Kertokaa fiksulle nelivedosta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Karpov, 10.12.2017.

  1. urho3

    urho3 Gearhead

    Persaukiset 2 vedolla niinkuin minä,raha miehet nelikolla. Ei mulla muuta.
     
    rane58 ja KajS tykkäävät tästä.
  2. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Meillä oli perheessä noin 10 kuukauden ajan Subaru Impreza -nelikko, pääasiassa tuli käytettyä Pk-seudulla työmatkaliikenteessä.

    Päällimmäisenä jäi mieleen vain ihan vi*ullinen sopankulutus siihen nähden, mitä tuo kiulu tarjosi muuten. Periaatteessa ihan kiva lelu, mutta viime eli vuoden 2016 aikana ei täällä osunut kertaakaan päälle semmoista keliä, että Imppu olisi jotenkin tarjonnut oikeeta etua normi-etuvetoon nähden.

    Se, onko tuosta nelikosta alkuperäiselle kysyjälle jotain hyötyä, riippuu mihin tarkoitukseen sitä oltiin nyt hankkimassa. Jos haluat nelikon siksi, että kaverit ja naapurin Pepe sanoo, et se on kiva, niin veikkaan kirveen paukahtavan kiveen...

    -JJ-
     
  3. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Itsellä 3 vuotta vanha VW Passat käyttöautona, jossa 4motion. Ensimmäinen "neliveto" itsellä, ja toivottavasti ei viimeinen. Se mitä aikaisemmatkin ovat jo hehkutelleet, on liikkeellelähdöt (esim. liikennevaloista) talvella ja ajon vakaus. Ainakaan tuo volkkarin neliveto ei paljon lisää tunnu kitkaa tuovan menoon polttoainepuolella.

    Suosittelen.

    AHi
     
    rane58 tykkää tästä.
  4. cellu

    cellu Gearhead

    10 vuotta ajelin torsen/ haldex "paskoilla" 3 eri autoa yhteensä vajaa 400th km, ei yhtäkään remonttia nelivetoon liittyen, on ne sen verta heikkoja, nyt on takaveto auto, kyllä on nelivetoa ikävä
     
    rane58 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Nuo torsenit ja varsinkin tarpeen mukaan kytkeytyvät haldex ym. nelivedot on luultavasti tienpäällä hyvin fiksuja vehkeitä.

    Noissa vanhoissa jatkuvasti vetävissä on myös semmoinen ikävä puoli, kuten toyotan jatkuvassa, että liukkaalla kun herkästi jarruttaessa vetää pyörät lukkoon edessä, niin menee myös takana. Jeepissä on vähän samaa vaivaa, jeepissä ei vaan ole viskoa jakolootassa, niin ei ihan niin herkästi tee tuota mutta tarpeeksi liukkaalla lukittuu.

    Niin ja muistui taas parin vuoden takainen reissu silloisen pomon Hondalla (CR-V) Seinäjoelle, siinä on kaikki luistonestot sun muut. Keväällä tiet päivän aikaan suli ja yöllä jäätyi, joten aamupäivästä oli osin sulaa, osin jäätä. Tietyissä jäisissä kohdissa ilmeisesti toinen etunen pääsi pyörimään hiukan nopeammin eli löi hiukan tyhjää ja samalla aina nelivetoa päälle ja luistonesto jarrutteli johonkin suuntaan. Tasaisen jäisellä ei mitään mutta aina semmoinen yhden pyörän jäinen kohta.
    Aika ärsyttävä ominaisuus.

    Työpaikalla oli 4motion volkkareita ja skodia, mokkaa ja qashqaita mutta niillä ne nelivedon kokeilut käytännössä rajoittui märille sivuteille ja pellonkulmiin. Kesällä ei loskaa onneksi hirveästi ole...

    ja edellisellä sivulla, kun jotain ahdisti ja meinasi ettei nelipyöräluisua normaaleilla nopeuksilla tule, niin kyllä se loska vaan on semmoista, että siihen se nousee nelikkokin.
    Pari kertaa on niin käynyt ja alle rajoituksen vielä. Metsään ei ole menty enkä väitä olevani rallimiestä parempi kuski vaan tien reunassa oli molemmilla kerroilla onneksi pitävämpi ura, mihin luisto toppasi.
     
  6. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Normi käytössä varmaan toimii nuo haldex. Vehkeet varmasti eteenkinjis muistaa öljyt vaihtaa. Lähinnä tuo ku mennään äärirajoille. Eli etu pää jos liukkaalla ja perässä pitoa. Ja Volvossa kulma vaihde särkyy herkästi jos taka jarrut jäässä. Täällä kyllä löytyy jokunen "nelikko" jotka on enää etu vetoja. Eli muistaa vaa et ne ei ole oikeita maastureita eikä vetele kärryä pahassa maastossa. Ni varmasti hyvä peli. Eikä kyllä kulutukseen vaikuta juuri ollenkaan.
     
    J.J. tykkää tästä.
  7. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Eikös vaan normaali "neliveto" ilman lukkoja ole oikeesti vaan kaksiveto? Niin on takavetokin lukon kanssa.
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    20 vuotta kokemusta töissä ja siviilissä syncro visko, haldex ja torsen vehkeistä. Passat, golf 3-5, skodista, T4-T6.
    Ja hyvin noi toimii, helpottaa kummasti talvella liikkeelle lähtöä ja mukavia ajaa maantiellä. Hieman jäykempiä ne on kaupunkiajossa. Esim G3 farkku etuveto ja syncro, niin kääntösäde oli erillainen kun kurvasi parkkiruutuun :).
    Enemmän polttoaineen kulutukseen on kyllä vaikuttanut kaasujalka, kuin se nelikon lisäpaino ja pyörintävastus. Parhaimmat talviautot tähän menessä on ollut Lyhyt T4 2.5diesel koneella ja syncroviskolla ja Vr6 syncro Golffi.
    Se mikä noista puuttuu pois lukien muutama Audi ja Transportterit, niin etu- tai takaperän lukkoja ei ole.
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Riippuu vähän tilanteesta, jos kaikkien renkaiden alla on suurinpiirtein samanlainen alusta, niin kyllä se aika neliveto on. Jos kolme on asfaltilla ja yksi jäällä (tai ilmassa), niin pahimmillaan se on yksi veto eli yksi pyörä lyö tyhjää.
    Mutta on siinä ero kuitenkin 2-vetoon esim. lumella.

    Jossain juutuubissa oli muuten vertailuvideo noista eri systeemeistä. Se taisi olla vähän Subarun mainos mutta kuitenkin.

    Ja Karpoville aloitukseen, että kyllä se kannattaa ottaa se neliveto kuitenkin, jos samassa luokassa muuten liikutaan esim. hinnan suhteen.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Haldexista pumppu hajoaa tiety välein mutta en ole kuullut torsenia paskaksi ennen haukuttavan.


    Syncrolla oon ajanut, hieno jyrskytin :D siis oikea syncro ei näitä torseneita jotka syncoksi nimetty.




    Jäykkää nelivetoa on tosiaan kahdesti kokeiltu. Yhen talven ja kevään (30tkm) ajoin Explorerilla. Se oli kankee nelikolla ja napalukot siitä olikin joku särkenyt varmaan kun kuivalla ajeltu. Vaihdoin toki uudet tilalle.


    Takavedolla se ei ollut kummonen ajaa. Umpihangessa ja vetohommissa oli loistava, ja metsässäkin tuon tyylinen ratkaisu tottakai hakkaa torsenit ym.


    Just tuo maantieolosuhde itselle se mitä haluan extrata.


    Äitille tuli kk sitten v6 4motion ostettua, mutta länsi-suomen kelit tietäen sitä tuskin kerkeän moisissa olosuhteissa kokeilemaan ennekuin itselle pitäisi jo auto saada :D


    Oppaan mukaan kääntösäde oli sama etuvedolla ja nelikolla, eikä ainakaan kuivalla kun sillä ajoin niin tuntunut nelivetoisuus olevan haitallisesti turhaan läsnä.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu!

    Hinnoissa ei tosiaan eroja ole kun olen avarakatseinen. Valikoimassa tosiaan lähinnä kun taas talvella pitää nelivetoa ostaa. Kesällä varmaan ois tarjontaa erilailla.
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Joissakin ne "lukot" on tehty jarruilla että jarruttaa nopeimmin pyörivää rengasta. Ainakin A6:sa oli, tosin puuttui peliin vasta (tai ei sitä ainakaan huomannut ennen) kun oltiin jo aika lähellä kiinni jäämistä kävelyvauhdissa.

    En edes osaa sanoa mitä lukkoja noissa omissa on ollut (paitsi Typhoonissa tiedän että on takana ja keskellä), mutta ero mihin tahansa 2-vetoiseen millä olen ajanut on tooodella iso olosuhteissa joissa alkaa töppönen livettää.
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Volvoissa taitaa booriholkki olla se sulake, mutta ei onneks oo paha edes vaihtaa. Lisäkustannuksia toki.

    Ja haldexissa se pumppu tahtoo joskus mennä mutta mitäs sitten? Laskettava vähän samaan kastiin kestoltaan kuin lasinpesurin moottori, eli ei ihan jokavuotinen ongelma kuitenkaan :D
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nojoo totta. Eikä ollut tarkoitus mulla nyt verrata eri nelivetojärjestelmiä keskenään, lähinnä tuota keli-etua.
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Mutta tuossa on sitä vertailua:
     
  16. J.J.

    J.J. Gearhead

    Se öljyjen vaihto jos on jäänyt vähemmälle noissa pirkkanelikoissa niin saa olla pumppua vaihtamassa alvariinsa. Semmoista moskaa järjestelmä täynnä mitä ei saa pihalle oikein millään. Melkein joka toisen moottoriöljyn vaihdon yhteydessä olisi hyvä vaihtaa nelikon öljyt niin ei pumput porsi.

    Järestään nuo ajavat asiansa nuo uudet nelikot, toki jos vaan ovat kunnossa. Eli se nelikko on aina siellä taustalla valmiina tulemaan kehiin eikä sitä tarvitse sen kummemmin vatvoa. Vaivatonta ja helppoa.

    Omat murheensa tietysti sitten joka vehkeessä, missä sitten mitäkin ja joissain tietysti enemmän ja joissain vähemmän.

    Kelietu on kyllä huomattava, tulee vakautta ajamiseen huonolla kelillä. Helposti ajaa vähän liiankin kovaa keliin nähden.
     
    0rs0n ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  17. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Mitä paskempi keli niin sen mukavempi lähtee jeepillä liikenteeseen. Kyllä siinä selkee ero on takavetoon, helppo kokeilla kun jakiksessa on 2wd asento
     
    rane58 tykkää tästä.
  18. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Neliveto sit äkkiä "huijaa" että pitoa on, vaikka ei olekaan. Vetävä pyörä pitää paremmin. Eli kannattaa sit ajella ihan kuin ennenkin, liian usein näkee noita nelikko audeja pientareella, kun "pitoa on loputtomiin"
     
  19. rb

    rb Double Gearhead

    Mikä keli etu noilla visko "neli" vedoilla on?

    Välttämättä eroa ei ole edes tyhjää sutivien pyörien lukumäärässä....
     
    rane58 tykkää tästä.
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Et ainakaan audeista tiiä onko neliveto vai etuveto paitti sit liukkaalla. ja jossain erityisessä käännöksessä voi huomata että on sellanen ihme kankeus. En tiiä oliko sit mikä systeemi noissa mitä oon ajanu.
     
    Muokattu: 11.12.2017

Kerro tästä muillekin!