Kertokaaas kuidutuksesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Roadrunner, 16.3.2002.

  1. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Mites lasikuidutus onnistuu? Mitä vehkeitä tarvitaa jos rupeis tekee ite helmoja puskureita spoilereja???
    Kaikki tiedot kiinnostaa.
    Olis varmaan tuottosaa hommaa ko tekis tuning osaa ja myis alan "harrastajille"
     
  2. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    homma on helppoa: teet ensin muotin esim pahvista tai polyuretaanilevystä, sitten sekoitat hartsin ja kovettimen(max noin 0.5l kerrallaan että ehtii levitellä)sitten levität sitä muotin päälle, laitat kuitumaton palasen siihen ja levität sen päälle vielä ainetta niin että matto lähes liukenee. näin 5-10kerrosta niin avot on hyvä. paras työkalu levitykseen on maalitela. tavaraa saa esim http://www.terpol.fi ei maksa paljon, ite ostin 20m2 mattoa ja kaikki tarvittava litku päälle, makso 750mk+rahdit. tuosta määrästä tekee vaikka veneen.
     
  3. J-peg

    J-peg Gearhead

    Löytyiskö Oulun seudulta vastaavaa yritystä?

    Miten muuten valmistustilat, eikö pitäisi olla hyvä ilmastointi jne.?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Jp83 2002-03-17 00:11 ]</font>
     
  4. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    hengityssuojain ois hyvä olla ettei tule löpö(kiistanalainen mielikuvitusolento)kaveriksi :grin: ja pölyä ei sais hirveest olla ilmassa. välineet kannattaa putsata asetonilla(tulee mukaan siihen 750mk) ellei halua ostaa joka kerta uusia. hartsi kuivuu puolessa tunnissa ja sitten sitä ei enää saa irti millään.
     
  5. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    eli ensin muotin päälle lasikuitua, sitten matto ja sen päälle vielä muutama kerros lasikuitua? Entäs miten sais takaspoilerin ja helman muotit tehtyy?
     
  6. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    siis: ensin kannattaa levittää hartsia muotin päälle jotta lasikuitu tarttuu siihen. sitten vielä hartsia kuidun päälle niin ettet erota kuitusäikeitä juur ollenkaan. sitten vain uutta mattoa päälle ja taas hartsia niin ettei kuituja enää juuri näe. tätä toistetaan joku 5-10krt.(1.kerroksen paksuus matosta riippuen noin 0.8-1.5mm)kunnes saavutetaan riittävä, noin 4-9mm paksuus. 9mm on jo turhan paljon, painaa aika runsaasti.
    muotit tein ite askartelemalla pahvilla, erikeepperillä ja lopuks ilmastointiteipillä päällystin koko hoidon. helpommalla pääsee kun tekee vähän spoileria tms isomman "laatikon" pahvista ja täyttää uretaanilla josta sitten kovetuttua vaikka veitsellä muokkaa sopivan, kannattaa olla tarkka sillä mikä muoto on muotissa, jää valmiiseenkin osaan. toinen tapa on ostaa valmista polyuretaanilevyä ja askarrella siitä liiman kanssa ja lopuksi muotoilee millä nyt keksii. styroksi tai ns finnfoam ei käy muotiksi, hartsi sulattaa ko. aineet mössöksi.
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ja jos ajattelit tosiaan tehdä useamman samanlaisen kannattaa siitä valmiista osasta tehdä lasikuitumuotti, tuollainen tekele menee ilmeisesti melko palasiksi kun osaa irroittaa muotista?
     
  8. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    jep näin on. tosin itse ratkaisin ko. onkelman siten että laitoin alimmaiseksi kerrokseksi pelkkää hartsia, siis ilman kovetinainetta jolloin se ei tarttunut juuri ollenkaan kiinni. mutta jos meinaa tehä enemmän ku yhen niin lasikuitumuotti potkii perseelle, vai miten ne jenkit sanoo :grin:
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hartsia pitäisi kuitulujitteissa käyttää mahdollisimman vähän.

    Mitä enemmän kangasta ja mitä vähemmän hartsia niin sitä lujempi osasta tulee ja samalla myös huomattavasti keveämpi! Nimenomaan matto on se joka tekee ominaisuuksillaan osasta kestävän, hartsi vaan pitää mattoja kasassa. Telalla on helppo puristella liiat hartsit pois.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin ja kuitua ei tarvitse laittaa kymmentä kerrosta... kolme riittää jo aika hyvin ja osasta tulee ohut+kevyt+kestävä. Tarkoitus on tehdä osia kuidusta eikä hartsista.

    Aiheesta on olemassa hyviä kirjoja ja kannattaa tutustua niihin ennen touhun aloittamista.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mattoja ei kannata laminoida kuin 2-3kerrosta kerrallaan,jonka jälkeen annetaan kuivua. Hartsi nimittäin lämpenee kuivuessaan. Ennen seuraavien kerroksien laminoimista pinta täytyy hioa, jotta kuidut tulevat esin, jolloin uusi hartsi kerros pystyy tarttumaan edellisen päälle.
     
  12. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    mulle sanottiin kyllä liikkeessä josta tarvikkeet ostin, että idea on tehdä muoviosa jota voi sitten lujittaa vaikkapa lasikuidulla..
    Mä tein omat osani tolla menetelmällä, tuli aika raskaat mutta pintatöitä ei juuri tarvinnut tehdä koska pinta oli mukavan sileä hartsin määrästä johtuen. eikä se kestä mitään jos ei oo ku muutama kerros. nää mun osat on 6mm paksuja ja oon tiputtanu kahesta metristä puulattialle eikä menny mikskää, klonks vaan kuului. taas tässäkin, toiset pitää äidistä, toiset tyttärestä :grin:
     
  13. late

    late Gearhead

    Ohuempana kuitu kestää paremmin esim katukiveykseen ajon koska se antaa helpommin periksi. Jos se on paksu niin se ei jousta ja särkee yleensä kaiken paitsi itse lasikuituhelmaa/spoileria. Eli missä se on kiinni niin se osa tuhoutuu. Ainahan pelkkä spoileri on helpompi korjata kun koko puskuri. Minä tein 60-letukkaan etuhiekkapellit ja laitoin vain kolme mattoo päällekkäin ja vähällä hartsilla, ja kestää...
     
  14. Macoshark

    Macoshark 1st gear

    Joo 2-3 kerrosta mattoa riittää hyvin, varsinkin jos jotain 450g mattoa käyttää ja hartsia kannattaa käyttää säästellen. Pahvimuotti vähän ihmetyttää, mutta ei sitä silti lasikuidustakaan ole pakko tehdä. Kipsistä saa ihan hyvän muotin kun siihen sekoittaa kiiltoliimaa. Lopuksi kun vielä pensselöi muotin sisäpinnan kiiltoliimalla niin tulee tasainen pinta johon on hyvä laminoida.
     
  15. Vetteman

    Vetteman 1st gear

    Niin mites se nyt oli niitten meijjän kipsimuottien kans? Tais olla vähän niin ja näin :smile:
     
  16. Vetteman

    Vetteman 1st gear

    Ei muutaku käsi alle, mattoo päälle ja hartsia ämpärillinen ja oho kovettimet unohtu, no loraus päälle ja saunan lauteille kuivuun.. Näin helppoa tuning osien teko on :grin:
     
  17. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Näin on. Uima-allasta tuossa juuri paikkailen ja yhtä kohtaa täytin mikropallokitti/polyesterihartsi soosilla ja enkö ahneuksissani vetänyt kerralla noin 30mm kerrosta. Halkeili. Eli on ensin lämpölaajentunut ja sitten kutistunut.
     
  18. Macoshark

    Macoshark 1st gear

    Ei käytetty tuota kiiltoliimaa. Liian helpolla yritettiin :smile:
     
  19. Vetteman

    Vetteman 1st gear

    Olisit ollu itte mukana niin tietäisit.. Ei sillä kipsillä mitään isoa voi tehdä esim spoileria. Sitä ei ehdi leipomaan ja se hajoaa irrotus vaiheessa.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    tuosta määrästä tekee 5 m veneeseen ykkös kerrokset,jonka lisäksi tarvitaan vielä n.15 kertaa mattoa+hartsia+kovettajaa
     

Kerro tästä muillekin!