Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D G20

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Mika_M, 24.10.2015.

  1. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    Ei kait gm anna mitään ohjeita vanhoille hylsyille. Tiedät itekkin että keskipakovoima pistää pakkoja kiinni ihan väärään aikaan. Sen takia 3-4 pakkaan tehdas on laittanu kovemmin kiertäviin lisäjouset estämään tota. Dieseliin niitä ei oole laitettu. Volvo on antanut ja joissain volvoissa on gm loota.
     
  2. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    "Volvo on antanut ja joissain volvoissa on gm loota."

    Juu ei saa antaa yli 1500 kierroksia.....paitsi jos on bensakone niin sitten saa.... :rotfl: :rotfl:
     
  3. Ck

    Ck Gearhead

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    Tiedän juu että keskipakoisvoima pistää pakkoja kiinni, 727 eturumpu menee kiinni joskus 6000-7000 jälkeen vakioilla "palautinjousilla". En ole th200/700 expertti mutta eihän niissäkään 3-4 pakka pyöri jos auto ei liiku, sisääntuloakseli pyörii joten ainoa mikä voi kytkeytyä teoriassa on eteenpäinkytkin?
    Toi muakin kiinnostaa miten turbiinin saa sillai rikki että moottori sammuu?

    Bmw ja etenkin volvo on antaneet tosiaan omia ohjeita savutusmittaukseen.
     
  4. peltsi

    peltsi Gearhead

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    Eikö edes teoriassa :) onhan siellä se staattorin support joka on kiinni laatikon päässä eikä periaatteessa sais pyöriä mihinkään.

    Jos konetta huudatetaan paikallaan niin kai se on ihan sama mikä se turbiinin stalli on... ?
     
  5. maddis

    maddis Gearhead

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    Minä vaan sotkin mukaan tietämättä sen tarkemmin mistään. ;) Stalli nyt tuli ekana mieleen vaikkei se taida tuossa kohden vaikuttaa joo.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    700 toosassa on forward ja 3-4 pakka sisäänmenoaleksissa suoraan ja ne molemmat pyörii samaa vahtia kuin kone, 3-4 pakan palautusjouset painaa pikkurillillä läjään.
    Jos konetta huudatetaan 5x joka leimassa ja se 10x niin kitkalevyt saattaa olla kaputt niiden takia. Siis kerralla ei varmaan hajoo mutta toistaessa riittävästi saattaapi hajota.

    Ja Peltsille, se staattori on erillinen irtonainen osa turbaanoksen sisällä.
     
  7. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos 3rd gear

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    Olisko aiheeseen ja muutenkin legendaan liittyen mahdollista, että lootan hajoaminen päästötestissä johtuu siitä että laatikosta lähtee paskat liikkeelle tai valmiiks haperot tiivisteet antaa periks. Eli ottaahan se laatikon kiinteätuottonen öljypumppukin jenkaa ihan erilailla kun perus hyssyttely ajossa. Eli öljyä virtaa lootan läpi hetkellisesti merkittävästi enemmän kuin normaalisti.

    Kunnossa oleva laatikkohan ei tällaisesta ole moksiskaan mutta saattais tuupata sellasen kuilun partaalla kituvan laatikon "reunan yli".
     
  8. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    700 toosassa ei ole kiinteätuottoinen vaan muuttuvatilavuuksinen öölipumputin. Ja vaikka tuotto suurenee niin ei sinne kiertoon silti ööliä enempää virtaa kun paineesäädin vaan avautuu enemmän.
     
  9. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos 3rd gear

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    Kappas empä tiennykkää että noissa käytetään muuttuvatilavuuksisia pumppuja. Minkä tyyppisiä niissä käytetään?

    Kiinteätuottosella sitä virtaa sitten kuitenkin vähän reilummin painesäätimelle asti on se sitten heti pumpun jälkeen tai vähän myöhemmin.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Re: Katsastuksen jälkeen turbiinilukko ei lukitu.Th-700,6.2D

    Jännä keskustelu osa on sitä mieltä, ettei loota voi millään hajota katsastuksessa ja se loota on ollut jo hajalla sinne leimalle mennessä

    Ja osa veikkailee, et mitä kaikkea sieltä lootasta voi pettää leimalla polkiessa


    Mites sellainen, et kierrokset lisää painetta järjestelmässä, kun jos oisin amerikkalainen insinööri joka ei usko kekkoslovakialaisiin kierrätyspakokaasu testeihin, niin tuskin tekisin ihan vaan suomaliaa ajatelle sellaista paineventtiiliä joka kykenee päästämään huippukierroksilla tuotetun öljymäärän läpi tuostanoin vaan ihan suunnitellusti, kunnei sitä lootaa edes ole suunniteltu paikallaan parkilla kierrätettäväksi

    Sit siihen asiaan kuinkas paljon pakkojen solenoidit on suunniteltu vastustamaan painetta vai onko ne suunniteltu päästämään painetta tarvittaessa, eli onko niitä "hanoja" jotka vaihteet määrittää edes suunniteltu toimimaan painetta vastaan, eli sulkeutuuko ne solenoidit/hanat jousilla jotka väsyy käytössä ja jaksaa vähemmän vastustaa ylimääräistä painetta jota polkemalla tuotetaan vai paineella? Eli pääseekö painetta lisäämällä pannat jarruttamaan jolloin vaihteet kytkeytyy hieman päälle ja lie pahimmassa tapauksessa kaikki yhtäaikaa, kun painetta joka paikaan vuotaa?
     

Kerro tästä muillekin!