Kaukovalot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja dodgeman, 16.10.2017.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    mun laturilla on siis mahdollisuuksia ja tulevaisuutta:D
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Elikkä sumuvalon kuviolla oleva lähivalo ei häikäse, ja on hyvä valaisemaan?:)
    Liikennemerkit on nykyisin vissiin 4m varressa, eikä näy lähivaloissa, koska niissä ei kaikissa ole kunnon heijastinta. Linja-autopysäkkien valko/siniset kilvet heijastaa tosi hyvin, ja ne näyttää kaukaa samalta, kuin ne kaksraitaset heijastinliivit!
    Jos kaikissa liikennemerkeissä olis hyvä heijastinmateriaali, niinne näkyis kynttilän valossakin.
    On ihme, kun ei siihen asiaan kukaan päättäjä tartu? Ilmeisesti sukupuolineutraalisuus menee kaiken yli?
    Aika usein, kun oon nähny hyvän heijastinyhdistekmän, niin oo avannu ikkunan, ja kertonu, mikä niistä näkyy parhaiten. Eilenkin avasin kuskin ikkunan auki. Ei se sitten menny enää kiinni. Olin palaamassa takasin Hallille remonttiin, mutta nyin kytkintä koko ajan ajaessani, ja sitten yhdessä montussa se alkokin nouseen.:)Nyt loppu sekin poikkeeva homma......
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Teoreettinen maksimiteho: 120W (40 x 3W CREE LED)
    - Todellinen ottoteho: 73W


    Myös 80w valossa on 8x 10w ledejä.


    Multa mennytnsiis jotain ohi?
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Okei, ne on sit siirtyny ilmottaan tehot kajarityyliin. Toisaalta melko fiksua, koska nimellistehollaan ledin käyttöikä on paljon lyhempi ku tollasella 60% mitotuksella.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    35w ja 27w kaukovalojakin on, kyllä ne näkyy myyvän jopa ja teholtaan yllättävän ok.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    kyl niitä merkkejä on muutettu heijastavammaksi viime vuosina. Pari kertaa tutuilla reiteillä hiljentäny kun kattonu että mitä tuolla edessä tapahtuu ja huomannu sitten että olikin liikennemerkki mikä heijasti niin hyvin että ihan kun joku valo olis ollu.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    mun laturilla ei siis olekkaan tulevaisuutta
     
    Karpov tykkää tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ledit kehittyy kaiken aikaa hyötysuhteeltaan paremmiksi ja toiset valmistajat osaa paremmin heijastajat ja optiikan. Tietty onhan se huijaustw jos 100w lamppu ei sataa wattia kulutakaan. Järkkäätte kokoontumisajot ja vertailette valojenne paremmuutta rinta rinnan. Sillä se selviää, mikä on hyvä ja mikä vielä parempi.
     
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Kannattaako noihin kaukovaloihin paljo satsata, kun sitten kirkkaista valoista kumminkin joutuu vaihtamaan niille himmeille lähivaloille? Siinä tahtoo tulla silmille liikaa mukautumista, johon ne ei nopeesti kykene?
    Jos ihan oikeesti haluttaisiin säännöksillä saada parempaa näkemistä autolla ajettaessa, niin niitä vastaantulevia häikäisemättömiä lähivaloja pitäisi kehittää, jotka toimis kaukovaloinakin. Onhan niitä jo olemassakin, mutta minulla ei niistä ole vielä tiedossa kokemuksia.
    Kaukovalojen prosentuaalinen käyttö tahtoo olla minimaalista. Eihän niitä voi käyttää kuin silloin, kun ei ole muita liikenteessä, ja sellasia tilanteita on harvoin.
    Ja jos on hyvät kaukovalot, niin niitä pitäis käyttää oikein, ellei ole tarkoituskin niillä vain häikäistä vastaantulija.
    Valojen käyttöön, ja muuhunkin ajamiseen liittyvään keskitytään nykyisin vähenemässä määrin. Siirrytään paikasta toiseen, mutta jatketaan sitä muuta tekemistä siinä samalla. On kova kiire koko ajan olla oravanpyörässä PÄTEMÄSSÄ?:cool:
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Nykyään vois ojavalon tuoda takaisin

    Nyky teknologialla sen sais valaisemaan kaukovalona metsän reunaa häikäisemättä vastaa tulevaa
    Ja lähivalona sen sais valaisemaan jalkakäytävän häikäisemättä

    Ainoa missä se häikäisisi ois kääntyessä vasemmalle, mutta ohjaukseen tunnistin joka sammuttaa sen valon käännettyttäessä,
    mut toisaalta jos valokuvio leikkaantuu konepellin yläreunaan häikäiseekö se valo joka ei osoita?
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Eikö ihan perus h4 umpio häikäisemätön lähivaloilla ja toimii myös kaukovalona?
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ihmiset ajaa eri paikoissa. Ei isoissa kaupungeissa välty vastaantulijoilta, entäs pohjois-karjala, kainuu, lappi ym? Pitkää tietä on ja pimeyttä.


    Hyvä valo ei minusta ole pätemistä vaan ajomukavuutta ja turvallisuutta.
     
    rane58 tykkää tästä.
  13. TimoN

    TimoN 3rd gear

    En ole ihan varma, ymmärsinkö oikein tuon viimeisen, itse lihavoimani virkkeen, mutta yks kokemus tuli tuosta Mieleen. Joku aika sitten ajelin suomalaista valtatietä pimeällä ja takana tuli joku uusi auto. En oo varma, mutta veikkaisin, että oli Opel ja olisko siinä ollut ne niiden mainostamat matrix -ledivalot sitten. Oli nimittäin sellainen ilmiö, että se tuli turhan lähellä takana, ja normaalisti sen valot eivät kummoisesti mun peileistä häikäisseet, mutta aina, kun tuli sopiva töyssy, niin oli kuin takana olisi välkäytetty tehokasta salamavaloa. Ja sellaisia töyssyjä näillä meidän teillä riittää paljon. Oli aivan helkutin häiritsevää, vaikka ei se siellä takana kauaa ollut ennen kuin kääntyi pois.

    Että siinä varmaan oli tosi terävä raja valoisan ja ei-valoisan alueen välillä, mutta vaikka se oli normaalitilanteessa ei-häikäisevä, niin ei se kyllä näihin meikäläisiin tieolosuhteisiin ollut kovin kiva, jos muiden häikäisemistä mietitään. Sitä en tiedä, miten hyvät ne valot sitten sieltä Opel-kuskin näkökulmasta ovat. Muistelen, että hiljattain Tekniikan Maailmassa oli juttua siitä, että valaisintekniikka kehittyy huimaa vauhtia ja samaan aikaan autojen valot vaan huononevat koko ajan. Taisi olla jopa niin, että useimmin huonointa kantavuutta nykyään tarjoavat nimenomaan ne autot, joissa on ledivalot vakiona.
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Onneks taustapeilin saa yö asennolle, joten takana oleva häikäsee vain sivupeilien kautta, ja itsensä pystyy kiemurtelemaan penkissä semmoseen kohtaan, ettei nekän häikäse.
    Nuo ledivalojen kirkas alue on aika pieni siinä umpoissa, ja likaisuus vaikuttaa vielä enempi, kuin perinteisillä valoilla. Kunnollisiasilmänpesimiä niissä ei aina ole, ja kuka sitä muovia menee pyyhkimällä naarmutttamaan.
    On muuten merkittävä ero, kun ajoon lähtiessä pyyhkäsee kurat valojen laseista pois. Harva vaan sitä hoksaa, tai viittii tehdä. Ite putsaan autosta vain valot, lasit, ja rekkarit. Muuten saa olla pesemättä, kun joka päivä ajelee.
     
    rane58 tykkää tästä.
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Niijjoo en suomalaista tienpitoa osannut ees ajatellakkaan, sekun on kovin laudukasta :odroll:


    Oiskohan suomessa peräti mailman kalleimmat tienpitoon kerätyt maksut ja pienimmät tienpidon varat suhteessa tarpeeseen

    Eli jos afrikassa ei tien pitoon mene kuin 3dollaria kuussa, kun se ainoo tie on 3km pätkiä maanrajoilla, ei oikeen voi sanoa et suhteessa tarpeeseen se ois vähemmän
     
    rane58 tykkää tästä.
  16. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Uusien autojen valotehoa on ihan tarkoituksella heikennetty, koska alle 2000 lumenin tehoisissa ajovaloissa ei enää vaadita pesureita oli se valo sitten tehty ledillä, xenonilla tai jollain muulla keinolla. Heikoilla valoilla autotehdas säästää melkoisen summan, kun pesurit saa jättää pois. Mahtaako niitä enää saada edes lisävarusteena?
     
    valpas ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Saattaa afrikassa routa tehdä vaurioita vähemmän. Tai mistäpä voin varmasti tietää kun en ole afrikkailaisten teiden insinööri. Mut ihan hyvä vertaus kyllä.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Joskus takavuosina nauratti, kun ajeli Kilpisjärvelle käsivartta pitkin. Siellä luki isolla tienvarressa jotain arktisen tienrakennuksen testistä. Ja tie oli kun pomppulautaa tai Vekkulan laite. Kun maa vaihtu Norjaan, niin sai tasasta päästellä. Nyttemin Norjakin on ilmeisesti hakenut ne testiopit täältä, kun sielläkin tiet on jo ihan paskana.
     
    Karpov tykkää tästä.
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Sitä tarkoitinkin, et suomessa tien kunnossapitoon kuluu vaikka 3€km, sitä kerätään 8€/km ja tiestöön käytetään 2€/km
    Kun afrikassa tiestöön kuluu 10c/km sitä kerätään 20c/km ja tiehen käytetään 15c/km lopuilla maksetaan tiestöön liittyvää infraa kuten palkat ja liikeneviraston talo/rakennus

    Aavistuksen kärjistäen, mutta ei sitä vanno ettei suomessa ole vielä surkeempi toi suhdanne
     
    rane58 tykkää tästä.
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    Enpä ole perehtynyt afrikan tie infran kustannuksiin. Mut hyvä et joku on ottanut selvää asiasta.
     
    Inlinee tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!