Keppi vai automaatti?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja TopyCa, 10.11.2015.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Periaatteessahan automaattien pitäis nykyään vaan vahvistua ja parantua monella merkillä.

    Monasti aisin mb ja zf muutamassa yksilössä tehneet jo 80-luvun lopussa laatikon joka kestää 400-500tkm moitteitta eli yli odotetun auton eliniän.


    Kun taas nykyään uudemmissakin autoissa saattaa 200-300tkm kohdalla kytkin mennä ja väärällä käytöllä vielä nopeammin.


    Kulut on automaatin puolella mutta eihän tässä siitä ollut kyse :D
     
  2. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Kanttorille tuo manuaali sopii varsin hyvin, on näes niitä polkimia riittävästi. :lol:
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Oikein pitää miettiä, taisi olla 2000 vuosi kun viimeisen kepillä vaihteiston rattaita eri koloihin tökitttävän työ/käyttöauton omistin, puoliso siirtyi jo 90-luvulla automaattivaihteistoilla varustettuihin jenkkeihin.
    Nyt petyin kun äkkäsin että eihän tuo nykyinen työauto, eli vag olekaan mikään oikea automaatti, siinä on kai joku sähköllä automattisesti ohjattu kaksoiskytkin manuaali (DSG?). Mahtaa olla korjaamoiden onni ikääntyessään kun se sitä konetta hakkaa sammuksiin ja käyntiin valoissa/ruuhkissa ja vaihteita päälle/pois. Se on kai joku köyhän miehen automaatti.
     
  4. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Makuasioita. Mielestäni sporttiset autot kuten Mustangit, Corvettet, Camarot HEMI-Cuda/Challenger ehdottomasti manuaalilla.

    Kaikki muut kelpaa hyvin automaatilla.
     
  5. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Yksi syy manuaali inhoon on ollut Jenkkien huonot vaihteistot ja kepit. Eipä tule mieleen montaa hyvää mutta muutama on:
    Noin 2000 mallin Camaro T5 305"n perseessä oli yksi parhaista vaihtaa. Jostain syystä sama laatikko Musessa taas ei toiminut yhtä hyvin joten GM osasi tehdä hyvän keppisysteemin.
    2009 Bullitt Mussessa taas on paras Jenkkikeppi mitä olen hämmentänyt; täsmällinen ja lyhyet välit. Se taas oli erikoismalli ja muistaakseni Hurstin tekemä.
    Wanhoissa taas oli hyviä Corveteissa; Legendaarinen M22 oli helppo vaihtaa ja nopea. Muuten se oli "itsensä tyhjäksi pumppaava" lodju jos ajoi esim rataa ja suurilla G-voimilla. Huohotus ei toiminut ja takastefa vuoti aina.
    Automaatti on tietysti paras normaaliin ajoon ja ruuhkissa ehdoton. Myös paras ja nopein turboon.
    Sain 2003 "vahingossa" sekventiaalisen sport lootan Mazdaan ja viikon, pari, sillä oli kiva leikkiä rallikuskia mutkatiellä. Sitten into lopahti ja aloin käyttää "D" asentoa aina :) Eli ei nuo nappi-manuaalit ja kepistä + ja - nytkytykset tuo mitään iloa ajamiseen.
    Uusi '16 Musse V6 + keppi on ajamatta ja kiinnostaa. Kone on kuulemma hyvä kiertämään ja jos välitykset passaa se voi kiinnostaa. V6 + manuaali on sarjan halvin malli - vaivaiset 22 000 € + rekisteröintikulut pari tonnia.
     
  6. Buick225

    Buick225 Double Gearhead


    Juuri näin :rotfl:
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jep, väärässä paikassa väärään aikaan. Tyhjää lääniä loytyy vaikka huru mykke, ei ole pakko tunkea itteesä sinne ruuhkaan. Länsi usa on suurimmaksi osaksi ei-mitään.
     
  8. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Ei sit mennä siihen ikuiseen juupas-eipäs-volkkarit-on-susia/parhaita-huollot-on-tonniineja vääntöön, mutta rehellisesti, ilman jenkkilipun värisiä kiikareita, mikä olis sun mielipide? Onko toi dsg + start/stop toiminto hyvä (eli huomaamaton) käytössä? Sulla kun varmaan on kokemusta myös "perinteisistä" automaattilaatikoista?
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mielestäni perinteinen automaatti on pehmeämpi ja mukavampi. Kyllähän tuohonkin on tottunut mutta kyllä siinä se kulmikkuus tulee läpi ajotuntumaan etenkin liikkeelle lähdettäessä ja on tuo myös mukavampi kuin käsivaihteinen. Makuasioita ja ennen kaikkea varmasti kulutus/päästöasioita.
    Ja tämä oli kommentti käyttöautoon liittyen.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä se lootaööli sekoittuu vaikka ei kepillä jatkuvasti vatkaa.
     
  11. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Kiitti Subi!
     
  12. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Nykyautoissa alkaa olla niin monenlaista moottori-vaihteistoa että ihan mahdoton pysyä perillä, mikä kombo kestäisi kunnon ajoa Suomen ilmastossa ja mikä lasahtaa jo ennen takuun loppumista. Over-Engineer -aikakausi alkaa olla ohi eikä enää ole sellaista varmuusmitoittelua joka saa kestämään 500tkm kovaa polkemista. Tuntuu että aski voi olla eri koodilla jo sen mukaan, onko autossa sadetunnistin vai ei..

    Vaan kun itellä tärkeimpänä funktiona kuljettaa mies + työkalut asiakkaan luo aamuisin, en ihan äkkiä ota mitään kaksoiskytkinhärveliä vastaamaan siitä suoritteesta. Jollei sitä ole tuhannet ensin koeponnistaneet ja havainneet toimivaksi.

    Eikä tunnu noi perinteiset Aisinitkaan Volvoissa toimivan.

    70-luvun tekniikka on ihan oma asiansa ja toisaalta eikö harrasteauton ole tarkoitus juuri poiketa arkipäiväsestä. Siinä V8-automaatti tekeekin mukavaa pesäeroa 4-manuaali kotteroille.

    Eilen kävin eräällä tutulla, joka oli joutunut ihan jankutusasteelle, että sille oli suostuttu myymään uusi Transporter manuaalilaatikolla.
    Mies on vielä premium -autojen ystävä, mutta silti kaikki autot Maseratia myöten on kovalla askilla.

    Arkiajossa sitten vielä pienikin bensasäästö vaan jotenkin vaikuttaa korvien välissä, vaikka puhuttaisiinkin vuositasolla joistain kympeistä.
     
  13. NUTFINN

    NUTFINN Gearhead

    Rekistöröintikulut n. $200 meillä :lol:
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Rekisteröintikulut n. $20 meillä :lol:

    Just rekkasin omiin nimiin "rojektin" tuohon hintaan.
    En ostanut vielä kilpiä, ne maksaa muistaakseni $50.
    Ostohinta oli $1 joten veroa ei langennut maksettavaksi, muuten menee oliko 8% ostohinnasta omistajanvaihdoksen yhteydessä. Kauppahinnaksi voi tietysti ilmoittaa mitä vaan...
     
  15. NUTFINN

    NUTFINN Gearhead

    Joo, toi $200 oli uudesta Mussesta, käytetyistä muutaman sadan autoista kanssa vain muutama tollari :) Vero 4%, sitten Alabamassa ei ole myöskään mitään saastemittauksia tai katsastuksia :rotfl: Vakuutukset tuli pakolliseksi vasta joku 15 vuotta sitten :odroll:
     
  16. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Automaatti. Ei tosin ole koskaan ollut tehokasta väkisinvaihdettavaa, joten voisihan sellaistakin olla mukava kokeilla, mutta käyttikseksi ei kiitos.

    Noista DSG:stä, niin omat kokemukset rajoittuu muutamaan vuokra-autoon ja niissä ainakin se vaihteiston käytös oli erittäin sulavaa ja mukavaa. Jos missä, niin siinä huomasi vaihdot vain kiekkamittarista ja liikkeelle lähtö/ryömitys ei mielestäni poikennut "perinteisestä" automaatista. En tiedä voiko niissä olla sitten yksilökohtaisia tai säätöeroja. Huolisin sellaisenkin ihan omaan käyttöön, ainoa mikä arveluttaa, niin kesto. Mutta ei se varmaan Stratuksen (Mitsun) automaattia huonompi ole.
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei ole täälläkään mitään saastemittauksia tai katsastuksia :rotfl:
    Eikä neekereitä.
    En tiedä koska liikennevakuutus tuli pakolliseksi.
     
  18. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Hauska oli taas kesällä opetella käyttämään rattimanuaalia :) ..on siinä eri ajamisen tuntuma kun pitkäliikkeistä ja kohtalaisella jousella varustettua kytkinpoljinta joutuu polkemaan ja rattiputkesta kepillä vaihteita vaihtamaan. Terhakasti special buick liikkuu V6:lla ja manuaalilla kun puuttuu välistä se laatikon pehmeys...tosin alkuun oli vissiin vanhaa kengurubensaa tankissa ennenkuin oppi niksit ja oikeat liikeradat :) On se automaatti tosin paljon vaivattomampi kaupunkiajossa...
     
  19. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Mä jätän tän vaan tähän :D

    [​IMG]


    ...automaatit on ihan jees käyttöautoissa millä ajamisen pitää olla helppoa, niissä itsekin taivun kyllä. Samoin autoissa joissa suorituskyky tai hauskuusaspekti on toissijaista.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pakko kuitata että monen monen auton kohdalla jopa vanhoista saa olla aika kova keppimies että manuaalilla nokikkain vie vastaavan automaatin. Muutamia poikkeuksia lukuunottamatta missä automaatti syö kaiken.
     

Kerro tästä muillekin!