Kauheimmat mokat moottoreissa merkkiin katsomatta!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mpower, 20.1.2025.

  1. fmila

    fmila Gearhead

    Toi on just niin totta. Opelin kohdalla pilattiin maine taas kerran talousmiesten toimesta. Kun 8-venttiilisten remmit saatiin kestämään mitä vaan (tai siis 120000 km) ongelmitta, "vaativat" he saman myös 16-venttiilisiin. Tekniikan väki oli valmis vain 90000 km:n korotukseen ja kuinkas sitten kävikään. No Pohjoismaissa tultiin takas 60000 km:n vaihtoväliin 2000-luvun alussa, kun takuuseen oli tehty tarpeeksi monta kansiremppaa. Myöhemminhän Opelin remmikoneet sai 150000 km:n/10 vuoden vaihtovälin, kun vesipumppu siirrettiin pois jakoremmiä rasittamasta, eli perinteisesti laturinhihnan kanssa samaan vetoon.

    t.AM
     
  2. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Näin edellä. Ja tämä valmistajan suosittelemalla 30 000 km huoltovälillä ja -ohjelmalla.
     
  3. Tässä sellanen:

    Testeissä ylistettyä bensiinimoottoria vaivaavat nyt kalliit viat ja totaalituhot – takuuta muutettu hiljaisuudessa

    Ongelmamoottori voitti Vuoden parhaan moottorin tittelin peräti neljä kertaa vuosina 2015–2018, ennen kuin sen suunnitteluvirheet tulivat ilmi.

    Vuoden moottoriksi useaan otteeseen valitussa Puretech-bensiinimoottorissa on suunnitteluvirheitä, joiden vuoksi osa kyseisellä kauppanimellä markkinoiduista moottoreista hajoaa ennenaikaisesti, kertoo muun muassa arvostettu saksalainen autolehti Auto, Motor und Sport.

    Kyseessä on esimerkiksi Citroenin, Peugeotin ja Opelin lukuisissa malleissaan käyttämä kolmisylinterinen 1,2 litran iskutilavuudella varustettu bensiinimoottori, jossa jakohihna on niin sanotussa öljykylvyssä.
     
    mpower tykkää tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Onko näitä öljykylpyjakohihnakoneita useampiakin? Olin käsityksessä, jotta Fordilla on joku litrainen ecobomb. Mut siis spagettiwesternillä myös.

    Kumpi ehti ensin? Eli kenen idea se oli?
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tässä turinaa Transitmieheltä:
     
  6. Asiantuntija: Nämä yleiset polttomoottoriautot voivat olla tikittäviä aikapommeja

    Osaa listan moottoreista kehotetaan suorastaan välttämään.

    Norjan autoliitto NAF:n äänenkannattaja Motor on julkaissut listan polttomoottoreista, joita NAF:n moottoriasiantuntija Benny Christensen neuvoo äärimmillään jopa välttämään tai vähintäänkin tutkimaan ostotilanteessa normaalia huomattavasti suuremmalla tarkkuudella.

    Motorin mukaan niin sanottuja potentiaalisia pommimoottoreita ovat joka tapauksessa aakkosjärjestyksessä seuraavat:

    BMW: N4, nelisylinterinen dieselmoottori, joka lanseerattiin vuonna 2007. Ongelmia on ilmennyt myös BMW:n M57- ja N57-dieselmoottoreissa sekä BMW N42-, N43- ja N20-bensiinimoottoreissa. Liikkeellä eri kehitysversioita.

    BMW/PSA: Vuonna 2006 lanseerattu nelisylinterinen 16-venttiilinen 1.6 ”Prince” -bensiinimoottori. Löytyy mm. Citroënista, BMW:stä, Ministä ja Peugeotista. Voittanut useita arvostettuja palkintoja. Liikkeellä eri kehitysversioita.

    Ford: 1.0 Ecoboost, kolmisylinterinen bensiinimoottori, joka valittiin mm. vuoden moottoriksi kolme kertaa peräkkäin. Asennettu useisiin eri Ford-malleihin. Liikkeellä eri kehitysversioita.

    Land Rover/Rover: 1.8 bensiinimoottori, asennettu myös MG-merkkisiin autoihin.

    PSA/Stellantis: 1.2 Puretech kolmisylinterinen bensiinimoottori. Löytyy mm. Peugeotista, Citroënista ja Opelista. Valittu niin ikään vuoden moottoriksi kolme kertaa peräkkäin. Liikkeellä eri kehitysversioita.

    Volkswagen-konserni: 1.2/1.4/1.8/2.0 TSI/TFSI:n ja 2.0 TDI:n tietyt sukupolvet ja niiden alaversiot. Asennettu lukuisiin eri VW-konsernin malleihin. Merkkejä mm. Audi, Seat, Skoda ja Volkswagen. Liikkeellä eri kehitysversioita.
     
    Muokattu: 21.2.2025
  7. Laitees samaan syssyyn IS:n juttu Ecoboost -videosta:

    Karmeita löytöjä hyvin yleisestä litraisesta turbokoneesta – ”Tappoi itse itsensä”

    Tunnettu moottoriasiantuntija purkaa videolla Fordin alkupään kolmisylinterisen Ecoboost-bensiinimoottorin. Raportti on karua katsottavaa.

    Suosittu moottoritubettaja Eric Berg on tunnettu erityisesti YouTube-kanavastaan I Do Cars, jossa mies tutkii erilaisia moottoreita purkamalla ne.

    Kanavan kaikkien aikojen katsotuimpia videoita on Fordin 1,0-litraisen kolmisylinterisen Ecoboost-turbomoottorin purkuraportti. Kyseessä on Suomessakin hyvin yleinen 123-hevosvoimainen, bensiinikäyttöinen perusmoottori, jollaisia on asennettu vuodesta 2012 alkaen kymmeniin eri Ford-malleihin aina Fiestasta ja Focuksesta alkaen.


     
  8. jykä hyvinkää

    jykä hyvinkää Gearhead

    Taitaa noissa mainituissa moottoreissa syypää olla surkea jakopää.
     
  9. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Sylinterien lepuutusjärjestelmä ekana tuli ajatuksiin merkistä riippumatta. Kukaan joka haluaa V8 auton hankkia, ei tee sillä lepsutusjärjettömyydellä yhtään mitään. Litran säästö ei vaikuta sen autoilijan talouteen mitenkään eikä sillä pelasteta ilmastoakaan. Tehtaiden päästöpelleily lienee asian taustalla, kun käsittääkseni jenkkilässä on jo pitkään ollut käytössä viisaan hallituksen rajat kulutukselle jonka ylitettyään tehdas joutuu maksamaan sakkoja eli veroja. Sakko lienee silloin pienempi jos valmisti riittävästi kulutusrajan alittavia pikkuautoja. Tietysti lepuuttaja voi siirtyä sähköautoon jos pihistely on tärkein kriteeri, mutta se on kyllä sama kuin naisen rakastelu koira-asennossa kuulosuojaimet päässä.
     
  10. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tehtaiden päästöpelleilystä ei ole kyse, vaan päättäjien päästöpelleilystä. Tehtaat vain yrittää noudattaa päättäjien typeriä lakeja...
     
    north tykkää tästä.
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    IS:n listalta bmw/peugeot ”prince” moottori.

    -09 rekattu ja tehtaan takuuseen vaihettu orkkis termari alle sen kahen vuoden. Seku meni ni vaihoin ite febi bilstein tarvikkeen. Se kestikin kaikista pisimpään. Nyt joulukuussa vaihatin tutun verstaalla ku on niin vittumoinen vaihtaa sen termarin ni samalla ku on 159tkm vesipumpun, termarin ja ne molemmat yhdistävän (muovi!)putken. Tosin asentaja ei putkea vaihtanu ku se oli siitä vaihtaa niin vittumoinen. Olin ostanu imusarjan tiivisteet ku sitä kautta pitäs onnistuu sen vaihto paremmin. Tosin tässä pösön 207 ei mahu imusarja pois kuulemma ilman koneen nostoa. No tää orkkis termari kesti sitte 2 kuukautta. Oottelen uutta tulevaksi. Sitte lähetän termarin tutkittavaksi ja kuitin vaihosta myyjälle ku periaatteessa molemmat korvataan? Eli termarit kestäny keskimäärin 4 vuotta. Eläköön bmw/psa! Muita konetyypin vikoja ei oo tullu vastaan. Jos tulee ni kaatopaikalle. Myin uutena äiteelle ja on ollu nyt lainassa. Se ei ite edes huomais jos termari ei toimi kunnolla.
     
    Muokattu: 22.2.2025
  12. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Ja ne lait taas ovat kansalaisten edustajiensa välityksellä laatimia.
     
    Bluestone tykkää tästä.
  13. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Kyllä on koska tehdas yrittää välttää sakot ja keksii lepuutuksia, skip shiftiä, aavikkoperää ym. Sitten syntyy paskaa kuten ne lepuuttajanostajat LS. Oman edun eli rahan tavoittelu tehtaalla on takana eikä se että tehtäisiin pomminvarma moottori kuten oli ennen.
     
  14. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Totta kai ne tehtaat pyrkii tekemään rahaa, sehän se on perusidea. Jos sen pomminvarman koneen tekeminen on kalliimpaa, se saastuttaa enemmän , siitä tulee tehottomampi, tai se kuluttaa enemmän niin jostain pitää hakea se kompromissi.
    Ei nää nykykoneet mitkään kestä samalla tavalla kuin ennenvanhaan, materiaalivahvuudet ja kestoiät kaikin puolin on laskettu niin optimiin auton oletettavan käyttöiän kanssa. Jos Audin oletettu käyttöikä maailmalla on 7 vuotta niin miksi tehdä ikuista moottoria?

    Sitten on erikseen nää susipaskat ideat kuten hihnat öljyssä tai jakopää lohkon takapäässä jne.
     
  15. kerkko tykkää tästä.
  16. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Aika hyvin nuo Toyotan maasturit ja avolavatkin taitavat mennä kaupaksi vaikka ei pystykään uutta myymään hajonneen tilalle yhtä usein kuin joitakin muita merkkejä. Ja jenkeissä myös henkilömallit ovat ihan hyvässä maineessa, Suomessa ne taitaa syödä ruoste ennen kuin ehtivät kerätä enemmän kilometrejä kuin kilpailijat. Senkin takia etteivät ole ominaisuuksiensa puolesta enemmän ajavien mieleen.
     
    Muokattu: 1.3.2025
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Väki alkaa käydä vaativaiseksi koska muutamat autovalmistajat rikkovat sääntöjä tekemällä liian hyviä tuotteita.

    Enää en pääse kysymään appiukolta kumpi mahtoi olla pääsyy ensimmäisen uutena haltuun saamansa auton moottorin hajoamiseen heti Tampereen myymälästä kotimatkalle lähdettyään.

    Oliko se ylikuumeneminen jonkin aukinporaamattoman moottorin vesikiertoon liittyvän kanavan aiheuttama keittäminen, vai kävikö vain totutusajossa laihalla, koska kaasuttimessa oli tehtaalta jäänyttä koneistuslastua.

    Rikki meni kuitenkin ja neitsytmatka päättyi autokuljetukseen liikkeen suuntaan.

    Laite oli kolmen vuoden ajojen ja jo kertaalleen tehdyn (eri kuin tuo edellä) moottorinvaihdon jälkeen aivan loppu ja päätyi anoppilan pihapiirin metsään. Toki paskaksi hakattuna.
     

Kerro tästä muillekin!