Ketjutalja käsikäyttöinen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja TimeMachine69, 14.1.2020.

  1. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Eihän noi hrveitä maksa mutta kysellään nyt kumminkin kokemuksia.

    Pitää jaksaa nostaa isolohko / laatikko paketti (aika raskaat sellaiset) joten olisiko se tonnin talja. Ei tartte olla sähkönen malli.

    Minulla on katossa teräspalkki (n.2,5m korkeudella) jossa kulkee teräsrullilla koukku johon taljan koukku ripustetaan. Tärkeää olisi, että yläasennossa taljan koukku olisi mahdollisimman korkealla. Näin moottoripaketti mahtuu auton keulan yli paikalleen. Nykyisin menee nipi napi melkein keulaa raapien.

    Nykyisessä loppuunkuluneessa on räikkäkampi josta nostetaan ja lasketaan. Se on ollut ihan hyvä systeemi. Tosin se kampi on aika katonrajassa joten joutuu ottamaan jakkaran alle kun sitä käyttelee.

    Olisko se ihan vaan tämä: KETJUTALJA 1T 3.0M PROF 98egee? Vai KETJUTALJA 2T 3M PROF? AInakin IKH:ssa noita on.

    Mitä noissa nyt pitää huomioida, että olisi kiva käyttää?
     
  2. DslCat

    DslCat Gearhead

    Ainakin mä kattoisin onko se käyttöketju sinkattua?
    Noissa pyöreä päätyisissä ei ole (ainakaan mulla) - ei sitten reilun 10v ikäisenä viitti ilman hanskoja nykiä. Puhtaat sellaiset heti entiset.. 3m nostolla olevan käyttöketju on aina matalammissa paikoissa tiellä :mad:
    Vipuräikkää suosin, jos riittää - voihan sen laittaa "ylös-alaisin". Noissa ketjutaljoissa ei yleensä ole vapaa-asentoa, iso miinus vrt. vipuräikkä..
     
  3. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Mulla kiinalaisessa petti se yläkoukun laakeri ja kääntämällä taljaa se pääsi irti koukusta. Hyvä ku ei tullu kaaliin parista metristä ku nostin kone loota pakettia
     
  4. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

  5. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Oma valinta kohdistuisi tuohon 2000kg versioon, tulee kuljetus/säilytys laukku mukana.
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Näyttäisi olevan tuo 2000kg Puuilossa 159€.
    Tuo vipumalli on siitä kätevä, että ketjun saa vedettyä haluttuun kohtaan, ilman vivun vemputusta. Nuo ketjusta vedettävissä joutuu rullamaan pitkään, että saa ääriasennosta toiseen.
    Paljonkohan 1000kg ja 2000kg laitteissa on eroa fyysisessä koossa ja painossa?
     
  7. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Mullahan on Puuilo lähellä. Voisi olla mun valinta toi Haklift 2000kg ketjuviputalja jollei nyt ala kuulua soraääniä. Laukku ehkä vähän tarpeeton kun ei tule mieleen muuta käyttötarkoitusta kuin tallin katossa roikottaminen.

    En nyt keksi mitä haittaa siitä olisi, että on 2000kg (vs. 1000kg).

    Liekkö tuo nyt Kiinalainen? Ainakin CE -merkintä näyttää olevan.
     
  8. olle

    olle 3rd gear

    Hakliftin vihreä talja kirkkaalla kettingillä.Tuttu työn puolesta,ihan hyvä kampe.Ota 1000kg.malli jos tuohon päädyt,kevyempi käsitellä ja kuitenkin työkuormaltaan reilusti riittävä.Kiinalainen tuokin on mutta laadukas sellainen.Jakkaralla joudut kuitenkin keikkumaan tuonkin kanssa operoidessa.Ketjutalja on konehommissa parempi kuin viputalja,käyttöketju ulottuvilla ja toinen käsi vielä vapaana ohjailemaan konetta.
     
  9. -tl-

    -tl- Gearhead

  10. -tl-

    -tl- Gearhead

    Isompi on myös fyysisesti isompi, painavampi ja hitaampi...
     
    juko7 tykkää tästä.
  11. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Hitaus on hyvä huomio. Mulla on 6 t viputalja ja sillä nostaminen on kuin katsoisi kellon tuntiviisarin liikettä. Siten ajatellen ei kannata ostaa isompaa kuin sen, minkä oikeesti tarvitsee
     
  12. Anza

    Anza Gearhead

    Ketjutaljalla oon nykinyt rullaavia romuja trailerille ja vaikka mitä viritystä. Vaikkei oo siihen suunniteltu. Toimii hyvin myös autotallissa parvelle nosteluun. Voi nykiä ketjua alhaalla tai kakkoskerroksessa. Ketjutalja paljon sulavampi kuin halpa sähkövinssi.
     
  13. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Vaikuttaisi siis 1 ton viputalja olisi mun juttu.

    DslCat vinkkasi, että jos laittaisi sen ylösalaisin niin olisi räikkä lähempänä. Tiedä sitten miten se sieltä purkautuva ketju tulee ulos "väärässä" asennossa.

    No, pieni harkinta vielä jos ottaisi ilman räikkää..
     
  14. -tl-

    -tl- Gearhead

  15. DslCat

    DslCat Gearhead

    Hyvin tuo mun räikällinen viputalja toimii missä asennossa vain - myös vaakaan.
    Viimeksi laatikon kannattelijana. Ja tuo ketjutalja vajaapyttysen alumiinikoneen ripustimena.
    Kuvassa näkyy tuo käyttöketjun ainainen riesa - eli noissa hommissa ei onnistu ykskätisesti, paitsi jos ketjulle olisi riippuva pussi just alapuolen taljan (pitäisi väsätä). Paffeloota nyt, etteis se juokse jokapaikkaan kiinni.
    [​IMG]
     
  16. juko7

    juko7 Double Gearhead

     
  17. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Oma mielipiteeni on, että ostaa jonkun muun kuin hinnat alkaen ketjutaljan, niin ei varmasti kovin pahasti voi vikaan mennä. Nuo kaikkein halvimmat kun eivät välttämättä kestä. Haklift voi tuottaa taljansa kiinasta, mutta myy kuitenkin tuotteita ammattikäyttöön, joten en usko että ihan mitään roskaa ovat. Ja mitä kalliimpi on, niin useimmiten myös parempi. Aika paljon noita laatutaljoja näkyy myynnissä myös käytettyinä esim. torissa, mutta sattuuko sitten olemaan lähiseudulla, että pääsisi toimivuuden testaamaan, onkin sitten eri asia. Itse olen muissa hommissa pelannut ns. lompakkotaljojen kanssa jonkin verran ja niissä kyllä huomaa eron kiinalaisten ja aitojen Tirforien välillä. Kiinalaisen toiminta on jotenkin epämääräisempää, mutta aivan hyvin on sekin toiminut. Ylisuurta taljaa en ostaisi, ellei muuta käyttöä ole taljalle tiedossa, pienempi on aina kätevämpi käsitellä, tahtoo nuo isot taljat olla itselläni käytössä vain kun on pakko, yleensä tulee käytettyä pienempiä niiden näppärämmän käsittelyn takia.
     
  18. CAD59

    CAD59 Gearhead

    Jonkin verran (reilut 20 vuotta) on työn puolesta tullut touhuttua taljojen ja muiden nostovälineiden parissa. Sanoisin, että tässä(kään) asiassa ei kannata säästää vaikka se viidenkympin talja miten houkuttelisi. Tiedän useita tapauksia, joissa brand new paketista otettu talja on pudottanut kuorman tonttiin täysin yllättäen ja varoittamatta. Näitä tapauksia on ollut myös "ammattikäyttöön" suunnatuissa taljamerkeissä. Ahkerammassa käytössä olevat taljat vaativat myös säännöllistä huoltoa. Ja säilytystavallakin on merkitystä. Oikea säilytystapa on koukusta ripustettuna tai kyljellään jarrupuoli ylöspäin. Näin vältytään rasvan /öljyn valumiselta rataspuolelta jarrulevyille. Jarrun toiminta perustuu kitkaan, pienellä kuormalla kitka on vähäisempi. Eli muutaman sadan kilon nostoon ei kannata valita kuuden tonnin taljaa. Laadukkaista taljamerkeistä voin suositella japanilaisia Vital tai Kito-taljoja. Näitä saa haluamallaan ketjupituudella, myös käsiketjun saa vaikka metrin mittaisena, jos niin haluaa. Laadukkaiden 500-1000kg taljojen hinnat pyörii uutena 200-300€ välissä. Mutta ne kestävätkin sitten oikein käytettynä vähintään yhtä kauan, kuin harrastaja itse.
     
  19. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Kiitoksia kaikista vinkeistä. Olenko ymmärtänyt oikein, että 2t talja on suuruusluokkaa tuplasti hitaampi kuin 1t talja?

    Jos näin on niin eikös minun maksimi 500 kg (paremminkin 450kg) nostoissa fiksuin valinta ole Hakliftin 800kg malli? Jostakin syystä saman hintainen kuin 2t mallikin.

    Hieman vierastan ketjutaljaa kun mulla on konetilassa niin paljon kiiltävää alumiinia niin en haluisi siellä roikkuvan likaa ketjua.

    Ehkä noi Kito:n mallit on jo vähän liian arvokkaita..
     
  20. 4337

    4337 1st gear

    Joo,liian suurella nostokyvyllä oleva talja ei ole hyvä.Yleisimmin taljoissa on 5% sääntö,eli taakan paino on oltava vähintään 5% viputaljan ilmoitetusta max työkuormasta.Tuo Haklift 800kg.on 5% talja.Kitossa taitaa olla 2%.
     

Kerro tästä muillekin!