Kertokeehan 4-link tuennasta lissee...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja HI-Octane^^, 2.3.2008.

  1. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    YV lähetetty.
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    1-2 astetta parallel linkillä. Ainakin mulle toi Morganin kirja oli pääasiassa rasittavaa teoriahöpinää ja turhan raskasta luettavaa vaikka sen läpi kahlasinkin. Kun ite utelin ameriikan ässiltä noista kulmapainoista, et onks ne "oikein", niin heput jotka noista oikeestikin jotain tietää sano, ettei niillä kulmapainoilla oo mitään väliä jos se auto menee suoraan. Ne kuulemma on kuitenkin jotain aivan muuta sitte kun aletaan voimia välittämään; mitä letkumpi runko, sitä vähempi merkitystä.
     
  3. HELL2

    HELL2 Gearhead

    Rakentelin tuossa käyttöautoon nelilinkin suorilla tukivarsilla ja panhardilla. Mittaukset oli tarkat ja kiinnikepalkit paikalleen ja ajoon vaan. No siinä tuli ajettua n kolme kuukautta ennenkuin kerkesi montulle mittailemaan pinion ja kardaanikulmia ja niinhän ne olikin vähän persiillään. En muista kulmia mut 11mm jouduin tukivarren kiinnityskorvakkoja viilaamaan ennenkuin sain kulman haluttuun 1 asteeseen. Uskomaton muutos auton käyttäytymisessä lähinnä siis kiihdytys ja moottorijarrutuksessa...ennen noissa oli semmosta nykimistä mut nyt on hyvin miellyttävää. Kardaanin tukilaakeri sai myös vähän siipeensä eli kovilla tehoilla voi kyllä olla hupaa laatikon hännälle ja kardaanille se väärä kulma. Nyt jos tekisin niin rakennusvaiheessa laittaisin jo säätömahdollisuudet, sitten paikalleen ja koeajoa, jousituksen säätö mieleiseksi ja sit ajosiltanosturille tai montulle mittaamaan ja säätämään kulmia. Varovaista ajoa kojiksella.
     
  4. 69

    69 Gearhead

    Tommosta löytys http://www.moparts.org/Tech/Archive/axle/8.html
     
  5. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    höh, juuri tulin tallillta ,ja tulin koneelle.

    no laitettiin pinionikulma kolmeen asteeseen, mut sitähän saa sit mulkata kun kääntelee niitä unipalleroita , ja tietty sitten kun saa jouset ja kaikki kasaan nyt kaikki vasta reilusti hepissä ja jousina kakkosnelosta :rotfl:
    eikä mitään vielä pitämässä sivuttain.

    mut kyä se siitä.
     
  6. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

  7. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Tossa lainaus AKE:n sivulta.

     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Melkosen kapeella sulla noi raudat. Taitaa olla lakikirjassakin jokin teksti noiden minimivälistä? Jollain tavalla toi kapeus kauhistuttaa meikäläistä kun ite akseli kuitenkin jatkuu vielä reippaasti, se ei voi olla oikeen hyvä ominiasuuksille.
     
  9. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    no joo, se on vähä itteekin mietityttäny mut noin ne nyt osuu helpoiten.
    jouset tulee runkojen alle, suoraan akseliputkeen, ja tarkoitus laittaa tohon perään sit vielä vahvistukset takapuolelle. tulevaisuudessa ehkä kavennus vaikkakin nyt jo a-bodyn perä joten ei sitäkään saisi enenmpää lain puitteissa kaventaa. ja tässä mennään muutenkin jo kaukana "harmaalla" alueella :rotfl:
    täytyypi tutkia lakitekstejä kun täs kerkeää.
    mahtuishan nuo raudat rungon ulkopuolellekin....
     
  10. spychobilly

    spychobilly Gearhead

  11. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    ristus notta on rimpulan näköstä :rotfl:

    ei vaan kait nuo kestää ns.normiautossa ,ite oon vaan kokoajan huolissaan et kuinka nuo omatekoset kestää, mut eiköhän ne kestä.

    jos joku muuten muistas nelilinkin minimi leveyden niin saa kertoa :eek:

    unohdin tänään soittaa konttorille, ja aken sivuilta en löytänyt ,mahtaako siellä edes sitä olla :-?
    no huomenna koitan soittaa.... :oops:
     
  12. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Jousitusta sai siirtää muistaakseni 100mm:iä sisemmälle eli 50mm/puoli. Sitä enempi kun siirtää, niin tarvii AKE:n luvan, jota on vissiin aika hankala saada. Tuossa furyssä on kyllä niin paljon siirretty, että leimaa ei taida tulla.
     
  13. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    kaikki on niin suhteellista... :x
     
  14. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Minulla odottaa asennusta juuri tuo ylempi, jospa tässä parin,kolmen viikon sisään jaksais aloitella.
    Tuo pinionkulma, eikös se ole "nose down" eli vaakatasosta alaspäin sen 1-2 astetta ajoasennossa? jos ihan mittailis tän kerran , kun nuo lehtijousi viritykset oon laittanut ihan tarkalla silmällä. :poff:
    Hyvin on toiminu, mutta viimekesänä norra+lehti+madalluspala+rullapalje kompleksi aiheutti tärinöitä rajussa kiihdytyksessä, kun perä rupes "keulimaan" :rotfl:
     
  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei o sillä kulmalla sinänsä vaakatason kanssa mitään tekemistä, vaan se on pinion akselin ja kardaanin välinen kulma. Eli jos sulla on motti/vaihteisto ylempänä kun pinioni, niin kardaani lähtee ylämäkeen. Pinionkaslikin voi olla ylämäkeen, mut otn apri astetta vähemmän kun kardaani. Jonkinlainen idea siinä lienee se, että vedon ollessa päällä ja asioiden antaessa hieman periksi toi kulma olis sitte nollassa.
     
  16. spychobilly

    spychobilly Gearhead

Kerro tästä muillekin!