Kerran vielä kärryn vetämisestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja dean66, 26.5.2008.

  1. jake74

    jake74 1st gear

    mun akan isällä on lata samara jolla saa vetää jarrutonta 450kg kärryä.
    jarrullisen painoa en muista.
     
  2. tabs

    tabs Gearhead

    Kävin kysymässä vetopainoja omaan Vaniin vm. -88, kun otteessa ei ollut
    mitään...pitkällisen tonkimisen jälkeen inssi löi pöytään lukemat 445kg jarruton ja 1990kg jarruilla :eek: :eek: :eek:
    Empä pyytänyt merkkamaan moisia otteeseen :odroll:
    On se nyt jumaleisson jos tuon kokoisella autolla (kok.paino 2990kg)
    ei saa vetää kuin tyhjää kärryä...
    Tuumas inssi vain että hänkään ei ymmärrä mihin nuo perustuu.
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Joskus mulle on joku sanonut et noiden vanien ja pikappien pienet vetomäärät johtuis valmistajan/maahantuojan toimesta ja perusteluina kuulemma heikot laatikot,tämä on sit ihan mulle huhu jonka todellisuutta en allekirjoita sen kummemmin!
     
  4. Helmsman

    Helmsman Gearhead

    Mitenkäs se laatikon kestävyyteen vaikuttaa onko kärryssä jarrut vai ei??? (445kg jarruton ja 1990kg jarruilla)
     
  5. Tuumer

    Tuumer Gearhead

    Pitänee siis ensi kerralla konttorilla käydessä tarkistaa toi.
    En kuolemaksenikaan muista mitä otteessa on aikaisemmin lukenut, vai onko noita painoja ollut ensinkään.
     
  6. maurizio

    maurizio 1st gear

    Kyllä vetopainot on autonvalmistajan määrittelemät.Jarruttoman kärryn painoa rajoitetaan jolla taataan autonvalmistajan vastuu että auto myös pysähtyy.Jarrullisessa kärryssä kärryn jarrut auttaa pysähtymisessä ja myös vastuukysymykset kärryn valmistajalle.
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Jos perustelu on jarruttoman peräkärryn kohdalla heikot laatikot, niin miksi sitten jarrullisella saa vetää enemmän. Ihmellistä, että se heikko laatikko vaikuttaa vain jarruttoman vaunun kanssa.
     
  8. 85840845

    85840845 Gearhead

  9. transport01

    transport01 3rd gear

    Oliko tämän tarkoitus olla joku trolli? :odroll: Vastaampa silti

    Jos vetoauton omamassa on alle 1500 kg 750 kg jarrutonta ei saa , lain mukaan vetää ja tuo raja on laissa varsin yksiselitteinen.

    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
    32 a § (25.9.2003/821)
    Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa
    b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia

    Toinen luku on sitten autot, joissa valmistaja rajoittaa jarruttoman massan alas, joita onkin sitten jo paljon enemmän.

    Tuossa http://www.ajovalo.net/Vaunupainot.htm hiukan listaa autoista, joilla on alhaisia jarruttomien perävaunujen enimmäispainoja:
    esim:
    Nissan Micra 92-02 310 kg
    Nissan King 2.4 93-96 400 kg

    Ja sitten ehkä listan hupaisin VW Phaeton 0 kg, aika vähän 6 litran koneella varustetulle autolle :rotfl:

    Tällä http://www.ajovalo.net/Vaunupainot2.htm sitten hiukan muita autoja, joilla ei saa vetää lähellekkään 750 kiloa jarrutonta.

    Nissan King 2.4 93-96 jarrullinen 1500 kg, jarruton 400 kg
    Chrysler Grand Voyager 96- jarrullinen 1600 kg, jarruton 450 kg
    Chevrolet Tahoe 94- jarrullinen 3084 kg, jarruton 454 kg
    Chevrolet Blazer 5d 92-01 jarrullinen 2018 kg, jarruton 454 kg
    Nissan Pick Up 4x4 98- jarrullinen 2300 kg, jarruton 500 kg

    siitä kuinka hyvin nuo pitävät paikkaansa en tiedä, mutta ainakin n. 10 kohdalle sattuneessa mallissa taulukko on pitänyt paikkaansa.
     
  10. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Mulla on Caprice farkussa koukku, mutta vetopainojen kohdalla ei lukent mitn. Noo,ihan sama. Tuolla pitänee kuitennii hakee pari isoa USA-pirssiä trailerilla ihan lähiaikoina. Jos pysäyttää ni pittee näätellä hölömöö.
     
  11. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Sori :oops: Mää muistin väärin. Ei sillä mikralla saakaan niin paljo vetää. Ihmettelen vaan miksi semmosessa yleensä on koukku kun ei sillä saa vetää ku tyhjää, pientä kärryä.....
     
  12. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Kävin kerran (en ostomielessä) koeajamassa Prius hybridiä. Siihen ei saa laittaa koukkua Suomessa kun on epävarmaa miten sen rakenne kestäisi. Ja tämä ihan automyyjältä kuultuna...
    :wc: :rotfl:

    Mutta mites on, paljos tuloo sakkoa jos otteessa ei o merkitty vetopainoja ja vetää muutamaa tonnia autotrailerin kanssa ja miliisi pysäyttää? Ja vetoautona siis GM STW.
     
  13. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Saatat joutua jättämään trailerin tai kuorman siihen.....
     
  14. mke77

    mke77 Gearhead

    ford KA:n otteessa lukee:" ei ristiin kytkentä lupaa(tai jotain sinne päin) ja katto kuorma 50kg..." :rotfl: siin sitä oikeen kuorma juhta.

    joskus olen miettinyt et saakohan tolla ka:lla edes hinata toista autoa.... ajoneuvoyhdistelmästähän tässäkin on kyse??

    kait tohon priukseen tulee ja otteeseen et ei saa vetää kärryä!
     
  15. kime2

    kime2 Gearhead

    Eihän se sinällään vedettäessä vaikutakaan,mut moottorijarrutuksessa vaikuttaa...

    tabsin vois kannattaa kysyä toiseltakin konttorilta noita kilomääriä,joka tapauksessa tuo 445kg kuulostaa kovin pieneltä...
     
  16. Deemu

    Deemu 1st gear

    Ite joutuu jonkun verran noita hevosia kuskailemaan... 2 kpl kaakkeja
    Plus koppi 600kg. Tuos tulee yhteispaino 1600-1800 välille.

    Astrolla kulkee mut ohittelemaan ei tarvii lähtee! :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!