Kierrejousien lyhentämisestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja peltsi, 6.2.2011.

  1. peltsi

    peltsi Gearhead

    Olisiko heittää vinkkejä yrityksistä jotka lyhentävät kierrejousia. Plussaa jos olis varsinais-suomessa.

    Autojousi Vuolalle olen koittanut pari kertaa soittaa huonolla menestyksellä.

    Onko palstalla kukaan "erikoistunut" ko. hommiin?

    Tosin jos jollakin löytyy madallusjouset Chevelleen niin saa niitäkin tarjota.
     
  2. juko7

    juko7 Double Gearhead

  3. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Sori, mutta paljonko erikoistumista tarvitaan jousien sahaamiseen? :eek:
    Omaan mersuun tein madallussarjan rälläkällä ja hyvä tuli. :rotfl:


    EDIT: Jaa sie meinasit että taotaan jousi lyhyemmäksi? No sitten.
     
  4. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Jopa itse Chip Foose käytti tätä menetelmää ihan tv:ssä. :)
     
  5. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    osta ainakin uudet jouset mistä voit vähän lyhentää. noi vakiot on niin pehmeät että suosittelen madallusjousien ostoa. Niitä saa chevelleen monelta valmistajalta.
     
  6. peltsi

    peltsi Gearhead

    Autossa on kaikki alustassa uutta jousia myöden ja alusta on melko kova ja molemmissa päissä kallistuksen vakaajat.

    Ei vaan oltu otettu huomioon pataraudan ja alumiinin painon eroa ja nokkapeltikin on kuituversio.

    Rälläkkä olis kova sana jos jousien kierteet olis alusta loppuun samalla säteellä.
    Kerran olen tälläiset jouset kaasulla laskenut ja vaikka olin itse tyytyväinen tulokseen (myös ulkonäköön) niin katsastusmies huomas tehdyn säädön.

    Taka-akselissa on jonkinlaiset säädettävät tuennat mutta niiden säätöperiaatteista en tiedä mitään. Liittyiskö perän kohdistamiseen kardaanin suhteen :eek:
     
  7. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    minkä vuotinen chevelle? kyllä noissa vanhemmissa chevelleissä ainakin on jouset rälläkällä lyhennettävissä.
     
  8. sulib

    sulib 1st gear

    Mulla on -64 caminossa takana rälläkkä madallus, eikä lopputulos ole tyydyttävä. liian löysä perä ja sit vakkari iskarit on liian pitkät, onko kellään tietoa hyväksyykö katsari liinoja/vaijereita taka-akselissa ulosjouston rajottimina?
     
  9. peltsi

    peltsi Gearhead

    Chevy on 69 ja tässä kuva takajousista.
    En oikein tiedä miten noita rälläköis. Viimeksi tosiaan lämmitin kaasulla ja painoin ylimmän spiraalin hieaman alaspäin.
    Eihän noi paljoo maksais mutta se tilaaminen, odottaminen ja tulli....

    http://www.ecklerschevelle.com/chevelle ... -1972.html
     
  10. always bb

    always bb Gearhead

    Edelbrocilla on kans noita jousia sekä koko alustaa iskareineen saatavana
    itsellä on tulossa just tollainen missä on molemmat mukana
     
  11. Psycoil

    Psycoil 1st gear

    Tästäpä katsurin kanssa kerran kinasimme kun Amasoonia leimasin ja takapäätä ihmeteltiin notta kun Ammussa alkuperäisenä remmit taka-akselin ja korin välissä. Ei meinannu uskoo että orkkis kamaa kun väitti että sen takia laitettu et pysyy jouset paikalla kun noin rajusti pätkitty (maavara just ja just 8cm). Kävi sit oikein tarkastamassa jostain kirjastansa ja sano et kyl ne nyt siä saa olla kun näköjään kuuluvat siihen.
    Riippuu varmaan vähä inssistä, tiiä sit. Ja aikaa tästä nuin 4-5v.
     
  12. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Tosiaan noissa 64-67 chevellessä on erillainen toi takajousi. tota ei kyllä oikeen voi katkoa.

    Älä lämmitä pillillä, katkeaa aika nopeasti.
     
  13. peltsi

    peltsi Gearhead

    Keskiviikkona vien jouset prässättäviksi Vuolalle. Katsotaan saisko tuohon korkealla huojuvaan chevyyn riittävästi madallusta.
     
  14. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Kerrohan sitten miten kävi.

    Foto olis kiva kuva. :D
     
  15. B 50

    B 50 Gearhead

    Tuolta VW:n tavarakuljettimista löytyy lyhyttä&jäykkää vieteriä.
     
  16. peltsi

    peltsi Gearhead

    Pitäis vaan saada jotakin vinkkiä että mistä mallista kannattais katsoa, ei jollakin sattuis olemaan listaa vw jousista....
     
  17. Weijari

    Weijari Gearhead

    Eiks tollanen jousen rälläköinti pilaa sen jousen ulosjouston, jolloin esim perä rupee pomppimaan helpommin ja auto vispaa kaaretissa?
     
  18. peltsi

    peltsi Gearhead

    Jaa-a paha sanoa kun en asiaa paremmin tunne. Tällä kertaa ei kuitenkaan rälläköity.
    Jouset on nyt lyhennetty siten että auto putos 3"
    Jousia myös pehmennettiin hieman ku auto oli ko kivireki
     
  19. B 50

    B 50 Gearhead

    Ei.
     
  20. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    no luulis että pilaa kun jousella on vähemmän painetta pitää rengas tiessä kiinni???
     

Kerro tästä muillekin!