Katsastus

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Chevy-74, 25.2.2007.

  1. Chevy-74

    Chevy-74 1st gear

    Sellasta kyselisin jos joku tietää tarkemmin. Eli käyttis leimattu (tai yritetty)ajallaan (tai no viimenen mahdollinen leimauspäivä käyttöönottopäivän mukaan) ja hylsy tuli käsijarrusta ja kuukausi tuli korjausaikaa tuolle. Noh tässä nyt oon muutamia päiviä koittanu saada pitämään tota ja vaihdellu uutta osaa, mutta ei vaan ota 100% kiinni. Huomenna olis viimenen päivä uusintanäyttöön, niin mites jos hylsy tulee taas, niin ei tointas viedä ollenkaan? Luin aken sivulta että menee uusintakatsastukseen koko hoito, mutta siellä oli maininta että autoa voi käyttää kaksi kuukautta korjattuna, mitäs tämä nyt sitten tarkoittaa?
     
  2. rrauta

    rrauta 3rd gear

    jos menet huomenna näyttään eikä mene läpi, on vielä kuukausi ajoaikaa jäljellä, mutta katsastus alkaa alusta, kun myöhemmin menet uudestaan näytölle.
    jos et mene huomenna näyttään, on edelleen kuukausi ajoaikaa, ja katsastus aletaan alusta sitten kun myöhemmin menet.
    ja käsijarrun ei tarvitse olla mikään 100% , eroa puolien välillä saa olla 70% ja riittää kun voimaa tulee 15% auton kokonaismassasta.
     
  3. Chevy-74

    Chevy-74 1st gear

    Noin sen ajattelinkin. Joo ei pidä 100% olla kuitenkaan, mutta ei tartu tarpeeksi eli ei pidä esim. mäessä ja muutenkaan kunnolla, rullilla ei ole tullut käytettyä. Täytyy koittaa kirrailla tota vielä ennen leimaa...
    :mad:

    Niin ja 16% täytyy olla jarruvoima kokonaismassasta...
     
  4. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Joskus on vika korjaantunut kun on laittanut uudet kengät, joskus on auttanut kun on jatkanut sitä kenkien välissä olevaa tankoa.
     
  5. Chevy-74

    Chevy-74 1st gear

    Kengät oon vaihtanutkin,kun niistä oli irti koko pinnat, mutta pientä säätelyä tossa pihassa ennen leimaa, ja läpihän se mokoma meni heittämällä, arvot oli vielä vasen2.0 ja oikea2.0 8) Suhteellisen paskamoinen vaan säätää vaijeria näissä kun on aika ahtaassa paikassa kardaanin, pakoputkien ja suojapeltien alla, eikä nosturia ollu käytössä. (omega vm.99 v6)
     
  6. minkkinen

    minkkinen 1st gear

    noniin. auto sitten onnistuneesti katsastuksesta läpi.

    mutta

    korjauskehotuksia tuli:
    sivu vilkut puuttuu
    takasumari puuttuu

    Sanoin inssille että johan on kumma kun auto ollut suomessa -95 asti eikä aikasemmin ole keksitty näitä puutteita korjata.

    No, inssi meni sitten tietokonetta naputtelemaan ja sanoi että koneella näkyi: viimeksi katsastettu -95

    sinänsä merkillistä että kun auton hommasin vuoden vaihteessa, niin rekisteriotteessa luki että viimevuoden katsastus toimitettu 12/05.

    ymmärsin niin että auto on siis seissyt 12 vuotta suomessa seisonnassa(epäilen, mittarilukema 130tmailia)

    tai sitten
    edelliset 2 omistajaa ovat huristelleet ilman leimaa aina vuodesta 95 asti (epäilen tätäkin)

    merkillistä.


    no, ei muuta ku biltemasta lamppuja metskaamaan - jos ne sais asennettuu jo ens vuodeks..
     
  7. smuige

    smuige Gearhead

    omegassa on kässärisäätö myös siellä levyn sisällä missä ne kengätkin on. Ota pyörä pois niin siellä on yksi ylimääräinen reikä navassa sitä kautta ruuvarilla pyörität säätöä joka on alareunassa kenkien välissä.
     
  8. Jukka

    Jukka 3rd gear

    Jos suunnittelet Biltemasta sivuvilkuiksi peiliin liimattavia malleja niin varmista että ne ovat e-hyväksyttyjä.
    Itse jouduin antamaan asiasta "hiukan" asiakaspalautetta.
     
  9. minkkinen

    minkkinen 1st gear

    hyvä pointti
     
  10. testaaja

    testaaja Gearhead

    Noniin taas jokavuotisessa katsastuksessa käyty etukäteen tiedossa olevia vikoja oli toissapäivänä palanut kuskinpuoleinen lähivalo joka on sealed beam, ja saldona 50-minuutin tarkastuksesta 2-korjauskehotusta.

    Toinen kehotus koskee reikää pohjassa ja toinen sealed beam-lähivaloja, jotka täytyy muuttaa e-hyväksytyiksi, kummallista noissa valoissa on se että auto on rekisteröintikatsastettu ja vuosikatsastettu 3 kertaa noilla sealed beameilla.

    Oikeassa katsuri on niistä tottakai kun säädöksissä seisoo, että vuoden 1960 jälkeen ei saa sealed beameja lähivalona olla.

    Katsastus oli kyllä tarkin jossa olen käynyt, mutta hakemalla ja tekemällä ei vikoja etsitty, mutta kaikki kriittiset paikat katsottiin todella tarkasti joka on hyvä ajoturvallisuuden kannalta.

    Jarrut oli kuosissa, edessä muistaakseni molemmin puolin 3.0 ja takana n.2.0.

    Iskariritestissä lukemat puolestaan näyttivät edessä 63/62 ja takana 62/62.

    Edelliseen kertaan verrattuna nyt katsottiin myös mm. turvavöiden toiminta, avaimen pysyminen virtalukossa ja penkkien lukitus, joka aiheutti ihmetystä koska tuossa penkit lukkiutuu automattisesti solenoidin avulla ovien sulkeuduttua.

    Takasivuvaloista/vilkuista(punaiset) katsuri kysyi että ovatko alkuperäiset, sanoin että on siitä ei sen enempää kyselyä.

    Jarrutestin jälkeen ajaessa toiseen halliin inssi vingutti hivenen kumiakin.

    Puslista mainitsi että kannattaa jossain vaiheessa vaihtaa niin kestävät (auton/omistajan?)loppuiän.

    Loppukaneetiksi todettakoon, että todella asiallinen katsastusinssi oli tällä kertaa.
     
  11. impala67

    impala67 Gearhead

    minä en menisi niitä sealed beameja pois ottamaan, aivan turhaa nipotusta moinen! Mutta jos olet ne pois heivaamassa, niin se ehjä kappale kiinnostaa... pistä yv siinä tapauksessa.

    nimim. keulalla tylsän näköset neliskantti-hooneloset...
     
  12. testaaja

    testaaja Gearhead

    Nämä on pyöreät, että kelpaako? Ja toisesta oli tosiaan lyhyt palanu joten utta joutuu vaihatamaan.
     

Kerro tästä muillekin!