Kemppilukko..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Volvo_5.7, 3.3.2003.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    ..on näköjään niin tehokas lukko että menny toi edellinen kemppi-topikki lukkoon. Tais ruveta molemmat pyörät sutii foorumin valvojalla?
     
  2. 454SS

    454SS 3rd gear

    Ihmettelin ihan samaa. Mielellään lukisi perustelut, että miksi jokin aihe lukitaan.
     
  3. datsunpower

    datsunpower 1st gear

    KANSA VAATII TIETÄÄ SYYN!

    No eni wei... nyt on corollassa "Hankkija-lukko" :wink: Huomenna murikka takas paikalleen ja testaamaan kestääkö saumat (joista tuli tosi onnettomat ku puikot oli kai kastuneet vähä).
     
  4. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Aihe suljettiin koska eräälle valvojalle oli tullut useita pyyntöjä siitä.
    Katsoimme, että kemppilukon tekeminen on ns. arvelluttavaa puuhaa.

    On muistettava, että Overdriven "kuuluvuus" alkaa olemaan Suomessa jo sellaisella tasolla, että keskustelujen laillisuus, moraali tms alkaa näyttämään entistä suurempaa osaa.
    Overdrivea eivät lue enää pelkästään ajoneuvoharrastajat vaan keskustelupalstalla käy virkamiehiä, kansanedustajia jne...
    Eli on kaikkien etu, jos asiat pysyvät lain raameissa ja muutenkin asiallisilla linjoilla.

    Toivottavasti tätä nyt ei kukaan ota liian vakavasti, tarkoitus ei ollut kirjoittaa mitään moraalisaarnaa, mutta kun kerran kysyttiin.

    Mitä tulee aiheen lukitsemisen perusteluihin, itsekkin näkisin asian niin, että valvojan olisi syytä ensin puuttua keskusteluun (tarvittaessa kääntää jutun suuntaa) ja "uhata" lukituksella. Jos em temput eivät tehoa, niin sitten...
    Yrittäkää ymmärtää myös meitä valvojia/ylläpitäjiä, :grin:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Eyetech 2003-03-03 18:22 ]</font>
     
  5. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Joo ei nyt niin omalle kohdalle sattunut mutta kyllähän täällä muutenkin puhutaan kaikkea madallus/levennyspalikka vanteen levityssorvaus viritys juttuja että aika paljon pitäis lukita sitten muutenkin.

    Ps. Datsun Power eikös se ole yleinen syy huonoon puikkosaumaan, tuo märkäpuikko, mikä näissä puikoissa on vikana :grin:
     
  6. datsunpower

    datsunpower 1st gear

    heh heh! Niimpä... Mut jos totta puhutaan niin puoleenväliin puikkoa suli mukavasti ja sen jälkeen rupes täpästämmään (seli seli), 10 puikkoa meni yhteensä ~8cm saumaan ja sittten kyllästyin... Kallista saumaa tuli.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onkos olemassa joku lakipykälä joka suoranaisesti kieltää lukkoperän hitsaamisen? Vai mihin perustuu sen laittomuus?
     
  8. bbford

    bbford Gearhead

    Eyetech kirjoitti 2003-03-03 18:19:
    On muistettava, että Overdriven "kuuluvuus" alkaa olemaan Suomessa jo sellaisella tasolla, että keskustelujen laillisuus, moraali tms alkaa näyttämään entistä suurempaa osaa.
    Overdrivea eivät lue enää pelkästään ajoneuvoharrastajat vaan keskustelupalstalla käy virkamiehiä, kansanedustajia jne...
    Eli on kaikkien etu, jos asiat pysyvät lain raameissa ja muutenkin asiallisilla linjoilla.


    Jaa,minkäs tason herrat täällä sit on vieraillut?
     
  9. Mikey

    Mikey 1st gear

    Aivan varmasti löytyy joku pykälä joka sen kieltää...
    Kuitenkin,jos jollakin on kokemuksia ja tietoa niin saa laittaa tänne että mihin sitä saumaa pitää vetää. Siis pikkurattaisiin vai...?
    Entä miten se vaikuttaa kaarre -ja ajo-ominaisuuksiin ja onko vetareiden kestävyysongelmia?
    Ja kukaan ei sitte sanonu että tämmönen viritelmä tulis katuautoon!;)
     
  10. kryofiili

    kryofiili 1st gear

    Mä oon käyttäny maastoajossa lincoln lukkoa.Saavutetut edut eivät korvaa haittoja.Auto puskee ja vetoakseleita menee.Periaattessa tasauspyörästön sisällä on sama minkä rataan lukittee tasauspyörästönkuoreen.Niin ja kuivalla asvaltilla kääntyillessä toinen pyörä sutasee ihan kunnolla.En suosittele. .

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: kryofiili 2003-11-22 08:55 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: kryofiili 2003-11-22 11:01 ]</font>
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minä taas puolustan Kemppi-lukkoa viimeiseen asti. Tai siis eihän se katukäytössä ole järkevä ratkaisu, mutta jääradalla huomaa selvän eron lukottomaan. Mutkastakin lähtee paljon paremmin kun ei aika mene sutimiseen. Kovassa ajossa säästää renkaita huomattavasti, kun ei pääse sileämpi rengas sutimaan. Kadulla taas rauhallisessa ajossa 100% lukko kuluttaa renkaita enemmän. Kemppilukollista autoa on vietävä mutkaankin ihan eri tavalla kuin lukotonta autoa, mutta kun tavan oppii niin se on paljon nopeampi tapa.
    Ja kyllä hitsatun lukon saa kestämäänkin, eikä sitä todellakaan ole pakko hitsata puikolla. Riittävän tehokkaalla migilläkin onnistuu hyvin, kunhan käyttää tarpeeksi virtaa. Kun hitsaa kerralla kunnolla, niin eipähän tarvitse hitsauksien kestoa murehtia. Ristitappi ja 2 ylimääräistä pikkuratasta kannattaa poistaa. Ompahan ainakin helpompi tökkiä katkenneen vetarin pätkiä pois. Melkein jokaisessa lähes vakiossa autossa vetaritkin kestää kunhan ei tahallaan yritä hajottaa. Varmasti hajoaa jos nostaa kytkimen ylös täysillä kierroksilla, toinen rengas asfaltilla ja toinen soralla.
     
  12. 67

    67 1st gear

    jos ei leimalla hyväksytä spooleja,ni ei ne kemppilukotkaan oo hyväksyttäviä.(ei mielipide,vaan toteamus.)"hieman"prepatut roskislukot :grin: :grin: lukot on kai sitten eri asia???? ja jos minäkin tänne löysin?ni miksei tänne myös"virkavalta"löytäisi.ja täällähän näitä juttuja voi hyvin"salaa"lueskella kuka vaan.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Edelleenkin minua kiinnostaisi nähdä se pykälä mikä kieltää hitsatun lukon.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    100€ lukko on kielletty ja mitäpä muuta se kemppi sitten olisikaan
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pykälässä sanotaan vissiin että jonninmoine tasauspyörästö pitää autosta löytymän.
     
  16. 67

    67 1st gear

    juu,100%lukkoja ei laki suvaitse,tieto.
    vaan minkäs konntorilla teet?mikäli on riittävän hyvä?lukko,joka ei dynolla luista?
    vielä(kaksi katsastusta takana)ei ole ongelmia ollut.mut jos niitä tulee,puran sen perän konttorilla,siihen nosturille todistus aineistoksi.minkäs teet,kun roskis kartiolukko,pikku preppauksella.käyttäytyy spoolin tavoin,ihan hitsaamattakin,jousia vaan on jäykistetty.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pistäkää sen pykälän teksti sanasta sanaan tähän niin uskon heti. Linkkikin riittää jos sieltä löytyy tuo pykälä.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    takana kymmenen katsastusta kempillä ja spoolilla.ei ikinä ongelmia,joskus kehuttu takajarrujen tasaisuutta.taitaa olla tulkinnallinen kysymys lakipykälästä+pärstäkerroin+katsastusinssi joka loppujen lopuksi määrittelee käykö vai ei.yhden kesän ajoin levylukolla mutta alastaron kovalla pidolla lukko hieman luisti ja auto ajautui joka lähdössä kaidetta kohti huonontaen aikoja.perä myyntiin ja spooli tilalle ja 3 kymppiä ajasta pois samalla loppunopeudella.spooli on käytännöllinen, ei oo mitään tasauspyörästöjä sun muita.olen sitä mieltä että jos tekee katuautoa jolla voidaan joskus kiihdytellä niin ns.overkill perä on paras jos vain resurssit sen sallii.
     
  19. Fastback

    Fastback Gearhead

    no itse päädyin detroit lockeriin, mjutta spooliakin tuli harkittua. 1) puolet halvempi 2) pitää varmasti kummaltakin puolelta.

    Hmm, ehkä jonkin näköisen myönnytyksen voisi tehdä esim. harrasteautolle, jos sellaisen pykälän joskus saisi. Mielestäni spoolin saisi laillistaa. Ensinnäkin autot joissa on spooli niin tuskin näkevät 20tkm/vuosi. Tuskinpa vaan spooliperäinen auto on yhtään sen vaarallisempi kuin esim. kitkalukkoinen. Kaasun kanssa pitää vaan olla tarkkana, kuten liikenteessä yleensäkin.
     
  20. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Mulle katastusmies sanoi että kun taka-akseli (tai siis vetävä) ajetaan jarrudynon päälle, joka kytkee vedon eri aikaan vas ja oik puolelle, tunnistaa jos liian "tiukka" lukko katulailliseksi?

    Täytyypä etsiä toi lakipykälä, jotta tietäs paremmin missä kulkee raja => onko esim 99% riittävän löysä?
     

Kerro tästä muillekin!