Kaveria ei jätetä - vai jätetäänkö sittenkin...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja oolanti, 8.8.2016.

  1. oolanti

    oolanti Gearhead

    Aivan pakko kommentoida viikonlopun tapausta länsinaapuristamme. Kaikkien kotimaisten ja vähän ulkomaistenkin pinstraippareiden "äitee" oli kärrynsä kanssa työkeikalla Ruohtissa, kunnes kiesi sanoi sopimuksensa irti illan tullen Tukholmassa. Apua peräänkuulutettiin mm. "hanki elämä" -naamakirjankin kautta ja avunpyyntöä jaettiin myös ruotsalaisten toimesta, kuten Tukholmassa asuvien swedu-kynäilijöiden toimesta. Siis mitä ihmettä (!), Ruotsissakin korkealle arvostetun viivataiturin hätää levitettiin netin kautta, mutta yksikään näistä avun levittäjistä ei vaivautunut itse menemään paikan päälle, vaikka punkkaavat Tukholmassa! Pistää väkisin kummastuttamaan naapurikollegoiden toiminta :mad:

    Näin ei tapahtuisi Suomessa. Annan pienen esimerkin. Palasin pari vuotta sitten Himoksen V8:n Summer Meetistä yöllä (kello jotain 01-02) ja harmikseni olin unohtanut tarkistuskiristää käyttikseni aluvanteiden pultit. Muutama pultti lähti toisesta takapyörästä mäelle ja muut olivat jo löystyneet. Linkutin muutaman kilometrin motarin pientareella hätävilkut päällä jotain max 10 km/h, kunnes pääsin ekalta rampilta ylös (arvatkaa muuten, moniko tööttäsi minulle sinä aikana - aika moni!). Mukanani ei ollut sopivaa ristikkoavainta, jolla olisin saanut kiristettyä loput pultit. Laiton tekstarin eräälle kangasalalaiselle harrastajalle, joka soitti hetken kuluttua. Hän oli itse ns. maistissa, mutta ilmoitti soittavansa hetken päästä takaisin. Soitto tuli 5 minuutin kuluttua. Kaiffari oli soittanut kaverilleen, joka oli myös viihteellä, mutta hän järjesti paikalle lopulta poikansa, joka oli pyörimässä kartsalla Tampereella. Kolmen vartin odottamisen jälkeen nuorimies ilmestyi paikalle ristikkoavaimineen. Pääsin kotio ja parin tunnin "yöunien" jälkeen haukottelin kirkkoon konfirmaatiotilaisuuteen. Kaunis kiitos vielä kerran kaimalleni Kangasalalle - you´re the man!

    Kaveria ei jätetä toimii siis edelleen - ainakin Suomessa! :)

    PS. Starippiwelho pääsi lopulta Suomeen ja ilahdutti kansaa autoineen sunnuntaina Vorssassa. Mahdollisen pahan mielen lisäksi selvittiin vain muutamalla pultilla, mutta se onkin jo toinen tarina...

    PSS. Olen itse menossa keikalle naapuriin ensi viikonloppuna - toivottavasti en koe samaa kohtaloa o_O
     
    cb125twin tykkää tästä.
  2. JS78

    JS78 3rd gear

    Kannattaa ottaa ainakin renkaan kiinnitykseen sopivia työkaluja mukaan..
     
    pas2 tykkää tästä.
  3. Bukero

    Bukero Gearhead

    joo ja kun kiristää pultteja niin perse alas.:p
     
    NUTFINN tykkää tästä.
  4. oolanti

    oolanti Gearhead

    Juu tämä asia hoidettiin kuntoon ja ko. yöseikkailun jälkimainingeissa ;)
     
  5. oolanti

    oolanti Gearhead

    Niin länsinaapurissako? Ei sitä tässä iässä enää ole niin kranttu, että ampiaisenkin pisto tuntuu lähinnä lähentymisyritykseltä :D Mutta pidetään nyt silti se perä alhaalla, kun ei koskaan tiedä, kuka "nusuttelija-rummuttelija" sieltä takaa tekee yllätyshyökkäyksen. Ja perät alhaalla sitten myös autoissa ;)
     
  6. BBC

    BBC Guest

    Kyllä minä olen ainakin saanut apua Ruotissa kun joskus muinoin on pari kertaa ollut tarvetta avulle. Puhelin on paras keino, kun itse soittaa tutulle ja hän soittaa lähimmälle tutulleen.
    Virtuaalikontaktit saa työntää peräpukamien välistä sisään.

    Niin ja jos pitää työkaluja mukana, varaosiakin niin aika monesta remontista ja probleemasta selviää. Näin minä ainakin teen. Tietenkin tarvii ensin ostaa ne työkalut ja varaosat,.....
     
  7. CTS

    CTS Gearhead

    Tämä lainaus todistaa jutun keksityksi.
    Kangasalalaiset harrastajat eivät käytä alkoholia.
     
    Roberto, cb125twin ja ASaari tykkäävät tästä.
  8. oolanti

    oolanti Gearhead

    Totta! He eivät "käytä" alkoholia, vaan juovat ihan sellaisenaan :D
     
  9. oolanti

    oolanti Gearhead

    Tuota tuota, apua peräänkuulutettiin MUUN MUASSA naamakirjan kautta, eiköhän sitä puhelintakin ihan käytetty - olettaisin. Itse en ole mukana "hanki elämä" -kirjassa, mutta olen kuullut emännältä ja muiltakin tutuilta (jopa autoharrastajilta), että naamakirja on suhteellisen helppo, kätevä ja nopeakin tapa informoida eri asioita. Tässäkin tapauksessa viesti levisi moneen eri paikkaan lyhyessä ajassa, mutta kuten edellä jo kummastelin nimenomaan sitä, että erään minullekin läheisen lehden toimituskunta ei vaivautunut paikan päälle, vaikka ko. henkilökin tekee yhteistyötä ko. aviisin kanssa ja kaiffarit asuvat ko. kaupungissa. That´s the point, my friend...

    Olen itsekin saanut apua Ruotsissa, joten en sortunut yleistämiseen - yksittäinen tapaus kyseessä, jossa "kaveri jätettiin" tällä erää. Kirjoituksen tarkoitus oli samalla herättää keskustelua, mitä se poikikin...

    Tiedän muuten itsekin Fordien omistajana, että niitä varaosia ja työkaluja on tosiaankin syytä olla mukana Voorteilla liikuttaessa, as you mention. Siksi niitä onkin aina fölissä harrastepelillä liikuttaessa. Powerissakin oli takaboksissa mm. uusi startti, sytkäpuolen palikoita ja vähän muutakin - hallitunkkia ja työkaluja unohtamatta...

    PS.
    Vinkiksi: jos ja kun liikutte Ruotsissa ja iskee probleemia tien päällä, niin Dick Arvidsson (miehellä itellä mm. Agostinonkin palkitsema ´47 Mercury kustom) eskiltunalaisesta rodi- ja kustomkerho Poor Boysista kuljettelee autoja hinurilla paikasta toiseen eli jos ei omin voimin kiesi liiku, niin apua löytyy harrastepiiristäkin...
     
  10. PON1

    PON1 3rd gear

    Power Meetin rytmiryhmällemme puolestaan tuli kovin positiivinen esimerkki ruotsalaisten ja suomalaisten avusta.

    Lauantain cruisingin rankkasateessa ’66 isolohko hiukan tuntui vaisulta ja vedettiin toviksi jäähylle pankin kulmalle. Pidettiin sadetta ja tunnelma oli hilpeän huuruinen. Mutta pahus. Hoppa ei enää innostunutkaan matkan jatkamisesta.
    Hotrod äijät paikallistivat vian sytysboxiin. Boxi oli nätisti laitettu konehuoneen sivuun, johon johti ränni. Rallimallin konepellin hienoon upotukseen on suunniteltu vedenpoisto. Mutta kiinalaiseen Spitfire boxiin ei. Kun se irroitettiin, niin vesi lorisi kauniisti ulos. Veden mukana kuuluisa savu, jolla elektroniikka toimii eikä saa laskea ilmoille.
    Mistä uusi MSD 6 boxi lauantaiehtoona? Autotec Våsterosissa oli myynyt viimeisen juuri samana aamuna.
    No, onneksi kaverimme Rusko Raggarit olivat kulmilla ja löysivät Autotecissa hengailleen Kristerin. Hän on dirikana Hansenilla ja lupasi että jos noheva kuski löytyy, niin heitetään GT-hengessä keikka Stokikseen firman varastolle. Meillä oli hoppa paskana, joten raggarit sopivat ett mennään Kristerin letukalla. Nyt piti enää saada mut roudattua cruisingreitin varrelta Autotecille. Bongattiin jonosta eka finskien auto – komeasti patinoitunut ’59 Impala ja gentlemannit veivät mut keikkakuskiksi.
    ”Pedal to the metal” murjaisi Krister, letukka murahti, kesäilta E4:lla oli kaunis ja kohta koodattinkin jo Hansenin hälyttimiä pois. Käytiin heidän privaatissa yläkerran museossaan, jossa kuvia Shelbyn kyläilystä Hansenin kotona ja vauhtiputkan alkuvaiheesta 1966 jolloin bisnes toimi veneestä käsin. Muistettiin sentään hakea hyllystä oikea US made MSD 6 boxi, joka ei kuulemma kastu sillä valettu täyteen suojamössöä. Lisäksi fiksu kaveri lahjoitti meille valikoiman liittimiä ja asialliset sähkötyökalut, ett voidaan tehdä pro asennus.
    Paluumatkalla sovittiin SWE-FIN YYA:sta jatkossakin ja vaihdettiin näkemyksiä avaruuden tutkimisesta.

    Vestersoosin fåårdien ja gummialligaattorien ystävät olivat odotellessa pistänee cruisingreitin varteen teltan ja bileet pystyyn, ravinnut ja voidellut niin ruumiin kuin sielunkin.
    Stokiksen pikalähetin saavuttua boxi kytkettiin, kasi jyrähti – ja poistuttiin sveamamman yöhön.
     
    calkemp, CTS ja JAMANT tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!