Kemppi Mastertig 1500 ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja 4d sedan, 25.2.2015.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tossa yhdessä projektissa olis pirusti osia jotka täytyy hitsata tigillä mustasta. Joten loppusyksystä ostin käytetyn Mastertigin, jotenkin aina pitänyt noita Kempin tuotteita parhaina kun sellasilla tulee työkseenkin hitsattua, ja aattelin että kyllä kaytettynäkin olis kova kone. Ihan ilmainen vehjehän se ei käytettynänäkään ollut joten odotan moitteetonta toimintaa...

    Ongelmaan: Toisinaan tulee saumaan reikää, ja sen huomaa jo hitsatessakin kun kipinöintiä esiintyy. Sitten taas saattaa johonkin koepalaan mennä vaikka 30cm ilman yhtään kipunointia ja sauma on reijätöntä. Sit kun taas siirryt siihen hartaudella koneistettuun palikkaan johon täytys saada se moitteeton sauma niin heti sytytyksessä kipinöi ja kuohuu :x
    Sauman onnistuminen on siis ihan tuurista kiinni, ja tottakai se tuuri menee niin että se varsinainen kappale menee piloille.

    Työkseenkin silloin tällöin siis hitsailen kirkasta ja mustaa, ja ihan samanlaisella koneella ja siellä kyllä kaikki onnistuu, joten en usko että "taidot" karisee tossa 40km siirtymällä?

    Epäilin jo ettei suojakaasupullossa oliskaan argonia vaikka tarra niin sanoo mutta eiköhän siellä ole. Ostin nimittäin kertakäyttöpullon argonia, ja muutaman koepalan jälkeen ongelma tuli takas varsinaisessa kappaleessa, kuohuu.
    Kokeilin myös omaa poltintani töissä olevassa Mastertigissä, ja ei mitään ongelmia, poltin lienee siis ehjä.

    Hitsauskonekorjaamoa konsultoin tossa jo(en sitä mistä ostin laitteen koska takuu 3kk loppu jo) ja ne meinas ettei noissa koneissa oikein voi olla sellasta vikaa että välillä onnistuu ja välillä ei...

    Kaippa siellä täytyy kuitenin vielä käydä ja pyytää testaamaan että löytyskö kuitenkin jotain robleemaa?

    Olisko jollekin palstalaiselle sattunut samanlaista ongelmaa eteen, tosi yleinen masiina näyttää kuitenkin olevan kun monessa pajassa tuollaseen törmännyt, joka myös puolsi ostopäätöstä?

    Tässä näitä perusjuttuja kuitenkin:
    -kaasu argon, virtausta koitettu 5-20L, ei käytänössä vaikutusta.
    -elektrodi punainen 2,4mm, varmaan mulle olis 1,6mm parempi(alle 5mm ainevahvuudet).
    -kaikki kappaleet putsattu rälden lamellilla, tai vingun kovametallilla ja asetonilla vielä leikkuunesteet ym. pois paitsi ne koepalat, ne on "as is".
    -valokaaren pituutta ja kulmaa vaihdeltu, kaikissa mielikuvituksenkin tuottamissa asennoissa.


    Keksinnöt loppuu, jotain tars saada aikaseksikin eikä vaan testailla kilometrikaupalla koepaloja :eek:
     
  2. umpio

    umpio 3rd gear

    Ihan maallikkona; jos koepaloihin tulee hyvää saumaa ja noihin priimoihin ei, niin olisikos hitsattavassa materiaalissa jotain vikaa?
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Niitä samoja levynkappaleita koittettu hitsata töissä, ja ei mitään ongelmaa. Vaikka siis paskasilla hanskoilla käpistelee niitä ja ei edes poista ns. valssihilsettä näistä prässätyistä osista, silti menee pienat ja päittäiset hienosti.

    Tota kyllä itekkin epäilin, mutta ei kai kaikki rauta ole pilallista jos sen eteen on nähty vaivaa :)
     
  4. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Kuulostaa ihan siltä ettei tule aina kaasua kunnolla, mitäs osia siellä on kaasunsyötössä, magneettiventtiili ainakin kai, voisko olla ettei aukea aina kokonaan?
     
  5. wj

    wj Gearhead

    Lainaa sitä duunikonees kahvaa. Kokeile sillä.
    Suoli paskana tai kahva vuotaa. Jos suolesta vuotaa välille kaasun se kävis järkeen et välillä toimii.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, noihin ne viat alkaa kulminoitumaan, joko magneettiventtiili jumittelee tai sitten kahva/kaapeli jostain vuotaa ja jossain asennossa sattuu pelaamaan.
    Vein laitteen polttimineen korjaukseen, eiköhän se sit siellä selviä ens viikon mittaan?
     
  7. 240163

    240163 Gearhead

    Mangneetti venttiiliin auttaa usein kun työntää miginlangan pätkän siitä läpi. Painaa loltimen kahvasta että avaa linjan. Usein pullosta irtoo töhnää joka jää venttiiliin.
     
  8. Lyijykelkka

    Lyijykelkka 2nd gear

    Mun ajatus kaartaa kyllä kans tonne kaasupuolelle (jos maakarva on VARMAsti kunnossa) Oireet kuulostaa siltä, että kaasu virtailee ihan oman mielensä mukaan. Just noi kuplimiset ja kipinöinnit haiskahtaa...
     
  9. Tunaman

    Tunaman 3rd gear

    Kuplii ja huokostaa jos lisäaineena kaasuhitsauslanka,pitää olla mustalle teräkselle tarkoitettu tig-lisäaine.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Elga tig lukee lisäainepaketissa. Ehdottoman hyvä huomio kuitenkin.

    Raportoin mikä oli vikana kun saan laitteen takas ensviikolla, mutta kaiketi poltin/kaapeli/magneettivena....
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No niin, sain masiinan takas tänään huollosta. Polttimesta joku palikka oli rikki, joku vulkanointi oli kahvasta lähtenyt irti. Ei onneks tarvinnut sen isompia investointeja, reippaan satkun makso remontti ja testaus.

    Huomenna pääsee hitsaileen, jee :)
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Vähemmän jee, reikää pukkaa saumaan edelleen:

    [​IMG]

    Toi nyt kuohu lopussa ihan helvetisti, mutta kun hitsatessa näkee ne reijät niin pilallahan se on eikä menetä mitään vaikka kuohuttaa loppuun saakka.


    Kuulemma oli koehitsattukin tuolla huollossa ja siellä oli kaikki ok, Ei kai jää muuta vaihtoehtoa enää jäljelle kuin virtausmittari ja kaasu? Tai sitten ei, kun kertakäyttöpullolla ja sen omalla virtusmittarilla samat ongelmat...?

    Hitsasin ekaks pari koepalaa ja ne oli ok, mutta taas kun siirtyy varsinaisiin kapapleisiin niin reikää tulee.

    Alkaa keksinnöt loppua :eek:
     
  13. onre

    onre 3rd gear

    Onko tää voimavirtakone? Jos on niin mittaappa piruuttas vaiheet, että tuleeko jokasesta 220 vai onko kytketty jotenkin miten sattuu. Tuttu oli hitsannut vuosikaudet MIGillään ja ihmetellyt kun tulee jotenkin paskaa jälkeä koko ajan. Sitten kerran samaan pistorasiaan lyötiin kiinni äänentoistovehkeitä, ja niiden mukana tulleessa virranjakoboksissa oli digitaaliset jännitemittarit joka vaiheelle. Todettiin että nämähän on kytketty aivan päin helvettiä ja vedettiin pitkällä roikalla sähkö toisaalta. Rokki alkoi soida ja kuulemma myöhemmin hitsaaminenkin muuttui paljon helpommaksi.
     
  14. Jülppü

    Jülppü 2nd gear

    Eli nollan ja vaiheen väliin 230 volttia ja vaiheitten väliin tarttis tulla 380.
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Valietttavasti valovirtavehje, se olis vissiin Mastertig 2300 joka olis voimavirtakone?

    Täytyy nyt vielä kokeilla kirkkaan lisäaineella hitsata, kun ei muuta enää keksi.
     
  16. Jülppü

    Jülppü 2nd gear

    Onko sun kahvassa se kaasulinssi ihan ok? Jos tukossa tms ei kaasu kule niinku kuuluvi...? Jossain tiggi threadissa tällä palstalla joku oli kuohaamiseen saanu sen vaihtamisella avun.
     
  17. Tunaman

    Tunaman 3rd gear

    Myös elektrodinhattu kannattaa terkistaa ettei ole murtunut ja että jengan yläpuolella on tiiviste paikallaan.
    Pieni halkeama hatussa ja ottaa ilmaa suojakaasun sekaan.
    Myös elektrodin kiristyshylsy voi olla vääntynyt mutkalle kiristettäessä ja kaasu ei kulje normaalisti ja on myös mahdollista että hylsy on väärinpäin,pitää olla leveämpi pää ylöspäin.
     
  18. plymouth 64

    plymouth 64 3rd gear

    Kannattaa kattoo pulloventtiilin tiivisteet ja letkut, liittimet ja liittimien tiivisteet. Oletan siis et on suojakaasupullo käytössä!? Työmaalla sen satakertaa on noissa ollu vikaa vaik hitsari syyttää itse konetta.
     
  19. plymouth 64

    plymouth 64 3rd gear

    Riittääkö suojakaasun virtaus tommoseen poteroon?
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    [​IMG]

    Tollanen poltinhan siinä on, onkohan tossa ees kaikki tarvittavat osat?
    Pikkusen oli se elektrodin kiristysholkki kierteellä, onkohan se kuinka herkkä aiheuttamaan ongelmaa? Uusikin löytyy kyllä, täytyy kokeilla sitäkin.

    Täytyy myös tutkia ne suojakaaspullon tiivisteet huolella, ja vaikka vielä kokeilla toista säädintä tosta lankakoneesta lainaan...

    Jos ei noilla tokene niin täytynee mennä uudestaan hitsauskonekorjaamoon pulloineen kaikkineen ja kysyä tuleeko reikää :odroll:

    Hyviä vinkkejä tulee kyllä koko ajan, kyllähän se nyt jossain vaiheessa alkaa pelata. Vähän niinkuin minä vastaan hitsauskone, fiksumpi antaa kyllä periksi jossain vaiheessa!
     

Kerro tästä muillekin!