Kertokaa tyhmälle suorituskyvystä, teho/nm

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 14.11.2017.

  1. päivystäjä

    päivystäjä 3rd gear

    Ite olin dynovedon katsomassa. En osannut tuloksia kyseenalaistaa. Harmi kun siihen aikaan oli nokian kännykkä niin ei saanut kuvaa käppyröistä ja puikkasin alkuperäiset laput vänkärin penkin alle. . Takapyörältä lähti 145 heppaa max kun vakio ohjelmalla kampiakselilta 134hv? Kuulostaako nämä järkeviltä??
     
  2. Zapp Brannigan

    Zapp Brannigan 3rd gear

    Ottamatta kantaa siihen miksi joku auto on toista nopeampi niin laitetaan tähän nyt kuitenkin se tehon laskemiseen tarvittava kaava jos kaikille ei ole selvillä kuinka se kulmanopeus lasketaan. Kulmanopeushan ilmoitetaan radiaaneina jolloin yksi kierros on 2 x 3,14(pii). Eli esimerkkinä vaikka moottori jossa on 400Nm kierroksilla 6000rpm (100 1/s) saadaan tehoksi:

    P=400Nm x 3,14 x 2 x 100 1/s = 251200W = 251kW =342hv

    Tämä on ihan fysiikan lakien mukainen tosiasia josta ei tarvitse väitellä.

    Dynotuksissa kannattaa muistaa ettei automaatti askilla oikein koskaan saa moottori tehoa luotettavasti, koska häviöitä ei saada mitattua samalla tavalla kuin manuaalissa. Tosin mielestäni moottori teholla ei muutenkaan ole mitään merkitystä, koska autoa vie eteenpäin vain takapyörillä oleva teho.
     
  3. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Mites tuohon kaavaan sopii se että esim. n. 200hv turbodiesel antaa n. 400Nm ja 200hv bensaturbo n.300Nm?
     
  4. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Esimerkkisi dieselistä irtoaa nuo tehot ja väännöt on n. 3500 rpm:llä, bensakoneesta n. 4700 rpm:llä.


    Tuo yllä oleva kaava sovellettuna käytäntöön:

    vääntömomentti (Nm) x kierrosluku (rpm) / 9550 = teho (kW)
     
    valpas tykkää tästä.
  5. peltsi

    peltsi Gearhead

    Noi sun teho ja vääntölukemat on eri kierrosluvuilla. Vääntölukema on riippuvainen kierrosluvusta. Tämän takia rankasti vääntävät dieselit ei kuitenkaan kulje mihinkään.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sanosin että teholukema on riippuvainen kierrosluvusta eikä vääntölukema.mut sitä varmaan tarkotitki.
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Oletkos kokeillut lastutettua Cumminsia?
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin tai dieselissä jo 2000-2500rpm mikä tekee enemmän vielä eroa.
     
  9. peltsi

    peltsi Gearhead

    Mulla diesel käyttiksessä 295hv/690nm. Harrasteessa bensa 525hv/630nm.
    Suorituskyvyssä aivan tautinen ero. Niin ja molemmat penkitetty.
    Millanen se lastutettu kumminsi on?
     
    Karpov tykkää tästä.
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sen tämä topic ja oma kokemuskin osoitti että jo 50hv ero bensan hyväksi ja möi möi diesel... Samoilla tehoilla ja laajemmalla kierrosalueellakin tulennee turpaan.
     
    peltsi tykkää tästä.
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Katuautoskaboissa noilla nelivetokuorma- autoilla ajellaan 11 sek. aikoja, siitä laskemaan.
     
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Nyt ihan heti en Cummitusta löytänyt, mutta Duramaxkin on diesel:
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    On niissä oltava hewosiakin sitten sen edestä.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ja varmaan myös varvia enempi mitä jossain peruslastutetussa diisselissä.
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sanoisin että 11s kuorma-autossa on paljon muutakin tehty kuin lastutettu, tuollaiseen aikaan n.3000kg lennättäminen vaatii aikalailla tehoa, kuitenkin jotain ihan muuta kuin lastuilla saatava 3-400hp.

    Tossa yhdeksän sekunnin Duramaxisssa on tuossa suorituksen aikana mun käsityksen mukaan n. 1600-1800hp, ei ole ihan peruspikappi.

    Kyllä dieselissäkin sitä tehoa tarvitsee olla jos meinaa että se kulkee, vääntöä on sitten sen mitä on, ei paljoa vaikuta suoritukseen kiihtyvyyttä mitataessa.

    Se että saman tehoinen bensa ja dieseli pitäis olla suurinpiirtein yhtä nopeita, tai sitten sen dieselin suorituksessa ei ole esmes pystytty käyttämään täyttä tehoa koko suorituksen ajan.
     
  16. peltsi

    peltsi Gearhead

    paljon tuossa on vääntöä ja voimaa? jos vaikka 3000nm niin vertaa sitä bensaturboon missä sama vääntö... siinä sulle vähän duramaxii. Toivottavasti ymmärsit pointin.... niin ku näin
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jsanne Ahonen pilas tunnelman. Tai ajais vaan mieluummin kilpaa kuin hyppäis.
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No sentään joku täältäkin vielä sentään hyppää edes sinnepäin.
     
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Tehohan se on se, joka loppujen lopuks vie, ainakin kilpuria eteenpäin.
    Elikkä se "varis tervassa" juttu virittämisessä, että lisää kierroksia, vai parantaako vääntöä.....

    Teho syntyy pyörimisnopeuden, ja vääntömomentin yhteistyöllä.

    Käyttiksen kanssa ei viittis jatkuvasti huudattaa yli viiden tuhannen, että menis johonkin.
    Lepposaa ajella, kun paras vääntömomentti alkaa 1500-2000rpm kieppeillä. Samalla se on taloudellista, koska paras hyötysuhde tulee suurimman vääntömomentin alueella.
     
  20. peltsi

    peltsi Gearhead

    Onko toi hyötysuhdejuttu mutua vai oikein tilastoa?
    Pintakaasulla ja ilman ahtoa noi moottorit käyttäytyy ihan eri tavalla kuin lämä tiskissä ja ahdot tapissa.
     

Kerro tästä muillekin!