Kierretanko jousipuristimena

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Lutra, 25.2.2010.

  1. Lutra

    Lutra 1st gear

    Toimi hyvin, tälläkertaa, ei riskivapaa tämäkään tapa ja omalla vastuulla kokeilu. Auton massa ei ollut puristamassa jousia vaan apurunko irtonainsena. Auto apurungollinen Firebird 67.

    Halkaisijaltaan 16mm ja lujuudeltaan 8,8 tanko. Tuplamutterit ja isot prikat, lattarauta ja pätkä kakkosnelosta.
    Lattarautaan 16mm reikä, puuhun reikä kans. Puu jakamassa voimia kun alatukivarren asento muuttuu kiristettäessä sekä estämässä tukivarren vääntiyilyä ja maalin irtoilua.


    Yläpää apurunkoon iskaritorniin kiinni.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aluksi kokeilin jousipuristimia :) ei onnistunut.

    [​IMG]
     
  2. Qjet

    Qjet 1st gear

    Samanlaista "viritystä" käyttänyt itsekin. Ensin terve riskikartoitus ja sitten toimintaa. Lopunperin tuntui jopa paremmalta ratkaisulta verrattuna niihin erilaisiin jousipuristimiin, joita oli tarjolla. Ensi kerralla lisään nuo tuplamutterit...
     
  3. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Hmmmjooo...

    Jos on pakko käyttää ko.viritystä, niin:

    -kattokaa että se kierretanko on 8.8 eikä vaikka 4.6

    -olisko tuommonen jatkomutteri vielä tuplamutteria viksumpi?

    [​IMG]
     
  4. jake74

    jake74 1st gear

    mersun puristin toimii samalla tapaan mutta rautapalikaan sorvattu urat ja palikka tulee jousenkierteiten väliin.
    puristaa jousen ylempää jousenkuppia vasten ja alatukivarsi jää vapaaksi.
     
  5. cdi

    cdi Double Gearhead

    Juu ei purista jousikuppia vasten

    http://kuvablogi.com/nayta/1453792/
     
  6. Tuo toimii hyvin jos jousi on sen verran lyhyt että sen saa alatukivarren kuppiin yleensäkin menemään , useasti vakiomittainen vieteri ei meinaa mahtua edes suurinpiirtein paikalleen vaan tähän vaiheeseen tarttee nuo "oikeat" puristimet.
     
  7. cdi

    cdi Double Gearhead

    Yksinkertainen kun olen en nyt täysin kyllä ymmärtänyt.

    Nuo levyt tuupataan jousen väliin.Toista pyöritetään ylös ja toista alaspäin kiristinosa ujutetaan altapäin jousen sisään ja kristetään niinpaljon että jousen saa käännettyä alakupista sivuun ...ja pois. :odroll:
     
  8. Lutra

    Lutra 1st gear

    WWW-haulla etsittynä osa asentajista/virittäjistä ovat esijännittäneet jousia C-muotoon ties millä virityksillä jotta jouset saa apurungon ja alatukivarren väliin.

    Esim tämä: http://www.highperformancepontiac.c...iac_firebird_suspension_upgrade/photo_08.html

    [​IMG]

    Ongelmana, ainakin Firebirdissä, on että Biltema tms jousipuristimet eivät sovi ala-ylätukivarsien ja apurungon väliin.

    Service manuaalista:

    Näyttäisi puristettaman apurungon iskaritorniin kiinnitettävä hässäkkä jolla puritetan jousia kasaan tuomatta voimia iskaritorniin? Silloin kun apurunko on irtonaisena

    [​IMG]
    [​IMG]

    Tai sitten tällaisella työkalulla "hydraulic transmission jack", käyttänee auton omaa painoa hyväkseen:
    [​IMG]
     
  9. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Samalla tyylillä ruuvailin Oldsin vieterit kasaan. Tosin jenkatanko oli vakio kymppimillistä ja mutteriina normi mutterit. Jos haluaa turvallisuuteen satsata niin käyttäkää paksumpaa tankoa.
     
  10. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mä otin jouset pois siten että nostin auton etupään ilmaan. Sen jälkeen vedin kuormaliinoilla jouset kiinni alatukivarteen. Sitten ei muuta kuin tukivarsi irti.
    Tunkin avulla nätisti laskeutui alas, eikä jousella ole mitään mahdollisuuksia ponnahtaa mihinkään suuntaan.

    Takaisinlaitosta ei ole kokemuksia, koska laitoin sen verran lyhyemmät/jäykemmät jouset, että niitä ei tarvinnut puristaa kasaan asennusvaiheessa.
     

Kerro tästä muillekin!