"Kauhuskenaario" ACS Hki 2009!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tapahtumat', aloittaja makke, 30.3.2005.

  1. 4deeSdn

    4deeSdn 1st gear

    Bunny kirjoitti kanssa täyttä asiaa. Itsellänikin on kokemuksia niin ameautoista kuin kääpiöautoistakin, ja lisäksi vielä euro-, traktori- ja kuormuri"pussihousujen" harrastuksesta. Niinkuin jo aikaisemminkin kirjoitin, kaikkia meitä koskevat samat rakentelusännökset, eli olemme minun nähdäkseni "samaa sakkia kaikki".


    Meidän ajoneuvoharrastajien joukkoon mahtuu vielä aikamoinen annos kaikenmaailman alakulttuureita joita ei tässä kannata lähte erittelemään. Jokainen alakulttuuri toimii tavallaan ja siten tuo itseään ja genreään julki. Eiköhän nyt vain tyydytä toteamaan että vaikka kaikki samassa junassa ollaankin niin vaunuja löytyy silti useampia...
     
  2. pas2

    pas2 Gearhead

    Helsingin näyttelyissä olen käynyt pällistelemässä jonkun kerran ja aina on ollut hienoja autoja kaikista maista (ja joku omakin paska :)

    Heikki puhui asiaa:
    Varmasti molemmista porukoista löytyy jurripäissä uhoajia.

    Iltasella kylillä tää mattamustalla caprisella kurvaileva retkue naureskelee "kittipalloille" ja kittipallon sisällä nököttäville "löysähousuille" ja "kittipallolla" kulkeva rytmiryhmä naureskelee "paskalla lintalla" suditteleville "torttupäille".

    Yhdistävä tekijä näille on se, että molempien autokuntien porukka on NUORTA ja hakevat identiteettiään, jonka takia omia mieltymyksiään on tarve korostaa. MINUN toive on, että kummankin porukan lupauksista mahdollisimman moni alkaa oikeasti harrastamaan mieleistään laitetta ja jatkavat harrastustaan suuntaan jos toiseen. "Duunaa mitä duunaa kunhan duunaa, vaikka sitten tuunaa". "Tuning" on tämän päivän sana, nuorisosta suurin osa autoharrastajista on "tunaajia". Meidänkin tallille ottaisin mieluusti uutta verta mukaan ennen kuin paikka ukkoontuu kuoliaaksi, mutta kun nykyskloddit eivät enää viitsi rakennella autoja?

    Toiset kun sitten unohtavat nämä nuoruuden mahtibiilit ja ostavat velaksi sen h*llvetin hienon ja upeen Fiikuksen tai Gorillan kun se vie niin vähän pensaa ja on niin turvallinen.
     
  3. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Ja vielä lisää aiheen sivusta. Ei ole montaa vuotta sitten kun tää keskustelu käytiin kerhotasolla ja todettiin acs liian kaupalliseks ja / tai liian tuuning tms. Kerhot järjestivät muistaakseni 3 kertaa vanhassa jäähallissa hienon "hobby car show" . Kalusto oli tarkoituksella hieman maaläheisempää-mutta hienoa- ilman markkina ja sirkushuveja. Ilmeisesti ei toiminut taloudellisesti. Eli tuskin on fyyralla resursseja järjestää pelkästään jenkit only näyttelyä ? Varmaa on että sitä oheistapahtumaa tarvitaan jatkossakin lisää ja näyttelyyn pitää kuulua tuning ja mpeet.

    Miitä enemmän olisi yhteistyötä kaikkien harrastajien kesken yli "luokka rajojen" olisi saumaa vaikuttaa omiin juttuihin enemmän. Vrt "chopper laki" jonka bikerit sai omin voimin aikaiseksi.
     
  4. platuart

    platuart Gearhead

    Taidat tarkoittaa kerhojen yhdessä järjestämää Happy Days Car Show:ta, joka järjestettiin monta kertaa Vantaalla Myyrmäkihallissa. Näyttely oli joka kerta hyvä, järjestelyt toimi, fiilispuoli oli kunnossa, mutta kuten epäilitkin rahaa ei tullut riittävästi, jotta se jättimäinen työ olisi ollut mielekästä. Ei siinä, ettäkö rahantulo olisi pääasia, mutta kyllä kulut pitää saada peittoon ja ehkä muutama sata markkaa per kerho vaivanpalkkaa kuukausien työstä.

    Viimeisenä yrityksenä oli siirtää näyttely Helsingin jäähälliin, jossa se taidettiin järjestää vaan kerran. Mainostusta oli ja taso oli kohdallaan (nimenomaan harrastekalustoa, ei trailer queeneja). Mutta ei edes hyvä sijainti kasvattanut kävijämäärää toivotulla tavalla, oliskohan ollu jotain 3500 kävijää ja sillä ei näyttelyitä järjestetä missään sijainniltaan noin hyvässä paikassa ainakaan pääkaupunkisseudulla.

    Että kyllä se raha ratkaisee aika paljon kun tapahtumia järjestetään.
    Keskusteluissa on vilahtanut Hot Hobby Car Show-nimi myös ja sehän taas oli Vantaan Harrasteautot ry:n (VanHan) järjestämä näyttely Tikkurilassa ja viimeisen kerran Rajatorpan kalliosuojassa.

    Oma mielipiteeni on, että on hyvä että Suomessa on yksi laajasti harrasteautoilua esittelevä tapahtumia ja sen rinnalla monia muita pienempiä laajaskaalaisia näyttelyitä, sekä tarkemmin rajattuja tapahtumia niin tuning, kustom, hot rod, HD jne. kalustolle. Kaikille löytyy Suomesta jotain, eikä kaikissa tapahtumissa tarvitse käydä. American Car Show nimeä ei tarvitse muuttaa niin kauan kuin se osuus näyttelyssä on suurin ja muut ovat ikään kuin lisänä, extrana, mutta ei tietenkään vain täytteenä. Se missä hallissa käy eniten porukkaa on yks hailee jos tapahtuma toimii. Ja kuten usein todetaan, tee itte parempi.... Mitä se parempi sitten on, mielipiteitä siihen löytyy varmaan taas kymmenen sivun verran... :argue:
    PLATU

    P.S. Korjatkaa faktoja, jotka paremmin muistavat asiat, joista tässä yritin muistella.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei kai tämä nyt ollut sellainen yleistys? ;)

    Jumputus kuuluu tuningpuolelle ehkä yhtä läheisesti, kun ne räkäkännit jenkkipuolelle. Ikävän näkyviä ja kuuluvia vähemmistöjä molemmat. Siitähän ei kannata tuningpuolen kerhoja osoitella, että vierekkäin olevat kaiutinkauppiaan ja ratatapahtumia järjestävien firman osastot "innostuivat" jumputuskisaan keskenään :-/

    Meillä oli viiden auton osasto tuolla pahamaineisella tuningpuolella ja kyllä se jatkuva meteli meitäkin harmitti. Omassa kalustossamme ei ollut kahdessa minkäänlaista radiota ja kahdessa oli ihan peruslaite, mistä nyt voi uutiset kuunnella. Viidennessä oli sitten panostettu siihenkin puoleen, mutta ei se messujen aikana ollut kertaakaan edes päällä.


    Ja vähän vastaavasti kun täällä "kinastellaan" messujen nimistä, niin muualla on jo pitkään kinasteltu, että miksi jenkkipuolta kutsutaan osuvasti American-puoleksi, mutta kaikki muut niputetaan Tuning-nimen alle. Tuomiston Vesan Celica näkyy täälläkin saavan monelta kunnioitusta, mutta onko se kenenkään mielestä tuning-auto? Näkyisikö messuilla ehkä enemmänkin ei-tuunattua mielenkiintoista ei-jenkkikalustoa, jos koko hoidon nimi olisi jokin yleisempi keksitähänomasuosikkisanasi Car Show? Moni näyttävä auto jää jo nimen takia pois...


    ...ja nyt käperryn takaisin kolooni seuraamaan keskustelua 8)
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tossa Nimetön osui kyllä ihan oikeaan eli hyvin vähän missään autonäyttelyssä on esillä noita hienoja vanhempia euro- tai japsiautoja ja niissäkin on ihan mielenkiintoisia vehkeitä olemassa. Ja monelle sellasen harrastajalle tuo tuninkien kanssa samaan niputtaminen on varmasti yks rajaava syy sille ettei edes tarjoa autoaan tuollaisiin tapahtumiin. Toi Celica on yks hyvä esimerkki sellasista, samoin vois kuvitella kaikkien vanhojen coupelaitteiden yms. kiinnostavan kansaa mut aikalailla poissaolollaan ovat loistaneet.
    Harrasteautotapahtumat on sit eri juttu, siellähän niitäkin näkyy. Ja mieleen on jäänyt esim. Kouvolan Swap&Meetistä että siellähän kerran 70-lukuisten sarjan tais voittaa Fiat 600, kakkosena oli joku hieno 70-luvun jenkki jne.
    Jotta tälleen. Omasta mielestä kaikkia vanhempia laitoksia on aina kiva nähdä, tuninkiautoista en sano mitään, ne kun kuuluu omassa ajatusmaailmassa sarjaan käyttöautot, oli sit millasilla härpäkkeillä tahansa "kaunisteltu" :wink:
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Täytyy sanoa, että on kyllä todellista ahdasmielisyyttä, jos ei voi myöntää rakennettujen tuningautojen olevan edes harrasteautoja.
     
  8. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Älä Vieras ota tosta turhaan päänsärkyä, tarkoitin tolla vaan sitä että ne on mulle yhdentekeviä ja miks ihmeessä sitten kävisin ihmettelemässä niitä jossain näyttelyssä kun kahta kertaa ei tuu sellasta vilkastua tuolla liikenteessäkään.
    Eli herneet vaan pois sieltä hanurista :wink:
     
  9. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    AHA:
    Kuuluukos pierunseassa olla kokkareita??
    pitää varmaan käydä huussissa. :eek: :argue:
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vaikka itse tuunaaminen olisi kuinka harrastamista niin suurin osa tuning vehkeistä taitaa pyöriä arkiliikenteessä.

    Entä mitä on kaikkien harrasteautoilijoiden yhteisesti ajettavat edut.
    Turbot vapaaksi liikenteeseen vai yli 50 vuotiaiden autojen saattaminen pois käyttöautokohtelun piiristä?
     
  11. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Vaikka itse tuunaaminen olisi kuinka harrastamista niin suurin osa tuning vehkeistä taitaa pyöriä arkiliikenteessä.

    Entä mitä on kaikkien harrasteautoilijoiden yhteisesti ajettavat edut.
    Turbot vapaaksi liikenteeseen vai yli 50 vuotiaiden autojen saattaminen pois käyttöautokohtelun piiristä?[/quote]

    Keskustelu näyttää paranevan.
    Kyllä mielestäni kaikkien etu on toi verotus noihin harrastebiileihin.Ja mielestäni 30 ja yli niin pitäis vapauttaa käyttöautokohtelun piiristä.
    Jos nyt jokainen thuunari ja jenkkitöttörötukkaalkoholisoitunut käsittäis että mitä paremmin tehdään yhteistyötä ja ollaan äänessä(ei niinkuin täällä)niin aina on parempi saada asiamme hoidettua.
    Jos tää kuulostaa lässytykseltä niin empä voi mitään.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei taida tuunareita kiinnostaa yli 30 vuotiaiden verokohtelut.
    Niitä kiinnostaa ylitehoiset autot ja ylinopeussakkojen alentaminen.
    Ei ole yhteinen asia yli 30 vuotiaat.
     
  13. 440Magnum

    440Magnum 1st gear

    Eipä taida kinnostaa juu...huoh!

    mulle jäi ainakin semmone fiivis tosta että tuolla tuuninki puolla panostetaan paljon enemmän "tyyningviruksen" levittämiseen... lintulautapuolla enemmän kerhoja ja muita häsläreitä esittelemässä värkkeja ja autoja (tai sitten en jenkkipuolla niitä huomannut kun piti tutkia autoja :rotfl: ), ja esim. tää tukkajumala tuunari (en muista nimeä) itse häsläämässä ja jutustelemassa ihmisten keskellä :-? ja missä ne naisetkin oli? no siellä turkeleen pakkelipuolla :mad:

    kylläpä nuo muut samanikäiset harrastuksen aloittelijat on suorastaan aivopestyjä, että jos on jenkki niin pakko olla kallis ja sit ne vielä kuluttaa :eek:
    kyllä aivan varmasti tappiin viritetty hiustenkuivaajalla varustettu suoranelonenkin kuluttaa :mad:

    8)
     
  14. Putte

    Putte 1st gear

    Eiköhän se yhteinen etu ole ole rakentelusäännökset ja riittävästi rakennetun auton uudelleen verotus, johon tänä vuonna saatiin jo hivenen helpotusta FHRA:n, SHAL:n ja SAH-K:n yhteistyöllä ja muutaman kaverin ahkeralla eduskunnan ja kansanedustajien lobbauksella.
     
  15. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    No en minäkään miellä tuunattua käyttökiesiä harrasteautoksi, jos sillä ajetaan ympärivuotisesti.. ACS:ssä ollut Samurai on harrasteauto, sillä tuskin sen maalaus näkee suolaa?
    ..En itsekään jaksa ajaa talviliukkailla harrastevekottimillani.

    Noi -05 mallit, muka vanhoja tyylejä omaksuneet jenkit, ei myöskään oikein iske..

    Mut joo, se siitä. Makuja on monia. Just eilen meinas palaa hihat kun työnantaja rupes vittuilemaan että mitä niitä vanhoja ruostekasoja rassaa.

    Kumma kusipää kun kuvittelee että "ropaan" mieluummin jotain kuorma-auton paskaa kuin harrasteautoa!

    Siis ei voisi työkalunkorjaus vähempää kiinnostaa!

    En jaksa tätä ihme kinastelua! Siis jos kaikki laittelee autoja niin mikä vittu siinä on kun toisten laitteita pitää arvostella? Jos ei ole hyvää sanottavaa niin olkoon hiljaa! Jos ei arvosta lintulautoja sen voi sanoa siten ettei koko pakastehernepussi ole lintulaudan ulkoiluttajan nenässä! Tai mieluummin ei sano mitään!

    Ihme sakkia! :argue:
    :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Luettuani kommentteja tuli mieleen historian tunnit sisällissodasta.Nyt ovat jenkit vastaan tuningit bajonetit vastakkain ja tuumaakan ei anneta periksi. :argue: Näyttelyn laaja pohja takaa paljon katsojia,paljon tuloja jotka sitten saadaan sijoitettua eri projekteihin tulevaisuudessa(kisa,näyttely nuoriso jne.).Myös suuri jäsenmäärä ja vakaa talous yhteistyössä muiden järjestöjen kanssa mahdollistaa tulevaisuudessa ehkä samanlaiset rakentelusäännökset kuin täällä "Hurrilassa".Ei nekään täällä yhdessä yössä syntyneet ja koko ajan saa olla varuillaan ettei niitä muuteta. :eek:

    Ainahan voi joku nuori kääntyä "oikealle tielle" nähtyään vaihtoehtoja, mutta se myös edellyttää ettei tyrmätä heti jos tullaan juttusille vaikka oliski tuuninkipöksyt jalassa.Sehän on myös tuttu juttu ettei isä ja poika pidä samoista kamoista(rebellismiä).Ittellä oli sekä Mosse että -58 Letukka 70-luvulla jotta Idän ja Lännentasapaino olisi säilynyt.Työn jälki ratkaisee olise sitte hiilikuitua tai peltiä ,kummassakin on työstämistä.Onko Jenkki enemmän arvoinen jos takavanteet on ostettu V-8 putkasta kuin Volvo jossa on 4kk:n kotitekoiset "ulostimet"?Ja niin kauan kuin autot ovat eri halleissa ei tartte verenpainetta kohottaa menemällä sinne.Koska lipun hinta vastaa muutamaa keskiketterää voi nauttia kerran vuodessa muutaman tunnin siitä mistä tykkää (ei ole pakko laajentaa maailmankuvaansa).
    Koska olen maanpetturi auto/venepakolainen en ole käynyt Suomen näyttelyissä sitten -80 luvun,mutta taso on nyt minusta ihan Ruotsin luokkaa.Tietäen Suomen "viranomituisten" suhtautumisen rakenteluun nostan hattua kaikille jotka jaksaa rakentaa ja taistella vehkeestä riippumatta.
    Kyllä ne täälläkin osaa rokottaa.Powerissa sain ykssuuntaisen lähetteen uusintakatsastukseen kun oli oranssit parkkivalot edessä (pitää olla kirkkaat tai sitten ei tartte olla laisinkaan ??)Kyseltyani onko parempi seista pimeässä kuin oranssien parkkien alla sain vastauksen Poliisisedältä(jonka älykkyysosamäärä ei ylittänyt kengän numeroa)."Mutta silloinhan voidaan käyttää vihreita,pun,sin jne Ei käy"
    Katsastus sedillä oli hauskaa kun menin liikenteelle vaarallisen "haikalan" kanssa konttorille. :D
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    No, tuotakun, juu. Alkuun seurasin tätä topikkia, mutta sittemmin se(kin) jäi vähemmälle, joten en ole aivan up to date.

    Alkuun ehdoteltiin että pidettäisiin näyttelyitä joissa nämä tuninkihärpättimet ja tämän meille tutumman autoharrastustavan mukaan rakennetut kulkimet olisivat esillä rinta rinnan. Minusta se voisi olla KAIKKIEN harrastustoiminnalle hyväksi ja siten parantaa KAIKKIEN mahdollisuuksia jatkaa tätä joidenkin jopa typeränä pitämää (vrt. J:kylän Matti), mutta meille niin rakasta toimintaa. Sillä, niin minusta ainakin tuntuu, että kun samassa paatissa seilataan, on helpompi löytää yhteinen ja kaikkia miellyttävä sävel!?!

    Kyllä kai kaikki sentään tajuavat että YHTEISTYÖSSÄ on VOIMAA!??

    Minun muistini palailee ainoastaan pätkittäin, mutta eihän se vaan ollut silloin -70 luvulla näiden "pussihousujen" suhtautuminen meihin "autonraiskaajiin" hieman samantapainen, kuin me nyt suhtaudumme näihin levikesarjan asentajiin?

    Kun nyt kuitenkin tämä Jenkkitouhu on vaarassa "kuivua kasaan" sopivien harrastuskohteiden luonnolliseen ja luonnottomaan poistumaan ja nuorempien innostumiseen tuunaamisesta, olisi minun mielestäni oman harrastuksemme säilyttämiseksi aika ottaa hattu kouraan ja ottaa yhteyksiä Suomen johtavaan tuninkiharrastajien kattojärjestöön (jos sellainen on olemassa) ja solmia jonkinlainen YYA sopimus oman lajimme turvaamiseksi ja jonkinlaisen sovun ja yhteisten etujen turvaamiseksi kiristyvää byrokratiaa vastaan.

    Kaikille harrastajille lämmintä kevätaurinkoa toivoopi: Tweek.
     
  18. HEMI

    HEMI 1st gear

    Tuskin vielä kuivuu kasaan :wink:
     
  19. kyrpaotsa

    kyrpaotsa 1st gear

    en ole tälläisten näyttelyiden perään, mutta tää jengiytyminen kyllä harmittaa! suurin osa kavereista "harrastelee" tuninkia ja kun tulee puhetta autoista niin jenkkimiehenä siinä joutuu pilkan kohteeksi kun ne jenkit on semmosia löysiä mopoja joilla on vaikea ajaa eikä kulje mihinkään! se laittaa vituttamaan kun arvostelija itse ylpeenä ajaa 1,3 ruosteista korolla jossa tummat takalasit ja pakoputkenjatke...!!!
     
  20. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Senkun ajelet vaan noista välittämättä ylpeänä sillä omalla autollas. Tai sit jos tarpeeks härnäävät niin pikku näyttö hiljentää ne kyllä. Meillä esim. pikupin ollessa ekaa kertaa kokeiltavana toissa syksynä(pohjamaalisena, säädöt vielä hakusessaan jne) alkoi joku tuninkimersukuski haastella älyttömiä ja kokeiltavakshan se meni. Mesessä oli kaikki spoilerit ja levikkeet ja kuulemma vaikka mitä lastuja koneessa (2.3 16V tais olla lähtökohdiltaan) ja niiden paikallaolleiden tuninkiukkojen mukaan tosi kova peli. No, pikuppi oli vielä mitä oli ja lähtökin meni pikkusen kylmällä ja nihkeällä asfaltilla niin että ens se meni vähän sladissa kylki edellä toistepäin ja sit kakkoselle rykästessä kylki edellä toistepäin mut kevyesti tippu se "kovakulkunen" mese matkasta ja näkyi sit kiihdyttelyjen päätteeks jossain kaukana taustapeilissä. Eikä jostain syystä tullut enää ton jälkeen juttelemaan tai kehuskelemaan mitään :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!