Katsastusasemat testissä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja maxvo2, 13.1.2011.

  1. HRA-47

    HRA-47 1st gear

    Väärinkäsitysten välttämiseksi itse tarkoitin kommentillani näitä jotka itkee kuinka katsastuksessa rikottiin sitä ja tätä ja ehjä auto hylättiin mukamas olemattomien vikojen takia. Jos auto on rikki tai ei täytä vaatimuksia, se ei todellakaan ole katsastusmiehen vika. Suurimmat katsastuksen vastustajat ovat juuri näitä jotka eivät halua korjata autonsa vikoja tai pitää sitä säädösten mukaisessa kunnossa.
     
  2. GULF

    GULF Gearhead

    Avautumiseni oli tarkotettu tonne vähän ylempään vastaukseksi.

    Sun kirjotukseen ei voi lisätä ku yhden sanan = AAMEN

    T: " harrastaja" jolla kans aika-ajoin autotrailerista valot hukuksissa :rotfl:
     
  3. HP_Tre

    HP_Tre 1st gear

    Jos ei se katsastus aina mene ihan nappiin niin samaa voi sanoa myös autojen korjauksista:

    [​IMG]

    Näin Tampereella.

    Edit; suora linkki kuvaan
    http://i6.photobucket.com/albums/y250/HJP_84/14012011155.jpg?t=1295341026

    Lisää edittiä;

    Kyseinen auto on siis suoraan liikenteestä katsastukseen tuotu. Kollega löysi samasta autosta yhteensä 17 vikaa. Välivuosia katsastuksissa ei lähivuosina ollut.
     
  4. Ck

    Ck Gearhead

    Joo mihin niitä katsastuksia tarvitaan, onhan tuonkin omistaja noin hienosti sen korjannut ja pitäny autosta huolta. :rotfl:
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Mistäs moisen "kupongin" saa/löytää? Olisi leimaustarve käsillä?
     
  6. muthafukka

    muthafukka 1st gear

    joo, selvästi on liian pitkä pultti, voi mennä jousen väliin jolloin jousitus ei toimi enään optimaalisesti, melkosta tunarointia :mad:
     
  7. Jukka

    Jukka 3rd gear

    Ei hullumpi ajatus. :odroll:
     
  8. Ck

    Ck Gearhead

    Jos tällä tarkoitetaan nyt sitä hiilidioksidin määrää minkä valmistaja on ilmottanu näissä 2000 luvun autoissa niin katsastuksessa tehtävällä päästömittauksella ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Katsastuksessa mitataan pitoisuuksia, ei grammamääriä.
     
  9. Ck

    Ck Gearhead

  10. pas2

    pas2 Gearhead

    Juu mut katos kun ei ihmiset vaan ymmärrä. ~1991 ja eteenpäin autot olivat nimeltään VÄHÄPÄÄSTÖINEN. Ja amerikanvaunut täyttivät vähäpäästöisyyden vaatimukset suurimmilla osilla jostain 1975->. Mutta nyt on kamalin ja kauhein myrkky tämä CO2.

    Eikä ihmiset vaan ymmärrä, että se on suoraan verrannollinen bensan kulutukseen uusilla autoilla. Vanhoillahan se loogisesti menee meillä kokonaismassan mukaan...


    Prkle.

    Sinänsä olis mukavaa toi ehdotus, kun tolla perusteella olisi maassamme kovasti paljon VÄHÄPÄÄSTÖINEN määritelmän täyttäviä autoja.

    Mutta kun se veroperuste on CO2 "päästöt".
    Mutta kun se veroperuste on CO2 "päästöt".
     
  11. GMies

    GMies Gearhead

    Olen Tapio Ketosen kanssa samaa mieltä, kuten tuolla aikaisemminkin kommentoin, että ”propagandaa”, mutta motiivista olen eri mieltä.
    Testin aikoihin erään ”trafin” päällikön kommentti oli, että ”riippumattomuus” ei ole ongelma korjaamokatsastuksiin, puolivuotta aikaisemmin samainen henkilö piti asiaa ongelmallisena.
    AKE on niin hartaasti pistänyt hanttiin korjaamokatsastuksia, että uskallan epäillä että ovat kääntäneet takkinsa. Se mihin uutisoinnilla pyrittiin jää nähtäväksi.

    A-katsastuksen kommentti: ” Huono lakiesitys”

    Asiantuntijan kommentti, tekee pyyteetöntä liikenneturvallisuustyötä ja joka on aina ollut yksittäisen autoilijan puolustaja.:rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tuntuis että korjaamokatsastus olisi askel oikeaan suuntaan.

    Ja kun korjaamossa ei kuitenkaan voi olettaa olevan insinöörin koulutuksen omaavaa henkilöä tekemässä katsastuksia, niin seuraava askel voisikin olla vaikkapa itsepalvelukatsastus.

    Ja koska samahan se missä sen katsastuksen tekee, niin seuraava askel voisi olla kotikatsastus. Netissä vaan täyttelee lomakkeen että katsastettu on. Päästöt erikseen niinkuin nytkin.

    Ongelma ratkaistu.
     
  13. GULF

    GULF Gearhead

    A-Talk ohjelmassa 16.12.2010 kello 21:05 käsiteltiin tota
    kastastuksen korjaamoille siirtoa...

    A-katsastuksen hallituksen puheenjohtaja sano tokassa lauseessaan
    että 2000 katsastajasta pannaan pihalle 2012 alussa puolet eli 1000 kappaletta.

    Korjaamollahan noita katastuksia rupevat tekemään asentajat joten

    MAHTAA TIUKKAPIPOSTA JA VELKASTA INSSIÄ V'TUTTAA :rotfl: :rotfl:
     
  14. GMies

    GMies Gearhead

    Näin toimitaan nykyisin monilla teollisuuden aloilla, eli kontrolloivat itse ja viranomaisten taholta toimintaa valvotaan pistokokein / tarpeen vaatiessa.

    Autojen katsastuksella on Suomessa niin pitkät "pyhänlehmän" perinteet, että tuollaiseen tuskin mennään lähimmän 50 vuoden aikana, mutta suunta on oikea.
    AKE on aikoinaan ymmärtänyt tehtävänsä täysin väärin... veronmaksajat unohtuivat.
     
  15. Putte

    Putte 1st gear

    Tiedä sitten kuinka paljon siellä katsastajina oikeasti on insinöörejä. Vanhan koulutussysteemin mukaisesti opiskelleista katsastajista suurin osa on teknikkokoulutuksen saaneita.
     
  16. GULF

    GULF Gearhead

    Asentajan paperit ja työkokemushan 2012 alusta riittää katsastusten tekemiseen...

    Eli nyt kaikki kynnellekykenevät asentajat katastelemaan autoja ni
    saadaan täälläkin taivastella kun ei vikoja löydy ja homman
    kalleudesta kun katsurilla on niin kovat palkat :rotfl:
     
  17. Ck

    Ck Gearhead

    Saattaa tosin olla että osa katsureista siirtyy autokorjaamon hommiin katsasteleen niitä tojotoja jne, eipä tartte erikseen kouluttaa asentajia.
     
  18. GULF

    GULF Gearhead

    Tämmönen kysymys tuli vielä mieleen:

    Jos käyn 2012 katsastamassa tuon harrastusauton vaikkapa
    paikallisella Toyota korjaamolla.

    katsastuksessa huomataan vaikkapa takarenkaiden koon muutos.

    Täytyykös siinä sitten käydä "vanhan ajan" konttorilla välillä
    muutoskatsastuksella ja jatkaa sitten tojotalla hylätyn katsastuksen
    jälkitarkastuksella?

    Nuo korjaamokatsastuksethan ei vissiin saanu tehdä erikoiskatastuksia.

    Voi siinä muutoskatsastuksista tietämättömällä katsastajalla ilme vakavoitua kun katsatan ahdettua katukiihdytintäni :rotfl:

    Tietenki voi mennä erikoisempiakin ratkasuja läpi kunnei kerran noista
    mitään tarvi katsurin tietää...
     
  19. Putte

    Putte 1st gear

    Onko toi sen suurempi ongelma kuin tänä päivänäkään. Jollain konttorilla hyväksytty auto ei välttämättä mene läpi seuraavana vuonna jossain muussa katsastuspaikassa.
     
  20. GMies

    GMies Gearhead

    Höpö, höpö! Lait ja asetukset ym. määräykset ne "tietää" . Älä pelkää, kyllä ne korjaamoidenkin katsastajat lukutaitoisia ovat ... kaiken lisäksi alan ammattilaisia.
     

Kerro tästä muillekin!