Kauheimmat mokat moottoreissa merkkiin katsomatta!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mpower, 20.1.2025.

  1. mpower

    mpower Double Gearhead

    Mersufoorumille kirjoiteltua, mutta saattaa herättää keskustelua täälläkin!
    :)
    Niin, insinööri on insinööri merkkiin katsomatta! Joskus talous- ja/tai turvallisuusosasto päättää, mikä on edullisin, perustelluin vaihtoehto kyseiseen moottoriin! Siinä sitten "maalaisinsinööri" kuten minä ihmettelen! [​IMG]

    Tuossa jo aikaisemmissa viesteissä tuli esiin Foordin öljykylpyjakohihna! Ei mun mielestä hirmuisen järkevää ole!?
    Ja sitten jakopään siirtäminen moottorin takapäähän, ai että sentään ja!

    Mutta, onkohan sitten lukeneet jostakin, katsokaas nääs Formula 1 oli aikoinaan juttua, kuulemma tarkempi kun venttiilien ajoitus ja siten käyttö moottorin takapäästä!? Mutkun mutku, Formuloissa mitään polkupyörän yksirivisiä ketjuja käytetä, hammaspyörillä käyttö on! [​IMG]
    Sen sijaan tietyt autonvalmistajat käyttävät yksirivisiä ketjuja ja käyttö moottorin takapäästä!

    Ai,jaijai sentään ja®! Siinä sitten vaihtelet ketjua , juu! Nooh, työllistävä vaikutus kyllä, mutta hirmu kallis!

    Mutta köyhän suomalaisen on korjattava, jos tuollaisen ajattelemattomuuttaan osti! Ja naiset varsinkin, harva nainen tekniikasta tietää ja tuskin kiinnostaakaan!?

    Ja sitten jostain luin, joku veekasi vissiin oli, niin starttimoottori laitettu sinne lohkojen väliin ja imusarjan alle !
    Insinööri isolla näytöllä moottoria kolmiulotteisesti pyöritellyt, ehkä jo silloin alkeellista tekoälyä käyttäen, kun oma lanttu ei leikkaa!

    Tekoäly sitten ehdottanut, tuossa hyvää vapaata tilaa!? Insinööri sitten painanut "enter" ja siitä se sitten valmistusosastolle piirustuksineen suoraan meni! [​IMG]

    Mukava on vaihtaa startti ja edullinenkin huolto juu! Purkaat imusarjat tilpehööreineen pois! Olishan sen startin moottorin
    tai vaihteiston kylkeenkin voinut laittaa mikä normaalisti on, mutku ei, ei sitten niin millään! [​IMG]

    Laittakaa tekin jos muistuu mieleen merkkiin katsomatta "insinöörin hienoja oivalluksia"!? [​IMG]
     
    Zejk1 tykkää tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Saattaa olla suunnittelijan esimiehellä ohjeet tuottaa jälkimarkkinoinnin siementä. Eli ihan käskystä tekevät huon... huolia aiheuttavia ratkaisuita. Tai josseivät tee, niin suunnitelma ja suunnittelija hylätäään.

    Mut se on vaikeaa tehdä ajoitettuja ongelmia. Nääs jos vielä alihankintakin osallistuu, niin koko juttu voi tulla silmille takuumurheina.
     
    mpower tykkää tästä.
  3. mpower

    mpower Double Gearhead

    On varsin mahdollista, että valmistaja miettii tekemänsä tuotteen elinkaaren, miettien keskimääräistä kuluttajaa! Mutta kun mei suomalaiset köyhinä emme pysty ostamaan uutta jatkuvasti, vaan vanhoja korjaamme, niin hirmu kallista, mutta kuitenkin edullisempaa kuin uusi kikkare!

    Vanhassa vara siis parempi, sähköistä viis, siis diesel siis!:)
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mikäs mersun kone se on, kun solenoidilla säädetään öljynpainetta pienemmäksi ajossa, koska päästöt. Sit kun se solenoidi/venttiili porsii, öljynpaine tippuu niin paljon et engine kaput. Suositellaan vaihtamaan kiinteä palikka väliin.
    Durango Hellcat ja Trackhawk laatikot keittää ittensä hengiltä. Laatikon jäähdytinlinjassa on termostaatti, ettei laatikko ole liian kylmä. Mutta termostaatin läpi menot on niin ahtaat, ettei öljyä pääse tarpeeksi läpi.
    Suomalaisia kauhutarinoita haluaa kattoa niin Vagen ja Kokkolan Autohuolto seurantaan. :D
     
  5. Isamu

    Isamu Gearhead

    Moottoriöljyssä pyörivät jakohihnat
     
    tero79 ja amarillo tykkäävät tästä.
  6. mpower

    mpower Double Gearhead

    Niin onhan tuo nyt aivan perseestä! Tai ehkä vihreän kauniin neidin aikaansaama juttu!

    Hirmuisesti vihreet tykkää! Söpö vihreä naisinsinööri pääjehun polvella istuen kyseli, mitäs tykkäät jos alennettaisi öljynpainetta pikkasen!? [​IMG] Pääjehu, vanhempi mies nyt jo enimmäkseen saamaton, siihen sitten, joo voitais öljynpainetta laskea, mutta mulla alkaa seisoa! [​IMG]

    Sänkyyn menivät, sitten niin ,juu! Pääjehu aivan ihmeissään, takaapäin pökkien ja onhan naisen peba takaapäin ihana kuin päärynä muodoltaan, herkullinen!!Pääjehu voihkien orgasmin saatuaan, joo nyt alennetaan aivan mitä vaan! [​IMG] Naisinsinööri sai tahtonsa läpi pomolle antaen, nyt koko konserni kärsii pomon seksijutuista, hirmuiset takaisinkutsut nyt tulossa ,juu! [​IMG]
     
    Zejk1 tykkää tästä.
  7. toyota...

    toyota... Gearhead

    Se on se mersun nelipyttynen om651 2008-2018 tehty. Vähän variaatiosta riippuen on solenoidi tai ei, ainakin Sprinterissä on...
     
  8. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

    guntherit on kyllä onnistuneet sössimään mersun "laadun" mainiosti. 140,000 ajettu 1,8 kompressori mersu, hyvin huollettu ...kas, tuo eihän noita jakoketjuja koskaan tarvi vaihtaa, ketju ja imunokan ratas mörttiröpö...svainehundi kyllä melkoista saissea tehnyt..merkkiliikkeessä teatterikoulussa opin saaneet varaosaheput tiskillä vaan silmät pyöreänä ihmettelevät ja hokevat ettei koskaan ole sellaista sattunut .....
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Juuri tänään tuli vastaan youtubessa kaverin jakohihnan vaihto Transitiin, 200 000km ja hihna kuin uusi, eikä purua yhtään imusihdissä, pieni kauneusvirhe, vesipumppu ei mahtunut pois paikoiltaan ilman lamellilaikkaa.
     
  10. AVRO

    AVRO Gearhead

    Land Rover Td5, öljypumpun rattaan pultti löystyy, ei hyvä asia kun ratas putoaa sitten pois ja RÄKS! Näissä oli vielä tähän liittyen sekin että se mokoma ratas on akselillaan siten että löystyessään syö itsensä väljäksi ja sitten sutaisee vaikka pultti ei putoaisikaan. Suuttimien johtosarja on venttiilikopassa öljykylvyssä, no totta kai öljy löytää ajallaan tiensä ECU-purkkiin. Nämäkin on sellaisia vikoja että moisella moottorilla varustettua autoa hankkiessa on syytä olla kotiläksyt tehty. Öljyssä uivia johtosarjoja on muissakin merkeissä, tod näk yhtä hyvällä menestyksellä.

    Sitten nämä 2,7 tdv6 dieselit, nämähän ovat kans täystuho moottoreita. Katkeavien kampuroiden lisäksi näissä on aika surkea esitys etukopassa oleva moniurahihnankiristin joka laukeaa ja usein vieläpä napsahtaa irti kopasta -> kopassa reikä ja huonolla tuurilla ö-paineet/öljyt pihalla sillä samalla hetkellä. Tämmöisestä mosasta joku Joe oli tehnyt Tuubivideon jossa esittelee näitä hienoja rakenteita.

    Roverin 1,8 pikku bensanelonen joita on henkilövehkeissä ja Friikussa. Penari pilasi tämänkin moottorin maineen kun viisaudessaan vaihtoi kannen ohjuriholkit teräksestä muoviin. WTF??
    Koneessa on koko lohkon läpi menevät "kansipultit" ja kun holkit pehkaantuvat niin pimpelipom jos omistaja ei tajua lopettaa ajoja heti kun tulee vesivaivaa. Muutenhan tämä on ihan ok kones.

    Eikä Cumminsin killer pin ole kans vähän semmoinen suunnittelun kukkanen?
     
  11. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Sitikoissa oli ainakin Xsara-malleissa joskus dieselkoneita joissa laturinhihnan katkeaminen saattoi johtaa siihen että se rikkoi myös jakohihnan ja kone tietysti porsi kokonaan. Ei ollut jakohihnalla kunnon koteloa.
     
  12. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Käkkylän nortti koneessa näin.
     
  13. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Olen nähnyt mersun dieselin jossa se laturin hihna oli menny kammen stefan läpi jakoketjun väliin.
     
  14. fmila

    fmila Gearhead

    Onhan Nissanin "Hakunilan Hummerissa" onnistuttu sytytystulpat piilottamaan imusarjan alle, vaikkakin on vain neloskone. Tulppia on kuitenkin tarkoitus vaihdella vähän useammin kuin Caddyn startteja, ainakaan sitä ei ole huolto-ohjelmassa.

    t.AM
     
  15. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Ei voi kyllä sanoa että mersun om651 olisi huono moottori. Minulla ajettu 513tkm kun vaihdoin jakoketjun. Vaikutti olevan vielä alkuperäinen ja kiristin vain kahdella öljyreiällä. Osat maksoi autodocissa 140, lisäksi motonetistä venakopantiiviste ja suuttimien prikat jotain 40e. Vaihtoon meni 5h aikaa ensikertalaiselta, mutta niittaustyökalun homma vaatii. Tämä siis vanhalla ketjulla uittamalla. Minusta moottori on hyvä jos sillä ajaa yli puolimiljoonaa ja keskikulutus maantiellä on 6,5 100 kmh nopeudella. Tämän lisäksi en ole autoa juuri roikassa pitänyt, eikä ole webastoa. pari vuotta sitten vaihdoin suuttimet, 350e 4kpl kunnostetut saksasta. Silloin oli ajettu noin 400tkm mutta en tiedä paljonko näiden pitäisi ihmisien mielestä kestää. Myöskn minun aikana (5v 270tkm-->515tkm? ei ole vaihdettu laatikkoöljyjä ja
    moottoriöljyt noin 25-30tkm välein.Väittäisin että moottorin paska maine johtuu siitä, kun henkilöauton kone on laitettu kuorma-autoihin. Dpf kanssa oli ongelmia ja se on paska keksintö. Minun mielestä Helvetin hyvä moottori kun vaan älyää vaihtaa suuttimet tarvittaessa. Paskat suuttimet dieselit harjoittaa! Onneksi valitsitn 250 cdi:n enkä isolla dieselellä.
     
  16. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Kyllä Käkkylä osaa tämänkin,mulla on 3.6 missä on näin
     
    valtope tykkää tästä.
  17. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei se huono maine johdu pelkästään siitäettä niitä kuorma-autoihinkin on asennettu. Alkupään versioissa oli vaan paljon vlmistus virheitä. Henkilöautoihin nuo tuli hieman ennemmin ja niissä oli vissiin aluksi jotain jakopää murheita ja erä tosi huonoja suuttimia, muttei joka yksilössä. Hyötyajoneovopuolelle se tai si tullaa 201, jolloin ne ongelmat oli korjattu. Mutta tilalle tuli uusia ongelmia, kuten viallinen erä mäntiä (tai se ainakin mersun selitys oli) Joka tapauksessamännät leikkas helmasta kiinni jossan välillä 3-200km ajetuista. Eli kaikkia ei oltu vielä saatu kilvitettyä saati toimitettua asiakkaalle asti. Oli noissa ongelmallisia suuttimia pakuissakin, mutta ne yleensä vain jumitti kiinni eivätkä moottoria rikkoneet. Oletettu kestoikä ilman noita ongelmia nissä isossa sprinterissä noin 300Mm, kevyellä käytöllä hyvin huollettuna jopa enemmän varsinkin automaatilla. Se mistä ne hajoaa on runkolaakerit eikä mielstäni kyseessä ole voitelu ongelma vaan lohko vääntyy ja runkolinja menee kieroon, ja Ei kyseessä ole pelkkä om651 samaa vauriota on myös edeltäjässä om646 moottorin tuplaturbo versiossa. Olis siis Veholla asentjana tuolloin kun pahimmat ongelmat olivat päällänsä, 2013 vuonna vaihdoin yleiskorjaamoon , mutta aikapaljon sielläkin noita remppailtiin, mutta ne olivat jo niitä joista pahimmat viat oli korjattu ja ei enää ollu kuin noita enemmän ajettuja.
     
    Diktaattori tykkää tästä.
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Helposti tulee yksipuolinen näkökanta noihin, itse olin töissä 80 ja 90 luvuilla korjaamossa, joka korjaili autoliikkeiden ameriikanautokalustoa, silloin tuli tutuksi 5,7 diesel, myöhemmin takuukorjauksia th 700 laatikoihin.
     
    Catiska tykkää tästä.
  19. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Minulla on 2010 s212 farmariin joten varmaan näitä alkupään moottoreita. Suuttimet oli vaihdettu takuuseen ennen kuin auto tuli minulle. Mikä lie aihettaa lohkon vääntymisen? Luulisi että yli puolimiljoonaa ajetussa olisi jo vääntynyt.
     
  20. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Taitaa vaan olla liikaa alavääntöä pieneen mottoriin yhdistettynä Koska yleensä vähimmillä kilsoilla hajoilevat on manuaaleja jolloin pääsee pikkukierroksilla vedättämään. Ehkä myös valussa saattaa olla jännityksiä, 651 remppaamisista ei ole kokemusta itsellä eikä lähipiirillä, niihin on aina tullu joko tehdas uusi (takuuikäiset) tai purkaamolta kolariautosta peräisin oleva.
    Mutta om646 vastaavat niin tiedän tapauksen jossa vaurion jälkeen on lohko on linjahoonattu ja ehjä purku kampi ja sen jälkeen on ajettu enemmän kuin ennen remonttia, yksi tuttava myös avasi ehjän moottorin kun rupesi jännittämään ja teki ennakoivasti kyseisen rempan. Oli ilmeisesti jo laakereista nähtävillä epätasainen kuluminen. Oikeastaan pitäisin tuon 2010 mallin jo niin joista pahimmat murheet olisi korjattu, ne vialliset männät on käsittääkseni kaikki tullu vitoihin ja sprintereihin Seoli noin puolivuotta kestäny jakso kun niitä vaihdettiin useampaa viikossa. Ainuttakaan jakopää ongelmaista en ole nähnyt. ja olen niistä aivan kuulopuheiden varassa, mutta ne on ilmeisesti ollu joskus aivan ensimmäisissä onko se nyt sitten 2008 tullu henkilöautoihin. Kiristimessä kai ollut jotain häikkää, mutta 2010 uskoakseni pitäisi ollo sekin jo korjattu. Semmoisenkin ihmeen olen nähnyt että sprinterissä oli matkamittari lukemana 999999km Johon se oli pysähtyny eikä laskenu enempää, Auto oli silloin alle 4 vuotta vanha ja 2 kertaa moottori vaihdettu. Sillä ilmeisesti ajettiin 24/7 useamman kuskin voimin lapista eteläisempään suomeen jotain elintarvikkeita koska oli kylmä kori rakennettu tavaratilan sisälle. Jos oikein ymmärsin niin muuten oli voimalinja kestäny hyvin, eikä tuo nyt mitenkään huono suoritus ole mootorienkaan osalta.
     
    Diktaattori tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!