keula vai perä ylös kone swapissa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja hara64, 6.12.2013.

  1. hara64

    hara64 1st gear

    olen tähän asti nostanut autosta keulaa ilmaan koneen irrottamisen/asentamisen ajaksi.

    nyt olis taas asentamisen aika, mutta kun toi talli on matala(2m) joten keulan nosto vie viimesetkin asennusvarat norsu+kone yhdistelmältä.

    luin toisaalta täältä,että joku nostaa perän autosta ylös ko. toimenpiteen ajaksi.

    onko tuosta muuta hyötyä kuin nostotilan kasvu ja konetta ei tarvitse kallistaa niin paljoa?

    kaikki kommentit on tervetulleita
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kesällä otin ja laitoin koneen paikalle niin että puskuri hiipi maata, etupyörät veke.

    Entiä mitä perän nosto ois tuohon vielä lisää antanut jos kerran pelkkä mylly kyseessä eikä lootapaketti.
     
  3. hara64

    hara64 1st gear

    tarkennukseksi lisätään että kyseessä on tosiaankin kone+loota paketti.

    kuinka norsun "koivet" mahtuu menemään auton alle jos puskuri raapii maata??
     
  4. carkoivi

    carkoivi 3rd gear

    Riippuu pikkasen mitä autoa työstät.
    Takapyörät abouttia 25-30 cm ylös maasta ni jo helppaa kummasti.
     
  5. Lintzi

    Lintzi 3rd gear

    Kiinnostaa muakin, ite oon joutunu jopa nostaa keulaa että norsun "koivet" saa ujutettua tukivarsien alitse.
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mielenkiintoinen ajatus... Etuakselin kohdalla kun ei oikein ole mitään minkä takia auton alle pitäisi päästä, joten mieluummin takapää ylös jotta saa paketin suht suorassa sisään.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ainiin toi norsu vielä, itellä oli talja keinussa kun laskin ja miesvoimin nostettiin ylös.

    Lootakin jos vielä tulee mukaan niin en kyllä sitten tekiskään noin kuin neuvoin :D


    Tottakai jenkki ja takaveto kyseessä tässä mutta olishan se voinu olla etuvetokin...
     
  8. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Voi olla fiksukin ajatus nostaa perää, vanhasta tottumuksesta nostanut keulaa mutta perästä nostaessa maski laskeutuu tietysti alemmas.. ai niin nyt muistin syyn miksi nostin keulaa, looran kanssa asentaessa piti nostaa paketti kovasti kallistettuna pois jolloin vaihteiston häntä menee kovin alas. Jos tila on vähän voi olla helpompaa irrottaa / asentaa moottori ja vaihteisto erikseen.
     
  9. hara64

    hara64 1st gear

    suorakutonen jatkettuna valurauta pg:llä olis nyt kyseessä ja käytössä on myös kallistus laite norsun nokassa.

    jotenkin tuntuu vieraalta mutta myös mielenkiintoselta kokeilla tuota perän nostoa asennuksen ajaksi
     
  10. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Mää olen nostanut vaan keulaa, jos aina edes sitäkään.
    Tuo perän nosto on kyllä mielestäni kokeilemisen arvoinen juttu ja jotenki tuntuu, et siinä yllättyy positiivisesti.
     
  11. Qjet

    Qjet 1st gear

    Keulaa ylös nostaen olen tehnyt, mutta tuon kirjoittajalla on sen verran enemmän kokemusta aiheesta, että seuraavalla kerralla noilla ohjeilla.
     
  12. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead


    uskoisin kyllä että norsun käyttökorkeus aina mene yli 2 metrin, vai saatko purettu edestä runkopalkit ja jäähdyttäjät pois ?
     
  13. hara64

    hara64 1st gear

    ainahan tuon syylärin olen ottanut irti,helppo ja nopea toimenpide.
    tulee enempi tilaa ja eipähän mene edes vahingossa rikki.
     
  14. 63S88

    63S88 Gearhead

    Jo vain kun takapään nostaa, niin on paljonkin helpompaa mootori+laatikko ujuttaa pois ja takaisin paikalleen kuin keulaa nostaen. Jep.
     
  15. niclas

    niclas Gearhead

    Kivuttomasti lähtee perse ylhäällä olevasta g-kopasta 455+th400. Eikä tarvitse kauheasti varoa laatikon häntää kun on enemmän maavaraa, sekä tulee naamapellin yli helpommin, ainakin tuossa omassa nosturissa loppuu äkkiä nostokorkeus kesken...

    [​IMG]
     
  16. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    http://aijaa.com/1pVpcH

    Tolleesti lähtee 440+727 pakettina sarkkerista ,ketjutalja katossa liukukiskossa,lootanpuoleisessa liinassa vaijeritalja jolla voi säätää kallistusta,nostokorkeutta jotain 4-5m . Auttaa toi perseen nosto kummasti touhua! :)
    Varmaan tietty helpompiaki tapoja mut toi on yks..
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    ^parin kympin auto, viidensadan euron työkalut liian kalliit?

    Toi liina on vähän pelottavan näköinen tuossa... Moottorinosturilla ja kallistimella touhuaminen tuntuu itsestä kaikkein helpoimmalle tavalle. Kerran koetin taljalla nostaa ja on se vittumaista, kun sitä ei saa eteen eikä taakse liikuteltua.
     
  18. Keijo Rosebud

    Keijo Rosebud 1st gear

    Ihmetyttää, että miksi te runkkaatte noita patteja eestaas vähän väliä? Eikö kerralla voisi etukäteen simuloida sellaista, joka edes muutaman kesän menisi keulalla?
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Melkein sanoisin että jos katossa on kisko ja kissa niin ei tulis kyllä mieleenkään pulata millään moottorinosturilla. Aina se tolppa tiellä, ja jos ei se niin sit kintut.
    Taljoilla ja liinoilla ne kaikki muutkin maailman nostot suoritetaan, ja niitä on hieman vaativampiakin kuin moottoriswapit....
     
  20. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    jos vaan tulee jotain yllättävää.. unohtuu jotain / että on helpompi rempassa irrottaa koko motti..
    mä mun ex-94 avo camaroon tein yläkerran rempan iroittamatta mottia, huh huh kyllä otti selän päälle.. viimenen kerta kun tuollaiseen kenkälusikka sovitteiseen konetilaan kosken mottia kokonaan irroittamatta!

    löysinkin motin irrotuksesta kuvan, kyllä 2m riittää kun etupalkin saa pois tieltä, luulisin . Oma tallini 2.40 korkea. Ja kuten kuvasta näkyy koko auto nostettu noin 50cm ylös, että pääsi irroittaa vaihteiston ala kiinnitys pultit.
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!