Kickdown vivusto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja generalo, 20.3.2016.

  1. generalo

    generalo Gearhead

    Autostani puuttuu kickdownin tanko/vivusto, ja koska kyseessä on eka jenkki ja samoten eka automaattikin, niin ei hajuakaan koko kickdownista. Eli kaasarin vivustosta pitäisi mennä laatikon vipuun tanko, joka kytkee kickdownin päälle, kun polkaisee kaasun pohjaan? Tämän tangon pituus on ilmeisesti säädeltävissä esim. kierteillä, jolla kickown saadaan säädettyä kohdilleen?

    Lienee rakenneltavissa itse kyseinen tanko, jos toimintaperiaate on tuo yllä kuvailtu. Vuan mitäpä muuta tulisi ottaa huomioon rakennellessa? Särkyykö loota tai jokin muu, jos nyt alkuun ajelen ilman kickdownia?

    Auto on Mercury Monterey '62, 292 Y-block + merc-0-matic, käsittääkseni aikalailla virittelemätön tekniikka.

    Niin, ja ainahan se helpottaisi, jos olisi selventäviä kuvia...
     
  2. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    hieno vehe sulla eka jenkkinä

    näitä kickdown tanko/vivustoja saa myös vaijeri mallisena
    esm. http://www.uspartsperformance.fi/catalogsearch/result/?q=KICKDOWN

    en nyt osaa tuosta mercury tekniikasta sanoo
    mutta omassa moparin 904 lootassa olen hakemassa parhailaani nuita säätöjä kohilleen.
    904 tuo vaijeri kireys tuntuu vaikuttavan monee muuhunki asiaan ku pelkästään vaihteen pienemmälle puottamiseen polkastessa pedaali pohjaan.
    mm. tuntuu erilaisena momenttina väänössä/kierossa, kuinka vaihtaa isommalle jne..
    loota kuulema särkyy nopeastikki ilman KD-hökötystä ja kuulema parempi vähä kireempi ku löysempi KD viritelmä.

    ainaiseksi mysteeriksi minulle on jäänyt näissä KD jutuissa se
    että joskus enne internettiä ajelin moparin 727 lootalla ilman KDnia
    pari vuotta ja minkään laista loota ongelmaa en kohdannut?!?
    (olisiko jotai 10tkm vuodessa kertyny ajoo ku oli käyttiksenä)
     
    Muokattu: 21.3.2016
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Riippuu ihan lootasta to kickdownin tarve. Moparin laatikoissa se säätää myös vaihteiston öljynpainetta. Eli kytkinlevyjä ei normiajossa puristeta niin kovaa eikä nopeasti, samoin kun pantoja. Se paineen tuottaminen vaatii voimaa, eli lisää kulutusta jne. Jos sitte käytetään kuitenkin voimaa, niin seurauksena on helpommin ja enemmän luistoa jolloin lootasta tulee äkkiä vainaa.
     
    bottipoika tykkää tästä.
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Jos joutuu ite tekee kokonaan ni tekisin vaijerilla ite ainaskin, paljon helpompi kun vivustoja ruveta rakentelee alusta asti.
    Näin tein itse, toiseen päähän jousi väliin jottai sain kickarin "sopivalle" omaan tarkotukseen.
    Eli kickdown on pohjassa ennenkuin kaasu on täysin pohjassa itellä, jonka jälkeen jousi antaa sitten laatikon päässä periks että se kaasukin menee pohjaan asti.

    Tykkään enemmän ite noin että se vaihtaa pienempää vähän pienemälläkin kaasulla.
     
    bottipoika tykkää tästä.
  5. kotr

    kotr 3rd gear

    Mikähän on 727 laatikossa hämminkinä ku kolmoselta ei taho tiputtaa kakkoselle? Monesti meno jatkuu kolmosella vaikka vauhti on käyny aika pienenä?
     
  6. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    tuo jousi välissä on mielenkiintoinen idea..kiitos tästä!
    tätäpä saatan kokasta itsekki.
    minkähä laine jousi tuoho hommaa ois paras?
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Tuohon en kyllä osaa vastata, otin ekan mikä sopivasti käteen sattu. Ei tartte olla kovin pitkä, oisko ollu joku 5cm ehkä se oma jousi mutta lyhyemmälläki varmaa ois pärjänny. Sen verran jäykkä ettei se jousta ennenku kickari on pohjassa, eli varmaan kun käsin käännät kickarin vipua ni osaat käsikopelolla sopivan jäykänki jousen valita.
     
  8. generalo

    generalo Gearhead

    Kiitokssii vinkeistä, tuo jousijuttu kuulostas toimivalta. Eipähän jää vahingossakaan "kantamaan" kaasupoljin, kun jousesta antaa anteeksi. Onkohan paksuakin nuo tarvikemalliset kickkisvaijerit? Fillarin vaijereita tais olla tallilla jouten, samoten semmosia vaijerin kiristyshässäköitäkin. Niistähän saattas kehitellä jotain...
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mikähän tuossa on että ovat tehtaalla tehneet nuo asiat noinkin päin persettä, jotta tarvitsee jousia tai vaijereita laitella noihin systeemeihin...

    Eikös tuollainen kaksoisjousitettu ole suht raskas painella?


    Aloittajalle suosittelisin hankkimaan autossa alunperin olleen vivuston, niitä luulisi löytyvän vielä tästä maasta.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ton ikäsessä Mercuryssa voi ollakin se alkuperänen vivustohässäkkä sitten aika vinkee tapaus, eikä ihan heti arkijärjellä hahmotettavissa, jos irto-osista kasaa. Ainakin -60 samalla tekniikalla olleessa oli. Osa vimpaimista voi olla jopa jossain tallessa mulla.
     
  11. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    [​IMG]
    Tässä on FMX avattuna ja siinä näkyy tuo "down shift lever" eli "kick down" sekä "manual shift". KD on se sisempi eli toimii niin, että kun kaasun polkasee pohjaan, niin tuo sylinteri sulkeutuu. Cougarissa on vain yksi kiinteä tanko laatikon ja kaasari välillä ilman säätöjä... onhan siinä pari, kolme mutkaa tietenkin. Voi olla Montereyssä on samanlainen systeemi. Jos on laatikko auki, niin siitä sen parhaiten näkee, toimiiko omatekoinen tanko tai vaijeri oikein.

    Täytyy tunnustaa, etten saa tuota kuvaa ladattua.
     
    Muokattu: 5.4.2016

Kerro tästä muillekin!