Kehno tyhjäkäynti - tokeni ennakonsäädöllä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Damned, 18.7.2010.

  1. Damned

    Damned Gearhead

    '68 Coupe DeVille, 472 + TH400, Rochester Quadrajet 4MV, jakajalla ennakko imusarjasta (manifold vacuum).

    Video kertoo enemmän kuin tuhat kuvaa: http://www.youtube.com/watch?v=T8jsw8Qp50s

    Kone sammuu lämpimänä omia aikojaan tyhjäkäynnillä. Käynti on tuommoista aaltoilua. Sama homma pykälä päällä.

    Kylmänä toimii hyvin, kun ryyppy on päällä. Kuorman alla eli kiihdytettäessä/vedätyksessä pelaa komeesti. Vetoa piisaa pirusti, niinku tuommosesta padasta kuvittelis löytyvänkin.

    Tarkistuslistalla on ainakin sytkäennakko ja tyhjäkäyntiseokset. Olisiko raadilla arvauksia muista vikapaikoista?
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    ainakin ihan liikaa perusennakkoa.
     
  3. Teukku

    Teukku 3rd gear

    Joo...Aika hyvin tökkii jo startatessa.

    Sytyn säätö myöhäisemmälle vois autaa...
     
  4. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ennakkoo likaa... Kuuluukos Käkkyläs olla muka jakaja manifold vacuumissa??
     
  5. tippa77

    tippa77 Gearhead

    66:ssa ainakin alipaine lähtö kaasuttimesta, tosin carter kyseessä, ja 5 astetta perusennakkoa
     
  6. Damned

    Damned Gearhead

    No tuota, ennakko oli aiemmin ported vacuumista. Tyhjäkäynti oli silloinkin huonoa, joskaan ei aivan noin pahana. Erona oli myös, että auto tuntui tehottomalta kiihdytettäessä. Nyt tuntuisi olevan tehot tallella. Syypää tähän kokkeiluun tuli yhdestä ported vs. manifold vacuum -artikkelista ja kaikkeehan pittää testata ennenkuin ite voip uskoo (paitti niitä kansantanhuja ja muutamia muita hävyttömyyksiä). Vaan siis hyvin samanlaista heijailua se tyhjäkäynti oli ennenkin, varsinnii jos tipautti perustyhjäkäyntikierroksia vähän alemma.

    Tuommoista tuo käynnistyminen on lämpimänä ollut. Kylmänä lähtee helposti, kun starttikin pyörii iloisemmin. Luulin kyllä että se vois olla ihan startin heikkoutta; ei käyny mielessäkään että väärin säädetty sytkä vois tehdä tuota.

    Mut jotta ei menis jahkailuks, niin miepäs katon ihan enste tuon sytkäennakon, niin päästään siitä selvyyteen. Jatketaan sitten ihmettelyä. Kiitos jo näistä diagnooseista.
     
  7. Damned

    Damned Gearhead

    Niin tosiaan tuossa 4MV:ssä on kuskin puolella edessä ported vacuum lähtö, ryypyn vacuum breakin vieressä manifold vacuum lähtö ja samanlainen takaosassa, josta männöö vaihdelaatikolle letku. Sitten on ihan imusarjassa törrykkä, mistä saapi samaa manifold vacuumia, ja siitä on alipaine A.I.R.-pumpun venttiilille ja jakajalle.

    Ported vacuum -lähtö on tulpattuna nyt.
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Sytkäennakko tuskin selittää tuota ongelmaa. Itse lähtisin etsimään alipainevuotoa letkuista tai kaasarin ja imusarjan välisistä tiivisteistä ihan ekana. Eikös tuossa ole myös se välilaippa kaasarin alla? Samoin PCV-venttiili ja sen letkusto kannattaa tarkastaa.

    Se Ported vacuum kuulemma kannattaa jättää pois ainoastaan sellaisista mopoautoista joilla ajetaan jatkuvasti kaasu pohjassa :wink: . Jos imusarja-alipaine otetaan suoraan imusajasta, voi se vetää jakajan alipaine-ennakoille jo startatessa, etenkin tuollaisessa moottorissa. Sitten takkuaa kipinä vastaan, niinkuin kuulosti tekevän.

    Paras toiminta ja ajettavuus/kulutus on kun tyhjäkäyntiennakko on tehtaan arvoissa tai vähän suurempi ja sitten välikaasulla aliapaine-ennakko vetää sytytyksen aikaisemmalle.

    Mahdollisen imuvuodon olemassaolon varmistaa vaikkapa Bilteman alipaine/polttoainepainemittarilla. Siinä tulee mukana hyvä ohjekin aika moneen vikaa joka heikentää alipainetta ja tyhjäkäyntiä.
     
  9. Damned

    Damned Gearhead

    Tuon imusarjan ja kaasarin välisen tiiviyden voinen kokkeilla starttispraylla.

    PCV-venttiili ei ainakaan jumita (kilisi ravisteltaessa), vaikkakaan eihän se vielä täyttä totuutta kerro. Pittää se letku kahtoo vielä.

    Alipainemittari taitaa jostain arkiston aarteista löytyä, mutta löytyskö joltain noita ohjeistuksia?
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tässä asiassa oikeastaan ratkaisee se, että hakkaako viisari säännöllisesti (alipainevuoto) tai onko alipainetaso yleensä ottaen matala.

    Jos auto vetää tasaisesti myös kaasuan muutosten mukaan, niin silloin ei ehkä tartte epäillä jakopään ylärattaan nailonpinnan hajoamista. Sekin on mahdollista. Kaverin 63 Cadillacin jakopää korjattiin aikoinaan, tyhjäkäynti- ja nykimisongelmaa oli kyllä etsitty kovasti virranjakajasta ja kaasuttimesta. Se oireili siten että kone veti kohtuudella ainoastaan tasakaasulla.
     
  11. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kuuntelin viteon uudestaan...

    Ootko varma ettei sulla ryyppy makaa päällä? Tai kaasari tulvi??

    Ennakko pielessä kummiski!
     
  12. Damned

    Damned Gearhead

    Ryyppy lähtee päältä. Kaasarin tulvimisesta ei ole varmuutta.

    edit: tuossakin videolla tapahtuneessa startissa pakokaasu oli ihan normaalia, ei mustaa, ei haissut bensalle. Tuskinpa liiallisesta bensansaannista siis kyse?
     
  13. yyvee

    yyvee 1st gear

    Ootko kaasariin kurkannu ettei oo tyhjäkäyntipiiri tukossa?
     
  14. Damned

    Damned Gearhead

    Lie itsestäänselevä asia vuan kait se on kysyttävä, ku ei itelle muuten seleviä:
    kun vaihoin kärettömän (Crane XR-i) tuohon, niin siitä kärkien vierestä jakajan sisältä lähti yks konkka pois. No mikäs se on se konkka puolan kylessä? Pittääkö se ottaa vai jättää? Kiitos ja anteeks :oops:

    edit: kah, intter nets vihdoin kertoi, että kyseessä on häirijöitä suodattava konkka, ja jos se on +navassa niin suap ollakin.

    E. Jahka on paineilimaa saatavilla ni puhaltelen sillä kököt liikenteeseen.
     
  15. Damned

    Damned Gearhead

    Tarkastin ennakon: ihan päin persettä, ennakkoa on aivan tuhottomasti liikaa. Siis aivan kuten arvelittekin.

    Nooh, ettei liian helpoksi menisi, niin virranjakaja ei suostu liikahtamaankaan että saisin ennakkoa säädettyä. Joopasen joopa, katellaanhan syssymmällä näitä säätöhommia kunhan saan ensin laitteen säädettävään kuntoon... :mad:

    edit: ööö wattafak, tuossapa service manuaalia ja pellinalusta katellessa tuli semmonen kutina, että liekköhän tulpanjohdot oikein... arvaatte kyllä. Ovatten FSM:n kaavioon verraten pykälän verran myötäpäivään. Niitten siirtäminen oikeelle kohalle tuas johti siihen että tuli vuan hirmunen yskä konneelle eikä se käynnistyny. No, vaihoin takasi ja onnistuin ryssimään pari johtoo ristiin ja hirmunen rytke... Sain minä ne sitten oikeille väärille kohille kyllä.

    Voi helevettiläenen ku ei tuas mikkään mäne ies vähän sinnepäinkään mitä pitäs...
     
  16. Damned

    Damned Gearhead

    Nuinikkaan.

    Viikon tappelun jälkeen jakaja nitkahti vihdoin liikkeelle. Pyörittelin sen johonkin asentoon että saan auton käyntiin ja säädöt tehtyä. Perskele sehän sattu kertapierasulla 5 astetta BTDC, joten eiku ruuvi tiukalle ja ratalle. Kävi kyllä tavattoman kehnosti, mutta korjaantu ku laitoin sen irti jääneen tulpanjohdon kotipihassa kiinni :oops:

    Tämä siis väliaikatietona. Huomenna suap sitten tietoo siitä, mitenkä se käypi tyhjää kylmänä ja käynnistyy kuumana.
     
  17. Damned

    Damned Gearhead

    "Kylmänä" joopajoo, lämmintä 34 astetta.... :lol:
    Hienosti lähtee käyntiin. Käy nopeata tyhjäkäyntiä nätisti. Hiukkasen tuossa ehdin pyöräyttämään kylällä, mutta lämmöt ei ihan normilukemiin vielä nousseet. Kaupassa kun kävin ja käynnistin, niin ei ollut mitään ongelmia. Sytkähän on vieläkin imusarjan alipaineessa(manifold vacuum) kiinni, ja nätisti kulkee sekä pienellä että isolla kaasulla.

    Tulpanjohdot on vieläkin väärillä kohdilla virranjakajan kannessa service manualin tietoihin verrattuna. Luulenpa että jakaja on jossain välissä tipautettu väärään asentoon, ja virhe on korjattu tekemällä toinen virhe eli vaihtamalla johtojen paikkaa. Ennakko kuitenkin on nyt siinä missä pitääkin ja kone pelaa, joten antaapa jakajan olla noilla booreillaan, kerta säätövaraa vielä oli niin, että alipainekello ei ottanut minnekään kiinni.

    Ehkä se tästä tokeni? Jos ei, niin palataan asiaan myöhemmin. Kiitokset vielä kerran neuvoista ja vinkeistä.
     
  18. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Miten muuten GM-V8-Dieselit? Miten jakopään leviäminen tuntuu/ näkyy niissä?
     

Kerro tästä muillekin!