Kierrejousien kovuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja mikka, 25.1.2021.

  1. mikka

    mikka 3rd gear

    Yritin googlailla, mutta en löytänyt järkevää vastausta.

    Jenkkiautojen kierrejouset ilmoitetaan jäykkyys paunoina (lbs). Nyt omassa laitteessa edessä 300 lbs ja omaan makuun liian jäykät (Heidts:in mustang II etupää). 300 lbs on n. 136 kg.

    Miten tuo 300 lbs on saatu, johan auton keula painaa satoja kiloja? Laskukaavaa utelen, (esim. USpartsilla myynnissä jousia erilaisilla pauna merkinnöillä.)
     
  2. rodhot

    rodhot Gearhead

    Muistaakseni mulla on keulapaino 650kg ja 250 lbs jouset
     
  3. Tässä on jonkilainen taulukko:

    Use the following chart to select your rate:

    1200 lb. Front End Weight = 275 Rate Spring
    1300 lb. Front End Weight = 300 Rate Spring
    1400 lb. Front End Weight = 325 Rate Spring
    1500 lb. Front End Weight = 350 Rate Spring
    1600 lb. Front End Weight = 375 Rate Spring
    1700 lb. Front End Weight = 400 Rate Spring
    1800 lb. Front End Weight = 425 Rate Spring
     
  4. 67_Camaro

    67_Camaro 2nd gear

    Kierrejousissa ilmoitettu arvo on samalla idealla kuin venajousen spring rate eli lbs/inch.
    Eli kysyjän 300lbs jousi menee 300lbs massalla tuuman kasaan.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. mikka

    mikka 3rd gear

    OK, kiitos. Kaivelin papereita, mutta en löytänyt etuakselin painoa eli täytyy käydä puntarilla joskus keväämmällä.
     
  6. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

Kerro tästä muillekin!