Kemppi Minarcmig 170 vai 180?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Captain Coromandel, 15.4.2011.

  1. Olen käytännössä päättänyt, että jompikumpi näistä pitää hankkia.

    Onko jaettavaksi kokemusta toisesta tai molemmista? Olen lukenut nettikeskustelut mitä löysin ja molempia kehutaan poikkeuksetta, joten laatu ei pelota. Nyt on vaan tää valinnan vaikeus. En viitsisi varmuuden vuoksi (taas) maksaa lisäominaisuuksista mitä ei tule koskaan käytettyä, mutta en haluaisi minkään kivan jutun puuttuvankaan.

    En ole mikään metallimiesmestari, mutta tarkoitus olis opetella kaikenlaista pikkuhommaa autoharrastusten ja koneiden, laitteiden ja teräsrakenteiden parissa. Puhtaita ja ruosteisia osia jne. Kädentaidot ja huolellisuus riittää kyllä, hitsauskokemus puuttuu.

    Eli kysymys hankintaan liittyen: voiko niitä 180:n lisäsäätöjä ja lcd-näyttöä oikeesti normaali ihminen hyödyntää? Voiko/viitsiikö sillä oikeesti hitsata rosteria tai alumiinia kuten mainostetaan vai onko lankojen ja kaasujen vaihtelussa niin paljon hommaa, että fiksumpaa olis ostaa erikseen TIG-vehkeet sitten myöhemmin kun kaikki mustan raudan hitsaamiseen liittyen on opittu?

    Tänks gais.
     
  2. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Kai isompi aina parempi? :lol: Ei vaan,paljon on hintaero?
     
  3. Jotain 750 € vs. 1150 €.
     
  4. JiipeeH

    JiipeeH 3rd gear

    itteä kiinnostais kans ekaksi omaksi koneeksi tuo 180
    englannista vähän halvemmalla?
    http://www.rapidwelding.com/dynamic/Dis ... ?c=6108180

    bilteman halpapaska ydintäytelankakoneella oon hitsannu, nyt kokeilin koulussa nopeasti tavallisella uudemmalla kempillä hitsata.. ero ku yöllä ja päivällä.. kempillä kun oikeasti laitoin säädöt päin persettä ni sain hitsauksen sujumaan päin persettä.. bilteman paskalla sitä tulee koko ajan.. en varmaan vain osaa.. :lol:
     
  5. v 100

    v 100 1st gear

    No itte sanoosin että osta kaks tai kolkyt vuotta vanha Kemp tai Esab
    sellasesta paikasta että tiät sillä koneella on ollu vain yks käyttäjä
    joka on pitäny sitä ku omaa kultaa, mä oon hitsannu sellasella Esabilla
    olikohan joku 250 amppeerinen enkä koskaa oo saanu hitsata viä
    niin hyvällä Kempillä ku tua Esab ja niitäki on tullu kokeeltua.
    Nii ja sitä mäkää en tiä että ku on jo oppinu mig koneella hitsaamisen
    niin mitä niillä hienoilla lcd näytöillä tekee?
    Tai osta vaikka sitte Ceboran vastaava kone on kaikki näytöt
    ja invertteri kone maksaa välillä 600-800 eurua sitäki on tullu
    kokeeltua ja hintansa haukkuu. Cebotec on maahantuoja.
    Ja ei oo ainakaa mun virma..
    Joo ja kaveri on hitsannu Ceboran 170:llä jo kans liki kakskytvuotta
    jenkkejä, euroja, linja-autoja, k-autoja, rakennuksia, savupiippuja,
    tiäs mitä taivaan ja maan väliltä, et ei oo huono kone vaikka
    tää kehuminen varmaan siltä tuntuukin.
    Itte vetelen nyt kummiski Migatrornikin 273:sella paitsi että siinä
    on Esabin poltin joka hakkaa 10/0 migatronikin polttimen
    mun mielestä.

    Eikaa vain tartte ottaa luita kurkkuhu.
     
  6. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    No kuulkaa arwon veljet !
    Itse pitkään levyseppänä leipäni tienanneena ostin juurikin ton 180 Minarc Mig:n sillä perustein, että sen koneen ominaisuudet antavat mahdollisuuden
    TODELLA monipuoliseen ohutlevytyön laadukkaaseen hitsaukseen!
    Voit hitsata ko. koneella eri materiaaleja: Fe,Ss,Hst,Al ja mikä minun mielestäni on yksi konkreettisin kriteeri, KYLMÄKAARIJUOTTO onnistuu CuSi 3 langalla ! Tahtoo sanoa sen, että tämän aparaatin omaavat henkilöt voivat unohtaa esim. koritinauksen täysin !
    Tässä laitteessa kiteytyy nimenomaan se, että mikäli sijoitat n. 300€ enemmän verraten 170 Minarc:in, niin saat myös mahdollisuuksia toteuttaa harrastuksiasi YHDELLÄ koneella huomattavasti aiempia laajemmin!
    Tätä on nykyinen hitsauskonetekniikka parhaimmillaan !
    Itse en VIELÄ konetta ole testannut käytössä, mutta MIKÄLI ongelmia matkan varrella tulee, saatte siitä ensi käden palautetta !!!
     
  7. v 100

    v 100 1st gear

    Pitää varmaan ostaa uus Auri että saa hankkia tuan koneen
    ja sille viä käyttyäki ku ny vaan näin harrastellaan.
     
  8. pizzamake

    pizzamake Gearhead

     
  9. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Eehei tartte Auria !
    Mut mielipiteen tarttee muuttaa, muuten et tartte muuttaa mittää.
     
  10. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Ei sunkas luita kurkkuhun, saatisitte hernehiä nenästäs?
    Eioo muilta senttiäkää pois vaikoon uuren mööpelin omistani laattanu.
    Kato perspektiivi elämään saattas olla toisenlaanen ku vähä koittaa kropata
    muitaki mööpeleitä ku vanhoja hyviä?
     
    Christoffer tykkää tästä.
  11. v 100

    v 100 1st gear

    Juu ei täs ny kenenkää mitää nenihin tartte ottaa sen ku vaan
    omia miälipitehiä kiriootellahan, ja kyllähän se niin on että
    toiset harrastaa jotaki aiva muuta ja uurempaa kalustua ku
    vanhempihin jenkkiihin tai euroohin vihkiytynehet.
    Että kaikki vain mallillansa ja tyäkalut niitten mukahan ja
    ei kait siinä mitää huanua oo jos kaluus on sellaasiaki ominaasuksia
    jota vois jopa tulevaasuures tarvitakki.

    Ei kait vaan menny naulan kantaan.
     
  12. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Jaah... lähtee rönsyilemään tää topic, joten pysyn kysytyssä asiassa.

    Vastaus: Kyllä voi ! Voit hitsata eri materiaaleja, kuten valmistaja lupaa.
    Mikäli vaihdat hitsattavan materiaalin esim. normi Fe,ss- tai hst- teräksestä alumiiniin, on sinun vaihdettava lisäainelangan lisäksi myös langanjohtimen
    muoviseen(teflon) ja kaasuksi Argon seoskaasun/hiilidioksiidi tilalle.
    Tig-hitsaus on taas hitsausprosessina jo erilaista verraten Mig/Mag tai puikkohitsaukseen.
    180:sen lisäominaisuudet eivät ole sinulle lisärasite hinnan muodossa, vaan lukisin ne pelkiksi mahdollisuuksiksi toimia laajemmin samalla koneella!
     
  13. v 100

    v 100 1st gear

    Aiva nuasta ominaisuuksista niitähän on koneella ku koneella,
    melkein tämän päivän kaikilla kaupallisilla lankakoneilla voi
    hitsata alsaakin se on eri asia sitte onko sillä mitää tekemistä
    alsan hitsaamisenkans.

    Kyllä niillä voi yrittää sitäkin tehdä, mutta kyllä alsakone lankana
    on aina alsakone ei sitä muutella viitti tämän tästä rauralle ja
    toisin päin ja sitä rautaaki on muutaki ku mustaa.

    Tähän se tig sopii hyvin mutta ei tuu sekää iliman,
    konehet saa hankittua melekeen kuka vaan mutta se
    vihkiytyminen näitten jalojen metallien kans ottaa joskus aikaa.
     
  14. d-lowrider

    d-lowrider Gearhead

    Hieman kalliimpi malli on jatkossa mukava, sillä hitsausinnon kasvaessa saattaa haluta lisää ominaisuuksia. Invertteritekniikka on nykyaikaa ja hitsattavuudessakin se tuntuu. Itse olen säännöllisesti hitsaillut tässäkin mainituilla Esabin ja Kempin erilaisilla perinteisillä migeillä, mutta kotikäytössä minulla on tällainen invertteripohjainen: http://www.rapidwelding.com/dynamic/Dis ... 18530&zl=3

    Se on ollut 5-6 vuotta ja täytyy sanoa että laitteen liikuteltavuus on kotona yksi kriteeri. Jos laite painaa 20 kg tai 90 kg niin on siinä eroa. Nyt kun kone painaa vähän, sitä tulee siirreltyä kivuttomasti tarvittaviin paikkoihin. Nuo 170 ja 180 mallit soveltuvat erinomaisesti jokamiehen autohommiin. Itsekin olisin ostanut sellaisen ellen hitsaisi muita järeämpiä rautarakenteita migillä.
     
  15. lake ender

    lake ender Gearhead

    itse päädyin pari kk sitten tohon 170:een. Olisihan se mukava olla mahdollisuuksia hitsata muutakin kuin mustaa rautaa, mutta laskeskelin ettei kannata omassa tapauksessani. Koneissa on hintaeroa kohtuullisesti plus lisäksi noi em. mainitut kaasunvaihdot, omat langat ym. Jos pari kertaa vuodessa tarvitsisi hitsailla alumiinia tai rosteria, niin teetän ne sitten mielummin kun rupea ensin opettelemaan ja sijoittamaan enempi.

    Ohutlevytöissä toi 170:nen on kyllä etevä! 10v tuli hitsailtua 180a voimavirtakoneella ja on tuo pikkukone aivan eri planeetalta.
     
  16. sami

    sami Gearhead

    nii mikäs siinä 170 ampeerisessa ny estää alumiinin ja rosterin hitsauksen verrattuna 180 amppeeriseen?
     
  17. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Täydennetääs vähän vielä vastauksia:
    Aivan samalla tavoin käy hitsata muitakin aineita kuin pelkkää mustaa rautaa
    tolla 170:lläkin.
    Se ero näissä masiinoissa on, että 180:nen on varustettu synergisillä esi-
    ohjelmilla. Tarkoittaa, että koneessa on sekä automaatti-, että manuaalinen säätömahdollisuus.
    Koneen ollessa automaattitilassa hitsaustehoa säädetään hitsattavan levyvahvuuden mukaan. Lisäksi laitteessa on valokaaren pituuden hienosäätö.
    Lisäainelangan materiaalivaihtoehtoja on kolme.
    Nämä seikat tarkoittaa sitä, että ns. "pystymetästä" tullut hitsarikin saa hitsausparametrit kohdillensa kertalaakista.
    Toi valokaaren hienosäätö vaikuttaa hitsin kupumaisuuteen, eli muodostuvan hitsin lämpöarvoon. Lisäksi tällä voidaan vaikuttaa roiskeiden vähentymiseen.
    Manuaalitilassa kone toimii samoin kuin 170:nen.
     
  18. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Näitä Kempin Minarceja saa ensi viikosta lähtien myös täältä:
    www.hitsitalo.fi
     
  19. challenger-70

    challenger-70 Gearhead

    Mites tällainen uusi tekniikka, onko parempaa kuin vanhat.Saatiin halvalla(300€) Kemppi Kempomig 3500 pakkohuutokaupsta, muutaman kerran kun olen hitsannut niin vehkeenä on ollut tällainen 180 ja ainakin se tuntui tosi helpolta ja hyvältä.
     
  20. -vellu

    -vellu Gearhead

    Mulla on tuo 180 ollut parisen vuotta. Kokemuksia ei ole tuosta pienemmästä, joten vertailla en pysty.

    Kuitenkin tuo LCD näyttö on minua helpottanut. Siitä on helppo ottaa lukemat ylös kun on löytänyt hyvät säädöt eri materiaaleille. Automaattisäätö materiaalin aineen ja vahvuuden mukaan ei minusta anna ihan parasta tulosta.

    Kokeneemmat hitsaajat ovat testanneet laitettani ja kehuneet sitä vanhempiin ja isompiin laatukoneisiin verrattuna.
     

Kerro tästä muillekin!