Kerran vielä kärryn vetämisestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja dean66, 26.5.2008.

  1. dean66

    dean66 Gearhead

    ei nuista aikasemmista osunut silmään tämmöinen mieltä askarruttanut case:

    - ymmärtääkseni nykyään kun asentaa vetokoukun ihan normaaliin henkilövaunuun, sitä ei tarvitse erikseen muutoskatsastaa ja täten tuleeko otteeseenkaan koskaan merkintää vetolaitteistosta?

    - jos ei, niin mistä sen tietää, miten isoa kärryä saa vetää?

    vai tuleeko se paino jonnekin kuitenkin, siis olenko väärässä jo ensimmäisessä kohdassa :)

    sillä vaan, että jos tuommoseen capriceen laittaisi koukun, niin voisikohan sillä vetää metsistä nuita raatoja trailerilla ilman paino-huolia..

    -a-
     
  2. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    No tohon en osaa vastata muuta kuin sen että omassa käyttiksessä ei koukkua ollut ja sen itse siihen laitoin, enkä katsastanut.
    Hauskinta oli se että ko. tiedot vaunun vetämisestä luki silti jo otteessa valmiiksi :eek:

    Kyseessä siis -99 Volvo, eli onko se noissa "uudemmissa" jo valmiiksi tuon katsastustarvemuutoksen vuoksi??

    Ja kyllähän ne painot sinne otteeseen tarvitaan, parhaiten varmaan osaa auttaa leimakonttori tässä asiassa, antaavat varmaan sulle vaan uuden otteen mihin ko. painot on lisätty 10.40€. :rotfl:
     
  3. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Oteuudistusten myötä taitaa kaikkiin tulla vetopainot automaattisesti. Itsellä ilmestyi tammikuussa rekiströidessä koukuttomaan -88 ensirekisteröityyn vetopainot, vaikkei koukkua ole koskaan ollutkaan... Nyt on 8)
     
  4. RB-440

    RB-440 1st gear

    Jos saat samat painot, kun mun Capriceen tuli, niin tuskin se paljon enempää vetää jaksaisikaan. Tietysti asennuksen yhteydessä jostain AKEn arkistoista voipi yhtä yllättäen ja pyytämättä kaivautua esiin myös koukun tiedot, joten todellisuudessa sillä ei ehkä saakaan vetää 2720kg. Mistäpä tuon tätä nykyä tietää.
     
  5. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Tota mää vaan mietin kun otetta luin, Mulla S80 Volvolla merkitty jarruttoman vaunun kokonaispainoksi 500kg!! Johan toi normi kevytkärryn kokonaispainokin on jo 750kg :eek:
    Eikä sen hirveesti pitäis auton painosta johtua kun sitäkin on 1620kg omamassaa.
    Mistähän ne nyt ton 500kg on keksiny? Täytyy olla varovainen seuraavan puutarhajätekuorman kanssa ettei massat pauku yli. :poff:
     
  6. Putte

    Putte 1st gear

    Arpomalla ne painot tuntuu sinne otteeseen tulevan.

    Peräkärry ei ratsiassa punnita, vaan se kokonaispaino katsotaan rekisteriotteesta ja jos tavaraa on kyydissä niin lasketaan automaattisesti kokonaispainon mukaan näissä henkilöauton peräkärryissä. Ei muuta kuin konttorille tinkaamaan korjausta otteeseen.
     
  7. tnt73

    tnt73 1st gear

    Mun Chevy vanillapa saa vetää jarrutonta jopa 450 kg :pinup: Repikää siitä. Jarrullista saapi kiskoa vissiin viis kertaa jarruttoman painon, jos ei enemmänkin enpä muista :odroll: Perseestäkö lienee rajat revitty, vaiko hihasta pudotettu?
     
  8. Putte

    Putte 1st gear

    No mulla putos viime syksynä Oldsissa jarruton 750 kilosta 475 kiloon ja jarrullinen 1500 kilosta 975 kiloon. Seuraavan kerran kun otetta uusitaan, niin kuulemma korjaantuvat noi vanhan otteen painot uuteen otteeseen. Näkis vaan, voihan se olla että AKE:n uudet hienot ohjelmat arpovat taas jotkin uudet painot.
     
  9. RB-440

    RB-440 1st gear

    Mahtaa se olla poliisisetilläkin kivaa maantiellä, kun autoilijalla on mukanaan nippu eri-ikäisiä papereita, joiden mukaan auton ominaisuudet poikkeaa eri vuosina merkittävästi. Kyllä noi AKE:n itse tekemät virheet pitäisi korjata aina samantien kun ne tulee ilmi ja virheentekijän laskuun.
     
  10. transport01

    transport01 3rd gear

    Korttia katsottaessa ei tarvi punnita, mutta auton vetopainoa katsottaessa täytyy. En minä ainakaan maksaisi sakkoja laillisen yhdistelmän vedosta.

    Jos painot katsottaisiin pelkästään otteista, niin silloinhan yli 90% liikenteessä olevista kuormatun jarruttoman kevytperävaunun vetäjistä voisi saada sakot.

    Aika harvassa ne autot, joilla saa vetää 750 kg jarrutonta.
     
  11. RB-440

    RB-440 1st gear

    Mielenkiintoiseksi tilanteen voipi käytännössä tehdä se, että auto, jossa on vuosikaudet ollut jarruttoman kärryn vetopaino 750kg, voipi saada arpajaisissa uuden painon, kuten tuolla edellä sanottiin, esimerkiksi 475kg.

    Sitä ei välttämättä omistaja edes tule katsoneeksi, kun minkään tiedon ei pitäisi muuttua normaalia vuosileimaa hakiessa. Mutta jos sitä yhdistelmää sitten alettaisiin tosiaan ratsiassa punnita, ja saataisiin tulokseksi sanotaan vaikkapa 685kg jarrutonta vaunua kuormineen, niin mitäs se vaakavirkamies sitten sanoo ja minkä paperien perusteella?
     
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead


    Eipäs muuten katsota. Kytkentämassa on se mikä määrää ja sen määrittämiseen on vain yksi keino eli vaaka. Ajokorttivaatimukset katsotaan papereista
     
  13. Jza

    Jza Double Gearhead

    Totta. Mutta ei mulla ole kyllä koukullista autoa ollut, missä toi jarruton massa olis pienempi ollut :eek: Nykyinenkin käyttisruppana repii otteen mukaan 750 kiloa jarrutonta ja 2000 jarrullista.

    Jos toi massa katottaisiin kokonaispainon mukaan, niin melkein joka trailerissa se on 3500 kiloa mitä olen itte vetänyt. Harvassa on se veturi, joka tuommoista saisi kiskoa perässään.
     
  14. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllä sulla sitten on ollut kevyitä kulkuneuvoja. Periaatteesa kaikilla autoilla, joiden oma massa on 1.000 kiloa, saa vetää 750 kilon jarrutonta ellei auton valmistaja toisin määrää tai AKE:n systeemi arvo jotain muuta.
     
  15. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Millä autolla ei saa vetää 750kg jarrutonta? Mun siskolla oli Nissan Micra ja sillä ainaki saa vetää ton 750kg jarrutonta ja se ainaki on aika pieni ja kevyt auto
     
  16. pumpuli

    pumpuli Gearhead

    Aikoinaan meinasin Satelliteen katsastaa koukun ni maahantuojan paperin mukaan suurin sallittu massa jarruitta 400kg,ja venetraileria katsastaessa sano leimamies et älä laita vielä kilpee kii ku ei E-kadetin vetokyky riitä tyhjällekkään railerille,olman kilpee sai ajella,eikä väliä onko kyyissä mitää vai ei.Mutta tästä on jo aikaa ,ennen EU.ta.
     
  17. Tuumer

    Tuumer Gearhead

    No mun vanhan mallisella 9-3 Saabilla ei saa vetää 750kg jarrutonta, vaikka jarrullista saakin ottaa 1600kg.
    Taitaa olla siis autonvalmistajan määräämät kilot. :x
     
  18. Putte

    Putte 1st gear

    Tai AKE:n ohjelmavirhe. Onko noi painot ollut sulla aina otteessa noin.
     
  19. pumpuli

    pumpuli Gearhead

    Kyllä vahva epäilys ohjelmamokalle.
     
  20. Jza

    Jza Double Gearhead

    Sama epäilys täältä. Jos kerran saa kiskoa noinkin paljon jarrullista, niin ei se valmistaja varmaan ole rajoittamassa jarruttoman painoa. Eiköhän se valmistajan rajoitus ole lähinnä voimansiirron suojelemiseksi tehty ja ei se jarrullinen kärry sitä tekniikkaa yhtään enempi säästä... Tai mistä noista naapureista tietää :wink: Luulis kuitenkin saappaankin pysähtyvän kahdeksastakympistä 750 kärryn kanssa, jos se pysähtyy parista sadasta ilman sitä täydellä kuormalla... :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!