Keulan rakennus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja bjusmsix, 26.12.2017.

  1. bjusmsix

    bjusmsix 1st gear

    Päivää! Aattelinpa kysästä vinkkiä, jos vaikka joku muu on jo ongelman kanssa paininu. Tiädättehän, virheistä oppii mutta joskus vois päästä helpommalla ja saada jopa hyvän.

    Muuten homma lapasessa, mut auton (75 chrysler) keula ei toimi, ei mitenkään. Mietin muokkaavani vanhaa, mutta sitten sain villin vision siitä millaisen tekisin, jos rakentaisin keulan itse. Mä oon peltimiehiä, niin toi keula on vähän vaikee vääntää ilman prässiä. Kuiduttaminen siis varmaan paras vaihtoehto. Eikös ne tehtaaltakin sellasina tuu. Mites muotit jne. Mistä ne tekisi? Moottoripyörän katteet tehtiin aikanaan pahvimuotista jonka sisälle uretaanivaahtoo, ja vaahtiklöntin päälle kuidut. Tässä tapauksessa vaan ois vähän vaikeempi käyttää tota kikkaa. Vinkkejä, ehdotuksia, jotain. Kaikki otetaan vastaan!
     
  2. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Kuinka tuota keulaa on tarkoitus muuttaa?
     
  3. bjusmsix

    bjusmsix 1st gear

    Valot, maski ja muutenkin linjat kaikki uusiksi. Puskuri ehkä menis samana, muuta alkuperäistä ei jäisi. Käytännössä siis se lasikuitu(?) Pala keulasta menisi kokonaan vaihtoon ja tilalle tekisin uuden erinäköisen.
     
  4. Rotten

    Rotten Gearhead

    Miun nykyseen 74 silverallo vaihtoi 77 keulan, omaan silmään toimii, paitsi et meinasin helpolla, vielä pikkusen muuttaa. Parit peltilätkät, pistää konepellin suuntaan kaareutuville ritilän tilalle, pikkusen jatkaa, keulapiikkiä ja tehdä rivat vaaka tasoon!

    [​IMG]
     
    Jsp ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  5. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Erilaisuus kunniaan! Mutta mielestäni tämänlainen keula suorastaan vaatii em. toimenpiteitä.
     
  6. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Muutoksen jälkeen jos normiharrastaja ei huomaa auton ulkonäössä mitään poikkeavaa, voidaan muutosta pitää erittäin onnistuneena.:)
     
    Jussi289, Jsp, 12345678910 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Jsp

    Jsp Gearhead

    Nyt on jo tekemisen meininkiä kyllä. Pistähhän kuvia sitä mukaa kun edistyt niin joku voi tulevaisuudessa hyötyä.
     
  8. bjusmsix

    bjusmsix 1st gear

    [​IMG]

    Aloin myös miettimään vanhan palan muokkausta. Tummalta alueelta kaikki pois, ja lamppuja syvemmälle. Lamppujen taustaks musta levy. Lamppujen väliin joku säleikkö tai vaikka piikkilankaa, tää mun autokin kun tulee olemaan sellanen sopivan raju. Keulaa sopivasti alas, kulahtaneen punanen mustilla liekeillä ja sitärataa.

    Puskuria jatkaisin vähän taaemmas että nykynen v kulma poistuis ja puskurin takareuna ois konepellin tasalla.

    Maskin poistaisin ja yläreunan lyhentäisin mahd lyhyeks ja laskisin lamppujen yläreunan tasalle, mistä alkais se syvennys.

    Jos kuva ei näy niin tässä vielä linkki
    https://photos.app.goo.gl/a7Lz8TDC43QIUmw72
     
  9. Rotten

    Rotten Gearhead

    Siitä vähän tyyliä!:cool:

    [​IMG]
     
  10. bjusmsix

    bjusmsix 1st gear

    No nyt on härski ehkä vähän hillitymmällä kuitenkin liikuttais, ei ehkä sopis c kopan moppeen
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Hyvin kiteytetty. Tällä metodilla tulee parhaat "teokset". Harva vaan oikeesti pystyy.
     
    Rotten tykkää tästä.
  12. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Itse kyllä aloittaisin irroittamalla tuon massiivisen puskurin ja tekisin sen etupinnasta ohuen valumuotin. Katkaisisin muotin keskeltä ja lyhentäisin kumpaakin puolta muotin keskeltä siten, että puskurin päät tulisivat lähemmäs koria. Myös puskurin syvyyttä vähentäisin reilulla kädellä.

    Puskurin päältä otettu ohut muotti toimii hyvänä ja helposti muotoiltavana aihiona. Alkuperäisen puskurin päällystäisin tiukasti alumiinifoliolla ennen työn aloitusta. Veikkaan, että kun saat painavan puskurin irti, et halua sitä enää paikoilleen laittaa. Tuon aikakauden puskurit painavat tukirautoineen helposti +50kg.

    Kun sopiva muoto on saatu aikaan lasikuitumuotilla, tekee sille tuet vaikka puusta, päällystää muotin sisäpinnan foliolla ja laminoi sisäpintaan kokonaisen laskuituisen puskurin. Jossain puskurissa koko ei ole niin millilleen kun lähtötilanteessa näissä on jo välystä yleensä puoli tuumaa joka suuntaan.

    Kiteytettynä kuitenkin, puskurin päitä lähemmäs etusiipiä ja puskuria sisemmäs ja lähemmäs koria. Paras lopputulos olisi että tekee auton takapuskurille saman tempun. Lopullista muotoa voi hakea laminoimalla lisää kerroksia päälle ennenkuin alkaa hakea lopullista pintaa tasoitteilla ja maalilla.

    Mitään maskivirityksiä en itse tekisi ennen puskurin muokkausta. Jonkun toisen vuosimallin valot ja maski ovat yleensä parhaat vaihtoehdot. Onnistunein lopputulos on tehdastekoisen näköinen keula, jota satunnainen amerikanautoharrastaja jää pohtimaan että minkähän vuosimallin keula tuohon oli vaihdettu.

    Monasti konepelti sanelee koko keulan ilmeen ja vaihtamatta sitä keulan muokkaus on varsin haastavaa. Jos jonkun toisen vuosimallin keula miellyttää, kannattaa pohtia josko ottaa sellaisen suoraan lähtökohdaksi. Kaikenlaiset reikälevyt ja seulaverkot ovat omasta mielestäni varsin kuluneita ideoita.

    Haastavia tuunauskohteita omasta mielestäni olisivat esimerkkeinä juuri Cordoba ja Pontiac Grand Am. Samaan kastiin päätyisivät kyllä lähes kaikki turvapuskuroidut amerikan autotollisuuden tuotteet 1973 -> eteenpäin

    IS
     

Kerro tästä muillekin!