katuauton alusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja keimo, 28.7.2006.

  1. gomopar

    gomopar Gearhead

    Snubber.... se on SNUBBER :-?

    Siis se sijoituskohta on ainakin moparin perissä takaristikon kohdalla ja en nyt ole ihan varma onko lattiaa vahvistettu kuinka siitä kohtaa mihin se gummi iskee. Manuaalivaihteisissa sitä lattiaa kaiketi täytyy lisävahvistaa tai se repii lattiapelliin murtumia. En tiedä miten Linkossa lattian muoto. Siinä täytyis olla suurinpiirtein tasanen kohta. Joku 15-20 cm kantiinsa oleva 3 mm pellilätty ajais sen asian :odroll: Mä tein sen säädettävän alkuperäiseen lisäämällä kaksi sisäkkäin menevää neliöputkea ja kummitilsaksi Biltemasta jousituksen stopparikumi, oiskohan ollut 7 cm korkea, 10mm kiinnityspultilla, jonka madalsin rautasahalla 2,5 senttiseksi.

    Vähän tummonen kun tuo ylimmäinen tuossa kuvassa:

    http://store.summitracing.com/egnsearch ... 925134+115

    Juu noin se käy että radalla sen säätää lähemmäksi jos se kyrsii normiajossa. Vaan kun aika ajoin kadullkain tarttis sitä pitoa olla. Sitä kun ei koskaan tiedä kuinka kova vastus viereisellä kaistalla valoissa odottaa vihreen vaihtumista :odroll: :rotfl:
     
  2. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Sori snubber sitten niin puhutaan samasta asiasta :)

    Mulle riittää toi että radalla saa säädettyä sen lähemmäs. Lincolnin alkuperäinen on tosiaan niin päin että kumi on pohjassa kiinni ja se osuu sit kurpitsan kuoreen ristinivelen takapuolelle.

    Kadulla kustomilla livutaan käsi maata viistäen että kisoja ei ajeta liikenteessä :soosoo:
     
  3. mopster

    mopster Gearhead

    Kattelin noita tuplasäädöillä olevien QA1 iskarien hintoja, summitilla 277 taalaa kipale. Melko kallista :eek: juu juu elämä on, mut onkohan vastaavia vähän järkevämmän hintasia olemassa?
     
  4. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Tutkisin niin 57 Lincolnissa on aika hyvin hoidettu tää -> uusi pohjaanlyöntikumi täytyy hommata ja tehdä metallisilla välilevyjä. Välilevyillä saa säädettyä välystä ja kumi on RUNGOSSA kiinni niin on varmasti vahvassa paikassa. Alkuperäsenä pitäis kelvata konttorilla ja varttimailin testeihin vähän välilevyjä väliin niin saa säädettyä lähelle casea :)

    On se ainakin siistimpi kun ei näy mitään "suksia" lehtien alla....

    Jaaha kustomiin taitaa tarvita vielä hankkia valkosivuset sliksit.... Tai no testataan nyt ensin puolivyörenkaiden pito. Taitaa se pito kyllä nöyrtyä 400 vääntö koneen edessä..... No näkeepä paljonko sliksit vaikuttaa aikaan pidon parantumisen myötä....
     
  5. gomopar

    gomopar Gearhead

    Ei muuta kun.... 'beat the shit out of it...' :rotfl:
     
  6. Ck

    Ck Gearhead

    Paljonko tuollainen snubberi vaikuttaa käytännössä pitoon. Onko siitä hyötyä vasta tietyn tehoisissa autoissa vai sellaisissa jossa ei vaan ole tarpeeks pitoa?
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Se lisää painoa takapyörille. Pitää olla sillee säädetty, että alkaa nostaa koppaa ennenkuin pyörien pito irtoaa, silloin siitä on hyötyä tehoista riippumatta.
     
  8. Ck

    Ck Gearhead

    Ok. Tarviipas talven aikana väsätä tuollainen ihan testimielessä.
     
  9. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    Moparin chassis raamattu sanois että 1-2" sais olla väliä pinion snubberista lattiaan..
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ja jotkut, mm. Dick Landy, on sitä mieltä, että aavistus preloadia on paikallaan. Mä luulen, että toi 1-2" on jonkinlainen kompromissi jousituksen toimivuuden ja kiihdyttelyn välillä.
     
  11. gremlin

    gremlin Gearhead

    Toi valyshan riippuu monesta asiasta, kuinka ''vetelat'' lehdet on, miten pitkalla(edessa) snupperi on, miten kenossa taka riipukkeet on. Kaikki noi asiat(ja varmaan muitakin on) vaikuttaa siihen etta miten paljon yleensakaan toi pera kaantyy ja joustaa. Jos on oikeen jaykat lehdet niin perahan ei kaanny(ja samalla hytti nouse) niin paljon kuin vetelilla lehdilla. Jos ei aksila kaanny paljoo ja valysta on 2'' niin voi olla ettei snupperi juurikaan mene pain pohjaa :odroll: Ja samalla painoa ei ''siirry'' akselille. Siis taa horina nyt oli niinku kiihdykseen, lahinna.
    Mulla oli tommonen ite tehty, M20 pultit sivuilla ja ylhaalla 40X40 vinkkeli, oliskohan se ollu viela aavistuksen ristinivelen etupuolella. Se oli melkeen pain pohjaa ja silti se piti saatanan kauheen paukauksen kun se loi sinne. Lattiankin piti kait olla siita kohtaa riittavan vahva, mutta kylla sinne klommo tuli. :cry: :rotfl:
     
  12. keimo

    keimo 3rd gear

    mitäs toi etujousien klamppaus tarkoitti ja miten se tehdään?
     
  13. keimo

    keimo 3rd gear


    ??
     
  14. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Tarkoitettiin varmaan, että takalehtijousien etusegmentti jäykistetään lisäämällä metallipantoja norran ja lisälehtien päiden ympärille jolloin jousi jäykistyy.
     
  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, just sitä. Alunperinhan niissä on noita klamppeja vaan muutama sekä etu-, että takapäässä. Laittamalla etupäähän jokaisen lehden loppumiskohtaan (johon sen saa) tollasen klampin, saa sitä puolta jäykistettyä. Takapuolella ei tarvi kun yhden klampin, vaikkapa tokaks pisimmän jousen päähän. Tollanen klamppi syntyy hienosti vaikkapa 3-4mm x 20-30mm latasta josta leikataan sopivan pituset pätkät, että yltää liki kokonaan jousen ympäri, sitten lämmitetään se punahehkuseks ja muotoillaan paikoilleen. Kun se jäähtyy, niin se kiristyy sitte samalla.
     
  16. keimo

    keimo 3rd gear

    kiitoksia. nyt kun etupää on purettu, niin onko etujousiin tehtävissä mitään virityksiä? puslasetissä oli sittenkin alatukivarsien puslat vaikka energyn sivujen mukaan ei pitäisi olla :eek:
     

Kerro tästä muillekin!