Keppi vai automaatti?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja TopyCa, 10.11.2015.

  1. Holley

    Holley Gearhead

    Oli miten oli, V8+manuaali on hauska. Vanhan liiton koneiden ja automaattien välillä aikanaan mietin, että pitää olla joku hiton korkealla stallspeedillä oleva turbiini ja silläkö sitten on kiva ajaa oikeastaan missään. Päädyin silloin vaihtamaan automaatin tilalle manuaalin ja jäin heti koukkuun.
    No toki nää nykytomaatit on eri tarina, mutta tämä onkin puheenvuoro "vanhasta maailmasta".
    Se vaste kaasuun on HETI kun on manuaali - ja fiksu kaasari tai ruisku tietysti myös ovat edellytys.
    Samoin vakiotekniikalla isolohko loivalla nokalla - voi ajaa sellaiset 300 rpm jossain, eihän se onnistu automaatilla (paitsi jos on rikki oleva lukkoturbiinin solenoidi).Välikaasulla pienemmälle vaihto, eikä mitään elektroniikkaa, vaan kuskin itsensä pitää osata ne nätit vaihdot varsinkin "raskatekoisilla" manuaaliaskeilla, se nyt on kivaa. No turha tätä ehkä on selittää sellaisille, jotka ei tykkää, niistä tuo on ihan turhaa.

    On minulla nytkin pari automaatti-Buickia ja toki niillä on kivempi ajaa kaupunkiin ja ei kai lukkoloota bensaakaan syö manuaalia enempää. Ei näitä järkiargumentteja kai pahemmin tarvi perustella.

    Mitä tulee harvinaisuuteen, niin varmasti uusissa euro- ja japsiautoissakin tulee automaatti syrjäyttämään manuaalin ja monessako harrastejenkissäkään manuaalia enää on - sitä suurempi syy itselle pitää se manuaaliaskinen auto tai toivottavasti joskus parikin?

    niin siis kannatan kumpaakin: automaattia ja manuaalia!

    Kanttori-kommenttiin muuten Mercuryssä on tosiaan 5 poljinta vierekkäin: käsijarrupoljin, pitkien valonvaihtaja, kytkin, jarru- ja kaasupolkimet..
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    mulla viidessä pikkarissa sama juttu, ja en ole luopumassa yhestäkään. Harmi että voi ajaa vain yhtä kerrallaan.
     
  3. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Kaupunki ajoon edottomasti automaatti tai vastaava robottivaihteisto, kunhan ei tarvitse kepittää eikä polkea kytkintä

    Matka ajossa ei vaihteistolla olen niin väliä, vakionopeudensäädin hoitaa ajamisen, minä ohjaamisen

    -Monessako työkoneessa vielä tänäpäivänä poljetaan kytkintä? Trukit, pyöräkuormaajat, metsäkoneet, kuorma-autot, taksit, linja-autot ja junat ovat pääsääntöisesti kytkinvapaita laitteita.
    => Jos kytkintä pumppaamalla saavutettaisiin jotain etua tai säästöä niin kyllähän se löytyisi ammattikalustostakin

    -Kilpakalustosta kytkin(poljin tai kahva) löytyy lähinnä sääntövaatimusten takia tai se on tarkoitettu erikoistilanteita varten. Toisinaan tulee ajeltua moottoripyörällä enduroa ja sänkicrossia. Perinteistä kytkintä tarvitaan joissakin tilanteissa. Nykypäivän moottoriteknologia yhdistettynä vapaakytkimiin ovat tehneet tavan kytkimestä tarpettoman. Kytkinkahvan tilalla voi olla takajarru!

    Iso V8 manuaalilla on vielä kokematta. LS1 kanssa tyydyn automaattiin
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Huvittavia on nämä Civic Type R autot manuaaleilla. Sillä saadaan kyllä hukattua kaikki kiihtyvyys siittä autosta kun tehoalueelle pääseminen vie niin kauan että joku vastaava automaatilla ja korkeella stallspeedillä olis jo kaukana :rotfl:

    Tollanen civic type R on oikeasti laiska lähtemään pysähdyksistä liikkeelle manuaalilla.

    Taitaa yks niistä autoista missä automaatti hukkaa kaiken olla 80- luvun turbovolvot. Ajoin yhtä 740 tehdasturboa ja ei se kyllä sen 200 hepan edestä potkinut (verrattuna E34 2,5 manuaalilla) ja kuulemma bensakin sille maistuu ihan törkeesti Volvo- miestenkin mittakaavassa.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin. Täällä tuntuu olevan tällä hetkellä monta topiccia pystyssä jotka perustuvat mielipiteisiin mihin ei voi sanoa juuta eikä jaata. Eli ei kohdenneta mihinkään tiettyyn esim toploader vs th400 jne.


    Automaatilla reagointikyky maantiellä ja kaupungissa myös hyvä verrattuna manuaaliin jos haluaa alta pois. Myös jos hätäisesti manuaalilla jarruttaa eikä paina kytkintä saattaa auto vain jurnuttaa liukkaalla etiäppäin.


    Oma mielipide mitä vähemmän tehoa sitä enemmän manuaalia tarvitaan.
     
  6. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    laiska ja mukavuuden haluinen mies.. joten automaatti.

    emmää sitä jatkuvaa kytkimen kanssa rehaamista jaksa. mielummin vaihdekeppi kerran paikalleen ja menoks. jarrulla sitten hidastaa mitä tarvii. automaatti on mukavuus varuste siis.

    ja joo.. ajotapakin on enemmän cruisaileva kuin aktiivinen nurkasta nurkkaan /radalla kiihdyttelijä, joten tollanen itsekseen vaihtava ja agressiota vähentävä automaatti on ihan hyvä juttu. manuaalia riepoessa saa sitä aggrea helposti lisättyä vain runnomalla vaihteita sisään kovempaan kun on tarve.

    jos tarvii sporttisempaa tunnelmaa ja tarkempaa hallittavuutta ajooon, vetää jotain raskastakin kuormaa, ja käy vaikka vähän pahemmilla tien pätkillä jossa tarvitaan jo nelivetoa.. silloin se manuaali on paikallaan. juurikin liittyy siihen vaihteen sovittamisesta tehon tarpeeseen.. eli oon vähän samaa mieltä karppovin kanssa nimenomaan pienitehoisella koneella manuaalissa on enemmän järkeä.

    itsellä kun ajot keskittyvät kaupunkipyöritykseen niin helpommalla pääsee kun valitsee automaatin.. nyt alla on tollanen laiskanpulskea kolmilitranen diiseli mersu käyttiksenä niin sillä pärjää ihan hyvin automaatilla, sen vääntö riittää ajeluun juuri sopivasti. ja harrasteenakin on kaupunkipyöritykseen soveltuva pienikoppainen g-body pikkulohkolla niin tomaattivaihteisto siihenkin ihan luonteva valinta.
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Se, mistä itse tykkää, niin se on paras. Jossain määrin maku asia tuo keppi/automaatti. Toiset tykkää äitestä, ja toiset tyttärestä, ja jotkut molemmista.....
    Olen ajellut aina vain keppivaihteisella.
    Kerran Norjassa sain automaatti Kartano Volvon vuokralle jäisellä talvikelillä.
    Parin korttelin päässä vaihdoin sitten kakkoselle..... Auto meni hetken pyörät lukossa.... Palasin, ja vaihdoin keppivehkeeseen. Onneks.
    Tuli kiirus palatessa. Keli vain huononi, ja matka Dokkasta Osloon oli tosi mutkaista tietä. Joka mutkaan kahva edellä, kun oli tuttu reitti. Ohittelin matkalla varmaan kolmekymmentä autoa, kun matelivat edessä. Vain yks meni ohi. Semmonen kulmikas maasturimersu. No, se oli kymmenen kilometrin jälkeen menny mutkasta suoraan kauas hankeen..... Tutulla keppivehkeellä kerkesin just koneeseen. Automaattia en olisi saanut vietyä riittävän kovaa, kun en olis osannut sen temppuja.

    Sitten tuo nykyinen Volkkarin koneella oleva Volvo. Keppivaihteisena sillä tulee ajeltua kulutusmittarin mukaan kesällä 3,5-4,3 L/100km (enkä ole tientukkona). Siihen puoli litraa lisää, niin on todellinen tankkauskulutus. noin 35tkm tulee vuodessa kilometrejä. Itselle se polttoainesäästö on merkittävä.

    Hirvi alueella, ja muutoinkin ajelen monesti vakkarilla, ja jalka jarrulla. Pystyy valppaana olessaan jättämään osan kauhusekunnista pois, kun tilanne sen vaatii (monesti on vaatinutkin).
    Automaatilla se on vähän luonnikkaampaa pitää jalkaa jarrupolkimen päällä.... uskoisin.
     
  8. 69

    69 Gearhead

    Moni on mulle sanonut Dartista et tän pitäis olla automaatti lootalla. Minusta se olis sitten "pilalla" 340 on kiva kone manuaalilla ja stroukattuna 416 ei niin väliä mikä vaihde, jos ei huvita vaihtaa.
     
  9. 1320

    1320 Gearhead

    Californiasta juuri palanneena en ihmettele että uudet käyttöautot on pääosin automaatteja. Kuten joku jollain sivulla sanoikin, niin eipä noissa ruuhkissa kovin mukava olisi manuaalilla ajella kun moottoritien kaikki 8 kaistaa liikkuu kävelyvauhtia eteenpäin...

    Mutta harrastepeleissä sen sijaan manuaali näyttää olevan suosittu juttu. Niitä manuaaliautoja on todella paljon Cruisingeissa sun muissa tapahtumissa.

    Täytyy sanoa itsekin, että manuaali on kiva ajettava. Onpahan edes hieman enemmän ohjelmaa hytissä kun saa vaihdella vaihteita.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    En ole varma olenko jo vastannut, mut molemmilla on tarpeensa ja jos saisin ite päättää niin sellainen laatikko jossa molemmat eli kytkin koneen perässä josta voima lukolliseen turbiiniin

    Silloin kun tarttee kärryä liikeelle kiskoa niin turbiinilla sais luistatettua ja kylällä vois ajella turbiini auki ja antaa olla kakkosella
    Sit lootassa sais olla hidas pakki ja ryömintä, niin sit ois hyvä

    Robotilla ajanu mersua sen verran, et joko automaatti tai kovalaatikko, onhan siinä robotissa sopivasti vaihteita 8+puolittaja, mutta se arpominen, helpoin oli kepittää puolittajaa
    Sit laatikoissa on paljon välityksillä merkitystä, kuten scaniassa 4+4hemmetin pitkää, muttei niistä sen enempää


    Jos kytkimen polkemista vierastaa niin vaihtelee ilman, pakkasella seat;ti hyljeksi vaihteita kytkimen kanssa joten ilman oli helpompi vaihtella, sit valmetissa on syncrot kulunu joten ilman kytkintä tulee vaihdeltua, normaalissa ajossa ei ole merkitystä mut pytty perässä hidastuvuus on liian suuri

    Ite jos rahalla maasturin ostaisin niin ehdottomasti automaatti, kun kärrynvetoon kuitenkin tulisi, manuaali cruiserilla kokeiltiin transittia kiskoa liikkeelle ensin perät auki ja sit lukot päällä, niin sutiminen oli nykäys, ei vetoa, nykäys, ei vetoa jne jne kun voimansiirron ja kaiken muun välykset nytky edestakaisin esim. akseli kiertyy lehtijousissa asteen jonka jälkeen jouset palaa normaaliin asentoonsa ja saa aikaan sutimisen joka siirtää välykset toiseen laitaan ja taas on veto poissa
    Mutta automaatti vetää kaikki välykset laitaan ja annostelee voimaa tasaisesti, juuri sen sutimisen reunalla
    Awd voyagerilla sit kokeiltiin kiskasta, niin tuttu laitto käsijarrun pois päältä kun nahkoneen alko kiskomaan, katottiin sit renkaan jälkiä niin nastan reiät oli pitkulaiset jotka jäähän jäi

    Ja sit kaupunkiin etenkin johonkin tuntemattomampaan ja mäkiseen ehdottomasti automaatti

    Eli molemmilla paikkansa, eikä ole merkitystä kummalla ite ajelisin.


    Mutta takakoneinen t-3 volkkari ehdottomasti manuaalilla tais sit painetta takajarruille lisää jalka jarrulla ja liukkaalla jaksaa tyhjäkäynnillä puskea autoa eteenpäin, sit sai risteykseen pysähtymään kun nappasi N;lle
     
  11. 3964

    3964 3rd gear

    Tuossa aamulla meinas mennä kanttorin yli poikittain kun ei saa vetoa takasista poikki tuolla öljynvatkaimella,muutenhan noilla steptronikeilla yms. Jollain lailla menis mutta pyörä pitää saada pyörimään sitä vauhtia kun haluaa.

    Edelleen tykkään enemmän manuaalista.saa itse päättää mitä tapahtuu.
     
  12. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Näin 'vanhaksi' piti elää ennenkö löytyi automaatti alle. Toistaiseksi tuntuu hyvälle, eikä kytkinjalkakaan ole heilunut.
     
  13. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Usan "auton hallisematon riistäytyminen" keppi AUDI'n ratissa '80 luvulla johtui Jenkkien tavasta lepuuttaa vasenta jalkaa jarrulla 'tomaatti laatikolla. Kun alkoivat ajaa kepillä lepuuttivat kytkimellä ja polkaisivat sitä ja siitä seinään! Lukuisat oikeusjutut melkein veivät AUDIN konkkaan. CBSn "60 minutes" reportteritkin olivat ulkona kuin lumiukot... ja kaikenlaisia "asiantuntiota" kuultiin. Hommasta jäi se maku että USAn autoteollisuus oli kaatamassa kovaan suosioon nousevaa AUDIa.
    Myöhemmin Toyotalla sama juttu mutta 'tomaatilla. Syyksi on epäilty liian toisiaan lähellä olevia kaasu- ja jarrupolkimia joita polkaisivat yhtä aikaa. Sitä tukee sekin että väittivät että jarrut eivät riittäneet pysäyttämään autoa kun kaasu juuttui pohjaan. Sen voi itse testata; ja varmasti pysähtyy! Liekö olemassa autoa jonka tehot ylittää jarrutehon?
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ainakin se oldsin koneella oleva skoda :poff:


    Uskoisin kyllä sen, ettei skodillakin rummut jaksa tappaa ahdetun toronadon moottorin vääntöä
     
  15. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ihmisellä on kaks jalkaa. Millä sitä kolmatta poljinta painellaan :eek: . Tomaatti on ykkönen 8) .Jos manuaali on oltava niin sitten suorahampainen ilman synkronointia. Noi synkroni jutskat on turhia :wink:
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead


    Miehillä on kolmaskin jalka.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kahdella ontuu ja yhdellä astuu
     
  18. 3964

    3964 3rd gear

    Nyt ois manuaali hommattu tuohon kesäkiesiin pääsee taas nautiskelemaan.
     

Kerro tästä muillekin!