Kaukovalot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja dodgeman, 16.10.2017.

  1. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ei mitään tietoa infran kustannuksista, mutta tosiaan tuskin siellä routimia pahemmin korjataan tai teitä suolataan

    Toisaalta jos oikeen kovasti kiinnostaa saattais mahdollisesti saada selville ihan kysymällä
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Muuten mulla itsellä on valoasiat nyt kondiksessa, mutta toivoisin, että kaikki ajais kaukovaloilla aina, ja heti kun vaan voi. Eilenkin pimeessä pikkutiellä, muutamat tuli nyppylän takaa lähivaloilla. Ne ei kajasta yhtään, vaan vastaantulija tulee niinkuin puun takaa. Kaukovaloilla ajavan valot kajastaa yleensä ennen kohtaamista, ja tietää varautua. Se, että lähivaloille vaihdetaan vasta kohtaamisen jälkeen ei oo kiva. Yleensä kerkeen laittamaan takasin pitkät päälle, että itsekkin näkee edes jotain. Varsinkin sivuteillä tehdään jotain muuta, kuin ajetaan. Ei ainakaan keskitytä ajamaan.
    Peuroja hyppii tielle tähän aikaan, mutta onneks ne on tullu eteen noin 50m päässä, eikä oo jääneet tielle. Varmasti osuu jossain vaiheessa.
     
  3. stana

    stana 3rd gear

    Millaiset valot kellekin riittää? Mulla on pahin paikka kun pitkiltä vaihtaa lyhyille, molemmat valot on ok, mutta jos toinen vaihtaa jo kaukana kohdattaessa, niin on vähän turhauttavaa. Ei ole lisäpitkiä, eikä ole tarvetta, tietysti jos sais lyhyitä parennettua suhteessa yhtä paljon..
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Itellä melko onnettomat valot opelissa nyt kun molemmissa on 55/60w lamput

    Paremmat oli vähän tehokkaammat, ehdin jo ihmetelläkkin opelixin valojen tehoa :poff:

    Pitkille ei kaipaa oikeestaan lisää, mutta välimallin valot ois todella jees, eli auton omat pitkät pois lisälyhkäset pois ja puolikkailla kohtaus
     
  5. KajS

    KajS Gearhead

    Muistaakseni, silloin kun Suomessa oli vielä Liikkuva Poliisi, sanoi joku organisaation päällikkö, että suomalaiset eivät osaa käyttää riittävästi valoa. Varsinkin pitkiä säästellään. Meillä maalla on onneksi enää noin 5 km umpipimeetä, mutta tuo liian aikaisin pitkät pois tekee juuri sen hirven mentävän pimeän läikän.

    Paitsi ettei ne uudet tievalot Luonnonmaalla auttaneet sitä bambiparkaa pari viikkoa sitten. Mondeo takas liikennekäytöstä poistoon etupään uusien osien metsästyksen ajaksi.

    Edelleen, käyttäkää niitä valoja pimeässä. Älkää kytätkö jonkun focuksen sumutuikkuja. Ja korjatkaa ne valot; joka aamu tulee vastaan yksisilmäisiä "mopoja" jotka olikin autoja.
     
    rane58 tykkää tästä.
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kokoajan vaihtaa kaikki liian aikaisin pitkät pois. Sitten jos itse ajaa hetken lisää pitkillä niin jo räpsyy.

    Tosin kaikkien led vihaajien iloksi pitää sanoa, että minä olen se tuomari kun rankaisee eikä se samentuneilla h4silla mulle vilkutteleleva. Buahahha.


    En siis tahallani mut jos joku kotiopoliisi jo kaukaa vilkuttelee vilkuttelun ilosta, niin kyllä minä muistutan myös.
     
    KajS tykkää tästä.
  7. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mä en juurikaan joudu ajamaan valaisemattomilla teillä, mutta sanoisin että mitä tekee kaukovaloilla, jotka valaisee melkein kilometrin päähän. Ennemmin näkisin, että teiden reunojen ja metsikön kunnollinen valaisu olisi tärkeämpää hirvien takia.

    Toki se on helppo ratkaista nykyisin, kun saa asentaa kolme kaukovaloa. Kaksi reunimmaista kääntää näyttämään metsänreunat, ja keskimmäinen sitten valaisee keskitietä.
     
    Nikuzai ja KajS tykkäävät tästä.
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei niillä juuri mitään teekään.

    Siksi munkin valinta keulalle oli led bar, antaa reunoille valoa ja myös suomioptiikan takia pidemmälle (myönnetään, ne ebayn merkittömät työvalo led barit jätti kantamalle toivomisen varaa, ja valoa tuli korkeelle ja lähelle liikaakin).
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Silti myynnissä paljon vielä kapeita keiloja omaavia led tötteröitä. Jopa niin kapeita että kahdella ei tee mitään kun jää jopa asvaltin reunat kiikunkaakun.
     
  10. Aslak

    Aslak Gearhead

    Nyt en kyllä ihan ymmärtänyt?
    Eli kun vastaantulija vaihtaa liian aikaisin lyhyet ja sinä jatkat pitkillä, jos erehtyy räpsäyttämään niin sulla on vielä jotkut lisäturbovalot jolla rankaiset tymhiä vai?
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Just näin. Ja se liian aikaisin tarkottaa monesti sitä että just edes näkyy että joku vastaan tulee. Hienoo ajella siinä 3-5sek sitten sysipimeessä välissä lyhyillä.
     
    KajS tykkää tästä.
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Hienompaa sun silmät ihan tulessa kun ei voi vaihtaa ajoissa
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Suurin osa ajaa halogeenilla nii ei ne häikäse, eikä leditkään kun katot tien reunaan etkä päin vastaantulevaa.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En kyl tiiä mihin kattos kun joka tapauksessa sattuu kun ajaa vastaan xenon tai ledi autoja, myös jotkut halogeeniautot on häikiviä. Tarttis varmaan pistää just lisävalot niin ei ehkä aiheuttais niin suurta tuskaa ajaa noita vastaan.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Lisäpitkille vois olla semmonen käyttö, että aina, kun vastaantulijan valot häikäsee, niin vetäs ne lisäpitkät päälle? Tosin, ei se mitään auttas, kun ei kukaan usko, että just heille välkytellään, eikä varsinkkaan miksi. Kaikilla on omasta mielestään valot oikein säädetty? Mulla ainakin!:DJoku peili vois olla paras. Aattelinkin, että pitäs vissiin se peilikaappi viedä hallilta kotio.:D. Haittaisko, jos ripustas sen siihen etupuskuriin. Joku sellanen sääntö vissiin on, että peilipintaa ei sais autossa olla? Jos köyttäs sen oikeen suunnattuna repsikan penkille niskatuen korkeudelle, ja auto täyteen pahvilaatikoita niin, ettei se peilikaappi muualle mahtus?:cool: Pitäs hankkia toinenkin peilikaappi. Molemmista suunnistahan sitä häikäistään. Niin, ja sivuille kans.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Moni vaan tuijottaa vastaantulijaa ei siitä pääse mihkää.
     
    KajS tykkää tästä.
  17. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Joo, nykyiset ledbarit on varmasti hyviä, mutta jos itse joutuisin jokapäivä ajamaan pimeillä maanteillä, niin laittaisin tosiaan asetuksista välittämättä pari mahdollisimman tehokasta xenon tai led -”ojavaloa”.
    Muutaman minuutin homma ottaa ne pois katsastukseen mentäessä.

    Ja niin tyhmä en ole, ettenkö osaisi sammuttaa kaukovalot jos tulee auto vastaan.
     
    KajS tykkää tästä.
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Toi led bar on vähän kuin ojavalo samassa. Sillon ojavalolle ois enemmän tarvetta jos pistemäiset pyöreemmät ois keulilla ;)
     
  19. jorkat

    jorkat Gearhead

    kaunista kattoo kaikki...
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Totta! Pimeellä maantiellä niitä harvemmin tulee.
     
    jorkat tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!