Kemppi Minarcmig 170 vai 180?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Captain Coromandel, 15.4.2011.

  1. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Täysin samaa mieltä, mustalle tavaralle hiilari on täysin riittävä, ainoastaan jos jalompaa aikoo hitsailla niin sit Misonia. Mustassa voi olla Mison paikallaan jos vaikka turvakaaria hitsailee, niisssäkin tig on sit enempi alueella.
    Ite jyvittänyt ton homman niin että kirkkaat joko tigillä tai puikolla, noita on autohommissa kuitenkin aika harvoin, käytännössä vain pakosarjat/putket ja joissain tapauksissa ahtoputket....
     
  3. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Tänään saapui kiinasta 150A tasasuuntaaja konkan ja omavalmiste kuristimen kaveriksi, näillä eväillä pitäis halppis ydintäyte ac-mig muuttua paremmaksi kun saa kehitettyy vielä hyvän jäähyn tasurille ja se plus pitää laittaa maadotuskenkään.
    Ahdasta tulee kun pieni kone. mut ehkä tämä joskus valmistuu.

    http://aijaa.com/rbBTZZ
     
  4. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Jollain tapaa aiheeseen liittyen, mulla on aika lailla alusta lähtien ollut ongelma tuollaisen nyt pari vuotta vanhan vain vähän käytetyn EVO 170 -koneen kanssa. Onkohan kenelläkään vastaavia kokemuksia?

    Kun laitan langan paikalleen, pystyn jonkin aikaa hitsaamaan asiallisesti ja jälki on ok. Pian homma alkaa pätkiä, koko näkyvä langanosa hehkuu ja hyvin nopeasti tuon tapahduttua, lankaa ei enää tule koneesta. Tässä vaiheessa tietysti lopetan pistoolin painikkeen painamisen ja hetken kuluttua lankaa pomppaa suuttimesta esiin jokunen sentti. Johonkin se lanka siis tarttuu, ja tuntuu, että se olisi suuttimeen. Hetken jäähdyttyään se irtoaa ja lanka pääsee pomppaamaan esiin. Lanka on 0,6mm ja samalla tavalla toimii, oli sitten 0,6 tai 0,8 suutin käytössä. Ja kokeiltu kahdella eri lankarullalla, lopputulos sama.

    Sitten kun tuo tapahtuu kerran, se tapahtuu uudestaankin yleensä saman tien ja hetkeksi eroon ilmiöstä voi päästä sillä, että vetää langan pois kokonaan, puhaltaa ehkä langanjohtimen läpi ilmaa ja ottaa uuden langan käyttöön. Suuttimen vaihtokin auttaa yleensä hetkeksi, mutta jos Kempin alkuperäinen uusi suutin ei kestä kuin max pari minuuttia kerrallaan, niin pielessähän se homma on. Jos langan tartuttua jatkaa pistoolin painikkeen painamista, lanka menee syöttölaitteella sykkyrälle. Syöttölaite ei siis luista liikaa.

    Tuntuu siltä, että se lanka kuumenee liikaa suuttimen kohdalla ja ottaa siihen kiinni. Suoraan nyt en muista käyttämiäni jännite-/langansyöttöarvoja, mutta luulisin, etteivät nekään nyt ihan päin seiniä voi olla, kun jälki ja langan sulaminen ovat ihan kohdallaan aina sen lyhyen ajan, kun lanka ei rupea tarttumaan mihinkään.

    Pitää vissiin joka tapauksessa mennä myyjäliikkeeseen tuon kanssa. Kerran aiemmin kävinkin ja sain uuden lankarullan ja ohjeen puhaltaa langanjohtimen läpi. Silloin luulin sen auttaneen, mutta olin kyllä väärässä.

    Mitään ajatuksia kellään, että mistä kyse?
     
  5. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Mikäs suojakaasu sulla on nyt siinä käytössä se voi olla väärä tai sit se sun poltin ei vaan anna sitä kaasuu niinku pitäis.
     
  6. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Joo, kaasu on Woikosken SK-18, eli 18% hiilidioksidia ja loput argonia. Teräspellin (tällä kertaa auton helma) hitsaamisesta kyse. Silloin kun hitsaaminen menee normaalisti, niin kaasun tulon näkee selvästi siitä, että kun hitsaamisen jälkeen kaasun jälkisyöttö on päällä, niin kaasun virtaus selvästi vaikuttaa hehkun pinnanväriin, toisin sanoen, kun kaasun virtaus loppuu, niin hehku kirkastuu hieman. Eli kyl sieltä kaasua tulee ja se oikeaan paikkaan kohdistuu.

    Mutta en nyt ole kyllä ihan satavarma, että miten ton kaasun kanssa on silloin, kun se pätkii ja räiskii. Tosin ei tuo räiskiminen ole tyyliltään samanlaista kuin ilman kaasua hitsatessa. Pikku pätkän kokeilin sitäkin viime viikolla, kun unohtui pullon hana kiinni langan vaihdon jälkeen... :oops:

    Vaikea vaan kuvailla, että miten se räiskiminen eroaa. Ilman kaasua hitsatessa se jotenkin palaa enemmän jatkuvasti mutta räiskii. Nyt kun tuohon tulee se vika päälle, niin se enemmänkin on niin, että lanka sulaa nätisti, kunnes se sammuu kokonaan hetkeksi ja alkaa reilusti alle sekunnin kuluttua taas kulkea ja sulaa ja tätä toistuu jokusen kerran, kunnes se sammuu kokonaan, kun lanka jää niin jumiin, ettei jumi enää irtoa suunnilleen saman tien.
     

Kerro tästä muillekin!