Kauanko autoa voi pitää lohkolämmittimessä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja JukkaK, 13.2.2010.

  1. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Joo, tai jos autoaan ylipäätään yhtään arvostaa niin kunnon Defa suoraan. Meinasin vain vanhempien Golffi palaa tommosen Motonetin Motox -merkkisen lämmittimen takia. Eka aamuna oli käytössä, kun äiti lähti töihin niin auto oli kylmä ja hais palaneelle muoville...

    Vein sitten sen sulaneen Motoxin kuitin kanssa takasin, niin Motonetin kehtas myyjä vielä ihmetellä että enkö otakaan uutta vastaavaa tilalle, vaan jonkun kalliimman Defan..? :eek:
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    Toi onkin varmaan paljon halvempaa kuin hakea se muutaman kympin akku kaupasta :lol:
     
  3. virta

    virta Gearhead

    Jotkut asentajat kun ovat vaihtaneet kansipahveja ovat huomanneet soikeita tai muotoaanmuuttaneita pyttyjä->lohkis vieressä.Jos haluat lohkosi kieroksi pidä kaiket päivät lohkolämmitintä päällä.
     
  4. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    ^taitaa olla mallikohtaista, joissain voi jopa mennä.
    mut mä en siitä ressaa....luulis et se menee enempi kieroksi sillon kun se kylmästä lämmitetään ,kun sillon kun se on tasaseen ollu ja lohko n.+30Celsiusta
     
  5. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Millä tavalla 2 h jälkeen ei ole hyötyä? Tätä ecopaskataselaskentaoppia: sähkön kulutus / polttoaineen kulutus käynnistyksen jälkeen ensimmäisillä kilometreilla esilämmityksellä / ilman esilämmitystä, vai mitä tarkoitat?

    Moottoria vituttaa varmasti vähemmän käynnistyä ja toimia lämpöisempänä kuin kylmempänä.

    Missä ajassa esim. 300 kiloinen malmikasa lämpenee parinkymmenen asteen pakkasessa esim. kymmenen-viidentoista asteen lämpöön 500 W -vastuksella?
     
  6. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    Re: .

    muistan lukeneeni jostain että,
    2h riittää koneen lämmitykseen ennen liikkeelle lähtöä.

    olen samaa mieltä mutta jos kerrostalot/rivarit ja työpaikkojen tolpat ei ole päällä kuin 2h kerrallaan niin pitäiskö vetää omat sähköt jostain tolpasta.
     
  7. capri30S

    capri30S 1st gear

    Mitä kauemmin lämmittää, niin kyllähän se lämpö johtuu siitä lohkosta muuallekin, vaihdelaatikkoon ym, ja sitä notkeempaa on liikkeellelähtö. To 2h on just sitä ekobullshittiä, sen se vähintään tarvii :odroll:
     
  8. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    eikös toi n.2 tuntia ole se et suhteutettuna sähkönkulutukseen säästää eniten koska motti lämpiää jo aika hyvin ja ei vie enää järkyttävästi enempää bensiiniä ,koska ei ole kylmä.

    jos on ilmainen sähkö niin tottakai kauemminkin voi pitää ja itse hyötyy siitä ,mutta sähkölaskun maksaja ei hymyile :poff:
     
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kuinkas tuo voitelupuoli jos auto on päivän narun päässä? Luulisi että sylinterit on aika kuivat pitkän lämmityksen jälkeen, alaspäin ne öljyt kuitenkin valuu lämpimästä pinnasta. Mahtaako olla merkitystä...
     
  10. Mörkö-74

    Mörkö-74 Gearhead

    vähän samaan tapaan kuin kesällä koko ajan... :odroll:
     
  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Aika lämpimällä seudulla asustelet. :odroll: :odroll:
     
  12. Mörkö-74

    Mörkö-74 Gearhead

    taitaa mennä aika jo ot, mutta kyllä meillä ainakin kesä-heinä-elokuussa on lämpötila yölläkin lähellä pariakymmentä, johon tuntuuvat nuo aikaisemmat kirjoittelijat pyrkivän lämppäreillä...
    ja ihan etelä-suomen läänissä tämä heinola on :D
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    3 - 5h riittää hieman tyypistä johtuen.

    Säteilylämmittimet vaatii enempi aikaa, koska vastus on lohkon ulkopuolella.

    Toisaalta säteilylämmitin on parempi, koska ei pilaa nestettä kuten tavallinen, jossa vastus glykolin kanssa suoraan kosketuksessa.

    Paljon puhutaan että säteilylämmittimien kanssa on poltettu autoja...niin siis vai onko ?
    Ne on tapahtunut aina jossain Ruotsissa, mutta onko oikeasti palanut vai onko se vain ns. urbaanilegenda...siinäpä Myytinmurtajille uusi aihe :-?
     
  14. rasse

    rasse 1st gear

    Vahingossa oli jäänyt Astronautti roikan nokkaan miltei vuorokaudeksi ja oli perskeles tiputellut nestettä alleen. Ennen ei mitään vuotoja joten saattaa se jotain vaikuttaa...
     
  15. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ja kuinkas kuuma se kone on, kun se on koko yön narussa? Veikkaus on jossain 60-100 asteen välillä :lol:
     
  16. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    Re: .

    Mikäli löytyy halua huolehtia autostaan pidempään ja elää vähemmän kertakäyttökulttuurissa niin olisi hyvä hommata sinne sähköä käyttötarpeen mukaan. Mikäli sähköä katkotaan tolpassa olevalla ajastinkellolla eikä taululla... En kehoita ketään mihinkään, mutta tapailen tässä vain suomalaista vanhaa sanontaa... kapula rattaisiin...mitensenytmeni...vai oliko se tulitikunpätkä?
     
  17. Beauville

    Beauville 1st gear

    Sehän selviää mittaamalla lämmöt. Tuskin on noin kuumaksi päässy.
    Normiauton lohkis on sen verran pieni ettei sen tehot riitä saamaan mottia kuumaksi. Ellet laita tuplalohkista, letkulämppäriä, moottoriöljynlämmitintä ja sisätilanlämmitintä pitämään motin ympäristön +20 asteisena. Näin tehdään ainakin varavoimageneraattoreille. Niissä motin lämmöt on vähintään +60 asteisia ympäri vuoden.
    Tuskinpa motti menee miksikään jatkuvalla roikan pitämisellä.
     
  18. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    ihan kokemuksen perusteella jos on yön narussa ja jos on pakkasta yli 5 niin on kumma ettei ooppeli edes puhalla lämmintä.
    mersussa tulee haaleeta ja lämpömittari nousee ihan karvan verran,
    jotta sataan asteeseen saa olla tosi jykevä lämppäri.
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä mitailin joskus kuin paljon lohkolämmitin lämmittää, niin 1.6 bensa avensiksessa ollut säteilylämmitin jaksoi lämmittää n.20C ulkolämpötilaa suuremmaks kahen tunnin lämmiyksellä. 1.8 diesel escortissa ollut perinteinen lohkolämmitin sai koneen noin 40C ulkolämpötilaa suuremmaks. Pitempi lämmitys ei juurikaan nostanu lämpötiloja, kun sitä lämpöä kans häipyy taivaan tuuliin koko ajan. Mittaukset tehty parkkihallissa maan alla jossa ei tuule mutta pakkasta on niinkuin ulkonakin.

    Ei tommonen n. 600W vastus ihmeisiin pysty. Eli jos kone pitäis lohkiksella saada sata-asteiseks, niin ulkolämpötilan on syytä olla yli 50C!
     
  20. Jza

    Jza Double Gearhead

    En tiiä, että mikä lämppäri tossa omassa kiulussa on, mutta jos se on esim. 3 tuntia tolpassa näillä keleillä, niin mittari on noussut varttilämpöön. Ilman narua saa taas ajaa 5 kilsaa, että pääsee samaan :eek: Ja sitä lämmitettävää massaa on aika paljon :lol:
     

Kerro tästä muillekin!