Kattokaas tätä! (eduskunnassa jotain tolkkuako?)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja emil knievel, 13.10.2017.

  1. rampleri

    rampleri 3rd gear


    Katastusvappaushan koskisi toki vain vuosittaista katsastusta.
    Muutoskatsastukset pitäisi tietysti säilyttää.

    Mitä katsastuksen tarpeellisuuteen ja valvontaan tulee, niin toimiihan tuo systeemi maailmalla missä katsastusta ei ole ollenkaan.

    Tilastonikkarit väittävät ettei teknisistä syistä johtuvat onnettomuudet ole merkittäviä.
    Ennemminkin pitäisi katsastaa tiettyjen kuljettajien piäkoppeja jotta onnettomuuksilta vältyttäisiin.

    Ja laitellaahan sitä nyttenkin tehokkaampia koneita mitä papereissa lukee..
     
    valpas tykkää tästä.
  2. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Miten perustelet ajavasi harrasteautolla ja vaadit siihen helpotuksia esimerkiksi katsastuksiin, käyttömaksuihin ja rakenteluun?
    Ja eikai kukaan ole sanonut että sun pitää käyttöautosi katsastaa harrasteajoneuvoksi...saathan sä maksaa maksut ja ajaa edelleen niin paljon kuin haluat....
    Ja aika monelle harrastajalle se rakentaminen on se juttu...ei pelkkä ajaminen.
    Ja monilla on useita harrasteajoneuvoja....se liikennekäyttöön otto ja poisto on aika pelaamista kuitenkin...
     
    rane58 tykkää tästä.
  3. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

    Yli 30v vanhoja autoja on niin vähän ettei niillä ole suurempaa merkitystä valtion käyttöverotuloihin. Lisäksi, kuinkahan moni viitsisi pitää käyttiksenä autoa josta puuttuu monelle nykyään niin välttämättömät ABS:t, luistonestot, ilmastoinnit jne ? Voisin esimerkiksi kuvitella ettei monessakaan lapsiperheessä valittaisi -87 Corollaa lasten kuskaamiseen. Ja mitä tulee rakenteluun, ei kai mikään estä rakentelemasta vaikka ei olisikaan käytön rajoituksia ? Ja sitä uudemmissa jotka tulevat 30v ikään on jo elektroniikka käytännössä muuttunut romuksi eikä kannata enää käyttöautoon korjata(jos yleensä pystyy ja saa varaosia) kun uudempia(vielä toimivia) autoja saa halvemmalla.
     
  4. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ainoa perusteesi on, että autoja on niin vähän....ajappa laki läpi tolla perusteella.

    Ps mullakaan ei ole vielä koskaan ollut käyttöautossani toimivaa ilmastointia....abs...ja mikä on luistonesto....talvirenkaat vai?

    Enkä koe sellaisia turhuuksia tarvitsevani....mä kun tykkään ajaa itse....ne jotka tuntee...tietää.
     
    rane58 ja kapa73 tykkäävät tästä.
  5. MadMike

    MadMike Gearhead

    näin se on Ruotsissa muistaakseni
     
  6. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

    Olettaisin vapautusta vastustettavan valtion taholta oletettujen menetettyjen verotulojen vuoksi mitkä todellisuudessa ovat hyvin pienet ellei olemattomat. Toki meitäkin löytyy jotka pärjäävät ilman ilmastointeja ja ABS:iä, mutta ns suuri yleisö tuskin enää suostuisi ilman niitä olevilla autoilla ajamaan, ja ns suuri yleisöhän on se jolta leijonanosa liikenteen verotuloista tulee. Eli mielestäni helpotuksia yli 30v autoille voi perustella niiden lukumäärän vähyydellä pääasiallisen harrastekäytön lisäksi. Omassa tapauksessa verot eivät ole hirmu suuret kun rotiskon omapaino on vain 1175kg, ja emännän auto on toistaiseksi museorekisterissä, mutta isompien ja painavampien autojen omistajille mahdolliset helpotukset varmaan tuntuisivat.
     
    rane58, KajS ja billy the kid tykkäävät tästä.
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Just noin! Siksi tehtiin heti alkuun tuo väliaikaisesti liikenteestäpoistomahdollisuus. Opetetaan ihmiset käyttämään sitä, niin voidaan moninkertaistaa käyttömaksut ilman, että tulee ihan hirveetä porua, ihan kaikilta auton omistajilta.
    Kun auton käyttö tulee kalliimmaksi (ihan varmasti tulee!), niin miten kompensoidaan se syrjäseuduilla asuville työssä käyville? Asunnon, ja työpaikan välisen matkakulun korvauksiin pitää tulla muutos! Nyt se kattaa kulut just ja just, jos työmatka edestakasin on alle 150km. Edellyttäen, että rajaveroaste on sopivan iso. Se seitsemän tonnin max. vähennys (0,25€/km) 650 euron omavastuulla tehdään tulosta, eikä verosta. Sekin suosii suurituloisia!
    30000km kodin, ja työpaikan välisillä kilometreillä veroista palautetaan noin 2000-3000€. Kuinka monella se riittää auton kuluihin? Uusilla autoilla ajaville ei yhdellekkään!
     
    rane58 tykkää tästä.
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Suurimmalle osalle se rakentelu on pää juttu. On joitain, jotka vain ostelee vanhoja autoja, ja käy jatkuvasti niitä näyttelemässä, mutta ei rakentele niihin itse mitään. (minä tykkään sellasista, ne voi maksaa kultaakin mun autostani sitten, jos luovun siittä).
    Kaikenlaisia harrastajia mahtuu maailmaan, ja hyvä niin.
     
    rane58 tykkää tästä.
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ite kaipaisin eniten katsastus välin harventamista

    100€ alennuksineen vuosittain 14+14km ajettuun autoon joka statuksensa vuoksi seisoo pukeilla kuivassa hallissa/tallissa ei oikeen ruostu kun se on hiekkapuhallettu kotelon sisuksia myöten ja konepuolen maaleilla "upottamalla" maalattu sinkityksen jälkeen

    Joo mä en hitsaa sen rottelon ku kerran



    Sitä en oikeen keksi miksei kukaan kommentoi siihen mokkulan vapaaehtoisuuteen, vai onko suurin osa estänyt mut?
     
  10. KajS

    KajS Gearhead

    No, jos ei käyttömaksut nousisi järjettömyyksiin (niinkuin täällä perussuomessa käy, halutaanhan kiinteistöveroakin korottaa. Vero, joka perustuu talon seisomiseen paikallaan) mulle kävisi tuo mokkulamalli. Siksi koska voin ajaa vain yhdellä autolla kerrallaan. Esimerkiksi näin talvea odotellessa voisi pitää kummankin raadon liikennekäytössä ja ajaa sillä, joka sopii "autoilijat yllättäneeseen talvikeliin" paremmin.

    Tosin ei haittaa nykyinenkään. Jos koiraa aamuvessaan viedessä huomaan kelin muuttuneen kohtuuttoman lumentulon vuoksi, ehdin ottaa mondeon liikenteeseen ja jättää slanttivanin ehjänä kotiin. Tai otan sukset...
     
    rane58 tykkää tästä.
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Oishan siinä mokkulassa hyviäkin puolia, ne vaan EI sovi suomalian päättäjille
    Kuten rikollisten paikantaminen varastetulla autolla ajellessa helpotukset katsastukseen tai perusmaksujen poistuminen riittävän vähän ajeltavilta autoilta

    Sit on jännä kun monet hokee ettei katsastus ole hankala homma, joo ei ookkaa muttei silti kukaan ole alkanut sponssaamaan erotusta etelän 24e;n ja paikallisen 100€n+päästöt välistä

    Kajaaniin ei kannata viedä 23e;n leimaukseen tulee hylky kuitenkin
    Esim. maasturissa toimimattomista lisävaloista, pelkät raudat oli puskurin päällä ja niissä calix;in johdolle puikot jotka kaartui maskia vasten
    Sit renkaiden epätasaisesta kulumisesta hylkäsivät kanssa. Mitattiin viisastellessa mittarilla, niin olihan niissä renkaissa kulumisessa eroa. Alla jotain 5-6mm tasaisesti ja telineessä olleessa varasessa 12mm

    Tuttu kokeili samaa et käyttää kajaanissa, hylky jarrukilpien puuttumisesta taka-akselilla. Tosin en tiiä jos jarrukilvet puuttuu takaata miten takana on voinut olla rummuissa jarrut kuitenkin
     
    KajS, caprice305 ja rane58 tykkäävät tästä.
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    20 vuoden aikana katsastanu omat autoni ja usein 2 liikenteessä. 2 hylkyä jumiva satula kun toisen puolen kerkesin huoltaa ja alatukivarren pusla 80snt nimarkilla. Et ei nyt oo hirmu nipoja ollu.
     
  13. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Olet väärässä....lakia ei vastusteta verojen takia, vaan sen takia että halutaan estää kaikenlaiset vapautukset rakentamisen suhteen....ja estää kaikki hyötyminen kaikilla tavoilla.
    Et ilmiselvästi tunne suomalaista virkamiestä.

    Ja yksi oleellinen asia oli myös se, että vanhat harrasteautpt kun saataisiin pois normaalirekisteristä autojen keski ikä pienenisi....ja tosiaan arvaan että vanhojen autojen käyttömaksut tulevat nousemaan ...paljon....tavoitehan ilmiselvästi on että kaikki yli kymmenen vuotiaat autot pitää saada pois liikenteestä....
     
    caprice305, rane58 ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Haha, luulet vaan. Jos noin käy, niin se on hetken herkku. Sit se tulee asteittain takas.
     
    Nikuzai, caprice305 ja rane58 tykkäävät tästä.
  15. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    4x4. Nykyään on useilla autovalmistajilla myös ns. Downsizing moottoreita, jotka estää renkaiden sutimisen vauhdissa. Sitä sit kompensoidaan 15 vaihteella ja pienillä välityksillä että auton saa liikkeelle.

    Nimimerkki 100km/h/3000rpm
     
  16. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

    En vastusta harrasteautorekisteriä sinänsä jos sen ehdot ovat kohtuulliset, mutta jos ehtona on joku 30 ajopäivää vuodessa niin minulle se on yhtä tyhjän kanssa. Ja onhan se yksinkertaisempaa ja halvempaa antaa verovapaus. Lisäksi se on oikeudenmukaisempaa, koska meitä harrastajia on niin monen laisia ei kukaan vuosimallirajan ehdot täyttävä joutuisi väliinputoajaksi.
     
  17. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Niin autoverohan jo nyt siirretään pikkuhiljaa ajoneuvoveroksi. paikanninmaksut tuleee sitten kaiken entisen rahastuksen päälle!
     
    rane58 ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Valtion ahneuden täyttämiseksi otetaan käyttöön hyödyke vero joka on 30% suurempi kuin muihin veroihin siirretty autovero
    Ja sit se on helppo siirrellä kaikkiin tuotteisiin jotka tuotetaan suomessa, kun huomataan että kansa lakkaa ostamasta suomalaista, siirretään se vero tuontituotteisiin jolloin kaikki on kallista

    Tai sitten jossain vaiheessa uudet herrat nousee valtaan ja kansa alkaa voimaa paremmin, mitä ny naiset joutuu liikkumaan hunnutettuna, mutta eipähän ois femakkoja tai muita virheitä :poff:
     
    rane58 tykkää tästä.
  19. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mä olen luopunut jo toivosta, ehkä Laura Huhtasaaren valinta vois tämän maan pelastaa ensivuonna, mut ei sekään toteudu kun kaikki äänestää maanpetturia sauli niinistöä.
    Jee kohta tulee 20,000€ täyteen http://velkakello.fi/
     
    rane58 tykkää tästä.
  20. pantera

    pantera Double Gearhead

    Ei kenenkään ole pakko siirtää vanhaa autoa harrasterekisteriin. Pitää vaan se normaali käytössa niin mikään ei muutu ja saat ajaa 24/7/365
    Miks harrasterekisteriä pitäs vastustaa?
    Eihän se ole keneltäkään pois vaan tuo lisää valinnanmahdollisuuksia... no joo, sitähän suomalaiset ei todellakaan halua ..
     
    Turnn ja cutlass cruiser tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!