Kawasaki S1 S2 S3 H1 ja H2 topic!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja BRAKE DRUM, 26.3.2016.

  1. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Tuolla salaisissa keskusteluissa on eräässä ketjussa havaittavissa huomattavaa mielenkiintoa näihin otsikossa mainittuihin indokiinalaisiin värkkeihin joista etenkin S1 ja S2 tuottavat korville maailman hunajaisinta kaksitahtisoundia. Kahlasin päivällä kaikki osion 33 sivua ja totesin ettei kolmisiipi Kawasakeille ole vielä omaa ketjua joten aattelinpa että sellaisen voisi avata jotta nykyiset ja entiset omistajat ja muuten aiheesta kiinnostuneet voisivat kertoilla muistojaan ja tuntemuksiaan ao laitteista. Ja tietenkin jos jollain on kuvamateriaalia ex ja/tai nyk vermeistään niin niitä olisi mukava katsella tässä ketjussa.

    Ohessa kuva omasta ex-S1 pyörästä. Kuva on vuodelta 1988 tai 1989. Click ja kuva suurenee!

    [​IMG]
     
    Muokattu: 11.4.2017
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Loistavaa!

    Tosin mun mielestäni vois muutkin 2t japskipyörät tolta ajalta tuoda keskusteluun mukaan
     
  3. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Herättää muistoja,80-luvun alussa ollessani 14 vuotias veljeni sai jossain vaihtokaupassa paperittoman S1:n jossa katkojankärjet loppu ja niiskutteli aikas voimakkaasti.Serkkuni pykäsi jostain siihen kärjet ja johan alkoi paremmin pelittää.Asuin pienessä maalaiskylässä ja kotioloni eivät olleet helpoimmasta päästä,pyörä poltteli ja ruinasin aikani niin sain luvan ajella sillä.Koulun käynti oli tervanjuontia mutta kun kotiin pääsi niin reppu lensi nurkkaan ja vaatteet vaihtuivat,Kawasakissa oli käynnistin kammen rihlat hävinneet samoin kampikin.Työntökäynnistys siis,onneksi asuin pienen mäen vieressä(mutta kyllä oli raskas työntää yksin ylämäkeen)vähän pensaa tulpanreiistä niin avot,kesän ja syksyn pyörä toimi oikein mukavasti,isäni kyllä huusi vähän väliä kun pyörän saatuani käyntiin käänsin pihallamme aivan nätisti ympäri ja pikku matka aivan sukkasillaan mutta kuinka ollakaan kun silmän kantamattomiin pääsi niin silloin pykälää alaspäin ja kierkokset melkein tappiin(eipä sitä silloin ajatellu miten se ääni kuului 300:n metrin päähän)Kaverin isä kans välillä muistutti kun kaverillani oli pappis maaseudulla(kaupunkilaiskaveri mikä oli hienoa) että olikohan "moponi"hieman turhan iso,vastaus oli että ei,ei tarvii virittää:)
    Kyllä taitaa olla pappaikä kun alkaa muistelee niitä hyviä hetkiä sieltä jostain hamasta kadotetusta nuoruudesta....
     
  4. palontie

    palontie Double Gearhead

    On hienoja pelejä.Nuoruus tulee mieleen ja noi Kawat ja vesipyssy suitsa ja äijät ajoi ilman kypärää.
     
  5. sepi-ukko

    sepi-ukko Gearhead

    Kyllähän nuo vanhat 2-tahti Kwaakut kiinnostaa. Jännänä huomiona Jyskälän tammikuun romppeissa oli pitkästä aikaa osia myynnissä noihin ja sen lisäksi multa käytiin kysymässä, et onko tääl osia myynnissä noihin...
     
  6. rb

    rb Double Gearhead

    70- luvun lopulla ollessani 16 ei ammattikoilu oikein maistunut. Niinpä menin duuniin ja osamaksulla (800 markkaa) ostin vuoden 72 S2 Kawan.
    Pyörähän ei silloin ollut kun seitsemän vuotta vanha mutta kovia kokenut ja siksi osto hintakin oli maltillinen, kun keskimmäinen pytty oli leikannut kiinni.
    Keskellä kovinta talvea työnsin pyörän kotitalliin, iroittelin sylinterit ja keskimmäisen männän vaihdon jälkeen koeajolle jäädyttäen molemmat korvanlehdet.
    No.......... nuoren miehen innokkuutta.... hyvä kun ei koko pää jäätynyt, niin siksi kirjoittelen vielä tässä.
    Kesän tullen sillä tietenkin kurvailtiin. Kerran oli ratsia vastassa, kun kaveri kyydissä oltiin tulossa kaupungista. Olin pysähtyvinäni mutta kohdalla avasin hanat ja komeasti keulien paettiin paikalta.
    No pari päivää myöhemmin poliisi tuli sitten tallille juttelemaan mukavia.
    Sain 90:- markkaa sakkoa kortitta ajamisesta, sileästä takarenkaasta ja vuoden lykkäystä ajokorttiin, mutta kun olin vielä 16 niin se ei vaikuttanut AB kortin saantiin millään lailla.....
     
  7. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Arvaa vaan kiinnostaako:)
    Silloin nuoruusiällä moiseen en olisi ikipäivänä saanut kotosalla asuessani lupaa ostaa ja ihan CB125 oli "max",sekin tappovehje kuulemma..
    Jos laiskinta 2 pyöräistä piikkiä etsi niin tuo CB olisi varmaan Top 10:ssä kärkisijoilla,varsinkin kun tuo omasi isompien kuin pienempienkin 2 pyttyisten CB perusongelmiin kuuluvan toisen pytyn pimenemisen jossain vaiheessa ajomatkaa lähes aina eli 125sta tuli 60kuutioinen jonka suorituskyky oli pappa tunskan tasoa...
    Vasta nykyaikana selvinnyt että kumikurkuissa kuulemma se vika,silloin se ei ikinä selvinnyt.
    Nyt on tallissa mökille kesäksi lähtevä vesijäähdytteinen Kawa AR125 jonka ostin 190:ella(!!) tossa talvella,aikanaan kireäksi kehuttu ja yli 20hv omaava piikki!,olipahan n15vuotta vajassa seissyt puoliraato mutta teknisesti suht ehjä johon olen toki osia tilaillut ja asennellut+purkanut joka paikan paitsi vaihteiston,putsannut&säätänyt ja kyllä käy nyt nätisti,katotaas miten metsätiet pöllyää sinisen usvan kera kesempänä..

    Muovit poistettu ennen käyttöönottoa,niinkuin tuotteissa yleensä tapana:D
    Rikkihän ne oli aika pahasti mitä mukana tuli, enkä tykkää että kaikki peitetty,hankala ruuvata enkä tykkää muutenkaan koko muodista.
    Noh,museorekisterissä on sitten vähän ajettu ja juuri orkkirenkaansakkin vasta turvallisuuden tähden luovuttanut SR500,semmoinen 1 pyttyinen poljinkäynnisteinen tärinämasiina tiedättehän ja kuin Brittiprätkä silloin joskus..tosin onhan se "tavallaan"britiksi väännetty jo kun kun BSA teki käsintyönä Gold SR sarjaa joka pikkasen muokattu moinen Yamaha,hinta olikin sitten hirmuinen mutta keräilijät&Brittikaipuun omaavat ostivat toki muistelomallin kun ehtaa peliä ei enää ollut...
    Nämä vaan ei vuoda ööliä ja pomminvarmaa tekniikkaa kera puolipuristimen ja kärjettömän sytkän.
    Elikkäs siitä aiheeseen ja moinen kiinnostaisi tokikin vaan Suomessa myytävät ovat järjettömän hintaisia ellei ihan rytöläjästä halua aloittaa(minä en) ja 500 sekä 750 olisi ne minua kiinnostavat mallit.
    Tuota..tahtoo olla malli kuin malli jo Suomessa älyttömän hintaisia ,ne romukasatkin eli halvimmaksi(ja itseään säästää) tulee taatusti kun ostaa vaikka Saksasta,Ruottista tai Ebayn ihmemaailmasta Jenkeistä ehjä,räpeltämätön ja vielä parempi jos käy joku vähemmän haluttu keräilymalli,niitäkin on jos vaikka mitä.
    Voi,voi kun Ebayssa tahtoo välillä tulla vastaan orkkiskuntoisia karamelleja,ihmelöytöjä Amerikanmaalta jossa niitä piisaa yhä löydettäviksi..mutta ne on siellä ne ..pikkasen tarviisi vielä into nousta+ rahapussi täyttyä että ottaisi välittäjään yhteyttä..
    Meidän naapurissa oli pojilla aika kärsinyt 350 tripleKawa silloin joskus 70/80 taitteessa ja vaan viiva& ampiaisen ärinä kuului+näkyi savuvanan kera kun kiihdytyskiito oli parhaimmilaan meidän kohdassa noin 500m lähtöpisteestä..
    Kiukkuinen peli oli 3puolikkaaksi,mitä sitten isoveljet ja lie tuo 500 rankattu parhaimmaksi noista noin kokonaisuutena ajaa&omistaa mitä kuullut.
    Muistaakseni kuulin silloin että murheena oli 1 pytyn katoaminen pelistä jossain vaiheessa ja taisi olla yleinen murhe niissä ja moinen murhe oli myös tuossa naapurin 350 Kawassa.
    Mihin lie sekin katosi..romukoppaan kaatiskuormaan,paloina kartanolla ehkä tai lojuuko jossain metsän siimeksessä unohdettuna..en tiedä.
    Ei senpuoleen,kyllä vesipyssy Suzukikin kelpaisi ja voisin jopa "tyytyä" 70-luvun alkupään nelitahtiseen 900 Kawaan...:D
    Oikeastaan löytyy montakin kiinnostavaa Japskipyörää jotka oli..tai siis ovat ihan oikean moottoripyörän näköisiä ilman muovikuorrutusta ja löytyi kiiltotavaraa sekä sitä klassista "lookkia".
     
    Muokattu: 26.3.2016
  8. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Back to the basics > ylväs reklaamikuva S ykkösestä!

    [​IMG]
     
  9. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Rouvan veli on oikea velho noiden kaksitahtisten kanssa,ajanut rr:ää ja pärjännyt classic luokassa erittäin hyvin aikoinaan niin kyllä oli hieno saundi kun 350 tz yamaha oli oikein tikissä ja kuljettaja vei pyörää erittäin lujaa(teki ja sääti aina itse koneensa) Oliko muistaakseni toissa kesänä kun laittoi jonkun tuttunsa entisöimän (en muista kokoa) kolmepytyisen kawasakin säätöihinsä(kirosi kyllä aikaisemman säätäjän)niin kyllä se hienosti alkoi käymään ja toimimaan,omistaja oli koeajon jälkeen pitkään suupielet korvissa
     
  10. rb

    rb Double Gearhead

    Triplen kaasarien säätö osa 1. synkkaus:

    -Poista ilmansuodatin.

    -kierrä tyhjäkäynnin säätöruuvit täysin auki
    että luistit nojaa pohjaan.

    -mene keittiökaapille niin ettei vaimo huomaa.
    pölli kolme teelusikkaa, työnnä ne luistien alle
    ja katso lähteekö kaikki lusikat yhtäaikaisesti
    liikkeelle kaasua käännettäessä.

    -säädä vaijerien pituuksia tarvittaessa...

    -käännä tyhjäkäyntiruuvit niin että jokainen
    lusikka tippuu pari millä.

    -varmista että lustit lähtee edelleen samaan
    aikaan liikkeelle.

    -poista lusikat.

    -kiinnitä ilmansuodatin.

    -käynnistä ja säädä tyhjäkäynti sopivaksi
    kiertäen jokaista ruuvia saman verran.

    -palkitse itsesi ja aja essolle kahville...
     
  11. palontie

    palontie Double Gearhead

    Eikös noissa ollut keskipytyn kuumenemista ja seoksia piti muuttaa?
     
  12. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Oma S1 joka oli juurikin -72 niinkuin tuossa ylläolevassa mainoskuvassa oli siitä kätevä laite että vesikelillä eturenkaan heittämä vesi jäähdytti tuota keskimmäistä sylinteriä ja etenkin sylinterin kantta seurauksella sillä että tulppa pimeni ja matka jatkui kahdella siivellä.
     
  13. rb

    rb Double Gearhead

    Vesikelillä ikävä seuraamus.
    Puolat on tankin alla sijoitettu niin, että laitapyttyjen tulpan johdot lähtee taakse ja keskimmäisen eteen.
    Jossain kohtaa tulpanhatun/johdon kumisuojus repeää (tai tulpanhattu kierretty irti johdosta, eikä takaisin laittaessa sitä kumisuojaa ole enää viitsitty pujoittaa paikoilleen) vesi lentää suoraan tulpanhattuun ja kipinä katoaa..
     
  14. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Lapsuudesta 70- luvun alusta muistaa kun seudun kossit pörräsi isosiskojen luona kylässä, ainakin T250, GT380 ja CB450 muistuu mieleen.
    Myöhemmin klassisista kaksitahdeista tuli huoltoasemilla riesa. Kun periferiassa meni mp:llä tankille, usein kahviosta kömpi jokin paikallinen, koskaan maitoa juomaton tähti joka muisteli kuinka hänellä oli ollut viritetty (useimmiten) 750 Kawa, parhaimmillaan siinä oli tehtaan erikoistilauksesta valmistama virityssarja jolla huiput oli vähintään 270 kmh. Hyvin usein myös seuraava omistaja oli ajanut itsensä kevyessä aperitiivissa kuoliaaksi, ilman kypärää vesisateessa keulien 200 kmh. Menehtyneen vanhemmat jättivät yleensä pyörän jäänteet autotalliinsa eivätkä ikinä myy niitä kenellekään. Mm. Elimäeltä löytyy tälläinen, kuulemma :D
     
  15. rb

    rb Double Gearhead

    Kuulostaa tutulle.
    Jos olet ujo, mutta haluaisit kontaktia kanssaihmisiin, niin hommaa vanha triple.
    Harvoin selviää edes tankilta ettei joku tule muistelemaan, kuinka veljellä, kaverilla, meidän kylällä oli tällainen ja se oli kova peli.
    Ja näitä kuinka se ja se suoritti viimeisen matkansa hoo kakkosella.
    Eikä siinä....... ihan mielenkiintoista huomata, ettei suomalainenkaan ole niin jäykkä, etteikö se tulisi täysin ventovieraan kanssa keskustelemaan, jos se näkee jotain muistoja herättävää.
     
  16. palontie

    palontie Double Gearhead

    Mulla oli kaveripiirissä Tikkurilassa -80luvulla jannu joka oli 900kawalla frendinsä kanssa kisannut lusin suoralla ja peilit oli kopsahtanut yhteen ja äijät nurin,silloin ei ollut kypäräpakkoa ja tältä frendiltä oli takaraivo painunut 1,5cm sisään,mutta eloon jäi ja pysty elämään suht normi elämää.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Suizat kai matkapyöriä enemmän, kawa sellanen ränttätänttä pyörä. Noin kuulin yhdeltä joka omistanut molempia.
     
  18. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Suzuki tuo japanin jawa. Hajabusamiesten kirosana.

    Kiitos jarrurummulle että toit tämänkin taas esiin.

    Ittellä tallissa semmoin,,,, S,, ehkä 1 tai 2 350cc kuiteskin 3 pyttyinen "hyvää vauhtia edistymässä" museorekisteriin, Jos myyn VMAXIN ni saattaa päätyä ajoonkin.

    Hieno pyörä, Toimii jossain 9000 rpm eikä muilla kierroksilla. Vetää vaan pikkuisen enemmän bensaa ku mikä tahansa isolohko (lukuunottamatta cadillackeja) ja suorittaa, kun niiltä pyydetään ja tekee sen rajusti. Ei todellakaan mikään kromilistanhinkkaajan pyörä.
     
  19. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Unohtui sanoa että, nuo kolmipyttyiset kawat tappoi viikatteen lailla osuuskauppiaitten poikia aikoinaan, ja ei niitä 500- 750 vehkeitä leskentekiöiksi kutsuttu turhaan.

    Siitä alku moottoripyöräharrastukselle. (Mää vaan vähän kokeilen)
     
  20. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Ittellä tollai S2 350 projekti, ja vähän säälittää noi kakspyttys japaninjaawojen fiilistelyt noista äänihommista.

    Tosihan on, et 2t ääneen tarvitaan 3 pyttyä.
     
    raaseriruiseri tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!