Kemppi Minarcmig 170 vai 180?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Captain Coromandel, 15.4.2011.

  1. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Yleisesti ottaen tekniikka kehittyy ja on siksi aina jollain tavoin edistyneempää
    kuin vanhemmat peruskoneet mutta ei se vanhempien peruskoneiden hyvyyttä millään tavoin huononna.
    Selkeitä parannuksia näissä uusissa koneissa on tietty sähkönkulutus ja tietyt
    valmisohjatut hitsausparametrit, joilla helpotetaan hyvään tulokseen pääsyä.
     
  2. v 100

    v 100 1st gear

    Hitaus parametrit, no pitäähän niitäki olla.
     
  3. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Niin pitää, ja jos ei ole, ni ei oo toimivaa hitsauskonettakaan!
    Lisätään vielä hitsausparametrit, eli hitsauksen säätöarvot.
    v100 taitaa olla parhaimmillaan OT-lorkkija, eli hommaa ohjataan ko. aiheesta jonnekki ihan muualle? Ite kyllä syyllistyn ihan samaan aiheeseen
    kun edes annan vastineen tolle heitolle, mut jää kyllä tähän !
     
  4. v 100

    v 100 1st gear

    Emmä millänsäkää oo, sori kaikille jos joskus tuloo
    kiriooteltua vähä tyhymiä kaliapäis, kyllä munmiälestä tää
    suurin osa kiriootteloo aiva täyttä asiaa ja sen takia mäki
    näitä sivuja luen.

    Hyvää munajuhulaa kaikille ja hitsatahan niin jottei sauma
    oo sivus.
     
  5. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Lupasin aiemmin topic:n yhteydessä kertoa kokemuksiani nimenomaan tästä ostamastani Kemppi MinarcMig-180 versiosta, joten tässä tulee perstuntumaa:
    0,8 seostamaton "musta" lanka on nyt käytössä ja LCD-näyttö/automaattivalikko helpottaa hitsausta HUOMATTAVASTI !
    Jännitealue säätyy hienosti valittavan levyvahvuuden mukaan ja "maun mukaan" voi hitsin kupumaisuutta silloin säätää toisesta säätöruuvista, jolloin
    vaikutetaan myös esim. pistehitsin lämpöarvoon oleellisesti.
    Itse olen kokenut helppouden ko. koneella hitsattaessa juuri siinä, että automaattitilassa voidaan "pelata" yhden säätöruuvin kautta hitsausarvoja miettimättä sen enempää. Riittää kun säädät levyvahvuutta haluttuun suuntaan. Tämä auttaa VARMASTI kokemattomia "alkavia seppiä" oleellisesti
    projektin aloituksen suhteen ! Totean, että tällä koneella mig/mag-hitsausharjoittelu ja tekeminen ilman neuvontaa on helppoa!
     
  6. JiipeeH

    JiipeeH 3rd gear

    reilu puolvuotta vierähtäny ekasta kommentistani tähän ketjuun.
    Nyt on koulussa opeteltu Tiggi ja Miggi, Tigillä oon suorittanu tutkintoon vaadittavat piena,levy ja putkisaumakokeet rosterilla&mustalla yht. 13kpl
    Alumiiniinkin on tullu saumaa laitettua.
    DC-Tiggi himottais aikalailla talliin mutta ku se hinta vekottimelle ja etenkin kaasulle... Tigillä vaan saa todella ohkaseen materiaaliinkin saumaa, käyttis-Audin pakoputken muunmuassa korjasin tigillä, oli revenny haitariosastaan, putken puolella jossa materiaalia oli reilummin pysty sulatteleen normaalisti, haitariosaan riitti ku suurinpiirtein käytti liekkiä sillä puolella ja tökkäs lisäainetta&sulatus. Jos piti kauemman aikaa tai virta oli liian kova niin suli armotta läpi... Eli täytin sen revenneen välin haitariputkesta. En usko että migillä olis saanu kovin helpolla yhtä hyvää jälkeä.

    Migillä oon hitsannu myös mustaa, alumiinia ja rosteria.
    Kokeita en vielä, tai ne nyt ei auta juurikaan autopeltihommiin, ainevahvuudet kun on jotain 6mm ja yli...
    Nyt ois käsillä (toivottavasssti..) koneen osto. Säästää joutuu jos tän 180:n meinaa hankkia, mutta toisaalta ei varmaan hukkaan mene kun nyt kun oon taas vaihteeks ollu sisätila-sähköasennushommissa niin täytyy sanoa että kyllä toi hitsaustyö on vaan paljon mukavempaa... ei ainakaan tartte varoa että tulee sormenjälkiä valkoisiin kattolevyihin.... :mad:
    Eli kone saattaisi palvella tulevaisuudessa jonnin muotosissa keikkahommissa. Ja tietysti myös tallissa...
    Tuleeko englannista tilattaessa näihin automaattisesti teflon-pinnotteinen putki/kaapeli? vai pitääkö erikseen mainita?
     
  7. transport01

    transport01 3rd gear

    No itse aloittelin joskus 13 vuotiaana nollasta ilman neuvojia. Koneena pikkuruinen esab. Mitään ongelmia säätöjen kanssa ei ollut. Koneeseen oli painettu taulukko eri saumatyypeille ja pellinvahvuuksille. Taulukon mukaan nupit kohdalleen ja menoksi. Seuraava masiina kempin superkempomat, jossa myös taulukko, ei mitään murheita säätöjen kanssa. Viimeisenä nyt kempin 3-vaihekone, jossa ei taulukosta tietoakaan. Tän kanssa oli ekaa kertaa pakko kaivaa säätöjä varten koepalat, joilla alkukokeilut. Sen verran voin yhtyä, että jos konevalmistajalta ei ole noita taulukoita, niin sitten varmaan helpottaa. Muussa tapauksessa pääsee liki samaan tulokseen, kun lunttaa valmistajan taulukosta alkuarvot kohdilleen. Eikös tuo automaattisäätö ole puhtaasti elektroninen taulukko, ei muuta.
     
  8. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    noh, ihan uusimmissa synergia koneissa koneet mittaa jo langasta takasinpaluutietoa ja säätää konetta sen avulla lennosta. Eli tuo "ihan pelkkä taulukko" ei pidä ihan uusissa koneissa täysin enään paikkaansa.
     
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Ennen ihmettelin, että hitsaaminen on haastavaa, säädä, kokeile, säädä, kokeile, säädä kaasun tuloa kokeile...
    Sitten ostin 180 ja kas, nyt voi vain nauttia nätistä saumasta. Menee ohuen pellin lisäksi 5mm seinämäkin niin mukavasti. Tarttee jo keskittyä erikseen jos haluaa epäonnistua. Suosittelen 180.
     
  10. Tunaman

    Tunaman 3rd gear

    Nykyisin myös uusi malli Kemppi Minarcmig Evo 200,siis 180:n isoveli.
    On myös tuolle aiemmin mainitulle kaarijuotolle (CuSi 3) synerginen ohjelma.
    Ja manuaalisessa säädössä induktanssille kaksi aluetta.
     
  11. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Nostetaas tätä topiccia. Eli tuli ostettua tommoinen minarcmig 170. Aiemmin en ole hitsannut ku työpaikan h*lvetin vanhalla suojakaasulla varustetulla voimavirta kempillä. Millaisia kokemuksia muilla on tuommoisesta laitteesta ja millaista lankaa suosittelette ilman suojakaasua? Kaikki vinkit tuon käyttöön tervetulleita, ohjekirjaakaan en ole kerenny vielä avata, mut pitää sekin tutkia ennenkuin alan särkeä tuon vehkeen tietämättömyydellä...
     
  12. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Hanki suosiolla vaikka hiilidioksidi suojakaasuks.. EI noilla kaasuttomilla taho jälki olla ihan semmonen, ku pitäs.
     
  13. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    En aio tuohon toistaiseksi pulloa hommata. Pitää corollan lattiaan reenata kaasutonta hitsaamista ja siitä olisi mukava kuulla muiden kokemuksia, ainakin vissiin "räkii" enempi? Millainen ydintäytelanka on hyvä, noita kun on kuparoituja ym.. Ja ulkona kun hitsaa, niin eikö se puolla ydintäytelanka touhua, kaasusta ei käsittääkseni mitään iloa ulkona, tuulessa hitsata...?
     
  14. capri30S

    capri30S 1st gear

    Kyllä oon ulkonakin onnistunu hiilidioksidin kanssa ihan hyvin. Komppaan voodoota, ei niillä ydintäytelangoilla tee yhtään mitään, tai en ainakaan oo koskaan nähnyt siistiä ydinlangalla tehtyä saumaa, aina se on ollut sellasta papanaa ja roisketta.
     
  15. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Kokeilen nyt kuitenkin. Luulis sen verran kuitenkin onnistuvan hitsaus, et saa pellit hepattua kiinni. Käypi saumat vetää sit duuni paikalla jos näyttää, ettei ydinlangalla onnistu mitenkään. Varmaan tällaiselle satunnaiselle hitsarille vois olla kannattavaa hankkia oma pullo, onko noit pulloja minkä kokoisia ja hintasia olemassa?
     
  16. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    miehen mittaisen 30 kilon pullon ostin tälläviikolla Oulusta 50 baaria hiilidioksidia sisällä ja seuraava atsastus 2020 hinta 250€ täytöt 40€

    varmaa saa halvemmallakin :eek:
     
  17. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    juu ja varmaan pienempiäkin :poff: En viitti tollaista jättiläistä ainakaan tolle pikku migille laittaa, pitää kuitenkin jatkuvasti ympäri tonttia siirrellä tuota konetta..
     
  18. capri30S

    capri30S 1st gear

    Mulla tuli ton koneen mukana 20 kilon pullo hiilidioksidia, kohta pari vuotta sillä jo hitsaillut.
     
  19. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Kattelin netistä noit pulloja. 10kg vois riittää mulle, mitähän tollainen hiilidioksidi pullo mahtaa maksaa? Pitkäänkö uudessa pullossa tuo katsastus on voimassa? Pitää huomenna rautakaupasta kysyä tarkemmin noista, jos sittenkin laittais kempille kaasupullon kaveriksi :D
     
  20. Pitu

    Pitu Gearhead

    Muistaakseni paikallisessa sammutinhuollossa (AGA edustus) ollu ~250€ /10kg pullo 10vuoden tarralla. Vanhan sammuttimen saattaa löytää halvemmalla. Mulla 6kg entinen sammutin. Hiilipullo soveltuu hyvin näihin harraste hommiin: hinta laatusuhde kohdallaan ja hiukka jäähdyttää sulaa. Hiilidioksidilla hitsaaminen on yks harvoista hyvistä ryssien keksinnöistä. :eek:

    Verratkaapa myös noitten lankojen hintoja. Aluksi vaikka Motonetin hyllyjen välissä. Tommonen ~1 kg kela kaasutonta ydintäytelankaa maksaa saman kuin 5 kg kela jotain kiinalaista XX-umpilankaa.
    Sen jälkeen oikeaan hitsaustarvikeliikkeeseen. Yleensä saa kunnon lankaa samaan hintaan/ halvemmalla, kuin rautakauppojen, Bilteman tai Motonetin kiinanlangat. Listahinta on tupla, mutta asiallisesti vaan kysyy lopullista hintaa.. Toi teknisen puolen kaupan hinnotelu on mielenkiintoista. Päivää sanomalla hinta tipahtaa heti 20%, tiliasiakkaat saa sen -50% ja parhaat/ isoimmat asiakkaat -80%. :eek:
     

Kerro tästä muillekin!