katukumin pito

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja 2dht, 5.8.2010.

  1. 2dht

    2dht 3rd gear

    Näyttäis olevan Alastarolla 14.8. taas "jokamiespäivä", ja tekis mieli käydä kokeilemassa omaa autoa siellä. Eli tähän liittyen kysyisin että minkäläinen on sen radan pito katurenkaalla, verrattuna ihan normi maantiehen? Jotain liimojakin siinä radassa varmaan nyt nitrokisojen jäljiltä olis, mutta toimiiko tämä liima katukumilla, vai onko pito vielä huonompi kuin maantiessä? Oisko jollain kokemuksia???
     
  2. 69

    69 Gearhead

    On huonompi pito kuin normi asfaltilla, mä en oo koskaan onnistunu lähdössä kun sutii ykkösellä ja kakkosella pyrkii sivulle, kaasu ylös ja kolmosella sitten maaliin, 14 aika ja 169 loppuja. Sitte kun koittaa kotinurkilla nii lähes sutimattakin pystyy lähteen. Pitäs joskus hommata paremmat renkaat tohon leikkiin.
     
  3. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    Muutaman kerran ajanu itte ja kans aina katurenkailla. Fiat Uno:lla ku ajoi ni sutas vielä vähän jopa 3-vaihteella ku kadulla teki tiukkaa 2:lla sutia ja toinen ajo tolla ahdetulla Vallulla sillon rata tais jopa ollaa vähän kostee sateesta ni ei mitään pitoa.... Unolla tais paras aika olla 15.3 ja Vallulla 14.9...
     
  4. 2dht

    2dht 3rd gear

    Näin vähän pelkäsinkin. Täytyy varmaan kysellä jostain sliksit lainaks jos tulee lähettyä...
     
  5. jublomb

    jublomb 1st gear

    Ne kisagummithan voi löytyä lähempää ku uskotkaan... :poff:
     
  6. ProSB 170

    ProSB 170 1st gear

    Vanhat liimat ja kumit on hetkessä riesana jos rataa ei prepata ennen ajoja. Liimakumimöhnään kertyy hiekkaa, roskia, kaikkea mahdollista ja se on kuin laakeripeti kunnes rata putsaantuu joko ajamalla tai preppaamalla. Eli liimarata on toimiva vain silloin kun se on juuri tehty, ei päiviä/viikkoja sen jälkeen, käytännössä likaisella radalla ei pidä kunnolla mikään rengas, ei sliksikään. V8 päivillä radan parantuminen päivän mittaan kertoo että rataan alkaa muodostua puhdasta uraa.
     
  7. 2dht

    2dht 3rd gear

    Joo, mul ei oo sitä puhelinnumeroa. Sä voisit tietysti varovasti kysellä et saisinko gummit lainaksi... :odroll:
     
  8. 2dht

    2dht 3rd gear

    Ok. Eli ei ilmeisesti kannata olla yli-innostuneena ensimmäisenä jonottamassa lähtöviivalle.
     
  9. jublomb

    jublomb 1st gear

    Joo, mul ei oo sitä puhelinnumeroa. Sä voisit tietysti varovasti kysellä et saisinko gummit lainaksi... :odroll:[/quote]


    Äsken just olin puhelimessa jutuissa,kyllä renkaat löytyy,jos vaan saa alle sopimaan.
     
  10. 2dht

    2dht 3rd gear


    Äsken just olin puhelimessa jutuissa,kyllä renkaat löytyy,jos vaan saa alle sopimaan.[/quote]


    Minkähän kokoset ne on???
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Eikös siinä joku ristiriita vallitse että se pito on katukumille huonompi kuin kuin kadulla ja kuitenkaan slickseillä ei kyseisessä tapahtumassa saa ajaa? Tai no, katuslicksillä saa ajaa mutta varsinaisella ei.

    Jonkinsortin houkuttimena vois toimia kiihdyttämisen aloittamiseen se että pääsis sillä katumossella kunnon kumeilla ajaan ja tajuais sen lähdön eron normaaliolosuhteisiin verrattuna? Vai olenko yksin mieleipiteeni kanssa? Kunnon kumeilla se liimarata on kuitenkin jotain ihan muuta kuin katu-olosuhteet, vaikka loppumatkaa ei jaksaiskaan karseesti kiihtyä :rotfl:

    Tietty kyseessä se että johonkin raja on vedettävä, mutta ajamalla(tai joku muu määritys, vaikka leima) paikalle tuotu auto vois mun mielestä saada laittaa parempaa kumeksia alle?
     
  12. 2dht

    2dht 3rd gear

    Olen kyllä just samaa mieltä. Etenkin just silloin kun auto tuodaan ajamalla paikalle, eikä ole mikään "oikea" kisapeli...
     
  13. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Eikö noissa kadunmiehen mittelöissä saa käyttää sliksejä! :odroll:
    Katurenkaat ja liimarata on aika heikko yhdistelmä! Toki pienempitehoisella tuo ei ole niin paha mutta jos pannuhuoneessa riittää vääntöä niin se on aika paljon kuskista kiinni miten sillä kaasujalalla osaa säännöstellä sitä löylyä. Vaikeaa se on! Kun pito irtoaa niin se on siinä. Liimarata on muutenkin niin erilainen katuun verrattuna että oman auton tuntemus ei välttämättä takaa mitään onnistumisen tunteita kun tartuntatuntuma on niin poikkeava...
     
  14. F-body

    F-body Gearhead

    Porissa olin ajamassa 245/60-15 katutossuilla. Aika turhauttavaa oli kuoputtaa läpi ykkösen ja pitkälle kakkoselle. Jos radalle vielä eksyn niin katusliksit on alla. Tyhjäkäynniltä lähtien heti kaasua näyttäessä kiekat 6 tonniin ja pysyi siellä vaihtohetkeen asti. Katuslikseillä pito oli radalla näköjään mahtava. Ainakin sekka ajasta savuna ilmaan :-? . Rengaspaineiden lasku kiloon tai allekin auttaa pikkusen.
     
  15. 69

    69 Gearhead

    Kovin tuntuu tutulta tuo Rinnewoodin kirjoitus.

    F-body, mä olen kanssa käynyt porissa ajamassa ja eka aika oli jotain yli 20 sek. kun perävalot tais olla edellä.. No järjestäjät katto mun BF goodrichejä ja sano et aja tota radan sivua missä ei ole liimaa ja kerran ajoin jotain 14 ja sit tyydyin katsoon muiden ajoo.
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mä en kyllä oo koskaan huomannut, että katukumeilla eteneminen "oikeella" radalla olis jotenkin toivotonta. Hurja väite seuraa; noissa tapahtumissa on sen verran painetta, et yritys on kovempaa kun normikadulla, ja siitä seuraa noita sutimisia? Edellisestä "liimakisasta" Alsatarolla alkaa olee 1.5 kuukautta; ei siellä kyl oo enää liimasta tietookaan. Sen sijaan limasta, mihin on sotkeutunut pölyä, liimaa ja kumimuruu voi ollakin, mut se ei helpota saiaa sene enmpää katuslikseillä kun tavallisilla renkaillakaan. Tilanne on vähän sama kun preppaamattomilla lentokentilläkin; se paranee kun ajot etenee. Normi 205/75/14 renkailla oon vetänyt Alastarolla "v8-gtipäivä" olosuhteissa 12.16 1.938 60 jalkasella ilman mitään muuta hokkuspokkusta kun kaasujalka, ja Porissa liimaradalla 11.60 2.0 60-jalkasella samoilla renkailla ilman jälkimmäistäkään. :rotfl: Silloin oli kyllä paukkuu parisataa heppaa enempi. Se oli kyllä vaikeeta, ja jaksoinkin treenata kaikki kolme lähtöö. Silloin ku vessa meni ton 12.16, ni ei ykkösen loppupuolella jo pysty painaa kaasun pohjaan, mut 11.6 ajassa vasta vähän ennen maalii kolmoselle vaihdossa.
     
  17. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Jykä, mie kumoan sun väitteen.

    Mulla oli '96 SS Impala, jota oli kadulla oikeestaan mahdoton saada vetämään hippaliiraa. Päätin käydä kokeilemassa sitä Kalajoen West Coas Cupissa ja eka lähdössä luulin että jotain hajos kun auto jäi suttaan lähes paikoilleen. Oli pakko painaa kaasua hipi hiljaa, että sain valaan edes jotenkin liikkeelle.

    Oisko MYTHBUSTERSin paikka?
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    No vähintään!
     
  19. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Ettekai te lämmitä renkaitanne liikaa???
    Meillä ainakin alkoi vetarit, nivelet, kardaani ym. paukkua kun opittiin lämmitämään renkaat oikein. Jos niitä lämmitti liikaa, niin ne "sulivat" ja pitoa ei ollut nimeksikään.
    Tämä siis n.14 sek. Ratsunilla
     
  20. C-barge

    C-barge Gearhead

    En mä niitä ainakaan kun ihan vaan pyöräyttäny puhtaiks, tuskin savus yhtään.
     

Kerro tästä muillekin!