kevytkuorma autot verolle??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja peedro2, 12.2.2012.

  1. Saetkae

    Saetkae 3rd gear

    Joo, vinjettimaksua kehiin vaan. On se näin nähtävä. Minähän olen ollut ajattelematon ja suorastaan rikollinen kun olen ajatellut että ostamalla kevytkuorkin voisin, näin vähän vanhempana, päästä pikkasen helpommalla näissä päivittäisissä pienyrittäjän toimissani.
    Saanhan minä sen rahan pois, kun nostan hintoja pikkasen. Lumenauraukseen 3% lisää tuntihintaan ja ojasta nyppäyksen minimihinta 100,- Mitään en kuskaa enää vastikkeeta koska "sinähän tulet sillä sun isolla autolla sinne kuitenkin..." :mad:

    Noin ilmaston kannalta oli kyllä siunaus että luovuin "Mersu ja Muuli" yhdistelmästä. Nykyisellä härvelillä saan kauhat, työkalut, polttoaineet ja satunnaiset työmiehet yhdellä ajolla perille. (13l/100km) Mersulla piti usein mennä kahteen kertaan. Tai sitten hillittömällä ylikuormalla... 8)

    Ja pitäähän jonkun sponsoroida eteläeurooppaa että voivat jatkaa muiden rahoilla elämistä...

    Mutta kuitenki, MINUT LÖYTÄÄ AUTOINENI EDUSKUNTATALON EDESTÄ HETI KUN VINJETTIMAKSUSTA TEHDÄÄN PÄÄTÖS, jos joku suostuu kertomaan meille tästä päätöksenteosta etukäteen. :-?
     
  2. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Kerrotko sen todellisen syyn miksi et voi kiertää tätä kusista maata kevytkuorma-autolla? Lähdet vain vähän aikaisemmin liikkeelle ja tulet vähän myöhemmin takaisin majapaikkaasi, koska ajoneuvokohtainen kattonopeus on 80 km/h ja makselet vähän enemmän polttoaineista, vakuutuksista ja katsastuksista, mutta "käyttövoimaverossa" säästät joitakin satasia.

    Mikä estää? Eikö Sinulla ole C-korttia vai mistä tämä nyt kiikastaa?
     
  3. Hehheh , tänä aamuna herättyäni kattelin ikkunasta ulos ja yön aikana omakin "kuorkki" oli kasvattanut sarvikuonon sarven itelleen :rotfl:

    [​IMG]

    Ei kun barrikaadeille , auto ainakin on valmis!

    On se mukava kun näitä vainotaan , tälläkin hetkellä ainut auto joka tuolta pihalta nousee umpeen tuiskunneelle kylätielle , mielestäni Suomen kaltaisessa maassa jossa maaseudullakin ihmisiä asuu niin tuollaiset ajoneuvot ovat tuikitarpeellisia jo töissäkäynnin kannalta ja kuuluvat ilman muuta verohelpotusten piiriin.

    ja niille inisijöille jotka tätä verenimentä verotusta puolustaa: on miulle useampikin henkilöautokin joista päällekkäisiä käyttömaksuja /veroja makselen vaikken niitä yhtaikaa pysty ajamaan.

    Kyllä tää maa kiduttaa kansaansa ja tässä alkaa uskomaan siihen vanhaan hokemaan :On Suomi köyhä ja köyhäksi jää , kun rahaa ei saada pyörimään vaan se menee suoraan kuluttajalta verotukseen.
     
  4. daimleri

    daimleri Gearhead

    jatkan viel tän verran OT asiaa aiheesta:

    mun käsityksen mukaan noi traktorit + maansiirtokärryt on ilmestyneet osaksi siksi että nyttemmin ei enään saa rekisteriin ihan rehellistä dumpperia

    traktori menee pahemmassa paikassa kuin ka (toki ka:kin käy, mut tarttee tehdä tie, parempi tie kuin traktorille, niille) mut just toi hyötykuorma on aika heikko. noh, jos ka:lla ei pysty ajaa ja dumppereita ei käytännössä enään ole niin traktori + kärry

    joo, tämä tästä .... jatketaan aiheesta
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ostin kevytkuorkin sen takia että siihen saa myös perheen kyytiin. Tavaran kuskauksen voi siis muuttaa hyödyksi samalla eikä tarvii joka paikkaan mennä 2 autolla, eikös olekkin ekolookista kun voi siis ajaa perheen kanssa samalla "huviajoa" vaikka loman muodossa kun lavalla on hyötykuormaa kyydissä :odroll: .
    Miksi sulla on auto joka kulkee kovempaan kuin mitä täällä on sallittu ajaa , eikös tasapuolisuuden vuoksi pitäisi lailla määrätä että kenenkään auto ei saa kulkea kovempaa kuin jonkun toisen eli jokaiselle 80km/h maksimia kulkeva kulkine :soosoo: . Se olisi sitä tasapuolista :rotfl: .

    Mahtaakos kevytkuorkista lähteä samalla ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus, meinaan kyllä sillä hinnalla jo pitäis :soosoo: .
    Jaahans Akselin autoon on jo kasvanyt kyrpä ottaan, kohta se on kuskeillakin :mad: .
     
  6. daimleri

    daimleri Gearhead

    ääni tälle

    asutaan harvaanasutussa maassa jossa julkinen liikenne on lähinnä huono vitsi ja tiestön kunto ja kunnossapito on mitä on .........

    ai, sä pystyt jollain kikkareella tulemaan duuniin vaikka me ollaan tehty kaikki niin kalliiksi, hankalaksi ja vaikeaksi kuin ollaan osattu, tekemään jotain josta me joka tapauksessa verotetaan sekä sua että kaikkia muitakin joita se jollain tavalla koskee ...... tosiaan - tuota sun käyttämääsi verohyöty kuorma-auto ei olla muistettu verottaa vielä ......
    :mad: :mad: :mad: :mad:
     
  7. Make2

    Make2 3rd gear

    Tuli tuossa syksyllä jo selvitettyä pikku E ajaminen, että saa vetää kevytkuoma-autolla traileria. Nyt jää kyllä tekemättä sillä tuo 1200 on liikaa. Ostetaan sitten vaikka maasturi veturiksi.

    Ei tässä varmaan mistään kateudesta ole kyse, vaan nyt kun 1.4 uusien autojen autovero taas nousee, niin niiden myynti ei kun vähenee. Hallitus on kuitenkin sopinut kansainvälisesti, että suomen liikenteenpäästöt vähenee huomattavasti ja nyt kun ajoneuvokanta ei uudistu niin hyökkäävät ne näiden kevytkuoma-autojen kimppuun.

    Käytännöllisiä ne on kyllä ja edullisia käyttää tähän asti, mutta valitettavasti niillä on vaan liian vähän ystäviä tulevaisuudessa tässä yhteiskunnassa.
     
  8. cosworthman

    cosworthman Gearhead

    Vai ei toi kuudelle rekisteroity ole henkilökuljetukseen tarkoitettu, no pitänee lastata vaikka 5 koiraa aina mukaan. :rotfl:
    Palokunnille pitää kanssa hommata henkilöautot joilla miehistö seuraa perässä kun pornokoppisella scanialla ei voi kuljettaa ihmisiä.
    Monella rakennus/putkifirmalla on N2 ajoneuvo kun siinä riittää kantavuus/porukka kulkee samalla. Sekin on kai väärin, ajakoon kolmella corolla+muuli 600-yhdistelmällä peräkkäin.

    Tämä asiahan ei vaikuta kuin 100% suomalaisista, se kannattaa myös kateellisten mulla on vittumaista, myös sulla pitää olla vittumaista-ihmisten muistaa. :wc:
    Itseään jalkaan ampujat lukekaa huolella: Vinjenttimaksu koskee pahimmassa tapauksessa kaikkia N2 N3 luokan ajoneuvoja eli myös mulla on vittumaista, myös sulla pitää olla vittumaista-ihmisten eläminen kallistuu. Tämä vaikuttaa rahtihintoihin, tavaroiden hintoihin ja palveluiden hintoihin.

    Mutta onneksi jotkut on niin laajakatseisia että kohdistaa vihan siitä että ei osannut käsitellä edes autokoulun pientä nuppia tai isi ei antanut ajaa C-korttia marginaaliosaan joka N2 N3 ajoneuvoista on yksityiskäytössä, vai Käteisen Jykäko täällä puolustelee tekemisiään salanimellä(ja Urpolainen toisella salanimellä).
    No kyllä me ollaan kai tämäkin maksu ansaittu, laitetaan vaikka kaikille ajoneuvoille moposta lentokoneeseen tasan 2000€ vuotuinen maksu niin kaikki kokonaisuutta tajuamattomatkin ovat sitten tyytyväisiä. :poff: :wc: :wc:
     
  9. MudMax

    MudMax Gearhead

    Substituten tapauksessa noin, mutta kerrotaanko tosielämän totuus noista kohdista, että kateus pääsee oikein kliimaksiinsa? :D

    Kuorma-auto on oikea ekoteko, sillä käytännössä keskikulutus on useita litroja pienempi kuin samanlaisella autolla joka on rekisteröitynä paketiautoksi, henkilöautoksi rekisteröidystä puhumattakaan.
    Johtuu juuri tuosta kattonopeudesta, kun suuren otsapinta-alan autolla kulutus lisääntyy huomattavasti vauhdin lisääntyessä.

    Vakuutukset ovat ainakin hlö- tai y-tunnukselle ilman liikennelupaa huomattavasti halvemmat kuin parilitraisissa hlö-autoissa, en ole tietoinen paljonko saman auton vakuutukset hlö-autona olisivat.
    Ja kun vakuutusmaksut määräytyvät vahinkojen mukaan, niin kuorkki on myös turvallisuusteko, vai johtuneeko vain ajomääristä tai eritasoisista kuljettajista? 8)

    Täällä idässä alle 5 tn nestejarrullisten autojen katsastushintakin on sama kaikille autoille, ja bensakuorkilla säästää vielä viitosen hlö-autoon verrattuna, kun ei tarvitse tehdä OBD-testiä :)

    Kyllä sillä vinjetillä nyt varmasti maaaailma pelastuu, varsinkin kun tavallinen pikkuauto (mersu+muuli) ei ole missään tapauksessa ka:n järkevä vaihtoehto, johtuen kuljetuskapasiteetista, etenemiskyvystä jne. jne. :wc:
     
  10. En osaa linkittää kuvia mutta Armaksella on asiaa!


    http://www.hemmopaskiainen.fi/kraasa/ar ... kouluh.jpg

    http://www.hemmopaskiainen.fi/kraasa/ma ... hemmop.jpg

    Toi 80 kattonopeuskin on tätä Suamalaista kyykytystä noiden kevytkuorkkien kohdalla , aiheuttavat vaan turhia raivariohituksia muissa tien käyttäjissä kun joutuvat jyyräämään teiden tukkoina karavavaanareiden kavereina.

    Saksassa ja Jenkeissä rekat paahtaa siinä missä muutkin autot ja liikenne sujuu....

    Ja tuo ajokortti uudistushan se oli kans ihan hyvä kun itelläkin o ABeC kortti ni corollallahan miun venetraileria tai autotraileria pitäis vetää , vittu näitä tulkintoja.
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Oikaisenpa taas noita esitettyjä oletuksia ja luuloja mielipiteestäni, mutta turhaahan se on, yritän silti.

    Koska kevytkuorma-autot ovat kehittyneet sellaisiksi että niitä voi käyttää henkilöautojen sijasta yksityiskäytössä ja se yksityiskäyttö on lisääntynyt, niin ymmärrän sen että verottaja haluaa ko. asiaan puuttua.
    Mielipiteessäni ei ole kyse mistään yleisestä maailman tasapuolisuudesta eikä ilmastonsuojelusta jne., verotuksen kohdalta olen peräänkuuluttanut yksityisautoilun verotukseen liittyvää tasapuolisuutta.
    Ne jotka ovat tästä voineet hyötyä, voivat olla tyytyväisiä. Olin minäkin piilofarmaribuumin aikoihin. Mutta ajat ja verotuskäytännöt ne muuttuu, riskinottaminen voi joskus tuoda ongelmia.
     
  12. Joo , eu:ssahan ei montaa valtiota ole joissa ajoneuvoa ostettaessa on yli puolet veroa ,niissä kerätään käyttömaksuja , täällä molempia eli Suomalainen voittaa taas (hölmöimmän kruunun)

    Ei Ruotsissakaan enää autoja tehdä (?) ja sieltä poistivat veron uusista autoista yhdessä yössä. Uskomatonta että tätä kidutusta joku puolustaa.
     
  13. Putte

    Putte 1st gear

    Eipä siitä pikku E:stä olisi ollut sulle kevytkuorma-auton kanssa mitään hyötyä, sillä pikku E on tarkoitettu henkilö- ja pakettiautojen yli 3.500 kokonaispainoisille yhdistelmille. Kevytkuorma-auton kanssa tarvii aina ison E:n, joko E1 tai E2.
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Olen jo sopeutunut siihen ajatukseen että täällä pohjoismaisissa hyvinvointivaltioissa asioita hoidetaan verovaroilla ja autoverotus on yksi keräyskohde. Vertailun vuoksi Euroopassa on monia matalamman verotuksen maita joissa ei kyseisen kokoisilla autoilla normikansansalaisilla ole varaa vuosittaisesta autoverotuksesta johtuen ajella.

    Minunkin mieleistä olisi kiva että autoverotus kevenisi, mutta ei silleen niinkuin velkakierteeseen päätyneissä maissa. Eikä silleen että se vastaava summa otettaisiin mun palkkatuloveroina. Olen kateellinen ja itsekäs tässä mielessä.
     
  15. SamiL

    SamiL Gearhead

    Vai ei voi? Tästä on kyllä jo monta vuotta aikaa, mutta silloin minua verotettiin henkilöauton yksityiskäytöstä ja kyseessä oli yrityksen nimiin rekisteröity 8 hengen Chevrolet Sportvan G-30. Rekisteröity kuorma-autoksi kuten kuuluukin. Valitin asiasta, mutta se ei auttanut. Verotoimistosta sanottiin, että veroa kuuluu mennä, "koska se on niin paljon henkilöauton kaltainen". Eikä auttanut sekään, että minulla oli samaan aikaan kuitenkin yksityiskäytössä henkilöauto.
     
  16. 6.2vani

    6.2vani Gearhead

    käykää autokaupassa ottamassa tarjous johonkin kiinan paskaan, niin kun katsoo kuukausi maksuja vaikka 3vuodelle niin ei ne verot tunnu paljoltakaan :lol: oneksi en ole uuden auton kiertessä :lol: :lol: :lol:
     
  17. turismo

    turismo 1st gear

    en kyllä tällaisen mahdollisen uudistuksen takia kehtaa hyvää vania alkaa hävittään varsinkiku tollasen mää oo aina halunnu :poff: ajetaan sitten vain sunnuntaisin jos kulut tuntuu nousevan liikaa :lol:
     
  18. camaro 70

    camaro 70 Gearhead

    koskahan tässä "veroparatiisissa"aletaan käyttömaksut keräämään moottoripyöriltä ja veneiltä ym. leluilta.
    Ei näille mitkään veromarkat tunnu riittävän.
     
  19. 6.2vani

    6.2vani Gearhead

    varmaan kohta venerekisterti uusitiin hiljatain :rotfl: p...le
     
  20. Make2

    Make2 3rd gear

    Siis tarkoitin C1E:tä. Nyt minulla on vain BE ja kun nykyisin melkein kaikilla kilpa-autotiimeillä on sprinterit KA rekisteröitynä veturina en niitä saa ajaa. Toki maastureilla voi usein vetää jopa 3500 kg asti mutta ne ei ole niin suosittuja rallipiireissä kun pakut kuorma-autoiksi rekisteröitynä ja siispä niitä on myös vaikeampi saada vaikka kavereilta ja autoliikkeiltä lainaan sponsorina viikonlopuksi. Kevytkyuoma-autoja on kyllä tarjolla.
     

Kerro tästä muillekin!