Kestääkö hitsattu pultti?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja R.H, 3.7.2007.

  1. R.H

    R.H 1st gear

    Eli olen jo täältäkin kysellyt tuota sevyn etujarrusylinterin kiinnitys pulttia joka katkesi.
    Uutta ei saa, eli on varmaankin tehtävä itse. Suunnitelma 1. Sorvaan koko hela hoidon, mutta sopiva kierrepakka puuttuu (5/16" kierre ja n:16mm paksu). 2 vaihtoehto, sopivan tavallisen pultin päähän hitsasin 20mm tangosta sopivan pätkän jonka sorvilla muotoilen vastaavaksi kuin alkuperäinen.
    Kysymys kuuluu, kestääkö tuo hitsattu vaihtoehto. Pultilla kiristetään jarru sylinteri (sen kestää varmaan) ja pultin päähän vastaa jarrukengät ja jouset tulee myös pultin päähän kiinni. Kuinka suuri voima tuohon kohdistuu jarruttaessa? Hitsauksen tein tigillä hyvillä virroilla ja sitkeäksi seostetulla langalla.
     
  2. Coronet -73

    Coronet -73 3rd gear

    Enpä kyllä ite laittas hitsattua pulttia jarruhiluihin, on ne sen verran tärkeät vempeleet. Tietysti voishan se hitsattukin siellä kestää vaikka lopun elämää, mutta entäs jos se kuitenkin katkeaa ja tapahtuu jotein ikävää...??? Syyllistä ei tarvii kaukaa etsiä :eek: .

    Käyt jossain sorvaamossa teetättämässä uuden pultin, ei varmasti maksa kovin montaa kymppiä...
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Jarrulaitteiden osia ei kyllä saa hitsaamalla korjata... Eiköhän tuollainen pultti nyt jostain löydy. Mikä auto on kyseessä?
     
  4. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    En minäkään hitsais. Kyllä sen kokoisia jenkapakkoja myydään jossain
     
  5. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Ohops juu, en laittas kyllä hitsattua. Ensi luin että kierretankoa laitoit pätkän.. Mutjoo, ehkä vähän väsyny. :D
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Kestää varmasti,jos oikein on hitsattu!

    Hätätapauksessa voisin tuollaisen vaan laittaa,sillä kyllä noita oikean kokoisia jenkapakkoja löytyy!
     
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    sorvaa ja käy metallipajassa teettämässä kierre.tavallinen kierretanko ei kestä mitään.6.8
     
  8. R.H

    R.H 1st gear

    Chevrolet belair, -63.
    Siinä pulttissa lukee 8.8, ja se 20mmx20mm tumppi jonka hitsasin on jotain normaalia tankoa. Ja sitä tumppia vasten tulee jarrukengät.
     
  9. Kyllähän se sit joskus selviää kestikö vai ei.... kunhan nyt ei vaan sattuis mitään :eek:

    Kuulostaa kyllä vahvalta... Ittekin hitsailin alumiinikardaanin tässä hiljattain ja irtihän se repesi isolohkon takaa ,mutta sit hitsasin uudelleen uusilla neuvoilla ja ei ainakaan vielä oo revenny selkäsaunasta huolimatta. :lol: (koputtaa puuta)
     
  10. RB-440

    RB-440 1st gear

    Ei mulla tohon mitään ratkaisua ole, mutta mistä kaikkialta oot ehtinyt jo pulttia kysellä?

    Meinaan vaan, että viime viikolla sain katkastua vaihteiston lauhduttimen lähtönipan ja erinäisten asiantuntijalausuntojen perusteella moista nippaa ei Suomessa ole missään, mutta US-Partsissahan niitäkin oli. Eikä muuten ole eka kerta, kun "ei-oo-missään-tavaraa" löytyy niin paljon kuin mielii, kun vaan ensin löytää oikeet yhteydet.
     
  11. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Miksi tuo pakka pitää olla 16 mm paksu ?
     
  12. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Minä en kyllä ainakaan jarruihin mitään hitsattua pulttia laittais... :eek: Muuhun paikkaan tietysti ok mutta mites kun tulet 80 kymppiä valtatien stop-risteykseen ja kun painat jarrua niin kuuluu napsahdus ja polin menee pohjaan... :eek: tai talvella takajarrut ottaa ensin kiinni.
    hitsausmiehet kyllä varmaan tietää nämä asiat paremmin että minkälainen sauman tulee olla että kestää paremmin ku ostettu pultti... mut itse tiedän että se itse sauma ei välttämättä ole se heikoin lenkki vaan pultti siitä sauman ympäriltä, kun metallin ominaisuudet muuttuu kun se kuumenee ja sekottuu hitsauslankaan ym ym...
     
  13. R.H

    R.H 1st gear

    Siis pultin kierteen ulko halkaisia on noin 16mm.
    Joo ei sitä hitsi juttua varmaan uskalla laittaa. Turhauttaa vaan kun on niin pienestä kiinni tuo homma. Ilman tuota pulttia tuo auto on yhtä tarpeellinen kuin naula otsassa.
    Pitää us partsilta vielä kysyä. Soitin useaan alan liikkeeseen ja kaikissa sanovat että ei oo eikä saa.
    Tais jäähä BigWheels tuolta autolta näkemättä. :mad:
     
  14. R.H

    R.H 1st gear

    Ei oota us partsilta. No eipähän oo ilmastoo lämmittämässä tuo auto. :lol: Jotakin positiivista.
     
  15. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mikä tää pultti oikein on? Joku erikoinen?
    5/16" kun on jokseenkin 8mm ja 16mm on 5/8".
    Onko pultissa jotain standardipultista poikkeavaa?
    Tavallisia UNF ja UNC pultteja saa kovina esim Witraktorilta (siis CAT varaosamyynnistä)
     
  16. hamu60

    hamu60 Gearhead

    Ei kestä hitsattu pultti, jos katkeaa niin katkeaa hitsauken vierestä(yleensä) enkä laittais muutenkaan jarruihin ja/tai ohjauslaitteisiin hitsattua pulttia tai...
     
  17. minorv8

    minorv8 Gearhead

  18. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Just niin!

    Kyllä kai nyt jokaisen pitäisi tajuta, ettei 63 Chevyssä ole mitään n. 16mm pulttia vaan joku ihan tasan tarkkaan tuumainen, on se sitten muodoiltaan minkälainen tahansa. Nyt tuumainen kierretulkki ja tuuma-asteikon omaava mauseri käteen ja mittaamaan.
     
  19. R.H

    R.H 1st gear

    5/8" On se oikea. Tulkitsin väärin aluksi.
    Ja tuossa linkin kuvassa olevat osat 42 ja 24 on oikeat osat paitsi ilman mutteria.
     
  20. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Tuo näyttäis kovasti samanlaiselta kuin vanhemmissakin Chevyissä. Täytyypä kattoa olisko jemmaan jäänyt.
     

Kerro tästä muillekin!