Yritin googlailla, mutta en löytänyt järkevää vastausta. Jenkkiautojen kierrejouset ilmoitetaan jäykkyys paunoina (lbs). Nyt omassa laitteessa edessä 300 lbs ja omaan makuun liian jäykät (Heidts:in mustang II etupää). 300 lbs on n. 136 kg. Miten tuo 300 lbs on saatu, johan auton keula painaa satoja kiloja? Laskukaavaa utelen, (esim. USpartsilla myynnissä jousia erilaisilla pauna merkinnöillä.)
Tässä on jonkilainen taulukko: Use the following chart to select your rate: 1200 lb. Front End Weight = 275 Rate Spring 1300 lb. Front End Weight = 300 Rate Spring 1400 lb. Front End Weight = 325 Rate Spring 1500 lb. Front End Weight = 350 Rate Spring 1600 lb. Front End Weight = 375 Rate Spring 1700 lb. Front End Weight = 400 Rate Spring 1800 lb. Front End Weight = 425 Rate Spring
Kierrejousissa ilmoitettu arvo on samalla idealla kuin venajousen spring rate eli lbs/inch. Eli kysyjän 300lbs jousi menee 300lbs massalla tuuman kasaan.
OK, kiitos. Kaivelin papereita, mutta en löytänyt etuakselin painoa eli täytyy käydä puntarilla joskus keväämmällä.
https://www.ridetech.com/tech/spring-rate-calculator/ Suuntia antava kalkulaattori, siellä tech osastolla on vihjeitä mitoista ja painoista. Lukee että coil over käyttöön, en tiedä onko sillä kuinka pajon väliä missä se jousen pää on kiinni.