Katujätkä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja max, 12.12.2011.

  1. max

    max Double Gearhead

    Näillä näkymin kesäkuussa.
     
    Herje tykkää tästä.
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mellevän näkönen paketti! :odcool:
     
    max tykkää tästä.
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kiitos vaan, harvoin on "mitä sattuu olemaan"-kasasta näin hauska tehdä konetta!

    Komposiitti-imari oli itsellenikin mielenkiintoinen tuttavuus.
    Kevyt 2-osainen ja varustettu O-rengas tiivisteillä, joten sen voi purkaa ja kasata useita kertoja ilman tiivisteiden uusimista ja vanhojen jäämien putsailua.

    Kansista vois sanoo sen verran, että ei niitä aivan niin paljon ole nuoltu, vaikka ne useampien käsien kautta on kulkeneetkin.
    Mulle tullessa niihin oli tehty lähinnä seetityöt ja taskuporttaus, ja niiltä osin ne oli oikein hyvät.
    Suoraan paketista olevat venttiilit olivat tyypilliset kirveellä veistetyt, ja niille teinkin muotoilut: imuille pyöreä back cut ja pakosille pyöristykset myös palotilan puolelle.
    Runnerit oli koskemattomat ja imukanavien välissä olevan kannenpultin kohdalta valussa oli melko korkeat spoilerit, jotka suoristin.
    Myös työtötankojen kohdalta kanavat olivat hyvin eri kokoisia, joten sitäkin kohtaa parantelin "vähän sinnepäin".

    Vaikka tuossa ei ehkä kaikki osat olekaan aivan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan yhteen sopivia, niin miksipä pitäisikään?
    Tällaiset sattui Kimmolta löytymään ja nyt ne on nipussa!
     
    Naumasto, Herje ja palontie tykkäävät tästä.
  4. max

    max Double Gearhead

    Joo,ja nyt sit olis ohjelmavuorossa dynorääkkääminen,joka paljastaa lopulta kuinka yhteen sopivia osat olivatkaan.Niin,nokkahan oli XE 282(vai 284?) laahuri.
    Sehän me porukalla arvottiin nokkakasasta sopivimmaksi tuohon comboon.

    Joskus näkee edelleen niitä motteja joiden tehoksi on ilmotettu "noin 400 heppaa" eli hatusta vedettyjä lukemia autokaupan vauhdittamiseksi.
    Sit kun kysyy,että mihin perustat moiset lukemat,niin selitykset on mitä vaan.
     
  5. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Aijai LT-1, pikkulohkojen kuningas, sehän vaatii päälleen Holleyn kaasaria, niinkun alkuperäisissäkin, sen Demonin voi siirtää roskiin, toi imusarja tais olla se, minkä mun Broidilta ostit? Se oli tilattu RP:hen, mut tilaaja ei lunastanu sitä koskaan ja broidi osti sen pois, oli muuten jumalattoman kallis...

    Noi kannet mä vissiin oon nähnykin livenä, joskus vuosia sitten haettiin kaverin rodisätökseen akseli ja männät sulta ja silloin niitä siinä poydällä vilkuilin.

    Olikos tässä koneessa orkkis takoakseli, vai joku tarvikekampi?

    Tässä Grumpyvetten selitys pinkrodeille:

    "Original late version 1968 and 1969 Pink Rods #3973386 are shot peened select forgings that are Full Floating on the wrist pin and the small ends are lead babbit ed, they have a "O" on the cap. The small ends have no oiling hole. They are easily identified by the pink paint that was on the beams, after years of use it also appears like dull white? The caps of original 69/70/71/72 pink rods are a different color as the rod is shot peened and the cap is not. This is easily seen on known original pink rods. By the way 1970 and up rods are pressed pin.
    "O" rods that came in trucks and passenger car engines have the same "O" designator but are not shot peened and have pressed pins and no pink paint.
    The Original "O" pink rods were discontinued from GM circa 1973/74 and the part number was superseded to the 72/73/74 version Z28 rod, which has a "B" on the cap and is a pressed pin rod, they also appear with the Pink paint. I have taken apart many Z28 302/350 and Corvette LT1 & L82 Engines over the last 40 years and this was always found.
    I personally believe that "X" rods did not appear from GM until around late 74, early 1975, and this comes from working at a performance machine shop for 10 years in the 70,s, ( 1972-1982) and a Corvette Shop for 20 years ( 1985-2005) and the first time I saw "X" rods was around the mid 70,s in truck and passenger car engines. There is also a version of a pink "X" rod and it was installed in L82 Corvette engines from 75-79 and it also had the pink paint as well as brown ( or tan ) and orange from time to time.
    A performance rod was offered out of the GM power book in the 70, and 80,s and these rods had the pink designator paint, I believe GM did that to identify the shotpeend surfaces. These are usually "X" rods.
    I constantly see so called pink rods on ebay and just laugh when they have the applied pink paint and "X" on the caps."

    "Mike, 70 LT1 engines DEFIANTLY do not use "X" rods. I have a 6,000 mile 1970 Z28 LT1 that has been discussed heavily a few years back on the Yenko site ( pictures are there also) and it has "O" pink rods. The engine was out of a rolled over Z28 that was scrapped 38 years ago. The fellow I got it from seperated the pan from the block because it got dented when the car crashed. The pan was repaired and is just bolted back on the engine assembly. The rest of the engine has never been apart. This is the reason I know it has "O" Pink rods.
    Anyway someone must have been in your LT1 before if it has "X" rods. IMO. It is a well known fact that a lot of unscrupulous people robbed desirable high performance parts out of High Perf engines either intentionally or by ignorance if the engine was rebuilt.
    As I stated the original "O" pink rods where select forgings. GM looked over all the rods for core shift, casting slag etc., then I have heard they magna flux particle inspected and shot peened the rod and also machined it and lead babbitted the small end for the full floating wrist pin ( in 69 engines only ) It was then finished machined and given the "pink" color on the beam of the rod.
    I would use the "O" rods you have and have them magna fluxed particle inspected for any cracks etc, then have them shot peened and re sized with the ARP bolts. Some guys will grind the casting flash off the beams, but if you are concerned about originality then leave them stock. A word of caution, whoever shot peens them must protect the bores and the machined sides of the rods as the shot peening will rough these areas up excessively. There is also a Almen Specification for the rod surfaces to achieve the correct surface finish. It is checked with a Almen Strip to measure Arch height (the amount of upward deflection of an Almen strip after it has been submitted to a shot peen blast) Check with your local machine shops regarding shot peening etc.
     
  6. max

    max Double Gearhead

    Joo,Timo,asiat on Brodixien ja Titan imusarjan kanssa just niinkuin sanot.
    Titan on tosiaan on pirun kallis sarja,ja maksoi mulle 400 e.
    Saiskohan Titania Suomeeen enää alle tonnin ?

    Tossa motissa on ihan Scat valu akseli ja oonkin huijari tässä kohdassa kun ei ole GM teräsakselia.

    Kiitos infosta veiveistä,aina mukava lukea asiaa.
     
    Muokattu: 26.4.2017
  7. max

    max Double Gearhead



    Minä,Kaitsu ja Höylän Artsi väännettiin mottia kyytiin.
    Tämä on 350 motti ja oli puhetta Artsin kanssa, että mentäs Sämpylle tätä huudattamaan syssymmällä.
    No joka tapauksessa toivotan teille kaikille parhaat Juhannukset.
     
    DX, Kalu, Herje ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. palontie

    palontie Double Gearhead

    Tollaisen vajaamoottorin kai ois voinut vaan ottaa syliin ja nostaa ihan ite kyytiin:DHyvää Juhannusta!
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    No ainakaan moottorin omistaja ei ollu ihan parhaassa nostokunnossa.
    Mies esitteli jopa norjankielen taitojaan kun konjakkipaukku ei oikein asettunut vatsaan...

    Mutta Juhannus alkoi iloisissa tunnelmissa, eikä onnistuttu tekemään vahinkoa ittelle eikä kalustolle!

    Toivotan myös hauskaa Juhannusta kaikille moottoripäille!
     
    Kalu, kapa73, Make.S ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Hyvää jussia! Ja muistakaa pitää mammaa hyvänä ni tiiä vaikka vois nu**ia :rotfl:
     
  11. palontie

    palontie Double Gearhead

  12. max

    max Double Gearhead

    No en varmastikaan ollut kunnossa, ja video näyttää mun olevan ihan ok. Jokatapauksessa kaikille hyvää Juhannusta.
     
    palontie tykkää tästä.
  13. Herje

    Herje Double Gearhead

    Samanlainen hillbilly nostin oli kaverilla joskus.


    Hyvää juhannusta vaan sinnekkin suunnalle. :rotfl:
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Koirat haukkuu, datsia kestää.
     
  15. max

    max Double Gearhead

    Herje,olen niin utelias ja jääräpäinen,et saatan ottaa jonkun asian asiakseni,maksaa se sit mit vaan(hullu).
     
    Herje tykkää tästä.
  16. max

    max Double Gearhead

    Noniin,jussit ohi ja takaisin päiväjärjestykseen(yritän).
    Nämä ovat lomalaisen höpinöitä mut ainahan voidaan keskustella,ja ehkä tiedänkin vastauksen kysymykseeni.
    Nimittäin kysymys virranjakajista.
    Mulla olis kunnollinen tai ainakin kohtuullinen MSD jakaja,mut se on SS pikkiksessä.
    No tähän kuvan 350 mottiin olis vaan kiinalainen,mut uusi "MSD HEI" jakaja.Etsinkö ainoastaan hankaluuksia,jos sellaisen tähän mottiin tyrkkään?
    Kertokaas vähän kokemuksia näistä kiinalaisista ja mitä te suosittelette.?

    Kaasariksi olen suunnitellut 650 cfm.DP Holleytä,joka pantais suurin piirtein alueelle ennen dynoa.

    [​IMG]
     
    Herje tykkää tästä.
  17. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Taitaa olla nykyään herran hallussa noi jakajat, jotkut kiinanjakajat toimii ok, jotkut ei, samaa on myös MSD:n jakajissa:



    Ameriikan foorumilla ihmettelivät mun kyselyitä GM HEI jakajan remppaamisesta taannoin, "miksi haluat käyttää 40v vanhaa jakajaa, kun uuden kiinalaisen saa muutamalla kympillä", ei meinanneet ymmärtää, että minä haluan pitää mahdollisimman paljon koneestani amerikkalaisena.
    No käytin sen remppaamiseen liian paljon rahaa, mutta josko se sit joskus tarvittaessa toimiikin kunnolla.
     
    Herje tykkää tästä.
  18. max

    max Double Gearhead

    Timo,mulla on vähän samanlaiset aatokset,että Ameriikasta se kaikki paras tulee.Otetaan nyt esimerkkinä vaikka Trumpin Donaldi.
    Hyvä frendini oli tekemässä pari päivää sitten tallisiivousta,ja minä parahiksi paikalle sekoilemaan.
    Vaikersin hänelle puutosta vähän paremmista sähkökamppeista.Ja kas,löytykin sit isolohkossa kiinni olleet MSD vehkeet,jotka vaan yhden dynoreissun tehneet.
    MSD Ready-To-Run billet jakaja,MSD 6A boksi,Master Blaster puola ja aivan uudet 8.5 MSD johtot,jotka ovat juuri nämä eri asentoihin säädettävät tulpan päästä.
    Maksoin noista 450€ mikä on mielestäni kohtuullista,kun ottaa huomioon että tällä reissulla ei tullut edes perse kipeäksi!!
     
    Herje ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  19. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Sehän on kyllä kohtuullista että rahalla selviää.
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ready-to-run jakajahan toimii ilman tuota boksiakin.
    Jos haluat kuitenkin käyttää sitä boksia, niin sitten kannattais laittaa jakaja joka vaatiikin boksin toimiakseen. Ja multahan löytyis sellanen ja vaihto tuohon ready-to-run jakajaan kiinnostais...:)...

    Muistuikin samalla mieleen HotRodissa tai jossain ollut testi, jossa aika reipasta 350 konetta kokeiltiin sekä MSD-kamoilla bokseineen päivineen, että GM:n HEI-jakajalla.
    Huipputehossa ero oli muistaakseni reilun hevosvoiman luokkaa, ja arvatkaapa kumman hyväksi? Väärin, HEI:n hyväksi!
     

Kerro tästä muillekin!