"Kauhuskenaario" ACS Hki 2009!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tapahtumat', aloittaja makke, 30.3.2005.

1. makke

makke 1st gear

Nyt kun tämän kirjoitan, niin kyseessä ei ole arvosteluni, vaan enemmänkin mietinnän paikka!

Eksyinpä pariin otteeseen lauantaina ACS:n messukeskuksen yhteen tupakkakoppiin. Koppi tosiaan, tunsi siinä itsenä toisen luokan kansalaiseksi kun ei edes siellä savustamossa voinut tupakkaansa enää edes polttaa. Vaikka itse tupakoinkin, mut olis joku ilmanvaihto edes suotavaa. Mennä nyt savun täyttämään lasikoppiin häpeämään kuin jokin rikollinen. (ei FHRA:n, vika ei tosiaankaan)

Mutta asiaan... Niinä kahtena kertana 6 h aikana sain kuulla melkoista natinaa muilta paikalla olijoilta. Ei ollut osoitettu mulle, vaan oli yleistä juttua vaikka varsin henkilökohtaiselta se muutamien asioiden kohdalta tuntuikin (olin 50's nahkarotki päällä).
    Elikkä... Nuoriso kritisoi, että nyt on protestin paikka ja se tosiaan tehdään ja pian! Ihan siksi, että tuning autot on ahtaalla ja jenkkiaotot laveasti. Ehdottelivat vaihtokauppaa, et jatkossa tuning-showlle iso tila ja ameriikan autot pikkutilaan. Suunnittelivat kovasti laajaa kampanjaa asian eteen (ennen näyttelyä 2004 oli jo varoittava esimerkki) Naureskelivat nahkatakkijannuille ihan julkisesti vaikka sellaisia oli tupakkakopissa heitä reilusti enemmän; ja vielä kovaan ääneen jotta kaikki kuulisivat. Irvistelivät, että mitä nekin pari hassua nahkatakkista haahuilee tuolla meidän puolella kun tois puolella olis enemmän tilaa norkoilla. Sanoivat "painukoon vittuun sieltä tilaa viemästä tai kohta talutetaan ne toiselle puolelle ja annetaan turpaan matkalla!"
    No joo... sen mitä tuningpuolella kävin, niin se tosiaan oli täynnä väkeä ja toinen puoli oli kyllä ihan tilava kulkea.
    Nyt mua jäi mietityttämään, mitä jatkossa? Tämä kysymys ei ole kritiikki, vaan ihan realistinen utelu? Itse en äkkiseltään tykkäis, että homma hypähtäis toisin päin tilan suhteen, mutta FHRA:n intressit ymmärtäen en ihmettelisi.
    Nostin kissan siis pöydälle, jottei tulis kellään mikään yllärinä.
    Nyt esitänkin siis ihan hyvässä hengessä kysymyksen, että minne suuntaan FHRA jatkossa kumartaa? Tulevaisuuden ja rahan vaiko perinteiden ja lojaalisuuden?

Anteeksi, mut mun oli ihan pakko, koska tää on meidän jokaisen ymmärrettävä. Valinnan paikka on tosiaan hyvinkin likeellä ja maailma muuttuu.

Oli kuinka oli, niin tiedän, että moni muukin miettii samaa asiaa. Näin ainakin monet tutut jotka näyttelyssä kävivät.

BTW, ekaa kertaa tuli olo, että olen väärässä paikassa tupakalla, vaikka ACS:ssa olen käynyt ensimmäisestä kerrasta lähtien!
    Vai olenko vain ahdaskatseinen teinien isä joka ei ymmärrä ikäluokkaa itsensä ja lapsiensa välimaastosta?

2. heikkisj

heikkisj Gearhead

Oma huomioni: itse kun asustelen Ruotsissa niin kävin pääsiäisviikonloppuna Jönköpingin Elmiassa Bilsport Performance & Custom Motor Showssa. Ihan hyvä näyttely sinänsä, jokaiselle jotain, täältä löytyy tietoa/kuvia:
    http://www.custommotorshow.se/2005/index.php
    Ja siellähän oli ihan sama homma. Vaikka hienoa kalustoa oli Winfieldin Cadillacista lähtien saattoi jenkkiautohall(e)issa liikkua melko helposti, toista oli tuning-puolen tiloissa jossa oli aivan älytön tungos ja melu. Että kyllä ne suuret massat ja nuoret ovat suureksi osaksi siellä. Kyllä se vaan taitaa olla ikävä kyllä pelin henki nykypäivänä. Ja tämäkin arvostelematta.

3. Anonymous

Anonymous Guest

Hyvähän se vaan on, ettei kaikki jenkkejä rakasta. Päästään takaisin kapinahenkeen, kun voi harrastaa jotain, jolla ei ole yleistä hyväksyntää!

Makken kuulemista kommenteista, niin ainahan pitää uhota ja provosoida, se kuuluu nuorisoon.

Nim Vanha Pieru

4. herrakani

herrakani 1st gear

mitsubishit vittuun ja piikkitukat perässä

5. Dervish

Dervish 1st gear

Eihän ne nyt mitenkään tuhottoman tiukassa ollut siellä lökäpöksyareenankaan puolella..
    Siellä vaan oli sitä kararaa parveilemassa enemmän ja autoissa kiinni kiikaroimassa trukkilevynpalasia jne. hämärässä (ettei viat erotu niin helpolla ;) ), savun ja jumputuksen seassa.
    Jenkkipuolella taasen oli sopivasti tilaa, porukka antoi tilaa kun otti kuvia ja autot näki kunnolla.
    Prätkät olikin sitten about pilkkopimeässäkin mutta sopivasti aseteltuina.

Harmi vain että kädet ei pysyny ollenkaan vakaina ja ehdottomasti suurin osa 439 kuvasta mitä otin on täyttä paskaa ja täten ei netissäkään.. enää..

Mua ei ainakaan ne lasikuitu/uretaani möhkäleet vituta, niitähän mä koijjaan kesäsin ratapäivillä, jenkkien kanssa sitten vietetään aikaa 8)

Kai se FHRA on kanssa huomannut että noi stylingikipot imee pikkuväkeä joilla on pappa betala meininki ja se 15 egeä ei tee siinä isoa haittaa "säästöille". Ja kai se FHRAn tilanne vielä on se että rahaa on otettava sieltä mistä sitä saadaan ?

- Sami Partanen .

6. 1purehell

1purehell Double Gearhead

Tuning on varmaankin tällä hetkellä "hiukan" ylimainostettu juttu. Paljonkohan näyttelyissä käviöistä nuorista on oikeasti pätkääkään kiinnostunut siellä olevista autoista. Se nyt vain sattuu olemaan niiiin hienoa, kun ihan kaikki tuunaa.

Homma tasoituu aikanaan, ja jäljelle jää mukava joukko autoja rakentelevia ihmisiä. (rakentelevat sitten mitä rakentelevat, vaikka niitä euroja/japanilaisia)

Onhan Suomen jenkkiauto touhu kuitenkin pyörinyt jo yli 30 vuotta, tuskin se nyt parissa vuodessa lopahtaa.

Pitää kuitenkin muistaa, että mielenkiintoiset USA-autot alkaa olla niin jumalattoman vanhoja. Jos joku nuori haluaa harrastaa jotain hienoa ja mahtavaa 80-luvun lopun/90-luvun alun alun jenkkia (muuta kuin vania/pickupia/F-bodyjä tai Corvettea), niin mitä jää jäljelle..?

7. impala1968

impala1968 Gearhead

Hyvä kysymys. Mä olen ollut monta vuotta sitä mieltä että ACS:n vois vaikka siirtää takaisin tunnelmalliseen jäähalliin ja noi tuninkivessat sais vaikkapa vallata koko messarin. Samalla kulut + liput halpenisi(?) ja kalusto olis vaan vanhempaa rakenneltua laitetta.

Tuninki on nyt muotia ja kohta sille käy kuten muillekin ilmiöille, suuri osa porukasta kyllästyy ja innostuu jostain muusta. Sama oli jenkkien kanssa 80-90lukujen vaihteessa.

8. Wolfheart

Wolfheart 1st gear

Jos pitäis teettää sellasia paitoja missä lukis isolla jotta tämä on AMERICAN car show..?

On toi meinaan jo aika levotonta jos American Car Showsta halutaan jenkit pois..??? :eek:

9. JavelinAMX-71

JavelinAMX-71 1st gear

Kyllä mä kuljin tuuninki puolenkin ympäri ihan AMCCF:n kerhopaita päällä, enkä kuullut minkäänlaista nurjaa kommenttia. Sillä puolellahan oli kuitenkin kaxpyöräiset ja jokunen mielenkiintoinen vanha eurokilpurikin. Ja onhan noissa tuuninkipirsseissä monissa hieno maalaus.
    Vähän hurjalta mielestäni tuntui, kun siellä pyöri niitä liikenteen seassa mopolla pelleilyvideoita, kai noi junnut keksii pöllöillä ilman esimerkkejäkin. Ja vois tosiaan olla hyvä idea eriyttää tuuninkinäyttely ihan omakseen, sithän sen näkis, kummassa porukat kävis.

10. Dervish

Dervish 1st gear

Jos siis häirittee se että siellä on thööninki pelejä, ei piä mennä sinne tuning car shown puolelle, ei sinne mikään pakko ole mennä.
    Ihme nurinaa että pitää saada ne eurovessat pois sieltä american car showsta jossa ne ei ees oikeestaan ole.

Samassa kiinteistössä, saman pääsylipun alla jne. mutta tuning car shown puolella.

Ja ei, en ole kiihkoinen mihinkään suuntaan, itte ajelen kasilla 91 fordissa..

- Sami Partanen .

11. HEAVYDUTY

HEAVYDUTY 1st gear

ASIAA !!! 8)

12. HEMI

HEMI 1st gear

Nii vois pitää ne jenkki ja tunari showt erikseen mun puolesta.......henk kohtasesti kun ei noi tunari hommat herätä muuta kun..........no empähän sano, minkälaisekshan forssan picnik muuttuu ku sielläkin on tää hippiajatus myös voimissaan eli päästetään kaikki sisään ja siinä se meininki sitten vähitellen tuhoutuu sinnekin sitten varmaan tulee tulevaisuudessa letkallinen tunari autoja (ku tapahtumasta leviää enemmin juttua) ja jätetään jenkit ulkopuolelle kun ei mahdu. Ja jos noin käy ketä voi kiittää, no kaikkirakastaa kaikkia periaatteella ajattelevia järjestäjiä. Aina kun on lintulautoja nii tulee niitä haaskalintu wannabee tuulihattu tuning poikia mussuttamaan ja pilaamaan tunnelman.

No onneks on OD miitti pieksamäellä 8) hienoissa maisemissa ja lupsakka meininkin :D että tällänen varhais vanhuskin viihtyy (22v) :lol:

Ku väki vähenee ni pidot paranee niinhän se joissain tapauksissa menee :wink:

13. lake ender

lake ender Gearhead

Olisko johtunut se tungos tuning puolella siitä, että siellä parveili kaikenlaisia kottaraisia piikkareilla keikkuen. Niitähän ne nuoriso kuolasi eikä autoja. jenkkipuolella ei autoja "myyty" seksillä, niin siellä olikin sitten vain autoista kiinnostuneita. No tulihan niitä gti typyjä itsekkin jopa kuvattua.... :oops:

14. HEMI

HEMI 1st gear

Niinpä lake ender..........kyllä autoista kiinnostuneet tulee niitä autoja kattoomaan jos haluaa, ei niitä houkutus "tipuja" tarviis laittaa kärsimään sinne, kuuntelemaan/katsomaan tyhmien humalaisten juttuja ja tekoja tunnen vähän sääliä niitä tyttöjä kohtaan :odroll:

tästä tulikin mieleen: http://www.gti.fi/hot/ :rotfl: :rotfl: :rotfl:
    Tarkoitettu pojille jotka eivät jallua uskalla ostaa :lol:

15. Mopeman

Mopeman 3rd gear

Kyllä mä tavallaan ymmärrän tuning osaston nurinan. Veikkaan, että suurin osa kävijöistä on kiinnostunut nimenomaan tosta tuning puolesta ja siellä tuntu myös kalustoa riittävän, joten onhan se vähän nurinkurista, että ne joutuu olemaan "ahtaalla". Mä luulen, että jenkkipuolellekin olis kyllä mahtunut reippaasti lisää autoja, mutta ei niitä ihmiset näköjään viitti sinne tuoda. FHRA järjestäjänä varmaan haluaa säilyttää jenkkiautot mukana tossa näyttelyssä jatkossakin, mutta saattaa hyvinkin nykymenolla joutua pikkasen vetäytymään asemastaan. Toi näyttely on vähän samanlaista kun taide; tee oikeeta taidetta ni se ei elätä, mutta tee puolivillasta populääritaidetta ja johan pärjää. En tiedä mikä mua vaivaa, mutta mua tuo tuningin olemassaolo ei kyllä häirinnyt, eikä häiritse tipan vertaa.

16. Puli-Song

Puli-Song Gearhead

Noo!! Missäs sun suvaitsevaisuutes on!?!? :eek: Ei vaa... kyllä minäki - niinku oon joskus ennenki todennu - heivaisin no tuuninki-ihmiset kippoineen hevonhehheen...

ELEKÄÄKÄ NYT VÄITTÄKÖ, ETTÄ "EIHÄN NE TUUNING-HEMMOT SIELLÄ HÄIRITSE" KYLLÄ HÄIRITSEE!!! :mad: :mad: :mad: KUN KERRAN JÄTKILLÄ ON NII PIENI VEHE, ET PITÄÄ TULLA HAUKKUMAAN AMERIKAN AUTOJA AMERIKAN CAR SHOWHUN... jos olisivat kiltisti niinku muutki ni täts oukei. Nyt joku sanoo, et jenkkijätkät v**tuilee tuunareille, mut sen tavallaan ymmärtää, koska eihän myökää ängetä väkisin eurocarsouhun ja ruveta siellä elvistelemään, et mun iskä ostaa mulle paljo hienomman auto, ku toi sun...

Kyllä minä kannatan (toiv. FHRA ei tästä tympäänny) et yhessä koitettas väsyttää noi tuninihmiset - tai lähinnä sen harrastuksen lieveilmiöt -kokonaan omaan tapahtumaansa. En minä tuningharrastusta vihaa!! Ne vaan nyt ei sovi saman katon alle jenkkien kanssa

"...uskon maailmanrauhaan ja joulupukkiin..." *Juice Leskinen*

17. Tupis

Tupis 3rd gear

Itse kiinitin huomiota American Car Shown puolella siihen, että sinne oli raahattu esim sellaisia autoja, missä maalit näkyi jo irtoilevan. Miksi tällaisia pitää olla näyttelyssä ???
    Tuning puolellakin tuli käytyä läpi kävelemässä ja olihan siellä jopa pari jenkkiäkin. 1 Limo ja Astro. Tuo Astro olisi mielestäni kuulunut tuohon toiseen halliin, vaikka siinä olikin jotkut isot vanteet alla. Siitä kuitenkin näki, että on siihen työtuntejakin tehty.

18. Heikki

Heikki Gearhead Admin

Missä ihmeen fantasiamaailmassa osa porukasta oikein elää... American Car Show ei ole mikään kaikille jenkkiautoharrastajille automaattisesti lankeava sosiaalietuus, vaan markkinatalouden sääntöjen puitteissa organisoitava tapahtuma. Jotta sellainen saadaan järjestettyä on sen myös katettava omat kulunsa. Se, että "tuning savustettaisiin ulos tapahtumasta" kuulostaa aivan tajuttomalta ajatukselta, kyseessähän on kaksi erillistä näyttelyä, joihin pääsee samalla lipulla!! Ja olihan siellä kolmaskin eli MC Heaven -näyttely, sekin samalla lipulla. Toki onhan se mahdollista järjestää kaikki näyttelyt erikseen, mutta tuskin siitä ainakaan mitään hyvää seuraa... miettikääs, lipun hinta olisi varmaan edelleen se 15e, parkkimaksukin vakio 7e ja lisäksi sitten nähtävää olisi paljon vähemmän niille meistä, joita kaikki kolme näyttelyä kiinnostaa (on meitäkin!) ja näyttelyjen järjestelyissä olisi kolminkertainen työ kun ne olisivat eri aikoina. Ja jaettuna kolmeen osaan tapahtumat olisivat todennäköisesti niin pieniä, että Messukeskus tulisi paikkana liian kalliiksi. Minusta nykyinen "yhteistapahtuma" on siis vallan hyvä ratkaisu - kunhan vaan ne käsittämättömistä syistä toisiaan inhoavat henkilöt osaisivat pysyä siellä omiensa parissa eivätkä menisi toiselle puolen pahoittamaan mieltään :D

Itse neljä päivää Messukeskuksessa pyörineenä voisin arvailla, että näyttelyn yleisöstä vähintään 50% oli ihan tavallista kaduntallaajaa, jotka tulivat paikalle katsomaan hienoja harrasteautoja - ja heistä tuskin monet edes tiedostivat sitä suurta kuilua, joka tuning ja jenkkipuolien välillä oli. Hienoja harrasteautoja molemmissa halleissa, lapsille pehmistä ja hattaraa ja koko perheellä mukava päivä muutoin niin hiljaisena pääsiäisenä.

Puli-Song ja muut, minä en ymmärrä miksi tuning-autoista pitää tehdä tuollainen elämää suurempi kysymys?!? Harrasteautoja ne on siinä missä jenkitkin - rakentelutyyli, tavat ja tavoitteet on ehkä erilaiset, mutta kuitenkin kyse on kiinnostuksesta autoihin ja monipuoliseen kulttuuriin harrasteautoilun ympärillä. Tämä on minusta myös yksi merkittävä syy siihen miksi harrasteautoilu ja autojen rakentaminen on Suomessa niin helvetin vaikeaa - jengi ei osaa puhaltaa yhteen hiileen!!!!

19. Mopeman

Mopeman 3rd gear

Ei kun ite viemään sinne näyttelyyn sellasia autoja joista maalit ei irtoa, sitten ne joista irtoaa ei enää mahdu sinne näyttelyyn. Nyt siellä ei ollut varsinaista ruuhkaa, joten mitään eiskarsintaa ei tarvinut ilmeisesti suorittaa. Sitä ei muutenkaan järjestäjän puolesta suoriteta kerho-osastoilla oleville autoille tai tiimiosastoilla oleville kilpureille.

Ehkä mun tajuntani on vähän rajoittunut, mutta en kyllä ymmärrä mikä noissa tuning pirsseissä häiritsee. Ei niitä käsittääkseni oo mikään pakko noteerata vaikka itseasiassa niiden tekeminen ja rakentaminen on ihan samanlaista harrastamista kun vanhojen jenkkiliuhujenkin, vähän sävyeroja vaan.

20. jäyhis

jäyhis 1st gear

Eikös tuning autoille ole erikseen Eurocarshow tuolla Hjalliksen hallissa? Haluaisin pitää jenkit pääosassa omassa näyttelyssään. Mun mielestä sille isolle puolelle vois sitten rahdata niitä jenkkiautoja enemmän, että siellä ei olis niin väljää (jos samaan halliin ei sekaisin autoharrastajat mahdu). Ja mitä sitten, jos siellä olisi samoja jenkkejä useampana vuotena. Kyllä hienoa autoa katsoo livenä kerran vuodessa mielellään.

Jos jenkkejä ei saada näyttelyyn lisää, niin pistetään rajoitukset tuningautojen määrälle, niin että sinne sitä tilaa jää.

Mä pidän paljon sekä amerikkalaisista, että tuningautoista, mutta kokoajan vähemmän molempien puolien harrastajista. Aika paskaa asennetta osoittaa toisten haluaminen ulos näyttelystä.

Jenkkiähän ei voi tuunata joten se hieno Astro olisi kuulunut ACS puolelle. Luulen, että aika moni tuning vehje on tuunaajansa maksama, ja aika moneen on nähty oikeata vaivaakin eikä vain liimattu spoilereita ym. valmista osaa, että ei lähetä tolle linjalle.

Mä häiritsen varmaan kaikkia American Car Showssa, koska kuulun vähemmistöön joka ihailee molempia laitteita ja liikuin yksin selvinpäin kuvaamassa omaksi ilokseen. Tällä kertaa kuvia kertyi enimmäkseen jenkeistä.

Kerro tästä muillekin!