Kenworth

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Sakuveekasi, 29.7.2008.

  1. Sakuveekasi

    Sakuveekasi 1st gear

  2. Noisy

    Noisy 1st gear

    Muistan joskus 80-luvun alkupuolella olleeni faijan kyydissä siirtämässä tuota kyseistä Kenworthia talvisäilytykseen jonnekin Tampereen kupeeseen. Mikäli oikein muistan, taisi siirtyä tuolta puskuritarrassa mainitulta lehdeltä jonkun kiihdytystiimin kaluston veturiksi. Väri taisi myös vaihtua siinä yhteydessä.
     
  3. kantripappa

    kantripappa 1st gear

    Rekkafestareilla Karjaalla olen minäkin viimeksi lähietäisyydeltä "Kentauria" ihastellut mutta seiskatietä kohti itärajaa noita ihka oikeita kuormureita silloin tällöin viilettää...siellä kun on fyffeä kaluston hankintaan enemmän kuin Härmlandiassa.
     
  4. 383

    383 Gearhead

    olen joskus kauan sitten nähnyt silloin oli tehty hinausautoksi
     
  5. Geebe

    Geebe Gearhead

    Mä olin hakemassa samaa Kentsua pois sieltä Tampereen läheltä, kaveri oli duunissa Autotekniikka & kuljetus-lehdessä Klaude Kopterilla.
     
  6. Sakuveekasi

    Sakuveekasi 1st gear

    Mieleen muistuukin, et hinuriksi tais joskus mennä....nykysijainnista ei mitään tietoo... :eek:
     
  7. luppes

    luppes 1st gear

    Tuossahan ikkunan alla seisoskelee, eli Espoosta löytyy.

    - Luppe -
     
  8. Sakuveekasi

    Sakuveekasi 1st gear

    Hienoa et on tallessa, eikä oo minnekään venäjälle viety. :D
     
  9. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    venäjän ja suomen kuljetuskaluston erot eivät tosiaankaan liity rahaan vaan lakeihin ja käytäntöihin.

    Ja muutenkin noi venäjälle menevät romut(no joo, menee sinne aika herkkujakin välillä) ovat halvempia ku scaniat ja volvot.
     
  10. Sakuveekasi

    Sakuveekasi 1st gear

    Aikapaljon niitä rekkajonoja nähneenä, voin sanoa et siel olevat jenkkiveturit on niitä surkeimpia....varmasti halvalla saaneet jenkeistä....en muista niitä merkkejä, mut oliskohan jotai international merkkisiä ja helvetin rumia ne on...ei siel pahemmin noit parempia jenkki rekkoja oo vastaan tullu.
     
  11. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    näin on. noi internatiolit ovat kyllä kamalia. jossain vanhassa sisussakin ois kivempi asua...

    Ja kyllähän niitä herkkujakin sinne menee, mutta taitavat mennä jonnekin siperiaan tms? ei ainakaan fin-rus-liikenteeseen, koska ei niillä voi edes suomessa ajaa laillisesti normikärryillä(noo..kyllä niitä silti joskus on tullut). Tommonen internatiolin räyskä menee varmaan just maksimimittoihin 40jalkasella kontillla.

    (menee taas aika offtopikiksi, kuten varmaan jokainen jenkkirekka-topikki on täällä jossain kohtaa livennyt itärajan tuolle puolen.. :odroll: )
     
  12. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Ensi vuoden Big Wheelsissä on tarkoitus taas järjestää jenkkirekkaveturien kokoontuminen (toki kärrynkin saa tuoda jos haluaa)... ja Big Wheelshän on lauantaina 18.7.2009 :)
     
  13. Sakuveekasi

    Sakuveekasi 1st gear

    Sinne pitää sit oikee lähtee...pitää merkata jo ny kalenteriin, nottei unohru...
     
  14. Sakuveekasi

    Sakuveekasi 1st gear

    Tosta samaisesta kennystä, löysin valokuvasta teetetyn isohkon taulun....pitäs ottaa laittaa seinälle.... 8)
     
  15. signet

    signet Gearhead

    Jonkun firman seinällä olen nähnyt samanlaisen taulun.
     
  16. ErppaE

    ErppaE 1st gear

    Terve,

    Onko tämä kyseinen kenworth vielä ehjänä Suomessa? :eek:

    Olen entisen omistajan Hans Erikssonin poika ja olen viettänyt huomattavan osan lapsuudestani tässä rekassa. Voin skannata kuvia tästä vehkeestä, niitä on varmaan satoja.
    :D

    Auto päätyi Ajolinja omistuksesta "meille". Kuvassa näkyvä rekisterikilpi on eri kuin myöhemmin koska meidän aikana rekisterkilpi oli NTE-80. Kenusta tehtiin meidän pihalla hinausauto. Vehkeet siihen tuli ruotsista. Tämän jälkeen kuin hinaushommat ei kannattanut, ei yksinkertaisesti ollut tarpeeksi raskaan kaluston hinaushommia. Fiatteja kun sillä nyt ei oikein kanattanut hinata. Samalla lyhennettiin runkoa meidän pihalla ja siirrettiin akselit "hieman" eteenpäin. Tämän jälkeen hankittiin lavetti ja siinä homassa oli oikein sopiva kun ei tarvinnut kokonaispituudesta välittää. Yksi tehdas siirtyi Tanskaan tämän veturin voimin. Auto maalattiin jossain vaiheessa Taffelin väreihin ja esiintyi TV-mainoksissa. Auto malaattiin uudestaan mustaksi ja palveli elintarviketankin puoliperävaunu veturina. Rahdit ajettiin pääosin alkolle ja marlille ja tankissa oli yleensä alkoholipitoista tavaraa itä-euroopasta. Kone laukesi aikoinaan Varsovassa ja suomen suurlähetystön pihassa tehtiin kevyt kenttäremontti sisulta saatujen osien ja puolalaisilla työkaluilla. Remontti tehtiin uudestaan kun auto oli suomessa... Oli siinä vanhassa neuvostovaltiossa ihmettelemissä. Autolla ajettiin paljon vanhoissa itäblokin maissa sekä venäjällä. Autossa oli sopivasti tehoa koska faija ajoi myös sisulla muutan truck race kilpailun kemorassa ja samalla sitten laittettiin vähän lisää tehoa kenworthiin. Muistan kyllä hyvin kun tultiin Ruotsin läpi ja ylämäessä täydellä lastilla meni reippaasti yli 120km/h oli pikkupoikana hauskaa katsella taakse jääviä volvoja.

    Jo siihen aikaan oli aika selvä että ei jenkkiveturi ole oiken Euroopassa kilpailukykyinen. Meillä oli samaan aikaan muutama volvo ja joku ruma Daf. Kääntyvyys oli huono verattuna jenkkivehkeisiin vaikka sitä paranneltiin pikkasen mutta runko oli vaan liian leveä ja akseliväli lyhennyksenkin jälkeen pitkä. Naftaa meni huomattavasti enemmän ja kyllä jenkissä oli silloin tällöin pientä laitettavaa. Itäblokissa -90 alussa oli toki parhaimillaan huonoilla teillä tandemvedolla, mutta herätti ehkä turhan paljon huomoitoa ladojen keskellä. :rotfl:

    Auto oli myös muutamassa pienessä kolarissa. Sillä katkaistiin venäjän miilisen puomi talvella alamäessä kun ei vaan pysähtynyt,. Yksi fiiatti jäi kerrain liikenevaloissa alle. Fiat kuljettaja selvisi vamoitta, fiat ei. Kenuun piti laittaa uusi kromipuskuri. Myös kirkkonummen Union bensa asemalla joku sankari peruutti siihen kun ei nähnyt, oli kai niin pieni.

    Olisi kiva nähdä kuvia tai saada tietoa missä kunnossa vehje on tänä päivänä. Kyseistä rekkaa en ole nähnyt sen jälkeen kun se myytiin laman aikana pois.
     
    always bb tykkää tästä.
  17. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Mielenkiintoista!

    Eikös Luppe tuolla ylempänä maininnut katselevansa autoa ikkunansa alapuolella :D eli sitä kautta voisi löytyä tietoja

    Olisi myös kiinnostavaa nähdä millainen tämä auto oli hinaus- ja lavettivarustuksessa. Oliko makuuhytti kummassakin mukana?
     
  18. Geebe

    Geebe Gearhead

  19. MadMike

    MadMike Gearhead

    Alan poikana tiedät kyllä takuulla että jenkkiveturi on pieni, meidän jakoveturin kokoa vs isot rekat..jos fiiu kuski oli rahtari niin ihmekkös toi ;)

    Key Westissä tässä muutama viikonloppu sitten toi Team Quatar oli käymässä jenkkilässä vetopeleinään kilpaveneilleen 2kpl Volvon vanhaa FHta ja Scanian 580...oli siinä jenkit kuule suu auki kuinka isoja ne on...
    Tulivat multakin kysymään että tiedänkö mitä ne on ja kerroin että tiedän niin paljon että muistuttaa työstä euroopassa... mutta käskin pyytään jannuja lupaa kurkkaan hyttiin ja sen jälkeen leuat loksahti kun oli kuulemma tilavat.
     
  20. pantera

    pantera Double Gearhead

    ehkä vesaraiski vois valaista auton tämänhetkistä ja aikaisempaa tilaa parhaiten ?
     

Kerro tästä muillekin!