Keppi vai automaatti?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja TopyCa, 10.11.2015.

  1. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    USAssa ovat keppivaihteiset kohta kokonaan kadonneet. Vain 7% myytävistä on niitä. Syy on yllättävä (minulle) - tutkimuksen mukaan kuskit näppäilee älypuhelinta! Automaatilla se käy paremmin. Se on kiellettyä mutta kaikki näkyy sitä tekevän.
    Jotkut keppiautot (MX5, S2000 tyyppiset) ovat säilyttäneet arvonsa ja jotkut exoottiset (Ferrari & Lambo) ovat $ 10-15 000 kallimpia kuin 'tomaatit. Moni kuski ei tykkää moderneista nappi-keppi-vaihteistoista vaan haluavat yhä 3 poljilta lattialle.
    Mikä lie tilanne Euroopassa?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Automaatti taitaa nykykoneen kanssa sopia kuin nenä päähän. Väittäisin että euroopassakin yleisestyneet roimasti.


    Automaatille liputus myös täältä oli sitten mikä peli vaan.
     
  3. 3964

    3964 2nd gear

    Ikävä kyllä automaatit yleistyy.itselläkin tällä hetkellä kaikki kolme öljynvatkaimia=ei yhtään kunnon autoa jolla ois kiva ajaa.
     
  4. JariV

    JariV 2nd gear

    Hellcat Challenger taitaa olla tänä päinä yksi harvoista poikkeuksista tähän automaattihuumaan. Manuaalivaihteinen on halutumpi.
     
  5. kuula

    kuula Gearhead

    Vanha viisaus, manuaalilla säädellään kumisuihkun mittaa.
     
  6. umpio

    umpio 3rd gear

    Sinäänsä aivan sama kumpi; automaatti on tietysti jossain mielessä mukavampi mutta ei manuaalin kanssakaan tuskaa tule (paitsi jos ei autosta löydy mukitelinettä).
     
  7. 69

    69 Gearhead

    Pitää olla takaveto, bensakone ja manuaali.. No ei vaan, nykykirvilään sopii turbodieseli ja tomaatti. Mun käyttis marsu taas on niin laiska ettei vois kuvitella kuin laiska se automaatti lootalla olisi. Ja 51 mallista autoo nyt rakentelen ja haluun siihen v8+aut. 6 ja manuskan tilalle.
    Eli riippuu autosta kumpi.
     
  8. NUTFINN

    NUTFINN Gearhead

    Automaatti, viimenen manuaali mikä mulla on ollut oli-93 Ford Ranger :)
     
  9. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    automaatti. toi 1,5v sitte murtunu ranne ottaa edelleen kyttyrää.
     
  10. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Manuaali, bensaturbo ja neliveto. Ainaski talvella. Kesällä menis varmaan joku muukin.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mullekkin automaatti, ei kauheesti jaksa vaihteita vaihdella. Olis edes manuaaleissa vapaakytkin ettei tarttis sotkea kytkintä koko aikaa.

    Huomaa että noi manuaalitkin alkaa olemaan kepittämisestä tykkääville enemmän suunnattuja, joku 6 vaihteistakin autoa saa kepittää koko ajan, taitaa jossain olla jo 7 vaihdetta vrt. 4 vaihteiseen missä lyhyet välitykset mikä menee sillä nelosella 50km/h vauhdista eteenpäin
     
  12. capri30S

    capri30S 1st gear

    Lähestulkoon pelkkiä automaatteja ollut käyttiksinä viimeiset 15v, nyt manuaali, turboD ja neliveto. Kesti hetken tottua 6v manuaaliin, tienpäällä ihan sama kumpi on, mutta jos paljon kaupunkiajoa ruuhkissa niin automaatti on ehdottomasti mukavampi.
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Keppi.

    Tosiaan, full size 3/4 ton diesel pikupeistakin vain dodge on enää saatavilla kepillä.

    Onhan se ruuhkaliikenteessä perseestä, mutta en aja ruuhkaliikenteessä.

    En ole koskaan ajanut tomaatilla mistä voisin sanoa että olisin oikeasti pitänyt, joskin kaikki ovat tehneet hommansa.
     
  14. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Kyllähän ne keppivatkaimiset on hävinny usassa liikenteestä jo paljon ennen älypuhelinaikaa, itseasiassa paljon ennen matkapuhelinaikaa :D

    Itellä käyttikset aina automaatteja, ja itseasiassa harrasteetkin pääosin, mutta niissä se on enempi sattumaa eikä välttämättä pakollista.
     
  15. T.N

    T.N Gearhead

    Ehdottomasti väkisin vaihdettava. Kolmesta viimeisestä jenkki harrasteestani on 2 muutettu inva-autosta äijä autoksi.
    Kyllähän se jossain työmatka ruuhkassa körötteleminen kieltämättä jurppii kun noilla manuaaleilla on aina taipumus ruveta nytkyttämään ja sehän vaan kertaantuu jos ei välillä käytä kytkimellä. Ruuhka kun selätetty niin kyllä se sitten taas palkitsee :)
     
  16. maddis

    maddis Gearhead

    Jenkeissä liikkuneena yhdellä lomalla niin en ihmettele että suosivat automaattia. Olis kyllä kypsää hommaa siinä liikenteessä manuaalin kanssa olla. Tietysti jos liikkuu pikkuteillä keskiyöllä ettei oo liikennettä yhtään niin mikäs siinä.
     
  17. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Yleensä oon pitänyt käyttiksen manuaalina niin säilyy tuntuma semmoseenkin ajoon... Nyt on viime vuodet käyttiskin ollut lähes aina tomaatilla.

    On se vaan nii paljo mukavampaa...
     
  18. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Automaattia pääsääntöisesti. Tohon International loadstariin tarttis löytää jostain Fullerin laatikon. Noi neljä eteenpäin vievää vaihdetta on liian vähän kuorma-autoon ja vielä kolme isointa on synkronoitu. Onnex UAZ:is on synkronoimaton manuaali sen alkuperäisen synkronoidun tilalla....
     
  19. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Mielummin kytkin kopassa,kuin turbiini pöydällä....
     
  20. aduc arrab

    aduc arrab 1st gear

    Harrasteissa gm:n tekeleet manuaaleja, muut tomaatteja.
    Käyttiksissä molempia
     

Kerro tästä muillekin!