Kertokaas vaniukot..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja FromRussiaWithLove, 18.11.2010.

  1. 660

    660 1st gear

    mulla meni hermot luisteluun kun on kitkat alla, kävin hakeen hautakiviliikkeestä 150kg kiveä perään nyt on pitoa :D ens talveks kyllä tulee ehdottomasti nastat toi tbi motti+lukkoperä+kitkat ei ole paras mahdollinen yhdistelmä :poff: ja jos on jollakin tarvetta painoille niin eikun soittoa hautakiviliikkeeseen antavat noita mielellään ilmaiseksi ja on sopivan mallisia, paljon painoa pienessä paketissa :D
     
  2. Chevy-74

    Chevy-74 1st gear

    Lähinnä mäkilähdöt ajoittain tuottanut hankaluuksia, muuten pärjää hyvin kunnon renkailla ja lisäpainoilla, esim. 200kg rautalevyt pultattuna takalattiaan, niin johan alkaa pitoa olla.
     
  3. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    Niinkuin aiemmin mainittu.

    Ennakoiva tyyli niin säästy kolhuilta ja naftan kulutuskin tippuu.

    Itsellä vanista kokemusta kolmelta talvelta ja astro vanista muutamalta enemmältä.

    Itsellä lumilapio ja heittoketjut ollut talvisin kyydissä jos paha paikka tulee...vielä ei ole tullut. Viime talvena tosin ketjuille ja lapiolle oli käyttöä kun joutua hinausautoja auttamaan lumisessa Kalliossa.

    M+S:llä pärjää jos ajaa vähän ja todella varovasti (Itsellä vielä alla M+S:ät ja ei ainakaan vielä ole ongelmissa ollut edes helsingissä missä kuulemma on mahdotonta ajaa). Vähänkin jos enemmän ajeleepi niin kunnon kiekot alle ja rok rok. Tarttee varmaan viikonloppuna itsekin vaihella.
     
  4. ramman

    ramman Double Gearhead

    Nää " pärjääkö jenkillä talvella " topicit on jotenkin hassuja.
    Kyllä ne amerikan kulkineet siellä jenkeissä ja kanadassa on liikenteessä ihan kesät talvet, vaikka monessa paikassa talvella varmaan ihan yhtä paljon lunta kuin meillä täällä suomessa. Montahan miljoonaa vania tuolla pyörii eri firmojen työajossa, ei ne varmaan laita niitä talveks seisomaan ja ajele jollain tojotakorollalla. Vanilla pärjää siinä kuin jollain muullakin takavetopakulla niinko monet on jo täällä keronutkii.
     
  5. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    Joskus amiksessa tästä intettiin ja testahan se sitten piti. Otettiin kaks kuorma autoa suunnilleen samanpainoista. Toiseen lava täyteen hiekkaa ja toinen tyhjänä. Sitten 80kmh vauhdista lukkojarrutus molemmilla ja kuormassa oleva meni lähes tupla matkan verrattuna kuormaamattomaan!! Pinta oli luminen liukas nollakelin tie...
     
  6. Forwardlook

    Forwardlook Gearhead

    Juuri nain. Suomessa on sentaan aika helpot talviolosuhteet verrattuna suureen osaan Yhdysvaltoja.

    http://www.youtube.com/watch?v=KCqEBdjaXpM

    Vuosikausia ajettu 80- ja 90-luvun Chevy Vaneilla tyoajoa (silloin uusia)ja taytyy sanoa ettei sen parempaa pakettiautoa ole talvella (Dodge toki vastaava, Econolinea en ole talvella kokeillut). Ihmiset ajelevat kaiken maailman Transportereilla, Transiteilla ja jopa Ducatoilla ja ihmettelevat parjaako jenkilla talvella? Eiko kysymys pitaisi asettaa toisin pain? Tutulla oli myos tyoajossa 1990 Chevy Van vuosikausia...muistan kun joskus sydantalvella oli melkoinen lumimyrakka ja ihmiset jattivat autonsa kotiin yms...joku kysyi etta paaseko mihinkaan...no, ei ole mitaan ongelmia ollut...ei viela ole talvirenkaita tarvinnut. Autoon oli uudet nastarenkaat mutta yleensa ne jaivat talliin kun ei niille ollut oikeastaan kayttoa. Tietysti tama edellyttaa suhteellisen tuoreita ja laadukkaita renkaita mutta niinhan talviajo yleensa.
     
  7. demented

    demented 3rd gear

    Eikä olekkaa, helpommin ransiitti jää juntturaan (ainaki m90) Molempia oon ajellu ja vani kyl vie voiton tos talviajossa(ja muussaki kyl :lol: )
     
  8. bblock

    bblock 3rd gear

    Kyllä pääsee...eilen roskia viemässä 11-12v. poikapuolen ja hänen kavereiden kanssa,sivutiellä ja varsinkin kääntymispaikalla lunta reippaasti... poikien perheissä euro/japsi henkilö-ja pakettiautoja silti tuli kommentteja lumihangessa ajellessa että eikö tämä jää kiinni ollenkaan :eek:
     
  9. Otsir

    Otsir 1st gear

    Itellä käyny mielessä jos hitsais alustaan jotku telineet jonne vois pistää rautaa painoksi talvella.Ei oikeen 200 kilon hiekkalastien tai hautakivien kulettaminen houkuttele kontissa kolaritilanteessa.
     
  10. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Eikös se ole sanomattakin selvää että kuorma pitää sitoa kiinni?
     
  11. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    missä helkkarin metsässä te ajatte jos tarttee noita painoja perään?

    kyllä tolla romupaskalla on päässy ihan hyvin liikkumaan...eipä täällä tosin luntakaan vielä ole kuin puoli metriä...mutta perus teillä pärjännyt vaikkei aura ukko ole vielä ajanutkaan...ihmetellyt vaan notta miksi astra/mondeo kuskit jää jumiin....

    siis saa vaninkin jumiin kun ei ajattele mitä tekee...

    ja minä olen kuitenkin varmasti yksi suomen huonoimmista kuskeista...
     
  12. transport01

    transport01 3rd gear

    Ei varmasti pysähdy. Tasan samalla hetkellä pysähtyy, jos on sama kitkakerroin. Pointti onkin siinä, että kitkakerroin ei ole sama, ei lähellekkään.

    Miettikääpä vaikka liukkaalla nastarenkaita, mihin jarrutusteho perustuu jäällä? Nastojen jäähän piirtämään uraan. Jos jäähän piirtää yhtä syvää uraa yhtä monta nastaa painavassa ja kevyessä, niin painavamman "kitkakerroin" on tasan painoeron verran heikompi.

    Sama pätee pelkillä renkaillakin. Ja kun tarpeeksi lastaa painoa, niin lumen / jään pinta sulaa renkaan alla ja sitten vasta liukasta on

    Aina voi saivarrella, että tuossa ei ole kyse kitkakertoimesta. Mutta kyllä jokainen kuorman kanssa ajanut sen tietää että painavampi pysähtyy hitaammin. Itse selitän sen sillä, että kitkakerroin on yleensä erija yleensä painavammalla heikompi. Tiedän että tuo on teoreetikkojen mielestä hieman oikaistu selitys, mutta mitä sitä vaikeamminkaan sanomaan.

    Jos kohdalle sattuu innokas matemaatikko / fyysikko, joka ei ymmärrä kokonaisuutta niin sitten voidaankin keskustella siitä mikä on kitkakertoimen osuus pysäyttävästä voimasta ja mikä jonkun muun. Muuttuko kitkakerroin, vai pysäyttääkö auton joku muu, kuin kitkakertoimen aiheuttama voima. Mistä kitkakerroin muodostuu ym.. Näistä saa joskus mielenkiintoisia keskusteluja aikaiseksi, mutta lopputulema on aina se, että painavalla lastilla pysähtyy hitaammiin ja sille on olemassa hyvä selitys. :rotfl:
     
  13. bblock

    bblock 3rd gear

    Järkeä täytyy käyttää runsaassa lumessa ajellessa jos vauhti hyytyy niin ÄLÄ kaivata kiinni vaan pakita vähän omia jälkiä ja taas matka jatkuu,aivan turha revitellä ja suditella (varsinkin lisäpainojen kanssa) upoksiin... eikä tuo painava keula aina paksussa lumessa just käänny sinne minne haluaisi (varsinkin alamäki peruutuksissa) joten liika vauhti ei aina takaa perille pääsyä :poff:
     

Kerro tästä muillekin!