Kattokaas jätkät tota

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja hzemax, 21.12.2008.

  1. hzemax

    hzemax Double Gearhead

  2. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Jep, vetyä pyttyyn ja valtio muistaa 330€/vrk maksulapulla...
    Helevetin helepoksi ja halavaksi tehty tässä maassa toi ekoilu(kin). :mad:
     
  3. Karva

    Karva Gearhead

    Niin hyväksyttyjä ajoneuvokaasuja on biokaasu, maakaasu ja nestekaasu, maakaasu mihin vaan kunhan se tehdään oikein, eli kaikki asentaminen yms, on luvan varaista, nestekaasua saa käyttää vain isoissa kuorma-autoissa, veneissä ja työkoneissa. Dieselillä ja bio-dieselillä saa ajaa, kuka vaan ja missä vaan.

    Kaikki muu on sakntioitu 330 E / päivä.

    Jotta jos vaikka kuitennii, ajaas vetyllä, no ensinnäkin vedyn käyttö on ihan yhtä helppoa tai vaikeata kuin minkä tahansa muun kaasun. Mutta vetyautojen ongelma on siinä että ne tykkää poksauttaa kaasut imusarjassa tai jossain muualla kuin sylinterissä, vedyn räjähdysherkkyys on sitä luokkaa että liki kaikki koeautot joissa moista on tehty ovat siitä kärsineet. Siksi melkein kaikki vety autot on suorasuihkutyksella varustettu, sen lisäksi niissä on yleensä imusarjassa vesiruiskutus.

    Veden ruiskiminen auttaa kahteen asiaan, se toimii kemiallisena ahtimena ja estää jäännös tai huuhtelu vety-ilma seosta poksahtamasta. Niin tai näin vety-bilikat tulee sieltä joskus, mutta toistaiseksi homma on kallista ja teknisiä ongelmia on vaikka ja kuinka joka jampan muunnos sarjat tulee, veikataan noin viiden vuoden päästä.

    Niin tommonen vetygenu maksaa noin 12 - 16 000 E ja niitä saa suomesta noilla saa vuorokaudessa aikaan tuottoa sen verran jotta se riittää yhdelle autolle, sitten tarvitaan vielä paineenosto kompura vedylle tehty versio, sekä tankkaus järjestelmä.
     
  4. artolainen

    artolainen Gearhead

    Sitäpä vetyä voi valmistaa ajon aikana itse. Se kuinka saadaan pelaamaan kunnolla = 302 kulkee 1l bensaa/100km ja 2,0 litre 0,5l/100km. Elikä homma on projektiasteella mutta ensi syksynä pitäisi olla aika valmista. Eikös ne meinaa muuttaa noita maksuja päästöjen mukaan. Jos bensalahnan muutoskatsastaa vetykekkulaksi olisi maksut halvempia. Häkäpöntöt on jo verovapaita ja muistaakseni ei mene sitä käyttömaksua
     
  5. Vonsaku

    Vonsaku 1st gear

    Sitten kun on ydinvoimala takapihalla niin vetyautossa on jotain järkeä, siihen saakka hiilestä/öljystä/tuuulesta>sähköksi>sähköstä ja vedestä vedyksi> vedystä liikkeeksi muunnos vie enemmän energiaa kuin öljystä>bensaksi>bensasta liikkeeksi muunnos.

    Niin ja vielä kun muistaa että vedyn leimahtamisalue ilmassa taitaa olla luokkaa 10-95%, polttoaineella 14,7 ja jotain siinä nurkilla.

    Vety taitaa jäädä energian siirto välineenä väliin kun kehitetään hyvä akkutekniikka.
     
  6. human62

    human62 1st gear

  7. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Älä ole niin varma. Vety on siitä ylivertainen aine että sitä saa tosiaan eroteltua vedestä ja tulevaisuuden tekniikalla ehkä ajon aikana ilmasta erotetusta vedestä. Akkuja tarvitsee kuitenkin aina ladata, ei se sähkö sinne ilmasta hyppää. Mutta kunhan tässä keksitään normaali huoneenlämmössä toimivat suprajohteet niin sähkötekniikankin hyötysuhde saadaan sinne 100 prosenttiin, sen jälkeen pitääkin ruveta kehittelemään fissioreaktiolla käyviä autoja. 8)
     
  8. kpj

    kpj Gearhead

  9. Putte

    Putte 1st gear

    Vetyautohan on jo vanha käsite, vai tarkoitetaanko nyt pelkästään vedyllä käyviä autoja vaiko hyväksytäänkö myös vetyperoksiidilla toimivat. Sammy Millerhän kiihdytteli juuri vetyperoksidilla, joka on myös rakettipolttoaineena tunnettua. Ja tehoahan tuolla vetyperoksiidilla saadaan aivan tajuttomasti aikaan.
     
  10. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    tulipa moblaa selaillessa mieleen miksei mannerlaattojen saumakohdissa hyödynnettäis sulan magman energiaa sähköntuotantoon. sähköllä tuotettais esim vetyä jota voitaisiin siirtää kaasunkuljetuslaivoilla tarvittaville alueille
     
  11. Karva

    Karva Gearhead

    No tämä kiinnostaa, laitappa allekirjailleelle postia jos olet kokeillut ...

    Yleensä nämä Stanley Mayer tyyppiset vety-genut joilla tuotetaan pulssimoduloidulle elektrolyysi-pöntoillä epäpuhdasta vetykaasua, tai ruskeaakaasua, myös Brown kaasuna tunnettua polttoaineeksi kelpaavaa kaasua. Ei pysty tuottamaan tarpeeksi massavirtaa jotta moottori voi käydä pelkästään sillä.

    Eli kun tuotetaan veytytyyppistä kaasua ja sekoitetaan se polttoaineen sekaan annostelemalla sinne niin paljon kaasua kuin irti saadaan, se on sama kuin kemiallinen ahtaminen, eli paljon mm, happea sisältävä brown kaasu palaa normaalin polttoaineen tukena, sitä normaalia polttoainetta voidaan laskea huomattavasti.

    Siksi parhaissa kokeissa joita on tehty, autovalmistajat ja moottorilabrat ympäri maan, eli tämä bensan sekaan hallitusti lisätty kaasu saa aikaan sen että koneesta kuin koneesta saa oikean laiha seos moottorin, siis joku tietty prosentti polttoaine-ilma kaasu seoksen syötöstä, korvataan brown kaasulla. Bensa autojen 14,7 stokiometria on saatu putoon tonne 19 luokkaan joka tarkoittaa että bensan kulutus putoaa vähintään 2/3 osaan, ja se tuntuu jo.

    Näistä on tietoa saatavilla mutta suurin osa näistä netti kirjoista ja rakennus sarjoista on täyttä puuta heinää, kuten kaikki muistaa vetyauton stokiometria on noin 21, ja bensan 14,7 se ei tarkoita että kun laittaa osan kaasua moottoriin menevään ilma-polttoaine seoksen massavirtaan sen bensan voisi vähentää reilusti, kokonaisuuden jäädessä alle vety kaasujen stokiometrian, vaan se asettuu seos suhteista riippuen jonnekkin noiden välille. Valitettavasti tälläkään ei saada tehtyä ikiliikkujaa ..

    Brown kaasua voi sekoittaa mihin tahansa polttoaineeksi kelpaavaan, mutta sen massavirran hallinta on toinen juttu, kuten edellä yleensä sitä brownin kaasua vaan ängetään niin paljon kuin irti saa, ja sen jälkeen varsinaisen polttoaineen säätö on lähinnä vitsi.

    Stanley Mayer, joka ajoi vesikoneella, teki juur niin kuin se pitää, ensimmäiset versiot oli tehty niin että hallittu normaali ruisku annosteli polttoaineen ( Bensa ) ja palotapahtuman ja moottorin säädön takaisin kytkentä oli lambdan kautta, ihan niin kuin mikä tahansa nyky kone.

    Sen jälkeen hän lisäsi, muistaakseni äijää alkoi nyppiä bensan hinta, brownin kaasua jonka teki auton käydessä, normaali kennolla jonka ohjeita löytyy netistä, mutta ongelma oli sen massavirran hallinta, siihen hän kehitti nin paineen kuin virtauksen säätöön sopivat himmelit. Jotka ilmeisesti perustuu lavalan suuttimeen. Tällä oli kuiten se lopputulos jotta ranta-kirppu saatiin käymään hallitusti brownin kaasun ja bensa ruikun avulla, lopputulos ili niinkin hämmästyttävä että brownin kaasun ansiosta se bensiinin kulutus putos alle puoleen ja koneesta saatiin huomattavasti lisää tehoja. Tästä tuli ensimmäiset patentit.

    Lopullinen ja kuuluisuuteen johtanut versio oli se kun autoon saatiin aikaan On-Demand järjestelmä joka tuottaa suoraan brownin kaasua ruiskujen sisällä samalla kun se annostelee sen sylinteriin, samassa paketissa on sytytys. Tämä on se laitos joka teki kaikkien vesi kone veikkosten kehittäjästä legendan, auto on jenkkien valtion hallussa ja todistetusti käy vedellä, Stanley Mayer:in patenttikin on jo lauennut mutta kukaan ei ole esittänyt hänen jälkeen värkkkiä joka oikeasti toimis..

    Nämä muut tai ne lisä kaasuja tuottavat kennot ja erillaiset himmelit tai viritelmät saatte unohtaa, niillä kun ei oikeasti tee mitään. Tai no jos haluaa saahan sitä egoilla ei ekoilla.

    Vasta sitten kun saatte laitteen aikaan jonka voi ruuvata minkä tahansa auton tulpan tilalle, tai diesel suuttimen paikalle, joka tuottaa OnDemand kaasut ja kipunan jotta kone käy, suoraan sylinteriin asia on ratkaistu ja koko mailma voi siirtyä eko-vesi-brown kaasu autoiluun.

    Pohjoisessa on vielä yksi extra ongelma, milläs ruikit vesi-pohjaista kun se on tankissa ja jäässä.

    Kyllä niitä on siellä ja täällä kehitteillä, kuka ehtii ensin ....
     
  12. artolainen

    artolainen Gearhead

    Jep se pakkanen mietitytti ensin kun ensimmäisiä vesiruisku tekstauksia testailin. Ilmeisesti ainakin teoriassa sähköllä vedestä tuotettu vetyhappi reaktio tuottaa myös lämpöä, jolloin jäätymisongelma on helpommin hallittavissa vaan ei kuitenkaan hallinnassa. Yritänpä muistaa kuvata ja kirjata tuloksia ja tietty pistää jakoon niitä jos niissä on jotain järkeä. Mitään uuttahan en tosiaankaan ole tekemässä vaan vanhaa jo keksittyä
     
  13. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Jos sanois ratsiassa ajaneensa 27 vuotta vedyllä, niin korvauksia pitäisi maksaa 3 252 150 euroa. Olette sitten mielipuolien vallan alla.. Kukaan täysjärkinen tommosta keksis.
     
  14. herrakani

    herrakani 1st gear

    Onko biodieselillä ajaminen vapautettu tosta sanktiosta? Jos mää puhallan naapurin pitkätukan kannabisviljelmät ohi ja puristan niistä hamppuöjyä bemarin tankkiin ja takana tuleva poliisiauto pysäyttää ja vie mut huumeseulaan niin mulle ei tule polttoaineveroseuraamusta tms sakkoa? Tai jos mää kippan jonkun kebab-kioskin punaset kastikkeet suodattimen läpi tankkiin?
     
  15. Hai

    Hai Double Gearhead

    Parempi tuotto tulee, kun puhallat ne naapurin kannabikset, puristat ne markkinoille pihan kakaroille ja ostat Nesteeltä bensaa Bob Marley Waageniin. :)
     
  16. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Parempi tuotto tulee, kun puhallat ne naapurin kannabikset, puristat ne markkinoille pihan kakaroille ja ostat Nesteeltä bensaa Bob Marley Waageniin.

    Kiinnijäädessä rapsahtavat maksutkin ovat luultavasti pienemmät, jos et todistettavasti tee kauppaa kovin paljoa. Verottomalla polttoaineella ajosta kun napsahtaa melkein uuden pikkuauton hintainen veromätkäys. Tosin hamppukaupasta voi tulla linnaa. Että tällainen oikeusvaltio...
     
  17. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    näin se menee dieselissä

    Ei ne sieltä tankista tienpäällä etsi kuin punasta pö-öljyä,eli on muute ihan sama mitä sielä on,minä ajoin itä-suomessa ja ottivat tienpäällä kokeen,tankissa oli mustaa jäteöljyä /muuntajaöljyä suurin osa ja ei muuta kun hyvää matkaa.Ja bensakärryssä eivät edes mittaa vaikka tärpätillä ajas,tosin crysleri tuppas nakuttaan sillä ja helvatin moinen jälkikäynti.
     

Kerro tästä muillekin!