 1st gear

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    Kai se omaan laskuun menee jos ei minun ja emännän sana riitä katsastusmiehen sanaa vastaan. Onneksi noita laatikoita aika edullisesti saa. Varmaan kalliimpi laittaa eteenajokytkin uusiksi?

    Katsastusmiehen lapun mukaan max kierrokset 4200. Kiersi testissä polkaisuilla 4000-41xx. Minun tietojen mukaan kyllä max kierrokset 3600. Trafin nykyinen määräys sanoo että "kierrokset oltava VÄHINTÄÄN 2/3 maksimikierroksista" joten siinä ei ole mitään väärää polkea rajoittimelle kun ei ole valmistajan toimittamaa dokumenttia trafille eri toimintatavasta vanin mittauksessa. Olis pitäny laittaa se puukalikka kaasupolkimen alle niinkuin moni tekee.

    Auto nyt viikon toisaalla seisomassa sitten täytyy taas alkaa painia sen kanssa. Miten tuota nyt enempää diagnosoi ottamatta laatikkoa irti? Pitäisikö vielä vilkasta tv-vaijeri? Jos se on vähä löysällä niin eikös sitten voi periaatteessa jäädä loistamaan?
     
  6. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    Öljyn joukossa pitäisi olla jo mujua, sekä hieman palaa öljyt jos luistaa.

    Ehkä uudet öljyt ja miksei jopa type F öljyt askiin.
    Lisäksi kaikki mahdolliset tranny-fix ihmeaineet, ne on kuitenkin halvemmat.
    Jos niillä saisi askin toiminnan edes hieman paremmaksi?

    Kun kerran toimii normaaliajossa hyvin, aloittaisin tuollaisesta pikaelvytyksestä.
     
  7. Mika_M

    Mika_M 1st gear

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    Öljyt vaihdettu juuri täytyy heittää jotain ihmeainetta öljyn sekaan seuraavana tilipäivänä. Jos jotain positiivista täytyy asiasta keksiä niin on entistäkin pehmeämpää menoa kun laatikko vähän lipsuu :)
     
  8. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    Ei saa huudattaa 4200. Yhden katsoukon kanssa tota kerran selviteltiin ja 3800RPM maksimit löyty ja siitä se 2/3 riittää. Sun hylsyn katsastajalla ei ole kaikki inkkarit kanootissa.
     
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    Vähän hurjalle kyl kuulostaa 4200 rpm tommoselle :D
     
  10. tabs

    tabs Gearhead

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    Näyttää vaihtelevan lähteestä riippuen Max engine speed 3600-4200 rpm...

    Itsellä aina m6 pultti ja pari mutteria kaasupolkimen liikken rajoittajana.
    Siellä pokimen yläpuolella vanissa on hyvä pelti missä reiät valmiina.
    Kiertää juuri sopivasti 3500rpm tuolla virityksellä.

    Hirvitti kun kaveri näytti lappua jossa luki 4400rpm... :mad:
     
  11. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    Mikäs sen motin sit kierroksilla rikkoo?
    Pumpussahan se rajoitin pitäisi olla.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    Vaikka se katsoukko löysi ton 4200rpm jostain niin ei sitä tarvii sinne asti huudattaa.
    Toi löytyy kuukkelilla sekunnissa mutta jos se katsoukko on pököpää niin sille ei juuri mitään voi. Paitsi huutaa sille että lopeta saatanan hullu niinku ite ole muutamaan kertaan tehnyt ja lyönyt ton trafin sivun printin naaman eteen.
     
  13. Mika_M

    Mika_M 1st gear

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    Juu ei ollu kaikki muumit laaksossa. Ja tosiaan 2400rpm riittää lain mukaan, mutta ei piti polkea rajoittimelle. Hitto kun kyseisellä konttorilla ei edes kysytä mukaan. Olisin ekan polkasun jälkeen lopettanut koko homman. Puhuin tuosta pykälästä jälkeenpäin ja he tulkitsee että se 2/3 on minimi
     
  14. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    Minkäs takia osa testereistä ei hyväksy jos kierrostennousu ei ole tarpeeksi nopeaa tai kierrokset eivät täyty?
     
  15. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    Ei tossa mun mielestä ole mitään tulkinnan varaa vaan se 2/3 osaa riittää ja kukaan ei pysty urputtamaan että katsoukko olis tehny homman väärin.

    http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... kastus.pdf
     
  16. Ck

    Ck Gearhead

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    Asia vähän rönsyilee aiheesta. Turbiinilukko eikä laatikko ole mennyt rikki leimalla oli siellä sitten kierroksia enempi tai vähempi. Vieläkään ei oo näkyny gm ohjetta että laatikko menis ryntäytyksessa rikki. Ja 2/3 ohjetta voi käyttää silloin kun valmistajan ohjetta ei ole. Jos jollain sellainen on niin vois tänne linkittää ja ottaa mukaan leimalle niin voi sitten sen mukaan antaa jenkua
     
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    Mä oon yhen turbiinin hajottanu paikallaan polettaes, taino siis nokan sisäänajossa... kesti se siinä 2000-2500 rpm alueel jonku 15min ennenku leipo ihan totaalisesti se turbiini että konekin pysähty mukana.

    Kumma kyllä laatikolle tai koneelle ei mitään käyny ja nokkakaan ei ollu moksiskaan tosta.

    Noh olen kokemusta viisaampi enskerralla :poff:
     
  18. SauliK

    SauliK 2nd gear

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    Miten tuo on mahdollista?
     
  19. maddis

    maddis Gearhead

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    Kyllähän turbiini on 'kiinni' jo 2000-2500rpm alueella muutenkin tai voi olla aika mielenkiintoinen ajettava auto tai sitten joku hyvin korkealla stallilla oleva turbiini. Ja nekin taitaa välittää jonkin verran voimaa tuolla kierrosalueella.

    Tuohan vastaa aikapitkälti tilannetta, kun manuaalilaatikolla polkee paikallaan kytkin ylhäällä mutta laatikko vapaalla.

    Kiinnostais itseäkin, että miten se turbiini leipo kiini.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    Jos turbiini hajoo ja loota on vapaalla niin vaikka se menisi kuinka jumiin niin ei lootassa ole mikään kiinni niin että kone toppais.
    Öölipumppu voi leikata kiinni silleen että kone pysähtyy, tollanen kävi tänä kesänä matalan 9sekan katuautossa.
     

Kerro tästä muillekin!