Kertokaa tyhmälle suorituskyvystä, teho/nm

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 14.11.2017.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    [​IMG] [​IMG]
    Yllä dyno käppyrä vastaavasta lastusta pienemmällä teholla ja bensa.


    Tää esimerkki koskee volkkareita antakaa armoa, mutta aihe on laajempi.


    Mulla tuo oma diesel omaa 182hv lastun missä n. 420nm vääntöä. Ahtopaineita ja maf lukuja tutkimalla lukemat on ok. Lisäksi vielä tehty muita hengitystä parantavia toimenpiteitä niin että luulisi 190hv täyttyvän.


    Hain 2.8 v6 bensa passatin joka nelivedon kanssa painaa saman kuin tuo diesel. Bensa antaa tehtaan mukaan 193hv ja 280nm.


    Turpaan tulee kuitenkin dieselille niin että tukka lähtee, oli nopeus mikä vaan. Toki joku vitosella väännätys alhaalta eri juttu, mutta niin että molemmat tekee parhaansa niin diesel ei pärjää. Voidaan leikkiä että bensan dyno antaa tehtaan lukemat, mutta varmasti käyrät saman suuntaisia.


    1.9 antaa tasasen tehon ja käyrissä ei v6 voita missään alueella dieseliä dieselin omalla käyntialueella.


    Mikä tekee eron? Kuskeista ei ole kiinni.
     
  2. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Välitykset ainakin vaikuttaa.. Diesel eco-välityksillä ? Bensa sportti-väleillä?
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kiisselin käppyrät ainakin on vauhtipyöräarvoja, onko bensankin?
     
  4. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ahdin määrää tahdin.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    jos dieselissä välitykset mallia saaste ja bensassa välitykset mallia auto?

    Sen lisäks se sun diisselis voi olla ihan loppu vrt. bensa.

    jossain yli 300 000 ajetuissa noin sataheppasissa koneissa ollu noin 10 heppaa säännönmukasesti vähemmän mitä tehdas lupaa.
     
    Muokattu: 14.11.2017
  6. Roc

    Roc Gearhead

    Dieselissä silti kapeampi kierrosalue.

    Sama juttu kuin esimerkiksi BMW:n 2 litran diesel ja bensa. Dieselissä 190hv/400nm. Bensassa tehoa 184hv/290nm. Pelkkiä lukemia miettiessä ei pitäis olla epäselvyyttä kumpi on nopeampi, mutta 0-100km/h menee samaan 7.2-7.3 sekuntia molemmilla. Bensa antaa vaan tehoa laajemmalla kierrosalueella, siitä se johtuu.
     
  7. urho3

    urho3 Gearhead

    Kun se teho ja vääntö huippuna ei oikeestaan kerro paljoa koko moottorista. Pitäisi niitä käyriä tulkita miten tasaisia on ja onko teho ja vääntö miten lähellä toisiaan kierroksiin nähden.
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vaikka en asiasta mitään tiedä, niin toi alempi käyräkuva näyttää oudolta. Tehon nousu ei tunnu vastaavan matematiikkaa noi äkkikatselulla.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kannattas ehkä viedä se dieseli dynoon niin näkis mitä sieltä oikeesti tulee? Se kun ei maksa ihan maltaita enää nykysin
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ... ja mä en tiedä senkään vertaa, mutta johtuisko dieselin kierrosalueesta mikä ei koskaan edes saavuta tota bensakoneista tuttua 5280rpm risteymäkohtaa. Lisäksi diisselin vääntökäyrä on laskussa heti alusta lähtien (jos lähtee vertaan 2500rpm eteenpäin mistä bensakone alkaa), mikä tehokkaasti kumoaa kierrosluvun tehoa kasvattavan vaikutuksen.

    Muutenkin perseestä, eihän oikeeta diisseliä kierrätetä yli kolmen tonnin.
     
    Muokattu: 15.11.2017
  11. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Kierrosluku ja -alue.

    Noissa käppyröissä ylemmässä alue loppuu karkeesti 6500 rpm, alemmassa 4500 rpm. Siinä on n.40% ero. Eli bensakoneen välitystä voidaan tihentää sen 40 prosenttia niin saadaan sama huippunopeus ja samalla pyörille tuleva vääntö kasvaa sen 40%.

    VM:ssä oli artikkeli missä ne vertas bensa ja diesel golffeja keskenään, Molemmissa 150 hv, bensassa 210 Nm ja dieselissä 320 Nm. Dieseli hävis kaikki kiihdytystestit poislukien suurimmalla vaihteella tehdyt.
     
  12. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Kyllä noiden käyrien mukaan dieseli pitäis liikkua paremmin tehoa laajemmalla alueella, väännöllähän ei ole mitään väliä kun se korjataan sopivalla välityksellä. Laput taitaa olla eri dynoista, joten onko dynojen kalipdoinnit kuinka kohdallaan, ja vanhemmiten kyllä dieseleistäkin tehot alenee kuinka pitkä dynotuksesta on?
     
  13. rocketman

    rocketman Gearhead

    Eiköhän kyse ole siitä, miten paljon vääntötyötä (= tehoa=vääntö * kulmanopeus) on keskimäärin kiihdytystapahtumassa tarjolla läpi käytettävän kierroslukualueen.

    Kuvassa punaisen ja sinisen moottorin huipputeho on sama, punaisen jopa hitusen suurempi. Mutta sininen moottori antaa keskimääräistä tehoa enemmän läpi kunkin vaihteen ennen taas seuraavaa vaihteenvaihtoa.

    Periaatteessa jos punainen moottori pysyisi jatkuvasti huipputehon kierrosluvulla, se 'voittaisi'. Esim jollain variaattorilla tms.

    Eron voi yksinkertaistaa vertaamalla tehokäyrien alle kuviteltuja pinta-aloja ja suhteuttamalla vetopyörästön kokonaisvälitykseen ja vaihteiden lukumäärään.

    [​IMG]
     
    Saetkae, PauliR, SauliK ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    I
    No on sillä väännölläkin nyt vähän "väliä". Yleensä kun auton välitykset tulee enempi vähempi annettuna jos puhutaan ihan käyttö toileteista.
     
  15. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Juuri noin kun Rocketman esitti.
    Bensa ja diisseli koneissa on selvä periaatteellinen ero, bensa antaa ulos sen mitä koneesta saadaan seosta läpi, kun taas diissel sen mitä koneeseen ruiskutetaan polttoainetta....
    Sen takia vääntökäyrät on eri malliset....eli käytännössä diisselin vääntökäyrästä jää huippu pois ja loppu on laskevaa käyrää, jolloin teho on lähes vakio koko kierrosalueella.

    Parhaiten sen huomaa kuorma-autojen diisseleissä, joissa on kierrosalueen alapäässä vakio vääntömomentti ja loppua kohti vakio teho....

    http://www.volvotrucks.fi/content/d...50-diesel-engines-volvo-fm-curves-teaser2.png
     
  16. 3964

    3964 3rd gear

    Tämä on mutua,mutta käsittääkseni juuri dieselin kapean vetoalueen vuoksi uusissa on 7-8 vaihteisia automaatteja että kone saadaan pysymään halutulla kierros alueella.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Eikö ton mallisissa vääntökäyrissä se vääntö ole rajotettu tietsikalla tohon kohtaan jollon käyrästä tulee tollanen leikatun mallinen?

    Ei mun ymmärtääkseni missään moottorissa ole ton mallisia ihan luonnostaan.
     
  18. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Eikös nykyään kaikki dieselit ole tietokone ohjattuja...ja samalla vääntökäyrä on jonkin muotoiseksi leikattu....muutenhan mentäisiin hyi hyi sinne moottorin savurajalle...
    Ja samanhan se vanha syöttöpumppukin teki...ei tosin noin selkeästi....
     
  19. rocketman

    rocketman Gearhead

    Voit ajatella esimerkinomaisen käyrän päättymiskohdan vaihteenvaihtohetkenä.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Oli ne kutakuinkin, aattelin vaan et jos tostakin koneesta oli revitty maksimiteho niin se käyrä olis pyöreempi.
     

Kerro tästä muillekin!