kattien kans?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja artolainen, 30.5.2006.

  1. artolainen

    artolainen Gearhead

    Jos jummarran oikein niin katin kyljessä oleva anturi nuuhkuttaa palaneita? moottorin tuotoksia ja ilmoittelee sille laatikolle (jota en ole löytänyt) :eek: haisteluistunnon tuloksen jne. Entäpä jos katti on tukossa niin mitäs se sitten haistelee?(muistelee menneitä)? Helpointa ja kalleinta olisi ostaa uudet katit mutta varmaankin voisi laittaa tilalle vaimentimet ja töljätä niihin se anturin paikka 8) Onko merkitystä haisteleeko katilta vai vaimentimelta?
     
  2. spad

    spad Gearhead

    O2, lambda, happianturi. Ihan miksi sitä haluaa nimittää. Tarkoituksena sillä on verrata anturin ja ulkoilman välistä happisuhdetta. Ulos se antaa 0,1-1,0 volttia ja 0,7 volttia kertoo happimäärän olevan tasapainossa. Käytännössä seossuhde on silloin 14,7:1.

    Katalysaattorin idea on puhdistella pakokaasuja hapetus-pelkistys -reaktiolla. Reaktio vaatii että seossuhde vaihtelee tasaisesti rikkaan ja laihan välillä, keskiarvon ollessa 14,7. ECM ohjaa seossuhdetta happianturilta saamansa tiedon mukaisesti.

    En ole aivan varma, mutta katalysaattorin käyttäessä toimintaansa happea katalysaattorin jälkeinen happianturi saa erilaista tietoa pakosarjassa olevaan anturiin nähden. Katalysaattori toimii tavallaan alipäästösuotimena: katalysaattorin jälkeinen anturi reagoi seossuhteen muuttamiseen hitaammin ja siitä ECM voi päätellä onko katalysaattori kunnossa.

    Fiksut ECM:t sitten muistavat ilmoitella käyttäjälle mikäli katalysaattori on rikki, pitäähän ympäristö pitää puhtaampana, eh. Joka tapauksessa pääasiassa se pakosarjassa oleva anturi on seossuhteen säätöön ja katalysaattorin jälkeinen katin kunnon seuraamiseen.

    Pikanttina yksityiskohtana sitä happianturin johtoa ei pidä mennä juottamaan tai suojaamaan kutistesukalla. Se sisällä oleva vertailuja saa vertailuhappensa sitä johtoa pitkin ja sen suojaaminen saa anturin sekaisin. Näin sanoi Boschin koulutushenkilöstö.
     

Kerro tästä muillekin!