Kauanko autoa voi pitää lohkolämmittimessä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja JukkaK, 13.2.2010.

  1. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Tuota 24/7 lämmittämistä on tullut ihmeteltyä itsekkin, varsinkin kun ne on monesti just näitä korollia ym. kiuluja.

    Vaikken millään muotoa ekoihminen olekkaan, niin tuntuu vähän oudolle öyhyyttää sähköä harakoille varsinkin jos sitä ajoa ei ole. Vaikka ne kierukat pitkäikäisiä ovatkin, niin jokainen turha tunti on käyttöiästä pois. Enkä jaksa uskoa että nesteelle tekee pitemmän päälle hyvää pistemäinen käryytys. Paljonko lie pintalämpötilat näillä ~500W lämmittimilläkin?

    Samaten on tullut harkittua sisätilanlämppärin yletöntä käyttöä, ei viitsi sulattaa kaikkea autoon kantautuvaa lunta ja höyrystää sitä laseihin. Ajossakin pyrkii pitämään lattian mahdollisimman viileänä, ettei olisi matot koko ajan märkinä. Ja jos auton päällä on lunta, niin valuu sulaessaan elämää nähneiden tiivisteiden ohi ovien sisään.

    Ajastin olisi varmaan kaikin puolin fiksuin ratkaisu, saisi säädettyä koneen koon ja tarpeen mukaan. Eikähän niitä lohkolämppäreitä ole varmaan tarkoitettukaan tekemään kesäolosuhteita joka käynnistykseen.

    Tuossa vähän aikaa sitten reilun parinkymmenen asteen pakkasella "unohtui" oma kikkare roikkaan n. neljäksi tunniksi, en huomannut mitään eroa lämmöissä tai käynnissä verrattuna tavalliseen vajaaseen tuntiin.
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Silloin kun meillä oli vielä 1980-luvun ooppeleita, uskoin sähkön nuorentavaan voimaan. Mutta ei ne autot siitä pitkäikäistyneet. :D Ihan ekona tai ei, niin alle plusviidestä töpselöitiin. No, sitten kun vastus käpsähti kadetista, sitä starttailtiin sitten lämmittämättä. Ja hyvin lähti, vaikka se laite oli tuolloin jo 15 vee vanha. Hyvä akku ja kunnon öljyt ainakin pikkuisen puolimoottorin kohdalla on tärkeämpää kuin fortumin tuoma sähkölämpö.

    Turhin defa-asennus mulla oli dodgen (318 LA-TBI) moottoriin asentamani vastus. Auto oli elämänsä ekat 12vee hyvin pärjännyt ilman, mutta minä päätin sähkölämmittää. No tuokin vastus sittemin hajosi kolmantena talvena, eikä taaskaan mitään eroa käynnistyvyydessä, kun muisti laittaa kunnon gulffia koneeseen ja hakea siihen rantasaunaan kunnon akun.

    Turhin lisälaite '05 taunusturnieriin oli tietty se lohkis. Noi nykyautot kun vaatii tuntitolkulla töpseliä käynnistyäkseen nätisti. Ihan emäkylmänä starttaa paremmin. Joten focuksessa ei edes ole enää lohkolämmitintä.

    Mutta nämä oli taas näitä saariston rämeiden asukkien ja autonruostuttajien juttuja, tuolla oikeassa (sisä ynnä pohjois) Suomessa ja ns. miesten moottoreiden kanssa on varmaan syytä tukeutua paikallisen sähköyhtiön starttia helpottavaan apuun. Muttei sitäkään puolta vuorokautta tarvi. Joku eko tai ei ihminen voisi laskea, mitkä on tämän turhan moottorinlämmittämisen kustannus- ja ympäristövaikutukset. Kyllä varmaan tarvitaan ydinvoimala joka niemen notkoon ja saarelmaan, jos koko suomi lohkolämmittää kaikki kulkineet corollasta excursioniin puolen vuoden ajan vuosittain.
     
  3. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Tämä on totta. Jotenkin ne sekoaa lohkolämppäristä. Mulla on talvikörönä Suzuki Jimny. 20 asteen pakkasesta lähtee tulille ilman ongelmaa, mut tunnin jos on töpselissä, niin saa sahata pitkään kunnes alkaa pytty kerrallaan vähitellen herätä. Kai siellä joku äly(tön)poksi luulee että on kesä kun niin mukavasti lämmittää, eikä anna tarpeeks ryyppyä. Sama juttu faijan Volvossa.
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    ^ Tuota "Jotenkin ne sekoaa lohkolämppäristä"-ilmiötä pähkäiltiin joskus ystävällisessä foordhuollossa. Tultiin sitten siihen lopputulokseen, että moottorissa ylempi nestelämpöanturi (niitä voi olla useampi kuin yksi) kertoo aivoille, jotta on kesä ja imuilman lämpömittari sanoo että talvi siellä ulkona. No, iiteeosasto ei luonnollisesti usko kumpaakaan vaan arpoo jotain siltä väliltä ja tulos on huono käynnistys.

    Ja kun olen ymmärtänyt, että katalysaattoriauto on saatava "ekalla käyntiin" niin en sitten ole halunnut näitä käynnistyn-sammun-käynnistän-uudestaan sulkeisia. Vähän menee ooteeksi, mutta jo ensimmäisten katalysaattorivolvojen manuaaleissa 1980-luvulla luki jotenkin noin; että auto on saatava "ekalla käyntiin", älä renkuta ja starttaa kymmenen kertaa peräkkäin.
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Vielä enemmän ooteeta. Missä Volvossa on ollut katti -80 luvulla? Eikös ne tulleet tänne autoilun siperiaan vasta -90 luvun alkupuolella.
     
  6. mke77

    mke77 Gearhead

    ekatt "koe-erät 700-sarjalaiset tuli 87 katin kanssa!!volvoi o "lampda-song" mallei "paljonki" iha koto suomes, ...ja iha perinteist 200-sarjaaki o 88,89,90 vuosmallisii kat:lla!!
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Niinku mke77 totesi: '80-luvun lopulla. Me kovasti ihmeteltiin silloin Tsadissa asuessani, että miksi se hemppa otti tyäsuhdeautoksi vuonna 1989 laatikkovolvon katilla. Siis 240 sedan, jonka maskissa oli se "lambda-sond"-embleemi.

    Emmää, Jza, ihan aina ole ihan suosta, vaikka täällä maalla foordeineni ja suxien ja rockabillyn kanssa asustelen.

    Nyt tuli ooteen ootee ja rebel varmaan nimittää ylimottipääksi kohta. :rotfl: :rotfl:
     
  8. Fani-69

    Fani-69 Gearhead

    Tässä olis GM:n ohje lohkiksen (1000 W) käytölle (6.2 & 6.5 L Diesel):

    GM 6.5L Diesel Engine Block Heater Usage

    Viscosity
    Grade Oil:
    SAE 30; 0 C to -18 C; 2 Hours; Block Heater 1000 W
    SAE 30; Below -18 C; 8 Hours

    15W-40; 0 C to -18 C; Not Required
    15W-40; Below -18 C; 8 Hours

    10W-30; 0 C to -18 C; Not Required
    10W-30; Below -18 C; 8 Hours

    The times listed are minimum times. It will not harm either the block heater or the vehicle to leave it plugged in longer than the times stated.
     

Kerro tästä muillekin!