Katuslicksit ja katsastus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja petrib1, 21.2.2012.

  1. petrib1

    petrib1 Gearhead

    Saako noita DOT hyväksyttyjä katuslickseja leimattua?

    -Mickey Thompson ET Street Drag Tires
    -Hoosier Quick Time Pro D.O.T. Drag Tires
     
  2. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Laista lainattu teksti, eli ei jos ne on nimensä mukaisesti slicksit, itse en tunne mokomia renkaita :D

    1. Auton etupyörissä ei saa käyttää renkaita, joiden puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee auton, auton perävaunun ja sellaisen hinattavan laitteen renkaissa, jonka suurin sallittu nopeus on suurempi kuin 40 km/h, olla vähintään 1,6 mm. Akselilla, jolla on paripyörät, tämä vaatimus ei koske molempia pyöriä. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria renkaan kulutuspinnan keskialueella noin kolmen neljänneksen leveydellä kulutuspinnasta.

    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
     
  3. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Noissahan on urat, joiden syvyys riittävä. Kuviolle ei laissa ole määritelmää.
    Kantavuuskin varmaan ok. Renkaan koko oma juttunsa.
     
  4. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Muistaa sitten laittaa eteenkin rättirenkaat ettei tuu sekarengastus. :wink:
     
  5. pontso

    pontso Gearhead

    kyllä noilla mt saa leiman ja kapeet vyöt eteen , tarkasta kantavuus ennen asennusta . itellä 28/13,5-15 ja 195 edes
     
  6. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Mikään pelkästään dot leimattu ei kelpaa. Jos ei löydy E-hyväksyntää maanumeroineen ja hyväksyntänumerolla niin hylky tulee. Ja pinnoitetustakin vaaditaan E-108 + hyväksyntänro.
     
  7. Ck

    Ck Gearhead

    Joo jos sulla on joku uusi auto. Ey-tyyppihyväksytyissä autoissa on vaadittu sellaiset vuodesta 1996.

    muussa kuin EY-tyyppihyväksytyssä M1-luokan autossa hyväksytään myös DOT-merkinnällä varustetut renkaat
    ARVA 36 § 1256/92 + 280/2001.

    Mikään perus"jenkki" auto ei ole ey tyyppihyväksytty. Ja veikkaisin että tässä tapauksessa auto on varmaan vanhempi kuin 1996 jolloin kelpaa käytännössä pyöreät kumiset renkaat joissa on ilma sisällä. :rotfl:

    Ks. sivu 131
    http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... rsio20.pdf
     
  8. petrib1

    petrib1 Gearhead

    Jees. Eli ei ongelmaa leimauksen suhteen näissä vanhemmissa. DOT hyväksyntä riittää. Näin vahvisti myös katsastusmies asian.
     
  9. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Nooh

    1996 ei ole enää ihan uusi auto...
    Mutta näihin Historic vehkeisiin näin todellakin on
     
  10. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Validi kommentti!
    Puolivyörenkas halpa Suomi.
    Saakohan noita eteenkin?
     
  11. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Tää on ehkä hiukan jo offtopic, mutta mites kun on 215/65-15 otteessa... Nii käykö vastaava tuumasilla mitoilla oleva (26"x8,5"-15) rengas leimalla/ratsiassa??
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tai laittaa ne katusliksit mallia radial niin on parempi ajellakkin eikä tarvii eteen laittaa mitään mummoankalta pöllittyjä kumeja.
     
  13. cuda69

    cuda69 Gearhead

    Mulla tulee valluun 275/60-15 et streetit ja akseli spoolilla,katsuri sanoi et ok.
     
  14. dd64

    dd64 Gearhead

    Ai spooli kelpaa??? Eihän siitä tietty tartte kertoo... mulla kun on vaan kemppiläinen, ja parhaimmillaan on dynot näyttäny melkein 30% heittoa ni ei ole tullu puheekskaan... Joku vois varmaan selittää...
    Viime leimalla muutoskatsastin 275/60 15 Mickey Thompsonin ET radiaaleilla. No problems. Aikasemmat otteessa olleet jotain 14 tuumasia... helpolla ei kai leveempiä otteeseen saakaan, orkkikset 175/14? Eikse ole se 104mm max alkuperäisestä?
     
  15. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Spooli tai kempin lukko EI käy katsastuksessa.

    Tasauspyörästö on pakollinen.

    Tasauspyörästön ( lukko ) lukitusmekanismi on sallittu.

    Selvitys lukon tyypistä/ toiminnasta annettava pyydettäessä.

    Spoolin saa nopeuskilpa-autoihin jolla ei ole asiaa cruisailemaan..
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jos ja kun vas ja oik puolen dynot pyörii hiemankin eri vauhtia alkaa eroa jarruvoimiin tulla koska spooli pakottaa molemmat renkaat pyörii yhtä lujaa. Lisäks vas ja oik renkaiden pitoerot, ilmanpaineet ja toki dynossakin voi tulla pientä eroa. Ja sillä toi ero selittyy.
     
  17. Ikonen-82

    Ikonen-82 3rd gear

    Itsekin kävin konttorilla kyselemässä omaan autoon tulevien renkaiden katsastus mahdollisuutta ja näytin netistä mitkä renkaat on tulossa.
    http://www.mandhtires.com/store.php?crn ... how_detail
    Katsastusmies lueskeli hetken tietoja ja sanoi että onhan noissa DOT hyväksyntä ja auto on sen verran vanha että se riittää.
     
  18. cuda69

    cuda69 Gearhead

    nojoo,kyllä mulla auto tulee kilpiin ja leima tulee ehdolla et sillä ei ajeta jatkuvasti kylillä,vain kruisingeissa tms tapahtumissa,eikä kyllä tee mieli ajaakaan kun takana kaikki uniball nivelillä :D
     
  19. Putte

    Putte 1st gear

    Ei kait tommosta ehtoa voi virallisesti mihinkään laittaa. Jos on leimassa, niin saa ajaa milloin haluaa. Juuri tommoisten "kaverisopimusten" takia muun muassa FHRA:n katuautoryhmissä ei vaadita leimaa.
     
  20. Fastback

    Fastback Gearhead

    Näitä on muutenkin viksua huudella, että "kyllä mun autoon katsuri sanoi että spooli on ok"... Se ei ole todellakaan ole ok. Moni niillä ajaa, mutta heti kun katsuri sen tajuaa niin se on aihe hylkyyn. Vaikka täällä huudellaan nimimerkeillä, niin ei tarvita rakettitiedemiestä, jotta kaivaa henkilöllisyyden nimimerkille. Kateellisten kommunistien maassa niin seuraavan kerran leimalla ollessa auto syyniin ja syy takajarrujen liian tasaisesti ottamiseen selvitetään tutun katusrin punastellessa vieressä. Hyvällä lykyllä kaverisi konttori saa melkoista noottia aiheesta, kun joku asiasta innostuu tarpeeksi. Sen mitä tässä maassa on oppinut, niin mistään "köyrystä" ei kannata huudella - niitä mulkvisteja yms. kyr%&iä on sen verran paljon.

    Se siitä jeesustelusta. Spooli ja manuaali on ankara yhdistelmä voimansiirrolle, spooli on halpa, mutta osta detroitlocker niin on tasauspyörästö ja lukko joka tarraa kuin spooli.
     

Kerro tästä muillekin!