Kierrejousien lyhentämisestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja peltsi, 6.2.2011.

  1. linis51

    linis51 3rd gear

    Meikäläisen Chevelle 65:sta katsottiin jousipajan työnjohtajan kanssa mille korkeudelle keula pitäisi saada. Oli ihan tosi korkeella uusien jousien asennuksen jälkeen. Ja ei 2 vuodessa laskenut itsestään yhtään.

    Lyhensivät sitten jouset ja keula oli sentilleen siinä korkeudessa kun pitikin.

    Aika normaalijuttuna pitivät jousien lyhentämistä sopiviksi.
    Ja auto muuttui sellaiseksi kuin sen pitikin olla.

    Olis päässy helpommalla kun olis vieny auton jo heti ekalla kerralla oikeaan paikkaan.
     
  2. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Se katsastusaseman testi ei kerro kyllä yhtään mitään mistään. Renkaisiin vähän matalat paineet niin näyttää käytännössä aina erinomaista tulosta vaikka olis miten paska oikeesti.
     
  3. c64

    c64 1st gear

    Itse ajelen sinne kuitenkin normaaleilla rengaspaineilla. Typeräähän olisi pilata tuo testi... Eiköhän tuo nyt kuitenkin jotain kerro, jos niin haluaa..
     
  4. Ck

    Ck Gearhead

    No ei takuulla näytä. Tuu kokeileen, ei maksa mitään.
     
  5. mke77

    mke77 Gearhead

    kyl iikan kommentti pittää paikkas kun kysees o tommone "ammerikan mallin gummi...eli löysä ja paksu!! :D kaveri vanist oli 275/75-15"gummit 2bar painet ja vase iskarai takkaa poikki ....ja testi tulos oli 22% / 26% :rotfl: ja se katsutri ei edes ekal "altakävelylt" ei edes huomannu tota poikkinaist silmukkaa :rotfl:
     
  6. Ck

    Ck Gearhead

    No kieltämättä painavissa lehtijousilla varustetuissa autoissa lehtijousella on vaimentava voima joka joissain testereissä vaikuttaa testituloksiin, boschilla ainakin olen tollasta nähny. Maha:n testeri ja cartecin ovat mielestäni tässä suhteessa parempia. Toisaalta vania ei edes tarvi ajaa iskaritestissä, kokonaispaino on kuitenkin yli 2500
     
  7. NymiS

    NymiS Gearhead

    Ite käytin joskus Landcruiserin iskaritestissä katsastuksen yhteydessä,
    Ei saanut mitään lukemia testerillä koska 33" maastorengas 0,8bar paineilla jousti ja toimi iskarina.

    Vanin kans käyttäny testerissä katsastuksessa ja laite ei näyttänyt mitään eroa vas/oik etuiskari vaikka toinen iskari oli täysin loppu.

    Kyllä nuo on oikeesti vähän niinku iskarikauppiaiden myynninedistämis laitteita...
     
  8. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Kerran vaihdoin juuri katsastuksen jälkeen takaiskarit jotka siis olivat kummatkin aivan kaput, ei juuri mitään vastetta kummassakaan. Ne menivät kuitenkin läpi katsastuksessa (kevyt auto ja jäykät jouset+korkeaprofiiliset kumit). Tietysti jos toinen iskari olisi ollut ehjä ja toinen ei, niin tällöin ero olisi näkynyt ja hylky tullut. Eiköhän se ole sama kuin jarrujen testaamisen kanssa eli samalla akselilla ei saa olla eroja. Näin luulen :-?
     
  9. mke77

    mke77 Gearhead

    :eek: on vai??
     
  10. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    kato ku sattu silmään tämmöne.. onkohan nua aalla alkavat jotain poikkeuksia, ku mulla askoona pomppas etujousista ja kun väänsin uudet vakioetuset paikalleen niin näytti aika veikeältä, kun auto oli edelleen takapäästään todella tontitettua mallia. pääsi kauhea nauru, eihän sieltä penkillä istuen nähny edes tietä :rotfl:
    tässä vähän vastaavaa ryhtiä, mutta eri syistä [​IMG]

    laitoin etujousiin kiinteäasenteiset puristimet, muistaakseni 2kpl / puoli. kelpas katsurille :odroll:

    ps. en lukenu kaikkia viestejä
     
  11. peltsi

    peltsi Gearhead

Kerro tästä muillekin!